Hej! Nu när det börjar bli dags att slå på värmen upptäckte jag att ett element inte blev varmt. Det är ett LVI MEB 508, 400v. Byter jag till ett annat element så funkar det.
Går det att byta termostaten på dessa element, eller är det bara att köpa ett nytt som ser någorlunda likadant ut?

20130930_074429.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


// Magnus
 
  • Gilla
Vrångafälla
  • Laddar…
Enbart termostaten kostar nog med än hela elementet...

Men är du lite händig med elektronik kan det gå att laga för 25:-. Antar att lampan inte ens lyser?
 
  • Gilla
El Patrón
  • Laddar…
Lampan lyser inte inte nej. Slår jag på nattsänkningen så lyser den lampan, men elementet blir inte varmt ändå.
Tack för länken, får väl slå en signal till LVI.
 
  • Gilla
didrix
  • Laddar…
Säkert något enkelt fel på elektroniken som Bo säger. Du behöver inte byta hela kretskortet utan det går förmodligen att reparera. Jag har reparerat ett antal elementtermostater men inte just denna modell. Ta gärna ett foto på hur den ser ut inuti.
 
  • Gilla
JVest
  • Laddar…
Ja kanske, fast det hade varit bättre om den vore helt död. Det som brukar gå sönder är strömförsörjningen, typiskt X-kondensatorn som sitter. Men det är kanske inte helt avbrott i den som gör att nattsänkningen får kontrollampan att lysa.
 
Att lampan lyser när du slår på nattsänkning är bara en indikator. Den gröna lampan (när nattsänkning är avstängd) anger när elementet slår på och av.
 
  • Gilla
El Patrón
  • Laddar…
Jo, det har jag koll på. Men som Bo skriver så antyder ju att röda lampan lyser att inte nätdelen är helt paj.
Har nu skruvat isär den, inget är bränt på kretskortet. Däremot så sitter det en stor kylfläns över hela som är popnitad fast i en transistor, så det blir lite lurigt med att ta en bild. Ska försöka rota fram en lödkolv....
LVI hänvisar till åf, ingen av de jag har ringt svarar.....
 
Det är säkert en triac som sitter på kylflänsen. Leta efter läckande elektrolytkondensatorer och kallödningar på kretskortet. Det är inte alltid man kan se med blotta ögat om en komponent är dålig. Ibland måste man ha specialinstrument.
 
Ska kasta ett lite noggrannare öga ikväll eller imorgon.
Tack för all hjälp hittills! (y)
 
Leta efter en X-kondensator, rektangulär eller rund, röd eller blå brukar de vara. Torde ha ett värde på 330-680 nF. Har du en enkel multimeter med kapacitansmätning kan du kolla den. Obs att du i så fall behöver en som tål 400 V! Dessa kan va svåra att hitta, men två seriekopplade på 275 V går bra också, om det finns plats.

Om den är Ok så bör det finnas en zenerdiod som kan vara kortsluten, eller ett motstånd i serie med kondensatorn som brunnit av.

1572153-40.jpg
 
Jag har bytt en sådan termostat en gång. Den var mycket billigare än ett nytt element. På den som jag bytte var det kortslutning i triacen så att elementet värmde oavbrutet. Mamma som äger elementet ville hellre att jag bytte hela termostaten än började löda på kortet.
 
Jag har fått flera utbytestermostater från LVI på garanti och goodwill. Ring och kolla med dem om radiatorn inte är urgammal. De skickade ny med posten och jag bytte och skickade tillbaka den trasiga. Den äldsta var 4 år.
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
Jag har en LVI Meb-510 (400v) som har röksignalerat lite.Har inte liyft på kylflänsen än (Bockad U-profil av plåt som är poppad på triacen och vridna taggar i andra ändan. Plus nattsänkningsknappen sitter och låser)

Är detta en kalllödning?

20140217_123244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resistorerna sitter i serie tillsammans med en diod från ena fasen till en elektrolytkondensator på 470uF. Första resistorn är på 10k(stämplat på resistorn) och har lossnat mot resistor nr 2, vilken har lossnat på båda sidor. Enligt vad jag kan se så är den markerad lila?, lila?,vit, och guld?, det är svårt att se. 7,7x10^9ohm? Vad jag kan se så är det mönsterkortet som ha bränt, inte komponenterna.
20140217_120943.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140217_120823.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140217_121318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sitter 3st kondingar på kortet, inga läckage eller svullnader.

Vad göra? Är det bara till att löda fast komponenterna igen och sätta tråd där kortet kan vara skadat? Ny termostat kostar 650:-
 
Redigerat:
Köpte mina LVI element 94, omedelbart började dom lägga av.
Fick nya termostater på goodwill, gick ett tag sedan samma sak igen.
Vid isärplockning såg jag att matningen var typ fattigmanstrafo(X-kond och stort motstånd).
Såg tyvärr inte något fel på ovan nämnda komponenter, misstänker därför en custom IC
som heter 3000, tror jag gjord av Philips.


Fick återigen nya på goodwill, denna gång plockade jag isär dom och nu såg jag att dom
satt i en riktig trafo 400/5 VAC och dessa varianter funkar OK.

Alla termostater har riktig AC matning nu hoppas jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.