Bor i ett enplans hus med källare, bjälklaget däremellan består av betongvalv som sedan gjutits över.

Har renoverat hela markplanet, kom för ett par veckor sedan till det sista rummet. Knackade först bort ett klinkergolv (2 cm tjocka plattor), under det låg en gammal plastmatta som var limmad i betongen. Efter utslitning så slipades golvet för att bli av med alla gamla limrester etc., så nu är det råbetong eller vad man kallar det. Dock luktar det kemiskt nåt grymt från den betongen, trots att den är nedslipad. Huset, och mattan som togs bort, är från -65.

Hade en byggkunnig (dock ej yrkesman) där i annat ärende som trodde att det kunde bero på att man limmat mattan innan betongen var helt torr (eller tillräckligt iaf) så att det reagerat med limmet och börjat lukta. Är ingen fukt i vare sig betongen eller väggarna, men uppenbarligen måste doften satt sig rejält i betongen. Luktar ingenting i rummet som ligger under i källaren, bjälklaget är ca 2,5 dm.

Måste jag bli av med lukten, eller kan jag bara spärra den?

1. Hur långt kan det ha trängt ned dvs. hur mkt riskerar jag få slipa om jag vill slipa bort det?

2. Om jag målar med någon sorts spärr - förslag på spärrprodukt för just emissioner? Är de effektiva för att stoppa lukten?

3. Ovanpå spärrbehandlat golv tänkte jag sen lägga åldersbeständig plast, tejpa mot vägg etc. samt parkett på toppen. Hade ej tänkt flyta det (verkar inte behövas utifrån nivå).

Rummet ligger som sagt inte i källaren, utan i markplan och har en källare under sig.

Tacksam för svar! Vill inte stänga dörren till rummet så att väggar/tak i rummet skall suga åt sig doften, så nu doftar det så smått i hela huset :p
 
Emissioner från lim och t ex kaseinspackel kan tränga ned cirka 100 mm i betongen. Jag har sanerat och åtgärdat (beskrivning o kontroll) några sådana golv och tror därför att enda lösningen är att montera ett ventilerat golv typ Platon, Mataki el lkv för att golvet ej skall vara hälsovådligt. Tyvärr :confused:
Även om det är ett mellanbjälklag krävs åtgärderna.
 
  • Gilla
micler74
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Emissioner från lim och t ex kaseinspackel kan tränga ned cirka 100 mm i betongen. Jag har sanerat och åtgärdat (beskrivning o kontroll) några sådana golv och tror därför att enda lösningen är att montera ett ventilerat golv typ Platon, Mataki el lkv för att golvet ej skall vara hälsovådligt. Tyvärr :confused:
Även om det är ett mellanbjälklag krävs åtgärderna.
Kikade lite på http://www.sparrskikt.se/, tycker jag verkar intressant. Någon erfarenhet av det?

Vi köpte huset i vintras, man man få detta som dolt fel tro? Helt omöjligt att kontrollera då det var dubbla lager golv över varav det översta klinkers. Misstänker även att det är liknande i ett av rummen i källaren. Har rivit ut ett parkettgolv, under det låg en nålfiltsmatta. När jag rev ut den mattan blev det även hål i betongen och då ligger det en gammal plastmatta 1 cm ned i betongen! Nivån på det rummet är oxå ca 1,5 cm högre i resterande rum dvs. ser ut som att tidigare ägare ville bli av med mattan (doften?) och bara gjöt ett lager över....

När du skriver hälsovådligt - om jag lyckas spärra doften, då borde det väl inte vara någon fara?
 
Tror tyvärr att du inte kan spärra doften. Man har gjort allehanda försök bl a med vattenglas men det tycks inte hjälpa. Det brukar bara gå att få bort via ventilerat golv. Om man spacklat på mattan, tycker nog jag det bör ses om ett dolt fel om man gjort det för att få bort doften. Problemet med dessa limmer och emissioner är att det kan ta 20 år innan doften känns.När jag skriver hälsovådligt så är det så att de som fått allergier av dessa dofter har de det bestående såvitt jag vet.För säkerhets skull. Skriv en anmälan/reklamation till säljaren med kopia till mäklaren.Byggfelsförsäkring, finns det? I så fall anmäl.
 
Redigerat:
Limmet har väl inte varit förbjuden på 60-talet ?
Säljaren anklagas för konspiration och lögner för åtgärdande av ett byggfel som var helt rätt då huset byggdes och kunde förväntas finnas i huset från den tiden. Det är ingen dold fel, tycker jag, men en exempel på en av byggsektorns många misstag och experiment som husägarna får betala för.
Vattenglas spärrar inga ångor eller gaser ( enbart vätskor) och är dessutom stark basisk så det var definitivt inte rätt medel att använda ....
gaia
 
gaia; Limemissioner har ju inget med 60-tal att göra utan antagligen med det vanliga problemet med betong mot mark som är fuktig (närmare 100%). 1967 var det vanligt medbristfälliga kapillärbrytande skikt och om man då limmar på fuktig betong sker förtvålning och mögel uppkommer. Det är rätt som du säger att det är ett tveksamt dolt fel men det är aldrig fel att klaga på förhållanden som man uppptäckt. Jag rekommenderar ventilerat golv.
För övrigt, fukt är väl vätska?
 
seniorkonsult skrev:
gaia; Limemissioner har ju inget med 60-tal att göra utan antagligen med det vanliga problemet med betong mot mark som är fuktig (närmare 100%). 1967 var det vanligt medbristfälliga kapillärbrytande skikt och om man då limmar på fuktig betong sker förtvålning och mögel uppkommer. Det är rätt som du säger att det är ett tveksamt dolt fel men det är aldrig fel att klaga på förhållanden som man uppptäckt. Jag rekommenderar ventilerat golv.
För övrigt, fukt är väl vätska?
Problemet i detta fallet var ju inte fuktig betong enl TS. Bjälklag med källare under så man får nog utgå ifrån att det inte är fukten som orsakar det hela (kan ju naturligtvis vara fukt av andra orsaker).

Om inte något speciellt har gjorts med huset sen nybyggnation kan man helt utesluta flytspackel med kasein då detta inte fanns vid den tidpunkten. Kom ju först 10 år senare an huset byggdes.
Men om det mot förmodan skulle vara flytspacklat senare så skulle detta kunna vara en orsak då detta i princip ruttnar och luktar. Men det bör ju TS kunna ta reda på via säljaren.

Om det verkligen kommer från betongen så är det nog ett ytligt problem som man kanske skulle kunna åtgärda genom att fräsa ner ytan ett par cm och flyta en ny yta. Detta skulle jag själv övervägt efter att jag konstaterat att det kom från ytan. Tror inte själv att det sitter så långt ner utan är i så fall ett ytligt problem.
 
seniorkonsult skrev:
För övrigt, fukt är väl vätska?
som jag fattade så skulle vattenglas stoppa lukten (som är ju flyktig och ej i vätskeform) från betongen och det tycker jag är inte rätt medel och dessutom stark basisk och ökar förtvålningen på kuppen.
Hur som helst så luktar det illa. Jag skulle vädra golvet ett bra tag med värme på i rummet och öppna fönster och under tiden leta efter ett bra spärrmedel . Kan man spärra radon så kanske kan man spärra lukt också?
gaia
 
seniorkonsult skrev:
För övrigt, fukt är väl vätska?
Inte alltid! Vatten kan ju vara fast, flytande och gasform...... och vätska är ju den flytande formen av vatten tex..................:)
 
Ok då. Fukt från vätska :rolleyes:. Hade glömt att det var ett mellanbjälklag. Problemet är dock detsamma om det är limmat på fuktig betong. Mögelemissioner och liknande kan tränga ned 10 cm i betongen. Det försvinner inte med en ytfräsning. Det tycks vara en tvättstuga eller ett våtrum det handlar om. Inget avloppsläckage in i betongen? Det verkar konstigt det du skriver om att bjälklaget är 2, 5 dm tjockt. Ett normalt gjutet bjälklag brukar vara cirka 16 cm. Är det ett lättbetongvalv elelr inklätt i källaren?
 
Redigerat:
seniorkonsult skrev:
Ok då. Fukt från vätska :rolleyes:. Hade glömt att det var ett mellanbjälklag. Problemet är dock detsamma om det är limmat på fuktig betong. Mögelemissioner och liknande kan tränga ned 10 cm i betongen. Det försvinner inte med en ytfräsning. Det tycks vara en tvättstuga eller ett våtrum det handlar om. Inget avloppsläckage in i betongen? Det verkar konstigt det du skriver om att bjälklaget är 2, 5 dm tjockt. Ett normalt gjutet bjälklag brukar vara cirka 16 cm. Är det ett lättbetongvalv elelr inklätt i källaren?
Jo att det "kan" gå långt ner är en sak men har det verkligen gjort det är en annan.
Om det är ett ytligt problem så är lösningen med att fräsa ytan och flyta en ny yta mycket enklare och billigare än ditt förslag med att bygga upp ett golv på höjden med inkopplade fläktsystem. Du får ändra trösklar och dörrar, dra spirorör och ha fläktsystem som konstant ventilerar. Ingen direkt enkel, billig och trevlig lösning.

För du tänkte väl dig ett ventilerat system som verkligen ventilerar bort doften och inget som bara låter den gå upp i rummet?
 
Kul att det blev lite fart i tråden. Har tagit bort en spiraltrappa där jag såg tjockleken på bjälklagen, 2,5 dm kanske var att ta i, men inte mindre än 2 dm iaf, absolut inte 16. Det är samma bjälklag i hela huset, största spännvidd är 5,5 - 6 meter i vardagsrum/gillestuga. Enligt säljaren är det något som kallades "sjöbovalv" innebärande u-formade kassetter som då bär i hörnen i "u'et", som lades på plats och sen gjöts över. Det är definitivt betong, inte lättbetong.

Är ej fukt i golvet, är som sagt ett mellanbjälklag. Det är ingen tvättstuga men rummet har under en period använts som frisörsalong och det finns ett avlopp som går i golvet ca 1,5 meter längs kortvägg och sen ned i väggen i källaren. Tror inte det är läckande avlopp, dels luktar det likadant i hela rummet (har krupit runt en del :p), dels är det ju ett mellanbjälklag så om avloppet hade läckt borde det på ngt sätt märkts i taket i källaren. Taket i källaren ser fint ut, luktar inte det minsta. Avloppet har varit kopplat på handfat dvs. ej golvbrunn. Har inte använts på iaf 15 år.

Lukten kom inte förrän jag tog upp först klinkergolv och sen mattan under, så det är definitivt från betonggolvet (alla limrester är bortslipade, men det är nog bara 1-2 mm som jag tagit av själva golvet). Golvet har inte flytits sen orginal sett till hur det passar ihop med allt annat i rummet även om det är 0,5 cm högre än angränsande rum. Men inte två rum i hela huset har samma höjd på golvet, verkar ha gjort ett rum i taget på ngt sätt.

Jag tror jag kommer börja göra ett försök med www.sparrskikt.se, tycker det låter rimligt att det verkligen borde täppa till. Att slipa 2 cm i när vi bor i huset var jag inte pigg på....efter de mm jag slipade bort blev det dammsanering av hela huset trots att jag plastade in rummet så gott det gick. Att slipa 2 cm vill jag inte tänka på.... Meningarna verka oxå gå isär om hur långt ned det går, snopet att slipa 2-3 cm och det fortfarande inte försvinner och lik förbaskat måste spärra.

Om inte någon annan har någon produkt man kunde måla/spärra golvet med?
 
Testa med spärrskiktet och avvakta. Kanske det räcker och det vore ju bra billigare i så fall. Enda nackdelen är att vänta men det är säkert värt det.
 
Jo, knappa 5tkr för 20 kvm inkl. primer, skarvband, tätningslister etc. känns hanterligt, även om golvet totalt sett just blir de 5tkr dyrare än beräknat. Tur i oturen ändå - det hade ju kunnat vara samma elände i resten av huset (290kvm...) eftersom det låg limmande mattor under antingen klinker eller 1-2 lager parkettgolv i princip i samtliga rum, men det är bara detta rum som har luktproblem.

Jag provar under hösten, skall försöka komma ihåg att uppdatera tråden med resultatet.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Slaxhman skrev:
Jo, knappa 5tkr för 20 kvm inkl. primer, skarvband, tätningslister etc. känns hanterligt, även om golvet totalt sett just blir de 5tkr dyrare än beräknat. Tur i oturen ändå - det hade ju kunnat vara samma elände i resten av huset (290kvm...) eftersom det låg limmande mattor under antingen klinker eller 1-2 lager parkettgolv i princip i samtliga rum, men det är bara detta rum som har luktproblem.

Jag provar under hösten, skall försöka komma ihåg att uppdatera tråden med resultatet.
Hej, jag står inför samma dilemma vad gäller lukt från betonggolv och har också kikat på spärrskikt, DRY TOP Metal, som jag eventuellt tänkte löslägga med förseglade kanter. Om man någon gång ångrar sig så går det ju således att ta bort spärrskiktet och växla till annan lösning. Var det detta spärrskikt som du använde? Hur har det funkat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.