ja ja ett kärt ämne det där med ventilation :)
omdiskuterad i olika sammanhang och med varierande resultat.

I detta fall handlar det om att bygga ut den här vindsvåningen.
Takplan 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För närvarande hade vi tänkt oss detta med takfotsventilation och öppet i nock plus gavelventiler.
Visserligen blir därmed vindsutrymmet inte särskilt stor - dock har jag blivit lite osäker vad som
gäller ventilation och dimensionering av luftspalt.
Tvärsnitt på vindsvåningen och isolering (blå) enligt bild
Isolering Ventilation.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Än har vi inte börjad med att isolera och sätta ångspärr.
Men efter att lusläsa om luftspalt och ventilation av kallvindar här på forumet finns det ju alla
möjliga åsikter :

1. Man kan ventilera för mycket - det räcker med gavelventiler & ångspärr
2. Hellre för stor luftspalt än för liten
3. Ingen luftspalt alls det räcker med mögelstoppers i varje fack
4. Ångspärren kommer att brytas ner om 10 eller 15 år varför det är nödvändigt med en avfuktare

Somliga anser takfotsventilationen vara boven bakom dagens mögelproblem på kallvindar
då den skapar "för mycket" ventilation. Andra anser motsatsen......

Undrar hur det ser ut i dagsläget och i mitt fall :x

Vad rekommenderar ni ??
Takfotsventilation med luftspalt - ja eller nej ?
och i ja-fallet : Hur stor luftspalt ?

Tacksam för svar
Hobbit
 
Iom att du bygger en uteluftsventilerad kallvind så finns det inget
säkert sätt att dimensionera denna, utan du får tyvärr förlita dig på tur.
-Sorry men det är den bittra sanningen:
-Detta är en, om än väldigt vanlig, riskkonstruktion...
 
Detta är en, om än väldigt vanlig, riskkonstruktion
jaha - vad fins det då för alternativ :x ?
Ingen ventilation alls ?
Uppvärmd vind ??
 
  • Gilla
22dm
  • Laddar…
Hjälper min bror nu och hans konstruktör säger 25-45mm...vi använde 28mm som luftspalt
.....kommer använda mögelstoppers....
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Tror inte du kan lufta för mycket. Min gamla loge på +100 år har inget svartmögel så vitt jag vet, och det är en relativt luftig konstruktion med ständigt fuktigt lera-jord-grus-golv. Min vedbod, från 1980/1990-talet, också med fuktigt naturgolv, har heller inget svartmögel. Vindsloftet ovanför ouppvärmd verkstad/förråd & garage har heller inget svartmögel. Jag bor i västskåne, dvs tämligen fuktigt.

Min tumregel säger att ju blåsigare du bor desto mindre luftspalt behövs, men helt utan tror jag inte på.

Visserligen bryts plast ner snabbt, men att byggplasten skulle vara slut och otät redan efter 10 - 15 år känns mycket överdrivet. Får den sitta ostörd fungerar den nog både 50 och 100 år, men börjar man riva i den så är den nog skör efter 50 år eller så.
 
jag bygger med takfotsventilation - luftspalt 22mm - mögelstoppers som frånluft. räknar inte med några problem, men har tänkt att inspektera ett par ggr om året i början och om det uppstår problem så hinner man ändra i tid.
 
Sida 3 rekommenderas 50mm luftspalt
eller här
Det är lätt hänt att luftspalten vid takfoten täpps till när man tilläggsisolerar vinden, särskilt vid snedtak. Se till att luftspalten mellan yttertak och isoleringsskikt är min 5 cm bred.
och fler källor hittar jag som rekommenderar 50mm luftspalt
å andra sidan :
Lika många förespråkar tvärtom.............
 
Är själv med samma huvudbry, typ. Fast i mitt fall är det luftspalt eller ej, inte storleken. För den har ju ingen betydelse har jag hört ;)
Se http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/184048-utvandig-isolering-luftspalt-eller-ej.html
Om jag ska ha luftspalt så har jag funderat på att bara ha takfotsventilation, men det blir bökigt för mig då jag redan har byggt in takfoten...och måste isåfall bygga om. Men efter att ha läst denna tråd, så kanske en lösning med endast mögelstoppers kan vara ett alternativ.. Suck
 
Hobbit Hobbit skrev:
Sida 3 rekommenderas 50mm luftspalt
eller här


och fler källor hittar jag som rekommenderar 50mm luftspalt
å andra sidan :
Lika många förespråkar tvärtom.............
Vilket beslut landade du i och hur har detta fallit ut? Står inför samma operation och upplever samma tvehågsenhet... :thinking::)
 
D daugaard skrev:
jag bygger med takfotsventilation - luftspalt 22mm - mögelstoppers som frånluft. räknar inte med några problem, men har tänkt att inspektera ett par ggr om året i början och om det uppstår problem så hinner man ändra i tid.
Hur har det gått för dig så här sex år senare? Funkar konstruktionen bra? Några val du gjort annorlunda om du gjort om det hela?

Hur ser din lösning ut i övrigt? Sten/glasull eller cellulosabaserad isolering? Ångbroms eller spärr?

//Anders
 
45x45 läkt och oljeboard kör vi. Skulle inte vilja ha mindre.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
Hur har det gått för dig så här sex år senare? Funkar konstruktionen bra? Några val du gjort annorlunda om du gjort om det hela?

Hur ser din lösning ut i övrigt? Sten/glasull eller cellulosabaserad isolering? Ångbroms eller spärr?

//Anders
det fungerar bra. finns ingen påväxt eller fukt på vinden. har byggt likadant på garaget och det har fungerat där oxå.
jag har ångspärr "byggplast" och glasull.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
X xLnT skrev:
45x45 läkt och oljeboard kör vi. Skulle inte vilja ha mindre.
Hur ser vinds- och takkonstruktion ut i övrigt?Möggelstoppers och/eller takfots-/nockventilation?
 
A aekeberg skrev:
Hur ser vinds- och takkonstruktion ut i övrigt?Möggelstoppers och/eller takfots-/nockventilation?
Mögelstoppers i toppen, två per takstolsfack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.