D09
xdigger skrev:
Det är nog ganska inviduellt hur mycket man behöver elda, fördelen du har är ju att du kan stuffa pannan full med ved och låta den tända när du inte är hemma, snacka om drömfunktion. :) Även om du får elda 1 gång per dag så är det stor skillnad från oss som kört gamla pannor där man eldar en hel kväll och får kontrollera förbränningen minst en gång i timmen så det verkligen brinner bra, tänker på dom gångerna man somnat ifrån och vaknar klockan ett på natten och det är svinkallt inne och pannan har brunnit ut.. ;)
Ikväll blir det nog en vanlig tändning ( iofs samma funktion = tryck på tändknappen ) men nästa så ska jag nog prova automatgrejen.. :)

Jag brukar iofs täta tillluften när den eldat klart, då får man låta den vara öppen också..

Finns på önskelistan att ha ett automatiskt spjäll kopplat till rökgasfläkten eller vart man nu ansluter det :)

He he kanske är lite lat som klagar ;)
Enda jag brukar kolla är att elden tar sig ( syns på co värdet ) sen gör jag annat :)

Kollar iofs innegivaren för o hämta data till mitt diagram :)
 
Stängs inte spjällen efter avslutad eldning?
 
D09
jensaro skrev:
Stängs inte spjällen efter avslutad eldning?
Jo, men det drar kallt in i mitt varma goa pannrum ;)
 
Andreas_Hansson skrev:
Kollat på hammars?
[länk]
Yepp, kan vara ett alternativ om man ska ha en ny. Siktar i första hand på en bättre begagnad och då är utbudet av faxe väldigt mycket större än övriga tillsammans.
 
Jag har kopplat mitt spjäll till tillluften på laddomaten. Då är spjället öppet så länge pannan är varm.
Kan verkligen rekomendera ett spjäll. En jäkla skillnad på vintern:)
 
  • Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Jo, men det drar kallt in i mitt varma goa pannrum ;)
Jaja, då fattar jag. Men jag tycker inte det borde dra så mycket. Det var ju nån på forumet som hade nått automatspjäll, minns inte vem..

Vidare kanske du inte behöver så stor öppning som du tror..

Vidare borde det väl gå att göra ett kallraslås likt ett vattenlås innanför ventilen. Då borde det inge dra in om det inte finns nått som skapar undertryck i pannrummet.
 
D09
jensaro skrev:
Jaja, då fattar jag. Men jag tycker inte det borde dra så mycket. Det var ju nån på forumet som hade nått automatspjäll, minns inte vem..

Vidare kanske du inte behöver så stor öppning som du tror..

Vidare borde det väl gå att göra ett kallraslås likt ett vattenlås innanför ventilen. Då borde det inge dra in om det inte finns nått som skapar undertryck i pannrummet.
Stämmer :)

Har sparat länken så en dag ska Tomten komma med den :)

Vet inte hur mycket spjället ska vara öppet.. När jag eldar öppnar jag helt :)

Kallraslås lät bra :) ska kolla upp det :)
 
jensaro skrev:
Jaja, då fattar jag. Men jag tycker inte det borde dra så mycket. Det var ju nån på forumet som hade nått automatspjäll, minns inte vem..

Vidare kanske du inte behöver så stor öppning som du tror..

Vidare borde det väl gå att göra ett kallraslås likt ett vattenlås innanför ventilen. Då borde det inge dra in om det inte finns nått som skapar undertryck i pannrummet.
Jag hade ett lås förrut men jag tog bort det då det inte fungerade så bra.
94520101234112950.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kanske kan förlänga det lite till men jag tvivlar på att det gör så stor skillnad
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag har en sån där mekanisk som släpper igen primärluckan på en "gammal hederlig" panna som man kopplar mellan dragregulatorn och luckan.
 
Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser spjälet ut. Är en solenoid som öppnar spjället då den får 240v.

Skall bli intressant att se vad sotar mäster säger:confused:
 
  • Gilla
Lillkorpen och 3 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
[bild]
Så här ser spjälet ut. Är en solenoid som öppnar spjället då den får 240v.

Skall bli intressant att se vad sotar mäster säger:confused:
Han begriper nog inte vad det är...
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 4 till
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1381092885.921235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ut som dårarnas paradis ;)

Snart dags att vinterstänga butiken he he

Har bara lite träd att dra upp från terrängen och gömma under tak innan snön kommer..

När börjar man normalt jobba med att ta ner träd igen?
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Hugger på vintern, kapar å klyver tidigt på våren.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Hur länge kan ett träd ligga fällt innan det blir dåligt, om man låter lövverk etc hänga kvar?

Är det inte lurigt att vara skogsnisse på vintern? Tänker på halka etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.