Hej! Jag vill bygga en styrning av en kulvertpump, för att göra det som jag idag gör manuellt: när värmen i min tekniktank i boningshuset tar slut startar jag pumpen som pumpar hetvatten, från pannrummets stortank, genom kulvert. Tekniktanken laddas i toppen. När tekniktankens är full med hetvatten från topp till botten börjar returtemperaturen in i kulvert stiga, från knappt 20 grader till ca 25. Då stänger jag av pumpen.

Ja, jag vet att det finns färdiga lösningar att köpa.

Jag har ett gäng termostater, gamla rejäla grejer med flatstiftsanslutning, på bilden nedan tre stycken med bulb för dykrör. De två till vänster är från en dragregulator, tvåfas med växlande relä. Den till höger är från en elpatron, trefas med växlande relä: den kopplar in (eller ifrån...) en plint i taget omkring en inställd temp.

Går det att få till en bra pumpstyrning med något av detta?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du har elbackupp i tekniktanken kan det vara vettigt och ha en lågbegränsande termostat i toppen av stortanken också.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
jensaro skrev:
Om du har elbackupp i tekniktanken kan det vara vettigt och ha en lågbegränsande termostat i toppen av stortanken också.
Menar du för att koppla in elpatronen när all värme är slut? Nåt liknande Termomat 3?
För närvarande ingen elbackup inkopplad. Jag behöver tills vidare bara en "dum" styrning som laddar tekniktanken när det är påkallat. När tempen i toppen sjunker till en viss nivå startar pumpen och slutar inte förrän tempen i botten når en viss nivå. Jag inbillar mig att det inte borde vara så knepigt? Om nån elektronikkunnig har gjort nåt liknande är jag mkt tacksam för hjälp! Kopplingsschema e dyl vore drömmen.
 
Tänkte bara att du kanske inte vill pumpa runt vatten när stortanken är tom..
 
går de inte och sätta en givare på stortanken som mäter att de finns värme och få ur den sen vidare till termostaten i botten på tekniktanken.. men vist tråkigt och dra ner sladdar kors och tvärs :) då startar ju aldrig pumpen om stortanken inte har nått och ge..
 
Han vill ju satsladda annars vore det tvärenkelt..
 
missa de.:S men dubbel relä hade så på pellets brännaren med 2 st termostater ena start temp andra stopp laddomat kurt hete den grön låda med 2 rattar :) den hade ju start givare och stoppgivare..
 
växelrelä mena ja
 
Finns en bunt färdiga lösningar.. E-kontroll har en lösning med givare istf termostater och visning av temp, riktigt fin men TS ville ju bygga egen..
 
jensaro skrev:
Tänkte bara att du kanske inte vill pumpa runt vatten när stortanken är tom..
Inte så stort problem i mitt fall, tror jag. Det enda som händer är att 20- gradigt vatten skvalpar runt medan det (och huset) sakta kallnar, inget varmvatten i kran... Dags att elda! inser genast alla i familjenOm jag öht kopplar in min elpatron (fn bara en kopparslinga i stortanken) blir det enbart som frostskydd i händelse av böldpest.
 
Tillbaka till ursprungsfrågan:
Ta 2 (en-fas) termostater, lägg till ett relä och gör en hållkrets.
http://pellets.soft.nu/pellets/hallkrets.jpg
Pumpen kopplas parallellt med reläspolen.
Eller ett 2-poligt relä där den andra polen på reläet matar pumpen. (Snyggare)
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
BrokenArrow skrev:
Tillbaka till ursprungsfrågan:
Ta 2 (en-fas) termostater, lägg till ett relä och gör en hållkrets.
[länk]
Pumpen kopplas parallellt med reläspolen.
Eller ett 2-poligt relä där den andra polen på reläet matar pumpen. (Snyggare)
Aha! Funkar mitt dricksvattensystem med tryckströmbrytare och hydropress som laddas av en pump månne likadant?
 
Läste på. Köpte ett relä. Fixade till en hållkrets med två termostater som brytare. Gjorde en testsetup med termosar med kallt o varmt vatten. Kollade kretsarna med multimeter.

Inledande testerna är mycket lovande. Apparaten gör vad den ska. Ska fixa nåt lämpligt skåp bara så är saken troligen biff!
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, den är igång. Jag monterade den i en plåtlåda, återanvänd från den dragregulator jag snodde termostaterna från. Jag kopplade en röd lampa parallellt med relät och pumpen, dvs den lyser när tanken laddas.

Såhär ser arrangemanget ut inuti. Går som en klocka. Kostade mig 59:90.
Tanken och styrningen står i ett fd pannrum som är under ombyggnad. Detta ska byggas in snyggare sen...
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
BrokenArrow
  • Laddar…
Måste rätta mig själv:


Stenolofanders skrev:
Jag har ett gäng termostater, gamla rejäla grejer med flatstiftsanslutning, på bilden nedan tre stycken med bulb för dykrör. De två till vänster är från en dragregulator, tvåfas med växlande relä.
Nej, inte växlande relä, men växlande kontakt på stiften, NC/NO


Stenolofanders skrev:
Den till höger är från en elpatron, trefas med växlande relä: den kopplar in (eller ifrån...) en plint i taget omkring en inställd temp.
Nej, inte växlande relä, men växlande kontakt på stiften, NC/NO
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.