Hej , finns det uppenbara tokigheter med denna lösning. :-[
 
  • NEW-5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle försöka flytta badkaret till det stora badrumet. känns som det blir väldigt trångt i lilla nu
 
Okej, jag har ritat oklart, det är menat som dusch, ovanlig form på duschen ;)
jag tänker mig 3 duschar totalt, kommer kanske att behövas med 4tjejer, eg 5.
den lilla toan har jag förberett för mellanvägg och extra dörr mot korridor då blir det separat dusch.
Finns det lathund för hur långt utrymme köksskåp inkl. köksbänk upptar, borde vara i mitt fall.

 
Hej!

Jag skulle skissa på garderober och garderobsväggar i sovrummen. Antar att tonårstjejerna inte vill gå ut i garaget för att hämta sina kläder ;)

Jag skulle också göra förråden ett till vänster och ett till höger så att de blir mer kubiska i formen. Avlånga rum är alltid ineffektivt och speciellt för förvaring.

Och nästan 17 m2 i ett sovrum, är inte det onödigt stort? Jag skulle lägga de kvadratmetrarna i det minsta rummet eller i hallen istället. (Eller lägga dit en garderob på något vis, gärna tillgänglig från båder det stora och det angränsande rummet.)

/pinebar



 
Att barnens sovrum upplevs som lika stora kan vara viktigt om det är nära i åldrar på barnen....
Avlånga sovrum kanske kan göras mer kvadratiska?
Bänklängd i kök är antagligen alltid för kort, särskilt i en 5-barnsfamilj, vi har bara 2 små själva...
Spalje mellan hall och kök kan göra att mycket värme rusar ut under kalla årstiden.
Jag skulle även ändra köket, så att det blir ett rum, där man sitter och äter vid fönstret, kyl och frys kan stå mot en vägg mot vardagsrummet, mot samma vägg kan en braskamin placeras i framtiden.
Rummet bakom köket skulle kunna vara större-> föräldrasovrum. Om tonåringen skall ha det borde det vara större även då.
Hur är väderstreck och utsikter?
mvh
greenbay
 
Tack för tipsen.
Har tänkt ha en garderob i varje barnrum förutom garderober o skrivbord i stora sovrummet, har ej lyckats med klädkammare :(

Hade inte tänkt mig ett traditionellt vard.rum, kanske mera aktivitets och eller lekrum
och köksbordet skall vid behov kunna "förlängas" mot vard.rum för stora "sällskap"
så därför vill jag inte ha vägg mot kök, har en vedspis vid muren för matlagning vid strömavbrott ;D

Kallraset från dörr, ja en hög sockel i spaljen kanske, tycker om rymnd och genomsikt när man kommer in i ett hus, köket med matplats vid fönstret blir för smalt 4320 om skåp på båda sidor om matplats, förråden ska jag omarbeta.
 
Avlånga rumm är faktiskt bättre än kvadratiska då dessa är lättare att inreda. Ett kvadratiskt rum ger lätt en "död" yta i mitten
 
Jag kan förstå att ni måste ha små rum till barnen, större rum ger ju större hus som kostar mer! Men för att spara yta i barnens rum hade jag satsat på skjutdörrar, då slipper du den döda yta som en dörr upptar. Om ni ändå väljer vanliga dörrar så sätt dom inte mitt på kortväggen utan i ena sidan. Tänk oxå på var fönster placeras utifrån hur ni tänker möblera (ska någon tex ha loftsäng? Inte så kul om ett av sängbenen går mitt för ett fönster). Sen kan jag hålla med andras funderingar över det största sovrummet, om det är föräldrasovrum så är det kanske väl stort. Vi har 12,5 kvm i vårt och får plats med garderobvägg, säng och byrå. Man sover ju mest där så yta behövs kanske inte! I ert fall skulle det kanske vara bättre att lägga den ytan på barnens rum eller badrummet.

/FlitigaLisa
 
Det finns alltså sju (7) personer i hushållet.  Deras behov är stadda i stark förändring kommande tio år. Om femton år kommer ni kanske de flesta barnen att vara redan utflugna. Samtidigt har ni ambitionen att alla barn ska ha eget rum.  Allt på en totalyta som inte är större än för en tvåbarnsfamilj...

Med detta sagt, att du har gett dig själv en mycket kvalificerad arkitektuppgift.  De flesta proffs skulle säga åt er att bygga större.  Punkt slut.

Innan ni bestämmer er för något hus tycker jag ni ska bygga upp ett scenario hur huset kommer att funka med alla sju idag och när alla är fem, tio och femton år äldre.   Ni kommer att upptäcka hur oanvändbart huset blir med alla små, trånga (och kanske tomma) sovrum när ni blir färre.  Ni kommer också att inse vilka problem som uppstår när tonåringar i gymnasieåldern ska samsas med sina vänner, sina syskon och sina föräldrar i samma sällskapsrum (alternativt sina relativt små sovrum).

Lösningen på sådana här problem kan vara -

1. Att göra rumsindelningen flexibel.  Stora sovrum tillfällig avdelade med flyttbara innerväggar (utan elinstallationer) eller lösa garderober.  

2. Att bygga separat lillstuga, kanske kombinerad med fristående garage.  Ett sådant "extrahus" kommer att möta tonårsfamiljens tillfälliga behov av stor yta.  I ännu mer avlägsen framtid kommer lillstugan att funka fint som hobbyrum eller gästhus när utflugna barn hälsar på med barnbarn.

3. Att höja takvinkeln och inreda vinden, alternativt gräva ut och inreda källarplan (om detaljplanen tillåter).  Detta är relativt billiga sätt att öka ytan radikalt.  

4. Att sänka ambitionsnivån, och exempelvis låta minsta barnen dela rum.  

PS - Jag är mycket imponerad av att ni kom ihåg att markera plats för "vedlår"! Tror inte jag sett det på ett enda hus, ritat efter 1945...
;)
 
av brandtekniska skäl enl kommun måste jag bygga fristående garage :'(
 
Avlånga rumm är faktiskt bättre än kvadratiska då dessa är lättare att inreda. Ett kvadratiskt rum ger lätt en "död" yta i mitten
Håller INTE med.
Har du aldrig varit i ett långsmalt kök från 40-50-talet?
Eller ett sånt där långsmalt badrum där alla saker står på rad längs ena väggen?
Eller en tvättstuga som är en gång med alla maskiner på ena sidan?
Eller en krypvind med dörr i ena änden?

Hade själv en lägenhet ett tag där 15 m2 var en helt oanvändbar lång smal hall. Bokhyllor var vad man kunde möblera den med.

Alal dessa rum hade varit mer funktionella om de hade varit mer åt det kvadratiska hållet än långa och smala.

;) pinebar

/Jag tryckte på fel knapp när jag skulle citera detta inlägg :-[. Därför står det att jag har ändrat.

 
FlitigaLisa skrev:
Jag kan förstå att ni måste ha små rum till barnen, större rum ger ju större hus som kostar mer! Men för att spara yta i barnens rum hade jag satsat på skjutdörrar, då slipper du den döda yta som en dörr upptar. Om ni ändå väljer vanliga dörrar så sätt dom inte mitt på kortväggen utan i ena sidan. Tänk oxå på var fönster placeras utifrån hur ni tänker möblera (ska någon tex ha loftsäng? Inte så kul om ett av sängbenen går mitt för ett fönster).
/FlitigaLisa
Tänker "gömma" garderoben bakom den öppnade dörren(barnrum),
påsåvis dödar jag den döda ytan ;)är det opraktiskt? garderoben går alltså inte att öppna om dörren är upplsagen helt, men jag ska undersöka skjutdörralt.
när det gäller loftsängar för barn är väl ofta smalare än vuxensängar?

 
amux skrev:
när det gäller loftsängar för barn är väl ofta smalare än vuxensängar?
De två loftsängar vi har i vårt hus är 90 cm och den andra 120 cm breda. Det finns nog olika bredder på dem liksom på vanliga sängar. Vår ena är platsbyggd och har inga ben, den hänger i taket (rejäla kottlingar på vinden) och skruvad i väggen, det spar golvyta!

/FlitigaLisa
 
FlitigaLisa skrev:
De två loftsängar vi har i vårt hus är 90 cm och den andra 120 cm breda. Det finns nog olika bredder på dem liksom på vanliga sängar. Vår ena är platsbyggd och har inga ben, den hänger i taket (rejäla kottlingar på vinden) och skruvad i väggen, det spar golvyta!
/FlitigaLisa
tack,  ska reservera 100cm för sängar mot fönster, nu återstår slutlig lösn. av tvätt och bastu, har hittils ritat nedanstående.....
 
  • NEW-6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pinebar skrev:
Håller INTE med.
Har du aldrig varit i ett långsmalt kök från 40-50-talet?
Eller ett sånt där långsmalt badrum där alla saker står på rad längs ena väggen?
Eller en tvättstuga som är en gång med alla maskiner på ena sidan?
Eller en krypvind med dörr i ena änden?

Hade själv en lägenhet ett tag där 15 m2 var en helt oanvändbar lång smal hall. Bokhyllor var vad man kunde möblera den med.

Alal dessa rum hade varit mer funktionella om de hade varit mer åt det kvadratiska hållet än långa och smala.

;) pinebar
Jodå, föräldrahemmet var från sjuttiotalet och där var det avlångt som gällde. Både badrum och tvättstuga var "tarmar" och fungerade alldeles utmärkt iom att man hadde en hel vägg i respektive rum för att torka haddukar repsektive tvätt. Detta på relativt liten yta ändå.

Naturligtvis så ska man inte göra rummen så smala att de inte fungerar men ett långsmalt rum ger mer väggmeter än ett kvadratiskt och det är ju längs väggarna man möbblerar så det blir i de flesta fall efektivare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.