Avlånga eller ej: När ett rum blir så djupt att fönsterväggen ter sig som kortväggen i en korridor är det dags att tänka på dagsljus...

;)
 
amux: Om du ska bygga fristående garage; har du möjligen en tomtkarta att visa oss andra?
 
intressant argumentation, det borde gå ställa upp ett matematiskt samband om man endast ser till användandet av ytan och isåfall specifikt för varje rum
 
billy_baver skrev:
Avlånga eller ej:  När ett rum blir så djupt att fönsterväggen ter sig som kortväggen i en korridor är det dags att tänka på dagsljus...

;)
det skall vara ett 60 fönster i tvättens ände
 
billy_baver skrev:
amux:  Om du ska bygga fristående garage; har du möjligen en tomtkarta att visa oss andra?
inte just nu, vardagsrum vätter mot sydsydväst, garage flyttas 2m ut från hus(höger), entre ligger kanske 4m från gata, plan tomt
 
Mikael_L
mats_o skrev:
Naturligtvis så ska man inte göra rummen så smala att de inte fungerar men ett långsmalt rum ger mer väggmeter än ett kvadratiskt och det är ju längs väggarna man möbblerar så det blir i de flesta fall efektivare
Blir det för smalt så fungerar det iaf inte_ !

I vår lägenhet har vi 3 rum som är 7kvm. dom är 1,9x3,6 m, och dom skulle ha varit hur mycket bättre som helst om dom varit t.ex. 2,3x3,0.

Gör inget sovrum smalare än 2,1m, någonsin, mitt tips.
 
precis vad jag planerat , minsta (sov)rumsbredd 2,1m , däremot är jag osäker på tvättrummets bredd, jag tänker mig alla "maskiner" på ena sidan och rummet skall även ha duschplats och fungera som avslappningsrum efter bastun (inget märkvärdigt bara 3 stolar)
 
amux skrev:
av brandtekniska skäl enl kommun måste jag bygga fristående garage :'(
Hmm... är du säker på att det inte går att kringgå? Jag är brandman och kan inte komma på att det finns någon sådan regel och måste i så fall vara något lokalt. Bygger man garaget som en egen brandcell enligt gällande regler så... :surprised: :-/. Knepigt...
Dörren till garaget hade jag skippat om du skulle få tillstånd och placer på annat sätt ut i det fria. Det kånglar till om man skall bygga brandcell och det blir en dyr grej.

Angående planlösning så tycker jag att din första lösning såg vettig ut i grunden. Däremot hade jag satta alla dörrar in i rummen intill ett hörn. Dörren tar då mindre plats vid möblering. Rummet med 7.1 storlek hade jag tagit lite utrymme från hallen. Antingen så man får dit typ ett skrivbord eller satt garderober integrerat i väggen. Tar i båda fall ca 6o cm av hallen.
Väggen mellan 8,4 rummen hade jag gjort som någon föreslog så att den på sikt enkelt går att plocka ner och man får ett stort rum när de små börjar få vingar.
 
Linnex skrev:
Hmm... är du säker på att det inte går att kringgå? Jag är brandman och kan inte komma på att det finns någon sådan regel och måste i så fall vara något lokalt. Bygger man garaget som en egen brandcell enligt gällande regler så...
ja har kollat med en fd bygginspektör och om jag står på mig så finns inget som kan hindra

däremot har jag tänkt att det kan vara en fördel med fristående i framtiden som någon föreslog i forumet kan det vid behov byggas om till "stuga"



Linnex skrev:
Däremot hade jag satta alla dörrar in i rummen intill ett hörn.
Dörren tar då mindre plats vid möblering.
är det verkligen så?, om jag använder utrymmet bakom dörren som garderob då får jag ju ytterligare en väggyta mittemot fri för möbler t.ex en smal bokhylla som inte skulle rymmas om dörren sätts intill det hörnet

beträffande väggar mellan små sovrum planeras dom lätt demonterbara

som skrivet är tvättrummet ännu olöst :-?
 
Jag hadde som sagt inte plats för stolarna i föräldrahemmet men den tvättstugan var då 1.85 på bredden och 2.49 lång. Torkskåp, tvättmaskin och en rejäl tvättho på ena väggen. Hyllor ovanför tvättmaskinen och hon för diverse prylar.

Hängare på andra väggen för extra torkkapacitet. Har för mig att vi även hadde nått lite badrumsskåp på den väggen efter att vi byggde om och gjorde ett hål för en dusch där.
 
Vi har några vänner som har denna planlösningen. Kanske kan ge lite inspiration?
Köket är bara ett arbetskök som helt saknar möjlighet till sittplatser. Öppna spisen är ngt jag ritade dit :) för att visa likheten med din ritning.
 
amux skrev:
är det verkligen så?, om jag använder utrymmet bakom dörren som garderob då får jag ju ytterligare en väggyta mittemot fri för möbler t.ex en smal bokhylla som inte skulle rymmas om dörren sätts intill det hörnet

Det är fortfarande samma väggyta och du kan då placera den smala bokhyllan mellan garderoben och dörren så där förlorar du ju inget.
 
Skulle satsa helt ut på skjutdörrar med tanke på hur små rummen är! Definitivt skjutdörr till det stora badrummet och toan i hallen.

Sedan undrar jag vilket värde det är i en bastu - om man inte är enormt bastuälskande förstås? Har ni bastu idag? Används den? Eller är det en längtan om bastu som gör att ni klämmer in den där?

Kanske nyttja utrymmet annorlunda, och om behovet blir för stort - bygga friggebod m bastu längre fram?

/alacs
 
Bastun är inte dum alls att ha i en barnfamilj. Tänk den som ett gigantiskt torkskåp vid behov
 
Min bestämda uppfattning är att du bör bygga större. Om man ser till den ursprungliga planlösningen så bör husets baksida (upptill på bilden) gå lika långt bak som garagets baksida, dvs det blir en enda lång sammanhållen vägg på baksidan. Det blir exakt lika mycket vägg att bygga, dock ca 20-30 kvm extra yta. Varje sovrum kan då göras ca 4 kvm större. Det är en ENORM skillnad mellan 8 kvm och 12 kvm i ett sovrum.

Skillnaden i byggkostnad blir inte enorm i och med att det blir lika många fönster, lika mycket väggyta, lika många (fast något längre) takstolar, den stora skillnaden blir främst i kostnade att gjuta plattan. Gör du 20kvm större lär det inte behöva kosta mer än max 100k, vilket kommer vara mycket välinvesterade pengar.

Bästa lösningen enligt min mening är att bygga med källare, där kan du ha tvättstuga, ett badrum, gillestuga åt barnen, bastu, förvaring. Eller bygga 1.5 plans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.