rcjofo skrev:
.. that is the question ....

Du kan ha en skarv med dårlig isolasjon ... du hadde rensat undesidan der sensorene sitter mellom framhjulen ? .... Du kan førsøke å bytte kanal og se om den fortsetter å rømme. ... eller sende den på uppdatering - service
Jag tog in Indegon inatt så den får tillbringa natten inne i husvärmen & "torka upp" isf att sova ute i den råa kylan.

Är det de tre cylinderformade grejorna som är sensorerna? Men de kan man väl inte förstöra då de väl sitter "ingjutna". Jag har å andra sidan inte använt något hårdare än mina fingrar & en borste.

Det har ju inte regnat på länge så om den enda skarv jag har skulle bråka nu vore ju konstigt. Men visst, det är ju mycket dagg.
 
A
Jag har min kanttråd i en slänt och är gräset blött så brukar den ha problem att hålla sig innanför.
Styrhjulen är också känsliga och ska rulla lätt eller rengöras.
När mitt bakhjul lossnade så var det också många gånger som den gick utanför kanttråden, var inte så observant i början så jag såg det inte direkt.
Nätaggsproblem kan också ge problem, har för mig att 40V är nedre gränsen så det borde inte vara det men kanske är annorlunda när den belastas. Borde gå att t.ex. mäta laddpinnarna vad det nu är för gränsvärden på dom.
 
Jag har ingen lutning, helt plant. Styrhjulen rullar lätt. Bakhjulen sitter på. Tänkte jag skulle mäta spänningen på laddpinnarna. Men då jag inte vet vad som ska finnas där så är det svårt & bedöma.
Det är ju även svårt med ett obelastat nätagg. Har varit med om sådana som gett rätt spänning obelastade, men vid belastning så dyker de. Lurigt.
 
Laddstiften mätte jag upp till 4,5V utan klippare ansluten. + till höger & - till vänster. Så det gav ju inte så mycket, om man inte har något att jämföra med eller specifikationer på hur det fungerar.
 
frav skrev:
Är det de tre cylinderformade grejorna som är sensorerna?

Ja, de sitter på innsidan av sylinderene.
 
Satte ut Indegon igen. Nätdelen hade varit av, kopplade först in den. Sedan i med den röda nyckeln & därefter klipparen i laddaren. Startade upp & tryckte klipp. Men då kom det upp att det var fel i begränsningsslingan. Den gröna lampan lyser. Tryckte igen & då gick den ut men stannade över slingan 10m från laddaren.
 
Mätte upp slingan, ca 4ohm. 22-23VAC. Kopplade in igen & i med nätdelen, sedan i med klipparen & ett tryck på klipp. Nu gick den ut som brukligt, men irrar bara runt. Kör långt ut över begränsningstråd & krockar eller fastnar.

Nu har den även fått imma i displayen.
 
Har nu gjort en kart radering samt factory reset. Det tog en lång stund innan datorn startade upp igen efter att jag haft ute nyckeln. Men väl så påbörjades en kartering. Det gick bra till 3/4 av kabellängden, sedan tappade den fokus i ett ytterhörn & körde utmed den mappade linjen tillbaka till basen, girade förbi basen & vände in bakom för att krocka. Frågade om det var ett hinder eller basen. Jag angav basen, då sade den att kabeln inte var rak nog in mot basen & att man skulle kartera om när det var åtgärdat. :) Ny kartering startades, då tappade den bort sig redan efter ett par meter. Så något har troligen gett upp på riktigt.
 
A
frav skrev:
Laddstiften mätte jag upp till 4,5V utan klippare ansluten. + till höger & - till vänster. Så det gav ju inte så mycket, om man inte har något att jämföra med eller specifikationer på hur det fungerar.
Mätte laddpinnarna på min och de har 4.49 V så det kanske är rätt.
(Min har fått spader för nån dag sen och bytt språk, pinnkod och tappat tidsschemat)

Om den bara går utanför så är troligen laddaren vänd åt fel håll, den klipper allt utanför begränsningstråden. Själva indegon ska stå medsols och laddpinnarna pekar motsols.
(Jag gjorde också så i början, hälsade på hos grannarna och gick en del på vägen och så.
 
A
frav skrev:
Mätte upp slingan, ca 4ohm. 22-23VAC. Kopplade in igen & i med nätdelen, sedan i med klipparen & ett tryck på klipp. Nu gick den ut som brukligt, men irrar bara runt. Kör långt ut över begränsningstråd & krockar eller fastnar.

Nu har den även fått imma i displayen.
Frånsett imman så kolla om laddstationen är rättvänd. Du får göra om karteringen efter att du vänt på den.
 
Jo laddare & allt är rätt. Det har ändå fungerat av & till fram t.o.m. igår. Efter att nätdel & huvudbrytare varit frånslagna, så ville det sig där efter inte mer.
 
A
frav skrev:
Har nu gjort en kart radering samt factory reset. Det tog en lång stund innan datorn startade upp igen efter att jag haft ute nyckeln. Men väl så påbörjades en kartering. Det gick bra till 3/4 av kabellängden, sedan tappade den fokus i ett ytterhörn & körde utmed den mappade linjen tillbaka till basen, girade förbi basen & vände in bakom för att krocka. Frågade om det var ett hinder eller basen. Jag angav basen, då sade den att kabeln inte var rak nog in mot basen & att man skulle kartera om när det var åtgärdat. :) Ny kartering startades, då tappade den bort sig redan efter ett par meter. Så något har troligen gett upp på riktigt.
Utan o veta låter det ju som om nätagget e kasst. Min blev helt galen o körde över det mesta. isf e det bara service som gäller
 
frav skrev:
... Är det de tre cylinderformade grejorna som är sensorerna? Men de kan man väl inte förstöra då de väl sitter "ingjutna". Jag har å andra sidan inte använt något hårdare än mina fingrar & en borste. ...
Nej, alla sensorer sitter väl skyddade inuti klipparen. Lyft-sensorerna sitter ovanför framhjulsfästena. Sling-sensorerna och huv-sensorn sitter på ett kretskort strax bakom/ovanför framhjulen.
frav skrev:
Jo laddare & allt är rätt. Det har ändå fungerat av & till fram t.o.m. igår. Efter att nätdel & huvudbrytare varit frånslagna, så ville det sig där efter inte mer.
Felet på laddaren kan du inte mäta fram. Med tanke på ditt låga versionsnummer så bör du skicka in allt utom slingan för service. Min klippare ville plötsligt efter flera månader inte ut längre än 50 cm innan den klagade på slingan. Jag fick hela paketet utbytt mot en ny som fungerade direkt.
 
Redigerat:
Hur gör ni när Indegon nu skall förvaras inomhus.
Tar ni ut den röda nyckeln eller kan man låta den sitta i?
Måste man kartera om till våren eller kommer Indegon ihåg den gamla kartan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.