Under mitten av maj kom takpannorna på plats och förhoppningen är att L-G nu har hunnit slutföra det då han skulle ha två veckors frånvaro. Ska bli riktigt spännande att det färdiga resultatet när vi kommer dit nästa gång!

takpannor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom har vi äntligen fått en bekräftelse på att byggströmen är uppsagd och vi har fått en ordinarie elanslutning vilket innebär en lägre månadsavgift men en RIKTIG anslutningsavgift...
 
Robert 75 skrev:
Dock upptäckte jag att två av de liggande fönsterna har blivit fellevererade då dessa är frostade och de skulle vara klarglas, kan visserligen även vara kraftig imma mellan glasen...dock högst tveksamt. Försäljaren är nu inkopplad och jag väntar med spänning på svaret från den bygghandlaren.

[bild]
Då verkar ärendet snurrat den stora vägen via Outlines huvudkontor och jag har nu fått en bekräftelse på att man byter ut de två etsade glaskassetterna till klarglas i enlighet med beställningen. Även om det drog ut lite på tiden så tycker jag att man gjort det bra då jag enbart lämnat in underlag till försäljaren och aldrig själv behövt argumentera eller blivit ifrågasatt! (y)
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
Då börjar även nästa steg av bygget att falla på plats. Yttertaket är på plats med färdigmålade vindskivor och (nästan) alla plåtar. Lite färg på knutar och foder så är det mesta utvändigt klart. Självklart ska det in lite fönster på verandan men det kommer att få vänta lite så vi säkerställer möjligheten att lasta in lite större prylar innan det byggs in.
yttertak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har dessutom varit i kontakt med glasfirman som kommer och byter de två kassetterna innan semestern så även det verkar vi kunna bocka av snart.

Nu går vi återigen in i "planeringsfas" för att möjliggöra lite arbeten under sommaren så får vi se vad som hinns med...
 
Måleri målera...
Nyanserna börjar bli som de ska och bilderna får tala för sig själva!

foderfärg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


slutstrykning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lorens och 1 till
  • Laddar…
Ack vad fort en semester går...
lite har blivit gjort på bygget men vi har givetvis tagit tillvara på tiden och även kopplat av och njutit i goda vänners lag!

Det största projektet som var planerat under denna semester var att måla klart huset så att det kan lysa med sina riktiga nyanser, antracitgrå och falu röd. Även denna gång när man målade häpnade man över vilken skillnad det var på första och andra strykningen. Mest på skoj inhandlades ett förlängningsskaft med tillhörande fasadpensel på Jula för ynka 69:- och jag kände att jag var tvungen att prova skillnaden mellan den penseln och våra övriga Anzapenslar. Till min förvåning gick den riktigt bra då den sög upp bra och höll formen hyfsat. Det mesta av måleriet klarades av från marken och plattform men då ena taknocken är drygt 8 meter över marken insåg vi ganska fort att här behövs riktiga hjälpmedel...lösningen blev en DINO 160XT. Vilken succé!

2013-07-24-1235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom fick vi lite höghöjdsupplevelse med liften...
2013-07-23-1224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-07-24-1233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa delprojekt blev att riva ut en överliggare om 1,5 meter i ena bärande innerväggen då den hade angripits av mögel på undersidan medan alla andra sidor var väldigt fina. Som säkerhetsåtgärd byttes även de reglar som varit infästa i denna ut. i praktiken en väldigt enkel operation som löstes med att stötta upp bjälklaget för att sen ta fram tigersågen och riva berört parti.

2013-07-09-1155.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Initialt blir man lite fundersam då man hittar detta men när vi nu har konstaterat att ingen synlig tillväxt har skett på cirka 2 månader och det skadade nu är borta så andas vi ut något.

Den spång som L-G hade lämnat under byggtiden har nu bytts ut och ersatts med en "mindre permanent byggtrappa" vilket gör att man nu på ett säkert sätt kan gå in och ut ur huset vilket även underlättar när materiel bärs in.

2013-07-11-1168.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna knåpades ihop av enbart spillvirke från bygget!

Dessutom har otaliga mängder med skräp plockats bort och körts för återvinning och tomten börjar nu se "städad" ut vilket borde vara skönt för omgivningen...
 
Redigerat:
Då har det rasslat till lite mer på bygget. Huvudfokus har varit övervåningen/entréplan och få klart installationsskiktet och bjälklaget. Allt för att kunna lägga in golvet och få upp innerväggarna. Nu är det i princip enbart gavelspetsarna som är kvar att förse med 45mm reglar vilka ska kläs med OSB och gips men det blir efter elektrikern har gjort sitt.
allrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mellanbjälklaget har det framför allt varit två saker som stått på listan att göra innan isoleringen bjälklaget kan påbörjas. Det ena var att dra klart ventilationen till badrummet i bottenvåningen och det andra var att dra en tilluftskanal till den tänkta platsen för kaminen. Ventilationen är nu klar men som vanligt stöter man alltid på lite friktioner då verkligheten och ritningen inte riktigt stämmer. I detta fall löstes det med att regla upp en förstärkning för att kunna bryta ena väggkonstruktionen och dra ner 125mm spirorör.

ventilation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tilluften till kaminen drogs med 100mm plaströr som klätts med 30mm kondensisolering. Riktigt enkelt att jobba med ventilationsplaströr jämfört med spirorör. Dessutom finns det nu ingen risk för korrosion pga kondensutfällning.
tilluft kamin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som lite extra påbörjades även inplastningen och montering av installationsskitktet på bottenvåningen. För att få plasten tätt så har den limmats mot betongen med Tacodicht.
källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
Ser ju ut att bli skitbra det där! :)
 
tlundberg skrev:
Ser ju ut att bli skitbra det där! :)
Tack!

När man bygger själv (ensam) gäller det att hitta enkla lösningar för att underlätta arbetet. Med ett par regelbitar några bleck byggdes kombinerad hållare och distanskloss för att få reglarna c/c 600mm. Man slipper hålla i regeln och får den på rätt ställe direkt så det bara är till att skruva fast den.

installationsskikt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den understa regeln i installationsskiktet har lyfts upp 45mm från golvbjälkarna dels för att inte försvinna allt för mycket under 28mm golvet som ska in sen men framför allt för att förskjuta den gentemot syllen och därmed minska köldbryggan. Det sistnämnda har inte så stor inverkan på övervåningen då klimatskivan sitter ytterst men på undervåningen får det en större påverkan då klimatskivan slutar där.
fasadisolering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Ännu en period med arbete på Casa di Motagne är till ända. Denna gång fick man sällskap av sin äkta hälft och visst är det lite roligare att vara två plus att en hel del blir så mycket enklare...

Fokus har varit det invändiga arbetet och nu är all plastning klar och installationsskiktet är näst intill fulländat inkluderat gavelspetsarna. Visst är det härligt att ha öppet ända upp till taknocken men allt blir "lite" svårare när man ska göra det 4 meter ovanför golvet.
2013-09-26-051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innerväggar har börjat komma upp på övervåningen. Då dessa går parallellt med golvbjälkarna valde vi att göra dessa som "bärande innervägg" för att få till det med upplag för det kommande 27mm plankgolvet.
2013-09-25-040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entréverandan har nu börjat få sina fönster vilket ger en helt annorlunda upplevelse både inifrån som utifrån. Samtliga fyra fönster (1 fast och 3 öppningsbara) är monterade och det är betydligt mer estetiskt än den byggfolien som satt där tidigare...lite foder och plåt så är det fulländat!

2013-09-26-054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom kom nu slutligen glasmästaren förbi och skulle för andra gången byta våra sovrumsfönster från de felaktigt levererade frostade glasen till klarglas. Nu är det bytt och vilken skillnad det blev! Givetvis dök även L-G upp och skulle gräva lite och lägga i den sista grundisoleringen samtidigt med glasmästaren, och ja de skulle jobba på samma plats...

Sen blev det till att stänga för säsongen och plocka ordning på allt inför att snön faller. Vattnet är avstängt och vi får se om vi häller något i vattenlåsen som inte dunstar med frysskyddar.
Även snökäppar hann vi med att sätta ut om det ska plogas någon gång... (y)
 
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
Besök på hem och villamässan avklarades under helgen och en hel del uppslag insamlades. Även om det är ett tag kvar så låg tyngdpunkten på områdena braskamin, värmepump och bastu.

Braskamin
Initialt pratade vi lösning på tilluft där jag erhöll ett MVG med vald lösning. Grundkriterierna var uppfyllda då 100mm rör med kondensisolering hade valts. Dessutom hävdar jag att skillnaden i hållbarhet mellan 100mm plaströr och spirorör är stor. Så för den sakens skull la vi in plaströr. Läste här på forumet att vissa har haft problem med att hitta adaptrar mellan 100mm rör och anslutningen på kaminen men enligt säljaren levererades adapter för detta med kaminen.

Värmepump
Valet ligger på en NIBE F-750 och jag uppdaterade informationsläget i NIBEs monter där jag blev varse att man nu lanserat NIBE-uplink där man när VP via webben. Hade själv ställt in mig på att lösa detta med SMS-tillbehöret men nu tvekar man...

Bastu
Ja vad ska man säga...? Å ena sidan har det inte hänt så mycket på bastufronten i bassortimentet sedan 1970 men samtidigt går det att ta ut svängarna i de exklusivare modellerna med touchpanel och ångfunktion. Spektret är brett!
 
Innerväggarna på övervåningen är nu klara. Hallen har tagit form och bjuder nu på en riktigt kraftig innervägg om 220mm. Förvisso kommer den bära upp bjälklaget på loftet men framför allt så kommer den att rymma en dubbelt isolerad frånluftskanal. Stegen till nedre våningen har nu funnit sin rätta placering då trappnedgången kommer att hamna där.

2013-11-02-147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



På nedervåningen har reglingen av träinnerväggarna påbörjats. I botten ligger en syllisolering för att inte syllen ska dra upp fukt från grunden. Konstaterar återigen ganska omgående att det är mycket skönare att jobba på nedervåningen med ett gjutet golv än en trappa upp på bjälklaget delvis täckt med skivor. Planen är att innerväggarna i badrummet på nedervåningen kommer att bli av stålreglar liksom installationsskiktet innanför souterrängmuren. Dock kommer det att bli ett senare arbete...

2013-11-02-144.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Entréverandan börjar även den ta sin form och en dörr är nu monterad för att hålla snö och fåglar ute. Upptäckte att vissa fåglar uppskattar att sitta och picka isolering då det låg massa små tussar på golvet på verandan. Nu är det stopp för den verksamheten!

2013-11-02-143.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Som vanligt tar man till vara på möjligheterna att njuta lite också...

2013-11-02-140.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johankr och 3 till
  • Laddar…
Nu är innerväggarna klara undantaget två stycken som ska resas senare med stålreglar. Blev lite tveksamheter/osäkerheter då man kom till att förbereda uppreglingen för skåpen för vatten och värme. Har nu tagit höjd för att få in det största Uponorskåpet som är 850mm brett.

2013-12-17-237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-12-18-245.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första OSB-skivan är nu monterad då det underlättade uppreglingen av innerväggen mellan sovrum och klädkammare. Samtidigt var jag då tvungen att bestämma mig för hur jag skulle fästa stålreglarna som skulle komma att utgöra installationsskikt och luftspalt mot Leca-muren. Nu blev det en 45mm stålregel som placerades med 25-30mm luftspalt till muren. Detta montage gick fort och var riktigt enkelt med en "budgetnittång" från Jula och ny plåtsax.

Återkopplade till min tidigare tråd här:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...allationsskikt-pa-kallarvagg.html#post1891602

Uppreglingen av stålreglar i tvättstugan inleddes och här har jag funderat en hel del då inkommande vattenledningen hamnat för nära muren. Detta resulterade i en improviserad lösning där jag reglar runt denna för att skapa ett kopplingsutrymme för att gå vidare med vattnet. Sen kommer en klack på golvet att gjutas om ca 15cm med fall ut på golvet.
2013-12-19-253.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-12-19-252.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick leverans av merparten av VVS-prylarna och det blir nu ett Uponorsystem även på VV/KV-sidan och inte enbart värmen. Beställde från Rinkaby och VVSochbad. Båda levererade det som var beställt men då det skiljde på speditörer (Schenker resp Posten) så bel skillnaden rätt stor. Med Schenker blev det (som vanligt) utkört ända hem medan Posten erbjöd hämtning på kontoret. Det sista var riktigt intressant att hämta 200+50 RiR på postkontoret...:thumbdown:
Var dock tvungen att provmontera ena fördelarskåpet till VV/KV och det verkar kunna fungera!
2013-12-19-255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nä, nu blir det jul och inlägget avlutas (som vanligt) med en miljöbild för stämningens skull!!!

God Jul på er alla Byggahus-besökare!
2013-12-15-225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ltmrt och 1 till
  • Laddar…
Dagens konstruktion:

PEX-rörvinda!
Enkel konstruktion för att kunna rulla ut PEX-slangen som definitivt inte vinner designpriset 2014. Funktion före finess...
Har kört både 50m och 200m rulle på den.
I botten ligger en snurrplatta från Biltema avsedd för båtstolar som är fastskruvad i bjälklaget
http://biltema.se/sv/Bat/Mobler-och-inredning/Snurrplatta-till-batstol-250061/

Sen lite spillvirke som är fäst i snurrplattan med montageskruv. I mitten sitter en centrumstolpe som är fäst med två vinkeljärn.
Totalkostnad blev 70 kr (och några ören för skruv...) för snurrplatta och två vinkeljärn!

2014-01-06-330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kakelfog och 1 till
  • Laddar…
P
Smart! Men den blev inte vinglig?
Själv blev jag yr i huvudet när vi höll på... Dvs jag var mänslig vinda
 
TheStills skrev:
Smart! Men den blev inte vinglig? Själv blev jag yr i huvudet när vi höll på... Dvs jag var mänslig vinda
Jag var övertygad om att det skulle bli vingligt och hade köpt på mig länkhjul att kunna sätta i ytterkant på vindan mot golvet som skulle kunna avlasta hela upphängningen. Dessa behövdes inte användas utan den var fullt stabil då den var skruvad ner i golvbjälken. Fungerade klockrent då jag arbetat ensam med slangen. Däremot gjorde jag ett försök att ställa den på nedervåningen direkt på betongplattan utan att fästa den...det blev vingligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.