Hej igen.

så hur kommer man fram till värdet per andel? För vi får lite känsla av att vi ska betala för jobb som redan är gjort.
 
peterochåsa skrev:
Hej orpam.

vi har haft svårt att få reda på vad kostnaden riktigt handlar om mer än att det är en kostnad för att köpa andelar i vägföreningen. Utöver det så heter det att det är krångligt och vi får inget specificerat på papper.

/Peter
Att det är krångligt är väl mycket möjligt, men ska ni betala så är det minsta ni kan kräva en specifikation och stöd i stadgarna för hur nya medlemmar hanteras. Har de nyss haft en stor investering i vägen så kanske de tycker att en ny medlem ska betala men det måste finnas reglerat i så fall. I vår förening så har vi en medlemsavgift och vi har även haft förhöjd medlemsavgift vissa år för att täcka en investering men som ny medlem så betalar man endast gällande årsavgift och behöver inte bidra för tidigare investeringar.

Men skulle det vara så att alla medlemmar precis bidragit till nyasfalteringen och föreningen vill kräva er på motsvarande summa som ny medlem så kan ni alltid ta en funderare om ni tycker att det är OK och rättvist att också betala även om det inte finns något stöd för det.
 
peterochåsa skrev:
Hej pbengtsson.

vägen är rätt nyasfalterad. De på börjades förra året och avslutades i början av detta år.

/Peter.
Kolla med närmsta granne hur mycket de fick extra utdebiterat pga asfalteringen, här någonstans ligger kanske anslutningsavgiften för "grannsämja".
 
Hej mr_bygg.

jo visst kan det va så att även vi ska bidra till den nya vägen men det känns inte skäligt med 45 000 speciellt när de andra boende i området fick betala 18-20 000 i samband med asfalteringen.
 
pbengtsson skrev:
Att köpa in sig i vägen gäller bara om den är ny.​
Men föreningen kan äga fastigheten som vägen är dragen på och då har ju den ett värde som fastighet räknat. Då kan det ju vara aktuellt med att fastigheterna köper in sig baserat på andelstalet men ägandet kan ju aldrig bli mer än 100%.
Om du ska betala en ökad insats/andel för att du ska göra om en redan ansluten fastighet till permanentbruk måste ju någon annan minska på sina/få återbetalning.
Eller tänker jag fel:confused:

 
Hej igen.

det är ju en nystyckning men jag förstår hur du tänker. Känns lite som en djungel detta. Vi vill ju inte starta ett världskrig innan vi ens börjat bygga.
 
peterochåsa skrev:
Hej mr_bygg.

jo visst kan det va så att även vi ska bidra till den nya vägen men det känns inte skäligt med 45 000 speciellt när de andra boende i området fick betala 18-20 000 i samband med asfalteringen.
Finns det ingen stöd i stadgarna för att ta ut en avgift för nya medlemmar och ni ändå känner att ni vill betala för asfalteringen så är det i så fall den summan som ni rimligen ska betala.
 
peterochåsa skrev:
Vi har avgiften också. Den är på 6000 per år för permanentboende.
Det var en väldigt hög avgift. Normalt så brukar de statliga och kommunala bidragen täcka större delen av underhållet, så det blir inte så mycket för de enskilda medlemmarna att betala.

Man får lite dåliga vibbar från den där vägföreningen. Den verkar lite mystisk.
 
Har inte hittat något stöd för denna avgift ännu.
 
Hej andersmc.

ja det som fått oss att börja gräva i detta är den totala oviljan att specificera kostnaderna på papper. Vi vill ju ha koll på alla kostnader.
 
peterochåsa skrev:
Hej igen.

det är ju en nystyckning men jag förstår hur du tänker. Känns lite som en djungel detta. Vi vill ju inte starta ett världskrig innan vi ens börjat bygga.
Jag tänkte på vad ni skrev i ert första inlägg att fastigheten redan är ansluten med ett andelstal på 0,2
"idag är tomten ansluten till 0,2 andelar. När ni bygger permanentboende krävs tre andelar. Ni får då betala skillnaden mellan 0,2 till 3 andelar."
 
Jag antar att eftersom tomten inte är bebyggd i dag så behövs endast 0,2 andelar men i samband med att vi bygger blir det permanentboende och då behövs 3 andelar.
 
Är det en vägsamfällighet som uppbär offentliga bidrag, eller är det nåt helt privat? Är det en vägsamfällighet har ni rätt att få ut protokoll från års- och styrelsemötena, bokslut etc. De kan inte hålla nånting hemligt.
 
Inte för att jag har någonting av vikt att tillföra, men jösses vilka avgifter! När vi byggde nytt för tre år sedan åkte vi på anslutningsavgift på 5000:- och sedan är det en årsavgift på en femhundring. Förvisso grusväg, men en enorm skillnad i pris.
 
Som någon skrev tidigare så är det lantmäteriet som bestämmer andelstalen och inte föreningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.