Jag har en 20 fots container som jag måste få tät innan det blir blötare ute, tänkte först lägga osb+papp helt plant men tvekar på det pga. risken att det inte blir tätt. Onödig chansning..

Istället tänkte jag..
  1. Lägga en 145 regel ståendes i mitten på containern
  2. 45x70 ovanpå den. (cc?)
  3. Osb-skiva
  4. Asfaltsklister (hur många liter?)
  5. Ytpapp


20fot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har en bra ide hur man gör runt lyftöglorna i hörnorna? Helst vill jag att taket går ut ca 100mm på sidorna så inte vattnet rinner längs sidorna.
 
är det hål i taket på containern eller är det kondensdropparna i taket du vill få bort?
 
Är också i begrepp att lägga tak på min container och gillar din lösning men skulle nog göra högre fall för att få bort snön lättare
 
daugaard skrev:
är det hål i taket på containern eller är det kondensdropparna i taket du vill få bort?
Det är rosthål i taket, containern är isolerad så vattnet kan rinna vidare lite varstans längs innertaket..

Mr9 skrev:
Är också i begrepp att lägga tak på min container och gillar din lösning men skulle nog göra högre fall för att få bort snön lättare
Tror du inte det behövs ganska mycket fall för att snön ska trilla ner av sig själv, den lär ju inte kasa så mycket på pappen misstänker jag :)
 
Ytpapp är dyrt. Jag hade nog bara reglat och läktat för TRP plåt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag har tänkte på plåt också, vet inte om det är en nackdel men är det inte större risk att det kommer in snö under plåten som sen smälter, svårt att göra hål för lyftöglorna också, ett alternativ är att man skruvar loss plåtarna i ändarna när man ska transportera den.
 
Någon som vet vilken åtgång det är på asfaltsklister om man ska helklistra ytpapp direkt på osb-skiva?

Duger Byggmax ytpapp: SAM 238 till detta?
 
Är det för fult med en vanlig presenning?
 
Jag har tänkt även på det men en ordentlig i den storleken kostar minst 1500:- och risken att vinden får tag i den/går hål osv. känns inte som en lika långsiktig lösning men visst är det lättaste lösningen.
 
En sån här rackare på typ 10 x 6 meter för en femhundring? Det borde väl räcka för att täcka containern. 180g/m2 borde hålla rätt bra. Lägg några plankor uppe på containern och knyt fast den ordentligt så borde den ligga bra.
 
Mikael_L
stoffe88 skrev:
Någon som vet vilken åtgång det är på asfaltsklister om man ska helklistra ytpapp direkt på osb-skiva?

Duger Byggmax ytpapp: SAM 238 till detta?
Måste den helklistras då?
Jag har inte riktigt koll på åtgången, själv köpte jag en 5-liters burk och blev förvånad över hur drygt det var. Men jag helklistrade inget, och hade ju dessutom förklistrade våder så det gick ju bara åt klister på vissa ställen.
Klistrar du i sånt här kallt höstväder är det jobbigt segt, och går åt mer därför.

Hur länge ska taket vara uppe?
1 år, 5 år, 20 eller 50 år?
Ska det inte sitta mer än 20 år så tror jag att du antagligen kan välja vilken kvalitet som helst, bara vara lite försiktigare när du kliver omkring på pappen. Du har ju låg lutning också, vilket är bra ur den aspekten


pelpet skrev:
En sån här rackare på typ 10 x 6 meter för en femhundring? Det borde väl räcka för att täcka containern. 180g/m2 borde hålla rätt bra. Lägg några plankor uppe på containern och knyt fast den ordentligt så borde den ligga bra.
Nja, även om det är en kraftigare kvalla av lättviktspresenning så tar den ändå rejält med stryk av solen.
Ska det funka 1 år, eller kanske uppåt tre så kan det väl gå, men ska det vara mer permanent än så tycker jag nog att takpapp känns som ett bättre alt.
 
  • Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
Ytpapp värmer man fast genom att värma klisterremsan med gasol eller värmepistol. Gasol går fortare men lite vanskligare att arbeta med, sen kör man med en rulle över för att pressa ihop alternativt att man trampar lite försiktigt.
 
Mikael_L skrev:
Måste den helklistras då?
Jag har inte riktigt koll på åtgången, själv köpte jag en 5-liters burk och blev förvånad över hur drygt det var. Men jag helklistrade inget, och hade ju dessutom förklistrade våder så det gick ju bara åt klister på vissa ställen.
Klistrar du i sånt här kallt höstväder är det jobbigt segt, och går åt mer därför.

Hur länge ska taket vara uppe?
Nu köpte jag 10L men har ingen aning om hur långt det kommer räcka.. Taket måste hålla minst i 5år gärna 20 också :) Anledningen att jag tänkte på att hellimma var för att det ska sitta fast ordentligt, måste ju tåla transport också utan att släppa. Visst behöver man inte spika något när man hellimmar?

verktygsgurun skrev:
Ytpapp värmer man fast genom att värma klisterremsan med gasol eller värmepistol. Gasol går fortare men lite vanskligare att arbeta med, sen kör man med en rulle över för att pressa ihop alternativt att man trampar lite försiktigt.
SAM 238 som jag köpte har ingen klisterremsa, antar att man manuellt får kompensera med klister istället..
 
Mikael_L
Egentligen ska du nu istället lyssna på någon som kan något om takpapp. :surprised:

men men , själv hade jag spikat i ovankant och limmat nästa våd med överlappet över spikskallarna.

Det är inte säkert att jag hade spikat lika tätt som instruktionen anger, för ett tak typ detta. :)


Mitt tips är att läsa monteringsanvisningen för denna papp ordentligt, och sen försöka dra dina egna slutsatser om hur du ska göra vad det gäller klistring och spikning osv.
Ja och lyssna lite på råden som andra här som kan detta bättre än mig, kommer med. ;)

Och har din papp ingen monteringsinstruktion får du läsa den för samma typ av papp, men från en annan tillverkare.


stoffe88 skrev:
SAM 238 som jag köpte har ingen klisterremsa, antar att man manuellt får kompensera med klister istället..
Japp, självklart.
 
Finns det en risk att pappen rivs i sönder av rörelser för att man spikar för snålt? Tänker mig att en spik per halvmeter kan göra mer skada än nytta (överdriver snålt men ni förstår tanken..)

Hittade anvisningar från deras hemsida, men den tycker inte in så mycket mer än det jag redan visste.. Jag tänkte ev. sätta papp på gavlarna ocskå och vika upp det på "takytan" och sen lägga pappen ner på gaveln istället för att använda trekantslist osv. Något tips kring det?

Har dessutom inte hittat mycket info överhuvudtaget om helklistring, görs det kanske inte så ofta idag?

Vad bör man tänkta på med takstolsavstånd? OSB-Skivorna är ju inte så styva ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.