Förresten, badrum ska väl normalt alltid ingå? Aldrig hört något annat.
 
Haha ja, men är dom inte också "skyldiga" att upplysa köpare om deras grundliga undersökningsskyldighet? Och det påverkar inte säljaren på något vis? Mäklaren hade förstås hårt om mååånga familjer som blivit hjälpta av varudeklarationen så såklart att det är fina grejer. Heh.
Blir nervös över att hen ska tycka att vi är besvärliga och hellre sälja till någon annan, men det måste ju göras. Antingen får vi vara besvärliga eller så blir det inget.
 
Jag vet inte vart jag läste att vatten/avlopp, venilation, och allt det där inte ingår? Källan kan just nu bara härledas till "internet" så det kanske var felaktigt.
 
Stämmer ang. vatten/avlopp och ventilation, men badrum besiktigas alltid. Det går ju inte under någon av dessa punkter.
 
Kanske jag som tänker brunnen i badrummet som avlopp..
 
I uppdragsspecikationen för överlåtelsebesiktning står vad som verkligen ingår. Generellt ingår inte el, vvs, ventilation/skorsten, uthus, juridisk undersökning mm.

En överlåtelsebesiktning är en ockulär genomgång av en erfaren byggtekniker, varken mer eller mindre.

Sen är det som Hempularen sa en avvägning av var riskerna finns, vad är värt att utreda och hur mkt är det värt att lägga?
 
Det känns på ett vis som att de största riskerna ligger i den gamla delen. Om det huset har stått utan större underhåll sen den nya delen byggdes för 30 år sen kan det ju ha gått illa med fukt och mögel. Hur nära tittar man på sånt? Jag funderar också över hussvamp, som även om det sägs vara ovanligt kanske har fått härliga möjligheter i ett icke underhållet men ändå delvis uppvärmt hus. Det borde finnas ganska goda möjligheter att se endel med tanke på att ytskikten är så ofärdiga/upprivna?
 
En fråga till, om vi skulle flytta in i huset innan vi hinner sanera och städa och riva tapeterna, skulle lukten sätta sig i våra nuvarande möbler också? Eller är det det aktiva rökandet som gör det? En vanlig flyttstädning och sen in med grejerna, sätter det sina spår i tyger och möbler som flyttas in efter att rökaren är borta?
Det är lite logistik, flytta in alla grejerna och bo och röja, eller vara tvungen att göra det innan vi tar in allt vårt oskadade gods :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.