Ja detta inlägg kan säkert lika väl passa i tvättstuga eller badrum men tycker nog att det har mer med byggnadsteknik att göra.

Har funderat lite på hur jag ska inreda källarvåningen (souterräng) och har pga vad jag anser vara enkelt snöat in på att bygga ett installationsskikt (45 alt 70mm) innanför lecastenarna med plåtreglar för att hålla organiskt material borta. Dock kommer man till skivbeklädnaden sen och lämpligen har man ju någon form av träfiberskiva bakom våtrumsskivan och jag antar att det kan vara lämpligt med någon form av luftning i överkant för att inte ev fukt ska dras in i träfiberskivan. Källarmuren består av 300mm lecasten med 2x100mm isodrän utanför så den är väldränerad.

Har även funderat på att putsa lecan för att sen sätta kakel men med installationsskikt blir det enkelt för mig då el, vatten och värme kan dras dolt utan att fräsa in allt.
Så vad säger ni, är det något som kraftigt talar emot denna lösning eller är det onödigt arbete?
källarvägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej ...
För mig låter det perfekt , så blir du av med alla dragningarna och får en slät och fin väggyta att jobba med sen.
Men gör inga dolda rör skarvar i väggen ...
Eti..
 
Har byggt på det viset i vår källare när det gäller tvättstuga, dusch, bastu, etc.
 
Du har ju bra dränerat/isolerat utvändigt så fuktvandringen ska ju gå utåt... Egentligen borde du kunna göra vilket som, men plåtreglar och luftspalt så har du en helt säker lösning!
 
Tackar för svaren!
Egentligen är jag inte orolig för fukten utan det är mer en enkelhet att göra ett installationsskikt i stället för att fräsa in allt. Dessutom finns utrymme i rummet att knycka de cm som krävs.
 
Det är alltid skönt när man kan återmata en tråd med posten "så blev det"!
.
Ja, som sagt så här blev/blir det:
45mm stålreglar med 2,5-3cm luftspalt till lecamuren. Djupet på luftspalten är perfekt för att få in tången för att nita reglarna i skenorna. I ovankant blir det lutningsspalt.
2013-12-19-256.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-12-19-257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske en dum fråga, men vad gör plasten och träreglarna?
 
Tången.. är det en fulldyr, 'proffsvariant' eller nå billigare man skulle kunna tänka sig köpa för att sätta reglar i ett rum?
Såg proffsig ut. :)
 
FredrikR skrev:
Tången.. är det en fulldyr, 'proffsvariant' eller nå billigare man skulle kunna tänka sig köpa för att sätta reglar i ett rum?
Såg proffsig ut. :)
Ingen proffstång! Inköpt på Jula för 199 riksdaler. Klart ändamålsenlig och prisvärd för hemmapul! Dessutom ingår ett extra skär/nitstål. Detta plus en ny plåtsax och en talmeter så blev jobbet riktigt enkelt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ZipLock skrev:
Kanske en dum fråga, men vad gör plasten och träreglarna?
Tycker nog inte att det är en dum fråga utan fullt berättigad...
Murkonstruktionen ser ut som nedan så plasten och träreglarna är en del i träkonstruktionen.

2012-09-21-411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
FredrikR skrev:
Tången.. är det en fulldyr, 'proffsvariant' eller nå billigare man skulle kunna tänka sig köpa för att sätta reglar i ett rum?
Såg proffsig ut. :)
sätt med nubb istället(små montageskruv) mycket enklare om man missat något cc mått
 
SBH skrev:
sätt med nubb istället(små montageskruv) mycket enklare om man missat något cc mått
Jo, det får nog bli så. :)
 
S
FredrikR skrev:
Jo, det får nog bli så. :)
en uppe och en nere brukar räcka.
dom me borrspets funkar bäst tycker jag
 
SBH skrev:
en uppe och en nere brukar räcka.
dom me borrspets funkar bäst tycker jag
Borrspets låter som det underlättar lite, även om reglerna kanske inte är supertjocka. :)
Tror även jag ska testa tången när den inte kostar mer än 200:-
Börjar bli småivrig att komma igång med källaren.. Sambon säger tvättstuga först...?
 
SBH skrev:
sätt med nubb istället(små montageskruv) mycket enklare om man missat något cc mått
Var själv inne på att skruva först just för att kunna ändra om något blev fel och dessutom lätt att få tag på skruv. Då jag ville ha så smal luftspalt som möjligt mellan mur och stålregel insåg jag ganska snabbt att jag aldrig skulle kunna skruva på insidan. Dessutom var det denna metod som bygghandlaren föreslog. Men för mig fanns det bara ett alternativ för att få det att fästa, med tång.
Kontentan blev att det gick riktigt fort, sitter bra och dessutom busenkelt istället för att hålla i allt och samtidigt försöka få en skruv att borra och dra i stålregeln.

FredrikR skrev:
Borrspets låter som det underlättar lite, även om reglerna kanske inte är supertjocka. [bild]
Tror även jag ska testa tången när den inte kostar mer än 200:-
Börjar bli småivrig att komma igång med källaren.. Sambon säger tvättstuga först...?
Är du noga från början så välj nittången så hinner du både och... ;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.