Etanolpanna!?
 
Nej, det är medicin för att orka elda med ved.. :)
 
D09
xdigger skrev:
Nej, det är medicin för att orka elda med ved.. :)
Fight Fire with Fire :p
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
D09
Hur ofta eldar ni just nu? :)

Börjar ju bli lite kyligare och värmesystemet har åkt på...

Gått från ca 1 ilägg var 6:e dag till ca 1 ilägg var 3:e dag.
 
Eldar just nu typ varannan dag. Ursäkta språket, men, pissanläggning.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hmm, mitt inlägg försvann tydligen i cyberspace. Fram tills igår så eldade jag 2-3 inlägg om dagen i min "pissanläggning" ;) Nu går nya pannan på eldrift och på tisdag räknar jag med att kunna starta pelletsbrännaren. Ska bli skönt att slippa flytta 1-3 skottkärror med ved om dagen. Har flyttat pallarna med pellets runt huset utanför pannrumsfönstret och sen ska jag bygga ett lite större förråd där innanför och då kan jag tomma säckarna rakt in genom fönstret, då kan man med lätthet tömma i 30-40 säck per gång och dessutom slipper man gå med skottkärran.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Detgåråtöl skrev:
Eldar just nu typ varannan dag. Ursäkta språket, men, pissanläggning.
Hur stor tank?
 
D09
xdigger skrev:
Hmm, mitt inlägg försvann tydligen i cyberspace. Fram tills igår så eldade jag 2-3 inlägg om dagen i min "pissanläggning" ;) Nu går nya pannan på eldrift och på tisdag räknar jag med att kunna starta pelletsbrännaren. Ska bli skönt att slippa flytta 1-3 skottkärror med ved om dagen. Har flyttat pallarna med pellets runt huset utanför pannrumsfönstret och sen ska jag bygga ett lite större förråd där innanför och då kan jag tomma säckarna rakt in genom fönstret, då kan man med lätthet tömma i 30-40 säck per gång och dessutom slipper man gå med skottkärran.
Du kommer älska din pelletsanläggning ;)

Du har tagit bort tanken till din vedpanna? låter som ett bra fyspass med 2-3 gånger om dagen :)

Jag måste nog isolera tanken en vända till snart, eller sätta in en relaxstol i pannrummet ;) 35 grader :p
 
D09
Har man något att tjäna på genom att låta dörren i pannrummet vara öppen? Tänker att man borde ta tillvara på spillvärmen i pannrummet då, eller blir det mer förluster från tanken bara?

Hur varmt brukar det bli i ett pannrum om tanken är korrekt isolerad? :)
 
Ja, jag är helt säker på att jag kommer att gilla den nya anläggningen! :) Japp, kopplat bort tankarna, mer förluster med tankar när man kör pellets. Ja, det var lite drygt när vi hade 50cm snö också.. ;) Hehe, ja 35 grader är varmt, det är väl det man kommer sakna med vedpannan, blir lite svalare med pelletspanna därnere.

Rent brandsäkerhetsmässigt så är en öppen pannrumsdörr ingen höjdare, för att sprida värme helt klockrent, hade öppen dörr i början med vedpannan och det värmde upp stor del av källaren av bara spillvärme. :)
 
D09 skrev:
Hur stor tank?
för liten. 1500liter. 3-4inlägg för att fylla..
 
Jag hade 1000liter, sista månaderna har jag eldat helt utan.
 
Har precis fått från 2-3 inlägg om dagen (CTC 265) till ett inlägg varannan/var tredje dag (Calmar V33 & 2000 liter). Har 30 grader i pannrummet, tankarna läcker mycket värme trots 90 mm pur. Måste extraisolera. Värmen sjunker snabbt till 60 grader i hela tankarna, sen håller det sig skapligt och skiktar det sig därifrån. Shuntautomatiken är dock en skänk från ovan, elementen är kalla nästan jämt, men tempen håller sig på 22.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09
Andreas_H skrev:
Har precis fått från 2-3 inlägg om dagen (CTC 265) till ett inlägg varannan/var tredje dag (Calmar V33 & 2000 liter). Har 30 grader i pannrummet, tankarna läcker mycket värme trots 90 mm pur. Måste extraisolera. Värmen sjunker snabbt till 60 grader i hela tankarna, sen håller det sig skapligt och skiktar det sig därifrån. Shuntautomatiken är dock en skänk från ovan, elementen är kalla nästan jämt, men tempen håller sig på 22.
Trodde att PUR isolering var det bästa man kunde ha på en tank?

Jag är lite nojjig att jag ska behöva elda varje dag på vintern om det krävs var 3:e dag nu 😁😁😁

Någon som kan höfta vilken påverkan värmeläkaget har i pannrummet på hur ofta man måste elda?

Nu har jag 10cm mineralull runtom och kanske 40cm på toppen..
Ska köra på några lager till så det kommer väl bli bättre men tiden ska räcka till också :p
 
Det är nog ganska inviduellt hur mycket man behöver elda, fördelen du har är ju att du kan stuffa pannan full med ved och låta den tända när du inte är hemma, snacka om drömfunktion. :) Även om du får elda 1 gång per dag så är det stor skillnad från oss som kört gamla pannor där man eldar en hel kväll och får kontrollera förbränningen minst en gång i timmen så det verkligen brinner bra, tänker på dom gångerna man somnat ifrån och vaknar klockan ett på natten och det är svinkallt inne och pannan har brunnit ut.. ;)
 
  • Gilla
Andreas_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.