Är det någon som nyligen har varit i kontakt med de stora leverantörerna för "hemma"-larm och hört vad dom har att erbjuda? Jag var på villamässan i helgen och fick ett erbjudande från Falck på 2995:- för ett trådlöst system, då ingick även en extra ir-sensor. Vore intressant att höra om det är någon som blivit erbjuden något annat!
 
Clas Ohlson säljer ju larmprodukter, har ni kollat med dom?
 
Undvik Clas Ohlson på larmprodukter om ni inte gillar falsklarm, viskar initierad källa....
 
KarlXII skrev:
Undvik Clas Ohlson på larmprodukter om ni inte gillar falsklarm, viskar initierad källa....
Detta får du gärna utveckla lite.
Är det fel på deras produkter? Eller kan det vara "skit bakom spakarna" vid installationen?
 
Bob_the_builder
KarlXII skrev:
Undvik Clas Ohlson på larmprodukter om ni inte gillar falsklarm, viskar initierad källa....
Har du falsklarm, Kalle? :D Skit bakom spakarna?
 
Nja, nu var jag väl ute efter ett larm från någon erkänd leverantör som även kan erbjuda utryckningar. Och om man installerar ett larm själv så kan man väl inte få reducerad försäkringspremie?
 
Här finns inga falsklarm...och inga Classegrejor i larmet heller. :)

Men larm är känsliga grejor och en bra funktion kräver bra kvalitet på komponenterna.

Min svåger är larmkille och det händer att han får byta ut t.ex Classe-anläggningar mot riktiga grejer när grannarna ruttnat på alla falsklarm eller när vaktbolagsräkningarna blivit alltför kostsamma.

För övrigt är larmen i de här "paketen" inte speciellt bra. De behöver kompletteras en hel del för att ge något som kan kallas säkerhet i en normal villa.. I själva verket är de bara en möjlighet för vaktbolagen att tjäna på abonnemangsavgifterna. Jag skulle vilja påstå att man är invaggad i falsk trygghet om man tagit grundpaketet med en IR detektor och en magnet på ytterdörren. Och kompletterar man - då blir det dyrare.

Jag tror det är bättre att ringa en firma som sysslar med larm och få en offert på ett skräddarsytt larm för villan det gäller, och sedan teckna avtal med larmfirma.
Bakar man in larmkostnaden i kostnade för bygget blir det inte speciellt dyrt, och man har möjlighet att komplettera med andra funktioner som t.ex. temperaturvakter och magnetventiler till inkommande vattten osv.
 
Kolla www.Alarmera.se , de säljer ett trådlöst larm som rekommenderas av folksam. Jag har själv köpt detta och jag är väldigt nöjd med detta. Inga falsklarm hittills.
 
kör med falck, lite småmissnöjd men inga falsklarm iallafall

behöver dock komplettera anläggningen ytterligare nu

trådlösa larmet är lite muppigt

1. basenheten är STOR FUL OCH MUPPIG
2. siren sitter i basenhet, och den skall man ju placera lite off sådär, så larmet låter knappt ut

så har precis kompletterat med en liten kontrollpanel för hallen och en extra siren

blir bara dyrare å dyrare, suck...

men funkar skitbra med två katter som röjer dagarna i ända iallafall...
 
OK, då kanske man får ta och titta lite på fristående leverantörer. Men hur funkar det då med abonnemang mot tex Falck eller Securitas? Kan man använda dem även fast dom inte installerat själva "hårdvaran"?
 
Sen är ju frågan hur mycket tid/pengar man vill lägga på ett larm och hur mycket "tjyven" bryr sig om vilket larm det är.

Några poliser jag har pratat med menar att dekaler skyddar ex securitas, falck, etc.
Sen är det inte kul för tjyven att jobba i ett herrans oväsen, det gör ju ont i öronen. Sen hör man ju inte ifall det kommer någon.

Merparten av inbrotten går ut på att man skubbar in och plockar på sig det man kommer över och ger sig i väg. Då spelar det ingen roll vilket larm du har. Alla larm kommer att larma på att en pundare susar omkring inne i huset.

Att låta larmet ringa upp en larmcentral, granne, brorsa etc är bra för då åker ju nån ut och kollar upp om huset står öppet och kanske kan låsa/ laga det.

Dessa överväganden gjorde vi när vi valde larm. Valet föll på ett http://www.aroundio.se (med några tillägg).
Deras larm har små larmbrickor som fungerar som nycklar, perfekt till ungarna så slipper dom hålla på med koder.

Lucifer

 
OK... det verkar som om det finns lite delade meningar med andra ord. Vi får se vad det blir till slut när huset väl är färdigt.

Om det är någon som under tiden tecknar sig för abonnemang hos Falck eller Securitas, så vore det intressant att få veta vilka priser det är som gäller!
 
Jag har Securitas Direct, tror att grundpriset är 507 kr/kvartal, jag har utökat med utomhus siren, knappsats på garage och IR detektor i garaget, kostar 599/kvartal vilket väl är maximalt vad det kan kosta !

Grundpriset är väl 4500 ungefär har jag för mig, utomhus siren = 1200, IR sensor i garaget = 1200
och knappsats på garaget = 2500 !

Alla siffror på ett ungefär, kostade väl ~9500 kr totalt !

Åskan har slagit sönder detektorn i garaget 2 ggr, delarna kostar ju inget men man får betala arbetet vilket ju inte är gratis >:(

Nu är åskskydd monterat samt att jag klämde ur dom hur man kopplar ner sabotageskyddet på larmskåpet, har öppnat skåpet och ryckt ur telefonanslutningen denna sommar när åskan närmat sig !

Allt utom larmcentralen ägs av mig själv, säger jag upp abonemanget så hämtar dom larmskåpet !

Tror dock att Securitas dekaler och skyltar har större avskräckande värde än om det vart vad för "no name" larm som helst !

Knappsatsen på garaget ser ju fet värre ut, helt i aluminium med rostfria knappar, två lysdioder och Securitas text på 8)
 
Speca ditt behov och gör en offertförfrågan till flera företag, det funkar även här... ;)
/Ulle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.