Jag har ett träd som står nära tomtgränsen. Min granne oroar sig för att trädet skulle kunna falla på hans tomt (fastghet, bil etc) och jag tror att han också stör sig på att det faller en hel del löv på hans tomt och tak från det.

Själv tycker jag trädet är fint där det står och ser inget "fel" (flagnad bark, torra grenar etc) som skulle indikera för mig att det är större risk att det skulle blåsa omkull etc än något annat träd (men jag är förstås ingen expert på träd/växter) men erbjöd, för grannsämjans skull, ändå att grannen kunde låta såga ner det på sin bekostnad om han ville men han hävdade då att jag borde ombesörja och betala för detta.

Har någon annan erfarenhet av denna typ av problematik och hur löste ni det i så fall? Vad kan lagar och bestämmelser tänkas säga?? Om trädet, mot förmodan, skulle falla och skada något på grannens tomt är jag då i en sämre situation försäkrings eller skadeståndsmässigt på grund av att denne, som han ser det, "påtalat risken"?
 
Redigerat:
Det finns flera aktuella trådar om just sådan problematik, sök upp dem! Jag vill minnas att det är så att du som trädägare egentligen inte har något ansvar (men att det är lite oklart) , särskilt som du erbjudit grannen att själv ta ner det om han vill, men kola trådarna för säkerhets skull.

Vad är det för sorts träd? Det går ju att kolla upp hur gammalt det är och hur gamla sådana träd brukar bli, om de är särskilt utsatta för olika skador (röta tex) eller om de ofta blåser omkull (granar gör gärna det tex).
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tack för förslaget - trodde inte detta problem var så vanligt men tydligen är det det för det fanns som sagt redan en hel del skrivet...
 
Häckar, träd och staket på eller nära tomtgräns är den absolut största orsaken till osämja grannar emellan. Själv har jag fridfullt väntat sedan 1995 och 4 eller 5 ägare på att någon ska vilja ha in ljus i huset bakom oss. Äntligen har det skett, senaste ägaren är italienare och han vill ha sol före kvällen, vilket innebär att vi får kvällsol när han tar bort 6 tallar i vinter!

Två tidigare ägare har velat ha kvar dem som insynsskydd, men tallstammar ger inget insynsskydd och kronorna sitter så att de inte ens skymmer deras nock, så jag vet inte riktigt hur de menade.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Om jag hade velat ha bort ett träd på grannens tomt och denne gett sitt godkännande hade jag varit där med motorsågen innan han hade hunnit säga hejdå. Knepig granne som fortsätter tjafsa trots du sagt ok. Vet han/hon om hur svårt det kan vara att få tillstånd att ta väck ett träd? En släkting har väntat i 20 år på att få ta väck en gigantiskt stor gran som står 5 meter både från deras hus och från en transformatorstation, men på grannens tomt. Grannen är en gubbe på 80 som totalvägrar. Enda lösningen de har är att vänta tills gubben åker till himlen och sen såga ner trädet på egen bekostnad och om någon undrar så säger de att de har ett muntligt avtal med gubben. Dennes barn verkar ha 0 intresse i denna åkerfastighet och bryr sig knappast om en gran en kilometer från bostadshuset längst ut på en åker.

Ibland hade liveet bara varit enklare om man lyckades komma överens...

/S
 
D09
miksil skrev:
[länk] din granne?
Ha ha tänkte också på den tråden ;)
 
Ingen har väl med att göra vad för träd som växer på "min" tomt, så länge dom är friska och inte visar på att de är skadade på något vis. Skulle grannen skada trädet eller dess rotsystem så är det helt hans eget fel,och det är som vanligt den som lider skada som själv via försäkring står för reparationer etc etc.
 
cecar33 skrev:
Ingen har väl med att göra vad för träd som växer på "min" tomt, så länge dom är friska och inte visar på att de är skadade på något vis. Skulle grannen skada trädet eller dess rotsystem så är det helt hans eget fel,och det är som vanligt den som lider skada som själv via försäkring står för reparationer etc etc.

Ibland kan det ju faktiskt vara så att ens egna träd drabbar grannen betydligt mer än vad de drabbar en själv. Det är då de flesta dispyter uppstår.

Som i fallet med vår släktng som bor på landet i ett hus från 1871. Deras hus står ca 50 cm från en stenmur. Stenmuren är tomtgränsen mot grannens tomt, en jordbruksfastighet på några hektar. Stenmuren är ca 1 meter bred. Ungefär två meter in på grannens tomt står den största gran jag någonsin sett. Ca 5 meter framför denna på grannens tomt sitter en transformator i en stolpe och sen en ledningsgata. Det var några röjare och röjde på grannens tomt för luftledningen och tydligen hade de velat ta ner denna gran också men de hade ingen sådan utrustning.

Grannens bostadshus ligger ca 1 km härifrån. Däremellan är det betesmark och lite gärdsgårdar blandat med skog.

Kan kan i detta fall inte se någon som helst anledning till varför grannen vägrar ge tillstånd att ta väck granen... mer än illvilja.

/S
 
steve5432 jaha och.........
 
steve5432 skrev:
Kan kan i detta fall inte se någon som helst anledning till varför grannen vägrar ge tillstånd att ta väck granen... mer än illvilja.
Samtidigt så låter det ju som att trädet stod där när din bekanta flyttade in...
 
Det kanske är den största gran ägaren av den har sett också, han kanske gillar att ha en fin gran på sina ägor. Håller med om att det är en något egoistisk inställning. Men långt från att bara vilja jävlas.
 
Sen är det dyrt att ta ner träd ibland. Trädfällning, rotfräsning och gräs kostade oss 14 000kr, dock i vlillaområde. Så, det kan vara en kostnadsfråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.