Vad är det för fel på att använda farthållaren när man åker på tex motorväg?

Jag pendlar ca 12 mil varje dag och försöker åka med farthållare så mycket det går....många av mina medtrafikanter åker nästan samma sträcka vid samma tider.....trots detta kommer jag att både köra om och bli omkörd flera gånger....

Vad beror det på att man varierar sin egen fart 20-30 km/h till och från jobbet?
 
  • Gilla
Peter Bo
  • Laddar…
ullberg
Enk Projektet skrev:
Vad beror det på att man varierar sin egen fart 20-30 km/h till och från jobbet?
Du vet de där skyltarna, gul bakgrund och röd kant, det som står på dem är maxhastigheten, så när den ändras (kanske 20-30 km/h upp eller ner) finns det vissa som anpassar sig efter det ;)

Nej, skämt åsido, är det inte sannolikt de olika störningsmoment vi har omkring oss som påverkar, prata i telefon -> något sänkt hastighet, kolla mail eller dricka kaffe, ännu lägre.

Det handlar ju också mycket om trafiksituationen. Där jag pendlar skulle det nog bli klart krångligare att alltid köra med farthållare (för mycket bilar), men jag antar att så inte är fallet där du åker. Sen har ju inte alla bilar adaptiv farthållare och då kan det bli lite jobbigt att man måste slå ur den för att någon faktiskt valt en lägre hastighet (och det inte går att köra om just då) för att strax slå på den igen osv.

/U
 
Jag har ca 3 mil till jobbet.
Ibland kan jag komma på mig själv med att känna mig stressad av just ingen anledning alls, kollar jag till på hastighetsmätaren så är jag då oftast uppe i en högre hastighet än jag tänkt.
Känner jag mig lugn och go så går det oftast i en jämn hastighet.
Anledningen till att jag inte använder farthållaren är nog att jag, på "min" sträcka ofta blir tvungen att anpassa hastigheten till framförvarande fordon.
 
E18 Enköping-Stockholm......
 
Inga fel alls att använda farthållare, t.ex. i stan där genierna i kommunen bestämt att 40 km/h är en bra hastighet.
Svårt som f-n att hålla dock i en modern och pigg å glad bil :surprised:
Använder oxå farthållaren in till jobbet, 70 sträcka på 5 km, men blir konstant omkörd av "folk" som vill spara 30 sekunder på samma sträcka....
Så teorin är att folk är "stressade" eler inte riktigt vakna ;)

//Jante
 
Har oxå undrat varför vissa bilar varierar sin hastighet så mycket.
Pendlar då och då mellan Sollentuna och Bergsjö, ca 30 mil större delen 110 väg och jag har alltid på farthållaren, men bland blir lite irriterad på bilar som måste om, gärna när det är två filer för att sedan minskar farten vid en fil, men det händer ju även på motorvägarna. Farthållare är en av de bästa uppfinningarna till bil !!
 
Inte alla bilar som har farthållare...
 
Troberg skrev:
Inte alla bilar som har farthållare...
:wow: va. äre så!!!
(y) //Jante
 
  • Gilla
Albert13
  • Laddar…
Det där irriterar mig också, men än mer irriterande är de som kör om med farthållaren på och bara kryper sakta förbi så man måste bromsa för ett mycket långsammare fordon framför. Det hade gjort trafikrytmen mycket bättre om de bemödade sig med att trycka på lite extra istället.
 
  • Gilla
sandhall
  • Laddar…
Troberg skrev:
Inte alla bilar som har farthållare...
Nej det klart att alla inte har men merparten av dom jag kör om som sedan kör om mig har garanterat det....det är ju ingen ny uppfinning.....
 
Är inte den gängse principen att mottrafikanten kör om bara för att?

Typfallen brukar vara att köra om med 40km/h marginal bara för att sen bromsa och hålla 10 km/h lägre hastighet än jag hade innan jag blev omkörd.

En annan klassiker är att köra om i samband med att tvåfiligt blir enfiligt, gärna genom att tvinga framförvarande ut i väggrenen för att slippa klämma omkörande in i wireräcket, för att omkörande 200 meter senare ta avfarten till höger.

Dessa skall dock inte misstas för de som överskrider hastighetsbegränsningen med 20km/h vid tvåfiligt för att sedan underskrida gränsen lika mycket när det bli enfiligt. Förutsätter givetvis wireräcke...

Eller för den delen de som ligger 5 meter bakom på en 100-sträcka utan att köra om de första 5 km...
 
  • Gilla
namor och 3 till
  • Laddar…
I firmabilen så brukar jag använda farthållaren en del, men bara längre sträckor.

Privat brukar jag åka i bilar som från början hade 6v elsystem så då är det ju inte supervanligt med farthållare direkt....
 
adaptiv farthållare, måste vara 2000 talets bästa uppfinning ;)
 
  • Gilla
Peter Bo och 1 till
  • Laddar…
skalman1 skrev:
I firmabilen så brukar jag använda farthållaren en del, men bara längre sträckor.

Privat brukar jag åka i bilar som från början hade 6v elsystem så då är det ju inte supervanligt med farthållare direkt....
Jag har inte farthållare i alla mina bilar men försöker då hålla jämn fart iaf.....
 
Jag använder farthållaren så ofta jag kan i princip. Perfekt att slippa sitta och titta på hastighetsmätaren och kunna koncentrera sig på trafiken. Och OM situationen kräver så är det ju lätt att peta på bromsen och sakta in (jag sitter rätt ofta med foten ovanför bromsen så jag har antagligen kortare bromssträcka än nån som sitter med foten på gasen i samma hastighet).

Även på 50-väg, det tar ett par sekunder att gasa upp till 50 och sen trycker man på knappen och kan glömma hastighetsmätaren tills hastighetsbegränsningen ändras.

Kan väl tillägga att jag har automatlåda, det underlättar om vägen är backig.

Och jag märker just det där fenomenet med att många till synes helt omotiverat varierar sin hastighet. T.ex. ökar många hastigheten när man kör om dem... men jag har lärt mig att har man väl tagit sig förbi så "släpper" de efter en stund. Det finns ju också de som kör typ 70 på motorvägspåfarten för att 2 km senare vara uppe i 130, men det är ju inte direkt relaterat till farthållning utan mer bristande hänsyn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.