Idag var det min tur att småle åt telefonens förmåga att skriva lite annorlunda än man tänkt sig. I högsta grad oförarligt, men ändå fel. Och jag fick mer eller mindre en uppmaning att starta en tråd om autokorrekturer från era trådar eller liknande. Vad har tekniken ställt till med för er del?

norrbottenstorpet skrev lastpost_right.png
Sänksågen med skenor är underbar i sammanhanget, men svårt att motivera ett sådant inköp för 6 snitt.

Inann jag ägde en sänksåg ritade jag upp linjen och klöv på "frihand" på stora bordssbyggsågen. Det doftar inte mer än 1 mm efter ett sådant snitt (vilket är för mycket om det är en limträfog du ska göra, men knappt märkbart för annat stomsnickeri).



Kanske dags att starta en tråd om roliga autokorrekturer.

Jag står ut med 1 mm doft var och när som helst. smile.gif




För den som inte har upptäckt, DYAC (Damn You Auto Correct) så finns en mängd misstag där, från småroliga till skämskuddenivå.
 
Jag har ingen mackapär som använder autocorrect. Det innebär dels att jag inte kan skylla på något annat än mig själv när jag stavar fel, och att om jag ska bidra i denna tråd så måste det bli med andras roligheter.

Jag hoppas att vi kan vara överens om att poster i denna tråd inte ska ses som kritik mot den som skrivit det roliga.

Vill också passa på att fråga om någon kan tipsa mig om hur man citerar från en annan tråd på smidigt sätt.

jerk skrev:
Det finns trevliga lösningar från Blum som elektriskt knuffar ut lådor om man vill. Det är en motor som monteras längst in i skåpet och knuffar lådans bakkant så att lådan åker ut. Den aktiveras av att man duttar till lådan lite med handen eller knät. Under diskningen och hantering av matgäster är det kanon att slippa ta i lådor när man vill öppna och slänga skräp från diskhon. Bara att använda knät så kommer lådan ut och avfallshanterinen likaså.
Även till stor nytta i andra underskåp där man har tunga maskiner så att lådan blir tung.
[länk]
Jag har färglagt det jag tror är auto"korrigerat".
 
Det här är en annekdot om en gammal chef jag haft, han var ganska hetsig av sig och inte direkt teknikvan men gjorde så gott han kunde.

Jag hade just visat honom knappen till rättstavningen i Word och han var mäkta imponerad. Ett stort möte med andra chefer hölls och min chef skrev mötesanteckningarna. Med på mötet fanns en kvinna vid namn Görel, ett namn som Word inte kände igen och föreslog istället Gördel. Sin vana trogen klickade min chef bort "det som fladdrade så förbannat på skärmen" Så i protokollet stod att läsa om att allt som Gördel tyckte och ville och skulle göra, protokollet distribuerades till samtliga knappa 1000 anställda.

Gördel, förlåt Görel, är normalt sett en sansad kvinna men den här gången fick vi se en helt annan sida av henne. Chefen fick sig en sjujäkla uppläxning så hela kontoret höll andan en stund, han såg till och med lite tagen ut efteråt. Det hade vi faktiskt aldrig sett tidigare, trots alla blåsväder denne man uthärdat.
 
Jag önskade mig en kaffestamp i födelsedagspresent. Det korrigerades till kaffesump... Vad tror ni jag fick? Jävla Andriod-telefon! :)
 
Fiberinstallatören messade mig att de skulle komma och "blåsa in fiber i ditt rödkål under veckan"... trodde först det var något mer snarlikt än "elskåp" som de skulle blåsa in saker i... ;)
 
  • Gilla
Johan mlg Karlsson
  • Laddar…
På stället jag jobbar så lyckades en högt uppsatt chef skriva följande i ett mail till högsta chefen angående ett känsligt ärende.

...detta måste avgöras i närstrid!
Vad han egentligen skrev på sin iPad var "...detta måste avgöras i närtid!"
 
bjolletts skrev:
Fiberinstallatören messade mig att de skulle komma och "blåsa in fiber i ditt rödkål under veckan"... trodde först det var något mer snarlikt än "elskåp" som de skulle blåsa in saker i... ;)
Ha!

Jag tänkte samma sak. :D
 
Redigerat:
Även vi har haft chef som klickat OK på förslagna ändringar utan att kolla, ett memo till höga chefer globalt där man förslog "consolidate the Nordic warehouses to a big central warehouse in Sweden". Med stavningen som han använde för warehouse, blev detta ändrat i dokumentet till whorehouse - många som ville besöka Sverige efter ett tag för se hur projektet framskred ...
 
bjolletts skrev:
Fiberinstallatören messade mig att de skulle komma och "blåsa in fiber i ditt rödkål under veckan"... trodde först det var något mer snarlikt än "elskåp" som de skulle blåsa in saker i... ;)
Haha fan va bra!

Skulle gratta en gammal klasskompis på hennes födelsedag via Facebook...
Hon heter Therese och kallas för Tessan.
Grattis på din dag, Kossan! :eek:
DYAC!
Hon blev inte så nöjd och hade svårt att godta min ursäkt :D
 
magnusj skrev:
[länk]
Dumt nog gick jag in på sidan och tittade. Bespara er det. En massa fjortisar som skickat snuskiga SMS till fel personer. Suck.
 
Från en tråd om verktyg till bra pris:
breakman skrev:
Marita 10,8 Combo med borr/skruvdragare, cirkelsåg, dammsugare, ficklampa, 2 bakterier och laddare för 1790:-
[länk]
Så lite som 2 bakterier gör väl ingen ledsen glad.
 
Jag jobbade under många år med ett företag i Kanada som heter Wescam. (www.wescam.com)

Autokorrect rättar givetvis detta firmanamn till We scam.
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
M
På tal om företagsnamn, (tyvärr OT) Det finns en badrumsbutik i Karlstad som heter "Badconcept" med denna logga:

badconcept.png

Hade man skrivit ihop detta i loggan och samtidigt använt k som det är i svenskans "koncept" så kanske det inte vore lika illa, men med ett engelskt "concept" så blir det liksom automatiskt jäkligt dåligt....
 
Ännu mer OffT:
Känner en som jobbar där, o ä inte säker på om det är nått vinnande koncept hur man än stavar det ;p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.