I och med att pannan är under 60 kW så behövs inget pannrum utan det räknas som bostadsutrymme. Finns en annan tråd här på forumet som tagit upp samma sak.

pelpet skrev:
Kan en kökspanna vara en vettig idè? Då slipper man bygga ett pannrum (kan nöja sig med ett acktanksrum med en acktank med elpatron), får myseldning i köket, får möjlighet att att sänka elförbrukningen för matlagning och en backup ifall strömmen går. Lohberger har några grymt snygga pannor. Eller är det risk att det blir för varmt? Den här sköntheten (AC 105) skickar ut 10,5 kW till acktanken och 3,5 kW till rummet.

[bild]
 
Steffo1980 skrev:
I och med att pannan är under 60 kW så behövs inget pannrum utan det räknas som bostadsutrymme. Finns en annan tråd här på forumet som tagit upp samma sak.
Jag har också hör det någonstans att det ej behövs ett pannrum (under 60 kW) men vi har ett teknikutrymme för detta ändå, ska vi inte sätta dubbla gipsväggar runtom och en branddörr till tvättstuga som går till teknikrummet och sedan ut med ytterdörr från teknikrum. Tvättrummet blir som en slags sluss. Teknikrum får alltså dubbla gipsväggar + tak med gips til övervåning. Var hittar man exakt dessa regler? Har du hemsida?
 
Läs tråden, där finns allt. Och vad du än gör, kalla aldrig utrymmet för pannrum.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Jag skulle om jag hade ett sånt hus installerat en Ariterm Biomatic pelletspanna med integrerad brännare, ni kommer göra åt mer effekt i rena förluster än vad ni kommer skicka ut i värmesystemet med vedeldning låter det som, med ett pelletssystem så eldar brännaren bara när det behövs och ni lär ju inte göra åt några stora mängder pellets heller.
 
Vi har nästan exakt samma hus och värmesystem. Vi var också inne på ved/pellets kombination först. Vi kände till slut att vi bara ville satsa på pellets pga så pass lite förbrukning. Vi gjorde så att vi körde på elpatronen i tanken under första året med solfångarna som stöd. Sedan byggde vi pelletsanläggningen ute i garaget med bulkförråd. Är mycket nöjd än så länge. Sommaren i år har varit helt otrolig. Vi fick sätta igång pannan för första gången sen i våras den 16 september. Har klarat oss helt med värme och varmvatten fram till dess. Nu idag laddar det 65 grader så vi kommer ha ett fortsatt stöd till pannan ett bra tag till. Förbrukning av pellets är ungeför 1.9 ton sedan 17 december förra året. Ska bli intressant och se nu eftet ett år vad det blir totalt.
Hur ni än gör så med pann valet så tror jag ni kommer bli otroligt nöjda med erat val av värmesystem. Vi ligger på en elräkning på ca 500 kr/mån och slår vi ut pelletskostnaden på ett år ca 5-600kr/mån. En skön känsla att på ett nybyggt hus ha en driftkostnad strax över 1000 kr/mån.
 
  • Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
D09
Drömma skrev:
Jag har också hör det någonstans att det ej behövs ett pannrum (under 60 kW) men vi har ett teknikutrymme för detta ändå, ska vi inte sätta dubbla gipsväggar runtom och en branddörr till tvättstuga som går till teknikrummet och sedan ut med ytterdörr från teknikrum. Tvättrummet blir som en slags sluss. Teknikrum får alltså dubbla gipsväggar + tak med gips til övervåning. Var hittar man exakt dessa regler? Har du hemsida?
Bygg som ett pannrum så långt det går för eran egna säkerhets skull, men säg till sotaren att rummet inte ska klassas som pannrum.

Reglerna står på boverkets hemsida
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Glömde säga att vi har tappvattenautomat och värmeväxlare till solfångarna. Någon man kan vara lite besviken på är isoleringen i tanken. Vi har pur 90 mm. Inte speciellt bra. I och för säg får huset ta del av värmeförlusten men man vill ju hellre ha kvar värmen i tanken. Om du har utrymme så fundera på att kanske isolera själv.
 
Calle&Lisa skrev:
Vi ligger på en elräkning på ca 500 kr/mån och slår vi ut pelletskostnaden på ett år ca 5-600kr/mån. En skön känsla att på ett nybyggt hus ha en driftkostnad strax över 1000 kr/mån.
Vad är totalförbrukningen per år?
 
Enk Projektet skrev:
Vad är totalförbrukningen per år?
Jag skrev det lite längre upp i inlägget.

"Förbrukning av pellets är ungeför 1.9 ton sedan 17 december förra året. Ska bli intressant och se nu eftet ett år vad det blir totalt".
 
Calle&Lisa skrev:
Jag skrev det lite längre upp i inlägget.

"Förbrukning av pellets är ungeför 1.9 ton sedan 17 december förra året. Ska bli intressant och se nu eftet ett år vad det blir totalt".
Du skrev också...." En skön känsla att på ett nybyggt hus ha en driftkostnad strax över 1000 kr/mån."...är det x 6 eller x12?
 
Enk Projektet skrev:
Du skrev också...." En skön känsla att på ett nybyggt hus ha en driftkostnad strax över 1000 kr/mån."...är det x 6 eller x12?
Jaha. Ok kanske lite otydligt. X12
 
Calle&Lisa skrev:
Jaha. Ok kanske lite otydligt. X12
Ja...det säger ju inte så mycket.....hur stor hus har ni?

Mitt hus är ca 150m2 och har en totalförbrukning på värme på ca 5000 kWh....
 
Det var lite, vad har du för uppvärmning?
 
Enk Projektet skrev:
Ja...det säger ju inte så mycket.....hur stor hus har ni?

Mitt hus är ca 150m2 och har en totalförbrukning på värme på ca 5000 kWh....
Oj. Det va otroligt lite. Hur stor är förbrukningen på tappvatten och hushållsel då? Eller ingår ditt tappvatten i värme? Vad har du för värmesysyem? Hur mycket betalar du totalt i kronor och ören per år för all driftkostnad?
Vårat hus är på ca 180 kvm
 
Elvärme, elgolvvärme i hall, Wc, bad och tvättstuga, VVB med värmepump, LLVP i kök/v-rum, braskamin för myseldning på helger....
VVB har ett snitt jan-aug på 68,88kWh/mån
Hushållsel har ett snitt jan-aug på 282,30kWh/mån
Har inte koll på kostnad i kr just nu....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.