Hej

Jag tänkte dela med mig av min egen desig av pelletskorg.

Lägger med både en bild, och Sketchup-fil.

PelletsKorg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visa bilaga PelletsKorg.skp

Jag har använt vanlig 120x300mm spikplåt för takstolar (dessa har 5-6mm hål för spikarna och det verkar räcka för att högen skall få tillräckligt med luft underifrån).

Jag har använt vanliga vinkeljärn och M5 bult + bricka på bägge sidor +vingmutter.
Bulthuvudet är trädd från insidan av korgen.

Den enkla V-designen är min nuvarande (saknade en plåt) och den med botten-plåt blir uppgraderingen.

Denna modell fungerar ok i vår kamin, en äldre Contura 350, och det går även att elda en ensam vedklabbe åt gången på toppen av pellets-berget, man behöver bara lägga dit den lite försiktigt.

Man får testa sig fram med volymen, men skulle tippa på att ca 1.5-2kg är lagom på vår kamin.

Hoppas detta kan ge lite inspiration till andra korg-byggare.

Mvh
Rikard
 
hur länge brinner detta bygga på fullt drag? och hur ser det ut när det brinner är det lågor? man kan inte dämpa elden så det brinner typ 6 timmar ? det skulle vara nåt..
 
Ca 2h på fullt drag, jag har dock inte vägt när jag fyller, utan gjort en liten pyramid, och sen så har jag hjälpt till med en vedpinne eller två på toppen i början för att få det första draget i kaminen.

Sen när det börjar ta slut, så har jag lagt på små-kartonger med pellets (glödlampe/medicin-kartong storlek) och en vedpinne eller två till för att hålla värmen uppe.

Jag köpte även värmelogs på Hornbach (29kr/paket = 10kg) och dessa gör sig bra ovanpå den sista glöden, under vedpinnen så får man ytterligare nån timmes bra värme vid fullt drag.

Själva "ytskiktet" brinner som veden gör och den sprider sig sakta över den totala ytan.

Tyvärr så kräver denna kaminen stängd asklåda och dörren lite på glänt för att bränna slut på glöden i korgen för pelletsen blir inte så varma isig.

Så det verkar komma att bli en kombo av ved+logs och småpaket med pellets för att få bra värme och mindre passning med luftdraget.

Mvh
Rikard
 
Varför kan man inte elda ved i stället för att pyrelda pellets?
 
I detta fallet främst för att experimentera, i andra hand för att hitta alternativ eller komplement till ved, som vi inte har själva utan skaffar på olika sätt, och i närheten finns inga billiga ved-leverantörer (~500/m3 tippad volym eller vad dom kallar det) + transport.

Vi får gratis spill"ved" bestående av sågbitar, engångpallar mm mm som vi normalt eldar i kaminen som stödvärme (eluppvärmt hus).

Vi har även ont om plats, och att trava ett lastbilslass ved låter sig inte göras hur som helst på tomten tyvärr.

Mvh
Rikard
 
Intressant med en pelletskorg som passar in i kaminen för att spara vedförrådet till de kallaste vinterdagarna. Funderar på att testa detta i vinter. Uppenbara nackdelar/risker med detta?

1. Riskerar man att sota ner skorstenen om man eldar pellets med lägre förbränningstemperatur jämfört med ved?
2. Kan man "rensa" skorstenen med jämna mellanrum genom att köra en rejäl vedbrasa?
3. Om man börjar med att värma upp braskaminen med torr ved och när den brunnit ur, kan man lägga in en pelletskorg som "pyr" över natten, vad är riskerna med att tända pelletsen underifrån?

Det måste handla mest om vilken eldningsteknik man har för att lyckas få upp en hög temperatur med pelletseldning... man kan väl testa sig fram, eller?
 
Jag har pensionerat den korg jag byggde då det var lite mer bök än jag önskade, men när den användes så hällde jag på typ halvliter, några småpinnar på toppen å sen varvade halv-briketter med spån, pelletsfyllda småkartonger och vedpinnar.

Sedan experimentet så har jag fått fler vedkällor, både på spillvirke och sly-upprensning mm från skogspartier.

Hurvida skorstenen sotar igen av pyreldning eller inte kan jag inte svara på då vi alltid eldat med ved jämsides.

Pellets kräver lite mera luftdrag för att behålla värmen så den fortsätter brinna (vilket jag löste genom ved på toppen).

/Rikard
 
Läste på lite om "värmeloggs" som påminner om pellets också med högt energiinnehåll, hittar inget om att loggsen skulle sota mer än vanlig ved, tvärtom står det att man ska vara försiktig så man inte för hög eldningstemperatur, har du provat elda med värmeloggs och vad innehåller dom som inte finns i pellets?
 
Vi använder värmelogs oxå, dock brukar jag dela dom i hälften, just för att man inte skall få för mycket energi på en gång.

Vad jag kan se så är dessa endast träspån utan ev. bindemedel.

Jag anväönder dom bara när kaminen är rejält varm, och lägger dom precis innan det bara är glöd kvar från veden. Dom kräver mindre luftdrag i vår kamin än pellets för att hållas levande och jag upplever det inte som att dom pyr på samma sätt som pelletsen gjorde, utan spånet verkar resa sig från kanterna och glödbrinner nästan som barken.

Logsen har vi förvarade i förrådsboden (inte helt tät, men hela väggar och tak med trallgold över grus) medan veden ligger under tak på pall med glesspjälade väggar så dom inte trillar ut.
Dom är mer känsliga för fukt i den bemärkelsen att dom gör som spånskivorna och trillar isär när dom blir blöta.


/Rikard
 
Det blir ingen pyreld i en rätt konstruerad pelletskorg om man har vettigt drag i skorstenen.
 
Det är säkert så, dock konstruerades den korgen för att passa i kaminen här, en contura c350 tror jag, det går in ved som är 40cm på tvärem och 35cm på längden med stort askgaller i botten så luftflödet är inte tillräckligt centralt för att pelletsen skall brinna bra.

/Rikard
 
rikardn skrev:
Jag använder dom bara när kaminen är rejält varm, och lägger dom precis innan det bara är glöd kvar från veden. Dom kräver mindre luftdrag i vår kamin än pellets för att hållas levande och jag upplever det inte som att dom pyr på samma sätt som pelletsen gjorde, utan spånet verkar resa sig från kanterna och glödbrinner nästan som barken.
Nu har jag köpt 40 kg värmeloggs från biltema (48 st för 99:) o testade att elda 1 st igår ovanpå en glödbädd av vanlig ved. Värmeloggen tog eld direkt o brann sakta o fint i säkert 3 timmar och kaminen var fortfarande varm imorse så nog finns det energi i dem! Man får väl vara lite försiktig o elda max 1-2 st/kväll. Känns som att det kan vara värt att dryga ut den vanliga veden + att ha loggsen som reserv i vinter till kostnad av 2 till 4:-/kväll.
 
Det är lite så vi resonerat oxå.
Mamma får ibland tag på dessa till ca halva priset när förpackningen är skadad som personalköp.
Ibland 5 paket för 100 osv.

Bunkrar upp när tillfället ges.

/Rikard
 
Farsan brukar ställa två snett mot varann med en lite tidning mellan och tända. Brinner en bra stund. Tre i taget är inga bekymmer om man har lite större kamin.
 
Eftersom jag får beg pall, så blir effekten samma med klossarna därifrån.

Vi får elda 4kg/h enl in tillverkaren. Det är rätt mycket energi man hinner få ut i luften.

/Rikard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.