Jag har sågat till och ställt ut alla Isodränskivor längs med stödmuren som ska gjutas. Notera också frosten på presenningen. Det är kallt nu!

frost_presenning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När skivorna var uppställda kunde jag köra ner det sista makadamet. För att komma ner med det i gropen fick jag plocka ner presenningen. Det är därför den ligger på marken på föregående foto.

När makadamet var i rätt nivå gick jag över det med en rundpadda.

padda_makadam.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det fick jag fylla på med mer makadam eftersom det sjönk ihop en del när jag paddade det. Är en liten utmaning att dra av 11-16 makadam, men jag tycker det gick hyfsat :) Jag frihandade med rätskiva (med libeller), en brädbit, och ett kort vattenpass.

dra_av_makadam.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När makadamet var paddat och klart började jag lägga ut isolering som jag sen ska gjuta en sula på. Jag lägger varannan Isodrän 200 och varannan cellplast XPS 300. Jag har diskuterat ganska mycket vad jag ska ha för isolering under sulan i en tidigare tråd. http://www.byggahus.se/forum/byggna...a-isodran-eller-cellplast-under-grundmur.html Efter mycket diskussion och beräkningar valde jag den här lösningen.

Jag började lägga ut isoleringen i går och trodde helt säkert att jag skulle bli klar under dagen, men det blev jag tyvärr inte :( Igår kväll såg det ut så här.

isolering_under_sula.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men idag blev jag i alla fall klar :) Tog längre tid än vad jag hade räknat med att såga till de sista pusselbitarna! Han också ställa ut de första bitarna till gjutformen :)

borjat_med_gjutform.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har haft övernattande gäster i helgen och har därför inte hunnit så mycket. Men nu i eftermiddag/kväll har jag i alla fall hunnit snickra vidare lite på gjutformen. Kul att äntligen få spika lite! :)

yttre_gjutform_klar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta den mörka bilden... Börjar bli dags att fundera på att införskaffa en bygglampa.

Kan Biltemas Arbetslampa Glob vara något att ha tror ni?
biltema_bygglampa_glob.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utomhus, är den lampan inget vidare. Satsa på riktiga strålkastare istället.
 
Jag har två stycken Biltema dubbelglob (ser ut som den på bilden men med två glober). Säljs tyvärr inte längre men originalet går att få tag på.

Fungerar väldigt bra på byggnadsställningen - sätter dom på 1 meters spiror.

Ger ett väldigt bra allroundljus och bländar inte så farligt.

Har en LED-strålkastare från Jula också - den ger ett väldigt koncentrerat och stickigt ljus - funkar säkert bra om man skall skruva med bilen eller liknande men har en för koncentrerad ljusbild för att snickra med.
 
Helt riktigt. Utan min pannlampa hade jag inte fått mycket gjort här på vinterhalvåret :)

Har själv en Black Diamond Storm. Är nöjd med ljuset, men inte helt nöjd med kvalitén på plasten och huvudbandet.
 
Har inget Jula-varuhus i närheten. Har Biltema och Harald-Nyborg här.

Jag köpte Biltema-globen trots att den kanske inte är optimal för utomhusbyggen. Jag behövde ändå en lampa att ha inne när jag renoverar rum, så jag tänkte att globen kunde funka bra inomhus och tillräckligt bra utomhus. Så slipper jag köpa två lampor.

bygglampa_lyser.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden är tagen utan blixt och bara de lampor ni ser på bilden (arbetslampan och några lampor längs med infarten i bakgrunden).

Funkade väldigt bra med den lampan tillsammans med min pannlampa. Blev lite för mycket skuggor nere i gjutformen när jag skulle naja ihop armering med bara arbetslampan.

För övrigt så är gjutformen till sulan nästan klar. Den behöver förstärkas upp en del så att den inte ger med sig när betongen hälls i. Men innan jag gör det ska jag lägga i armeringen. Det är enklast att göra det innan det är en massa tvärstag ivägen.

Jag har sett att många andra bara har ett lager med armering i sulan till sin grundmur. Jag tycker det är lite konstigt. Kollar man på en platta på mark så är det alltid dubbla lager armering i kantbalken. Kantbalken har ju ungefär samma storlek och funktion som min sula har (40 cm bred, 20 cm hög) så jag kör också med dubbla lager armering. Jag har lite funderingar på hur jag ska fästa övre lagret armering. Startade en annan tråd om det. Hänga upp armeringsjärn
 
Du får försöka uppskatta vilka laster som din konstruktion kommer att bära och vilka krafter de i sin tur kommer att ge upphov till. Byglarna som man brukar använda sitter inte bara där för att hålla ihop saker och ting i byggskedet utan tar hand om tvärkrafter och annat.

Armering lägger man enkelt uttryckt i där konstruktionen utsätts för dragkrafter, betong har väldigt dålig draghållfasthet, stål väldigt god. En del armering lägger man endast i för att konstruktionen skall få ett segt brott vilket är ett lagkrav. Det innebär att den inte kommer att ta last förrän konstruktionen gått till brott.

Dragkrafter har man vanligen i underkant på balkar och annat. Ute i fält (mellan upplagen) stöter man på en massa andra krafter (tvärkrafter och skjuv) som också kan gör att man måste armera (dessa omlagras och blir enkelt uttryckt till dragkrafter). Ofta vill man placera armeringen så långt från neutrallagret som möjligt så att man får ett så stort moment som möjligt. Man får begränsa sig så att man ändå får ett täckande betongskikt som är tillräcklig tjockt beroende på vilken miljö konstruktionen skall leva i.

50 mm täckande betongskikt som i ditt fall låter ganska mycket (dålig effekt av armeringen samt stor sprickvidd innan armeringen tar last) men tänk på att inte underskrida ett täckande betongskikt på ett par centimeter - en del böjer ut ett finger eller två från näten och låter dessa stötta mot formen men det är inte riktigt bra.
 
Jag kan vrida på fötterna. Då blir det fyra cm i stället för fem. Något bättre i alla fall. Man vill ju inte att armeringsjärnen ska börja rosta. För då sväller de och spräcker i värsta fall betongen...

Men det var bra att du sa att det räckte med ett par centimeters täckande betonglager. Jag trodde fyra var absolut minimum och har lagt mig på sju bitvis för att vara extra säker... Helt fel tänkt med andra ord :rolleyes:
 
Täckande betongskikt beror helt på vilken miljö konstruktionen skall leva i. Om du exempelvis tänker anlägga en asfaltsyta i anslutning till betongen där man kommer att använda tösalt så blir det något helt annat. I ditt fall är det väl varken tösalt, syror eller annat inblandat?
 
Nää, det blir bara vanlig gräsmatta runt utbygget. Eventuellt en remsa grus precis intill huset... :)
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Kom att tänka på detta intressanta bygge när jag själv funderade på att bygga ut med eller utan källare. Hur går det för dig? Dina bilder och beskrivningar/teoretiseringar är mycket uppskattade!
 
Och så bubblade mitt dåliga samvete upp till ytan igen... :D

Jag har massa bilder liggande som jag borde lägga upp. Tjata lite på mig så kommer både bild och text snart :)

Men snabbstatus är att just nu står det still i väntan på plusgrader dygnet runt. Med ett temporärt tak över för att skydda mot snö och regn.
 
  • Gilla
Barnrikehuset och 2 till
  • Laddar…
tjat tjat tjat :)
 
  • Gilla
tlundberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.