Jag kunde ha dött idag. Någon hade kopplat in 230 volt på ett 12v relä och styrde ett 230v relä som slöt en impuls på ett kretskort. INTE något man förväntar sig att nån pajas drar 230 volt in på ett likströmskorts reläer. Tog bort hela skiten och koppla in impulsen direkt på det första 12v reläet, helt onödig grej som skapade STOR fara för näste servicetekniker, i detta fallet jag. Blev lite spak efter att ha hanterat detta kort omedveten om att det var 230v inkopplat. :(
 
På ett annat ställe i huset så hade tidigare ägare rivit delar av en vägg och då det gick ett rör i väggen så hade det brutits av och kablarna var lösa i väggen:

huset031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har hitta många fler saker som inte varit riktigt som dom borde men jag sover bättre å bättre om nätterna allt efter som projekten avlöser varandra...
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
2013-09-26 17.35.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fin installation i Palma på Mallis.
Det ser ut som en automatsäkring på en av faserna där på utsidan av lådan...
Hoppas det inte kommer regn.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Jag såg den här idag. Trälådan som står framför var skjuten intill. Möjligen som beröringsskydd, men den kompenserade inte riktigt den saknade dörren när det kom till fuktskydd.
IMG_0019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Installation.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När elektrikern hade installerat jordfelsbrytare så löste den ut när jag slog på strömmen till markisen. Det visade sig att det var denna koppling som var orsaken. Så elektrikern fick fixa till detta också.
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
sukram78 skrev:
[bild]
När elektrikern hade installerat jordfelsbrytare så löste den ut när jag slog på strömmen till markisen. Det visade sig att det var denna koppling som var orsaken. Så elektrikern fick fixa till detta också.
Jay! Händige Harry har varit i farten...
 
O
Friskt kopplat hälften brunnet.....
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Är i en "liten" stad 20 mil norr om Shanghai, råkade se när kocken lyfte på tavlan som verkade sitta med gångjärn och stängde av någon belysning , troligen en central där bakom.
 
  • uploadfromtaptalk1380639478557.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Inte värsta kopplingen än men följer man rekommendationen om vad denna kabel kan användas till så ...

Inhandlat på Bauhaus idag, kanske inte helt konstigt med kopplingar med lampsladd.

ImageUploadedByTapatalkHD1380651429.160614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
Det där är verkligen inte bra. Visst man "får" gå ner en dimmension på anslutningskablar och i centraler men Det gör man bara inte!
 
-=fullmoon=- skrev:
Det där är verkligen inte bra. Visst man "får" gå ner en dimmension på anslutningskablar och i centraler men Det gör man bara inte!
Och även om man skulle göra det så känns 0.75mm2 till en mikrovågsugn väl ändå att ta i. (Jag har iofs inte tittat på den som kommer med till mikron, men nog är den väl 1mm2 iaf?)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Och även om man skulle göra det så känns 0.75mm2 till en mikrovågsugn väl ändå att ta i. (Jag har iofs inte tittat på den som kommer med till mikron, men nog är den väl 1mm2 iaf?)
Jag håller med till 100. Det där är fel.
Jag Går i princip aldrig ner i dim enligt eget tycke. Får någon annan stå för isf. Tex När jag gjorde hus drog vi alltid 2,5mm till micro.onödigt tycker vissa andra inte. Finns faktiskt rättstora ass att skaffa även om de flesta idag landar runt 750W.
 
Jag har dessutom ännu inte sett en ojordad micro, eller kaffebryggare...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Det där är verkligen inte bra. Visst man "får" gå ner en dimmension på anslutningskablar och i centraler men Det gör man bara inte!
Att gå ner ett hack i area på anslutningskablar är inte bara tillåtet utan praxis. Försök koppla 5G2,5 i en perilexkontakt. Går inte, åtminstone inte om man ska använda dragavlastningen i kontakten. :)

//Patrik
 
Exakt!
Det är ju nog trångt med en 5G1,5 :p
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.