När vi funderade på att bygga hus ville vi bygga med källare. Våra offerter gav priset 500 tkr för en inredd källare på 90 kvm med tvättstuga och toalett med bad.

 
MartinT skrev:
Bästa lösningen enligt min mening är att bygga med källare
källare =
fuktproblem fuktproblem osv ........  :(

 
fuktproblem i källare = snåla husägare som inte har värmen på i källaren :)
 
Så få som vill ha 70-80 grader eller vad det nu krävs för att förånga rinnande vatten ;)
Drännering, drännering och mer drännering är grunden till en hyffsad källarmiljö
 
Har ni inte funderat på en och en halv plans då? Vi kan få 6-7 sovrum i vårt om vi vill. Ritar ni helt själva eller har ni hjälp av arkitekt? Skulle inte rita själv om man inte är jätteduktig på det. I så fall kan man ju bygga kataloghus eller be någon kunnig rita. Kompisar till oss ska bygga ut och ritade själva bara för att ha en idé att lämna till arkitekten. Deras idé var jättebra tyckte vi då, tills vi såg arkiteketns förslag -tusen gånger bättre. De är ju proffs på det de gör (hoppas jag). Med 5 barn i huset skulle jag definitivt bygga större. Med en och en halv plans villa får du också ett extra allrum på övervåningen. Vårt allrum ska barnen få ha för sig själva och sina kompisar. Din ritning är ju i grunden ganska bra men med en så stor familj så kanske lite mer plats behövs. Det behöver inte bli dyrare för det om man väljer kataloghus.
 
AnnaKanin skrev:
fuktproblem i källare = snåla husägare som inte har värmen på i källaren  :)
det är en värdering (inte ett argument), men om du menar att man av ekonomiska skäl inte håller tillräckligt varmt så ....allt som diskuteras här omfattas av en ekonomiskt faktor :-*, det blev krångligt märker jag ..... VILKEN TEMP SKA MAN HA I KÄLLARE(FÖRRÅD,TVÄTTSTUGA).

 
Egentligen är detta ett sidospår, men okej!

Det räcker inte med dränering och uppvärmning.  Kanske viktigaste av allt är ventilation.  och god luftväxling året runt.  Om temperaturen utomhus är densamma som under huset eller högre uppstår kondens på den kalla trossbottens undersida.  Detta fenomen uppstår högsommar och höst. Under vinter och vår försvinner försvinner kondens och fukt spontant, förutsatt att man inte bommat igen alla ventiler (och eventuella källarfönster).

För att undvika kondens och fukt kan man sommar och höst värma upp källarvåningen.  Det kanske låte lite bakvänt, men vintertid är det mindre noga med uppvärmningen.  Det beror alltså på att de naturliga förutsättningarna då är bättre för att få god luftväxling enbart mha öppna ventiler.
 
billy_baver skrev:
Egentligen är detta ett sidospår, men okej!
om vi fortsätter sidospåret och antar att ett gammalt hus med källare används som sommarhus och inte hålls uppvärmt på vintern(annat än tillfälligt vissa rum), och källaren får djupfrysa så när som på värmekabel på ink.vatten, gäller ditt resonemang då beträffandet fukt i luften. :-/
 
Helt riktigt!   Problemen inträder när man börjar inreda boningsrum i källarvåningen...
;)

Nej, allvarligt talat fungerar resonemanget också på åretruntbebodda nya hus. Och för att återvända till frågan om temperatur: Du behöver vintertid inte hålla mer än frostsäkrat i källaren, men kan - om så önskas - öka till valfri komforttemperatur.
 
billy_baver skrev:
Kanske viktigaste av allt är ventilation.  och god luftväxling året runt.  
min slutsats:
ej ventilation på våren sommaren eftersom man inte vill ha in den varma(fuktiga) uteluften som kan kondensera, däremot kan vent. ske på senhöst och vinter, allt under förutsättning av en ouppvärmd,utkyld källare hela året (<=5grad),
lämligast isåfall att kosta på lite uppvärmning på våren, sommaren,

tänker jag bra? :-?
 
Det saknas ett extra allrum! Vi har också fem barn och valde att bygga ett tvåplanshus, för att kunna "fördela oss" på två plan vid behov. Våra barn är 15, 13, 11, 6 och 2 år och när storgrabbarna har med sig ett gäng kompisar kan de ockupera allrummet exvis.
Vi bodde förut i en villa med bara ett vardagsrum och gissa om vi ofta, ofta kände oss helt "uppätna" av alla ungdomar. Vi såg faktiskt det extra allrummet som det viktigaste pluset med nybyggnationen.
Vårt hus (ett omritat Sparreholm 2 - 190 kvadrat - från Götenehus) finns att se på: www.lyckligagatans.blogg.se
Vi har ett sovrum nere samt kök, matrum, vardagsrum, groventré med tvättstuga och badrum. Uppe har vi fem sovrum, allrum, stort badrum med bastu. Två klädkammare.
 
birgi skrev:
Det saknas ett extra allrum! Vi har också fem barn och valde att bygga ett tvåplanshus, för att kunna "fördela oss" på två plan vid behov.  .
en tankeställare,
överväger därför att göra föräldrasovrummet vid vardagsrummet så kan det extra allrummet vara vid badet
 
birgi skrev:
Vi bodde förut i en villa med bara ett vardagsrum och gissa om vi ofta, ofta kände oss helt "uppätna" av alla ungdomar.
kanske tjatig :-/
har flyttat,minimerat föräldrasovrummet
har minimerat bastu(2 pers) (plats för garderober)
har breddat,centrerat korridor(kan möbleras?)
2minsta barn får dela rum
har infört allrum för ungdomar
har infört kontor.....

hejåhå!

 
  • TEST.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen min burk eller också blev det väldigt vitt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.