På mitt jobb händer det att vi tar betalt för offertutredningar, men det meddelar vi ju kunden i förväg om vi behöver och om de inte vill betala för den utredningen så sätter vi ofta ett rejält tilltaget "worst case"-pris.

Det är dock ganska sällsynt, det handlar om tillfällen där det kanske krävs 6-8 timmars utredningsarbete eller mer för en offert och det brukar handla om att ta reda på om vi kan göra allt "i huset" eller om vi behöver köpa in extern hjälp. Gör man allt själva kan man ju ta snittpriser och räkna med att det jämnar ut sig, men tar man in extern hjälp så går den kostnaden oftast inte att balansera mot ens egna arbete.
 
D09
När jag lämnar offerter så räknar jag antingen in tiden för offert i det fasta priset/anbudet allt bakar in tiden i den löpande timpengen.

Ingen post som kunden ser men ändå en som entreprenören måste ta hänsyn till.
 
thomasx skrev:
Om du kan förklara för mig varför kunden inte ska betala för offerter, så ska jag sedan förklara resten för dig. Ok?
Ok.
Anledning till att man erbjuder kostnadsfria offerter är att det är praxis och att en firma som tar betalt för offertarbete får färre förfrågningar. När kunden väl accepterat offerten så bakar man in kostnaden för den i den totala arbetstiden.

Nu kan du förklara resten.
 
Mikael_L skrev:
Aha, så det är din lösning. :)

Vad mer känns lämpligt att baka in, så det inte syns?

Tror du inte att kunderna skulle bli upprörda om dom fick veta hur du gör?

Skulle du inte själv bli upprörd?
Jag är normalt begåvad så jag inser att ingen jobbar gratis.
Be jag någon komma hem till mig för att utföra något så fattar jag att det kostar pengar.
 
EyEr0n skrev:
Jag är normalt begåvad så jag inser att ingen jobbar gratis.
Be jag någon komma hem till mig för att utföra något så fattar jag att det kostar pengar.
Jo men det bygger ju på att du får affären. Får du affären så får du också betalt för offereringen. Det är inget konstigt. I övriga företag kallas det säljkostnader. Jag tror inte att någon är så obegåvad att den blir upprörd över det.
 
Mikael_L
EyEr0n skrev:
Jag är normalt begåvad så jag inser att ingen jobbar gratis.
Be jag någon komma hem till mig för att utföra något så fattar jag att det kostar pengar.
Jag trodde du skrev om just TS fall.
(Och TS tänkte ju betala, självklart. Vill bara inte betala för en offert, särskilt som det inte är kutym eller lagstadgat.)

Och att du tyckte att hantverkaren skulle ha gömt sina ej avtalade avgifter i timpenningen istället.
Ja bara så det inte skulle synts ...


--------------

Jag håller för att injonil's linje är ganska korrekt, särskilt juridiskt sett.


Men visst är just denna "händelse" lite krångligare.
Det rätta (och bästa) hade varit att elektrikern, direkt när önskemålet om snabbjobbet flöt upp, hade förklarat hur han skulle fakturera för detta.
Så hade det bara varit för TS att ta ställning till det.
Ja eller nej - alla förutsättningar klargjorda. = Inget surt efterspel.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
EyEr0n skrev:
Ok.
Anledning till att man erbjuder kostnadsfria offerter är att det är praxis och att en firma som tar betalt för offertarbete får färre förfrågningar. När kunden väl accepterat offerten så bakar man in kostnaden för den i den totala arbetstiden.

Nu kan du förklara resten.
Ja, och här kommer då resten av förklaringen.

För att det är praxis och för att en firma som lägger på en massa extra avgifter i efterhand får dåligt rykte och färre förfrågningar. Ganska enkelt, eller hur :)

Ingen seriös företagare gör som du säger. Alla seriösa företagare täcker istället "kostnaderna" för icke debiterbar tid med en del i timarvodet. På så vis upplevs saker som offertarbete, fakturering m.m. som gratis för kunderna, och det blir de facto gratis för de som i slutändan väljer att inte anlita hantverkaren.
Sen finns det en del seriösa som tar extra betalt för t.ex. restid. De har då som regel lägre arvode och meddelar kunden i förväg vilka avgifter som tillkommer.

Svårare än så är det inte att driva en seriös verksamhet där kunder slipper känna sig lurade, naiva eller dumma :)

Det jag undrar över i din modell är vem som ska betala för den tid hantverkaren lägger på att göra offerter som sedan inte leder till uppdrag. Ska han jobba gratis då?
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
På mitt jobb händer det att vi tar betalt för offertutredningar, men det meddelar vi ju kunden i förväg om vi behöver och om de inte vill betala för den utredningen så sätter vi ofta ett rejält tilltaget "worst case"-pris.

Det är dock ganska sällsynt, det handlar om tillfällen där det kanske krävs 6-8 timmars utredningsarbete eller mer för en offert och det brukar handla om att ta reda på om vi kan göra allt "i huset" eller om vi behöver köpa in extern hjälp. Gör man allt själva kan man ju ta snittpriser och räkna med att det jämnar ut sig, men tar man in extern hjälp så går den kostnaden oftast inte att balansera mot ens egna arbete.
Visst förekommer det att man tar betalt för offertarbete inom industrin. Kallas gärna för förstudie eller liknande. Det förekommer också att man får betala för att få lämna offert på ett jobb. Det normala i alla branscher jag kommit i kontakt med är dock att offerter är "gratis".
 
Det här tycker jag är ypperligt och framför allt på tiden att någon tydligt uttrycker genom att de fakturerar tiden och skriver ner tiden de måste lägga på "kontroller och kostnadsförslag".

Om det är så att den som vil ha en mängd kostnadsförslag och låtsas vara kund genom att be om ännu fler kostnadsförslag, krumbukter och vinklingar om att det är fantastiska projekt på gång och upplever sitt halvtimmesjobb som möjligt för en skattebelastad hantverkare att leva hela året på, så kan erbjudandet visst vara att tiden för "kostnadsförslaget" tas bort helt och hållet om jobbet tillfaller den som annars bör debitera den tiden.

Det är tveklöst helt rätt att ta betalt för sådant jobb. Hantverkare som inte tar betalt för sådant jobb, bör inte anlitas. Ni får troligtvis lika mycket och seriöst jobb gjort som kostnaden för kostnadsförslaget motsvarar. I en del fall absolut ingenting.

Att åka runt och "titta på jobb" kan man göra 12 timmar om dagen i flera år, utan att en enda kommer att anlita om man ger ett seriöst pris. Pruta och gå under alla svartjobbare eller de som gör dessa jobben med eller utan behörighet, ordentlig kunskap och bara lite "si-så-sär-ja-initiativ", kan bli kostsamt i förlängningen.

Var och en gör naturligtvis som de själva vill. Alldeles för många vill inte betala, så det finns en "babianmarknad" som blir större och större för varje år.

Vill någon klaga på priserna, gå til skatteverket. Det är skatter och pålagda kostnader som drabbar den seriösa hantverkaren. Material och arbetskostnader utan alla dessa skatter och avgifter hade hamnat på en förhållandevis rimlig nivå.

Det verkar som den som beställer "kostnadsförslag" inte ens vill betla för den tid som läggs ner från en seriös hantverkare. Skulle du själv åkt runt och talat om för folk i mängd om kostnader och hantering som de behöver ha gjort, bara för att sedan bli utnyttjad i prisprutande?

Hade du själv ens satt dig i din egen bil, på egen bekostnad, dag ut och dag in, och ens hälsat på folk i den omfattning som en del vill ha "kostnadsförslag". Ni bjuder inte ens på kaffe eller kaka, utan skriker om självklara och direkt faktiska kostnader debiteras, även om de är i underkant av vad som alls är möjligt att existera på.
 
  • Gilla
eviljava och 4 till
  • Laddar…
Just så!

...och många gånger blir det fråga om en ren konsultation när exempelvis en elektriker hamnar hos en vetgirig villaägare som vill ha ett kostnadsförslag.
 
  • Gilla
eviljava och 4 till
  • Laddar…
När sånt här går till tvist brukar firman förlora. Konsumentköplagen skyddar kunden och jag tycker det är rimligt. Varför? Jo firman som jobbar professionellt med dessa arbeten förväntas ha mer koll på alla kostnader än vad Agda 85 år har. Firman ska inte tjäna på att inte kommunicera med kunden t ex mörka kostnader. Otydlighet får firman betala för. Det kanske smakar salt för firman då men han får ju fler chanser med kommande kunder att informera korrekt.
 
  • Gilla
Korvgubbe och 2 till
  • Laddar…
Självklart "smakar det salt". Jag kan med absolut säkerhet, utan något mörkande ller otydlighet, påstå att alla som är För Gratis och (exakt som Locke beskrev precis) Gratis Konsultation, inte ens hade gått med på att dennes närmaste vänner, bekanta, arbetskompisar, med flera, hade kommit hem, druckit kaffe, pratat minnen och nöjen hela dagarna och endast försökt tillföra positiva saker, hade gått med på detta mer än ett par veckor. Sen hade ni antingen stoppat dem eller börjat begära speciella tider eller betalt.

Vem av alla som tycker det är ok med gratis konsultation skulle själv avstå avlönat arbete och istället åkt runt på egen bekostnad till människor som bara är för lata för att lära sig saker själva? Det handlar (också kort och enkelt beskrivet av Locke) om vetgirighet som det är tänkt att någon annan skall betala och den som vill ha reda på endast skall få.

Det finns ingen som helst rimlighet i att bara få annans tid, avsedd för att användas till att skrapa ihop mat på bordet. När alla som klagar själva är beredda att alltid utföra dessa välgärningar på intresse eller välgörenhetsbasis, då skall vi diskutera saken. Kanske kan ni få en anställning var som helst, då ni ändå gör även detta gratis?
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Att kalla Thomasx för skitstövel är absolut att gå för långt,jag tycker det är Du Oceanis som bör be Thomasx om ursäkt för detta För övrigt tycker jag att det är Thomasx som har vunnit denna omgång med många poäng
Tycker nog att Oceanis har väl så underbyggda inlägg och minst lika många poäng, om inte fler t.o.m.
 
baabwaf skrev:
Att åka runt och "titta på jobb" kan man göra 12 timmar om dagen i flera år, utan att en enda kommer att anlita om man ger ett seriöst pris. Pruta och gå under alla svartjobbare eller de som gör dessa jobben med eller utan behörighet, ordentlig kunskap och bara lite "si-så-sär-ja-initiativ", kan bli kostsamt i förlängningen.

Var och en gör naturligtvis som de själva vill. Alldeles för många vill inte betala, så det finns en "babianmarknad" som blir större och större för varje år.
Men det är fritt fram att ta betalt för "titta på jobb" bara man informerar kunden om att det kommer att kosta innan så kunden då kan välja att avstå så det är väl inget problem. Men har man som hantverkare problemet att man inte får några jobb som man lämnar offert på så kanske man på allvar ska fundera på vad det beror på och spontant tror jag inte att utfallet skulle bli bättre om man dessutom tog betalt för att lämna offerten.
 
baabwaf: Ingen ska jobba gratis, men det är för sent att i fakturan informera om vad arbetet kommer att kosta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.