Andra gången det brinner upp något i pannan. Nibe är verkligen ren skit. Ville bara spy lite galla över Nibe. Det känns redan bättre nu. Fast jag svor rätt bra när jag hittade det. Känns lite läskigt också eftersom isoleringen till tanken är precis där och den är både lättantändlig och brinner fort.
DSC_0565.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
vilken panna/pump? är det en 310P som verkar vara ett riktigt hatobjekt eller någon annan härlig produkt?

Är det alltid på samma ställe? det där känns ju som varmgång på grund av dålig kontakt, kan vara värt att klämma åt "flatstiftshonorna" (vad heter det egentligen?) lite extra...

/U
 
Ja Nibe är verkligen kass. Min bergvärmepanna installerades för elva år sedan ungefär och den har bara går och går och går. Det händer inget roligt alls med den. Grymt besviken.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
MathiasS:
Det finns folk som har Citroen som gått 20000mil utan ett enda fel också...

En 310P, det är väl ungefär det sämsta som Nibe tillverkat.
Inte samma ställe, nytt ställe denna gången.
 
Jag är knappast ensam om att ha en Nibe bergvp som bara går och går. Kanske är det du som behöver vara lite mer nyanserad i din kritik. Det skulle ju kunna vara så att inte allt nibe säljer är skit utan bara den modell du har valt. Eller tillochmed ditt exemplar av din modell.

Och vad säger nibe om felen på pannan?
 
Man kan ju också ta inlägget för vad det är istället för att gå in i någon form av försvarställning för Nibe. Jag har en strulande panna, klart jag blir irriterad. Jag har inget intresse av att vara nyanserad, varför skulle jag? Ville enbart gnälla över Nibe, inte föra en diskussion om hurvida Nibe har andra produkter som ev. är bra.
Pannan är från 2004, Nibe bryr sig knappast om en 9 år gammal panna.
Just den här modellen är ökänd och ledde (leder?) felstatistiken.
 
Redigerat:
MEn leder oxå antalet installationer. I vårt område med 150st installerade 310P pannor så vet jag om att det är 3st som har haft problem.

De är nu 7 år gamla.

Jag är ordförande så de kontaktar mig för att få nummer till Nibe.
 
Gilgo skrev:
Man kan ju också ta inlägget för vad det är istället för att gå in i någon form av försvarställning för Nibe.
Onyanserat skitsnack kanske passar bättre runt fikabordet än här på BH. Detta är knappast något gnällplank utan ett diskussionsforum så är du inte intresserad av en diskussion om ämnet är det nog bättre du låter bli.
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Att saker går sönder är väl inget nytt? Och måndagsex har väl inte försvunnit?
Som vanligt är det hur återförsäljare/installatör/leverantör hanterar den uppkomna situationen som avgör hur sur kunden blir :)
Har själv en 310p som är 10år. När vi böt ut vår 20 år gamla ctc-master var det i princip det enda alternativet.

Är det nu så att 310p är en modell som har väldigt mycket fel som dyker upp efter garanti- och reklamationtidens utgång, men fortfarande inom den normala livstiden för pannan (dvs före 10-15 års ålder kånstans), så riskerar Nibe att tappa väldigt många kunder (310p är väl väldigt vanlig???) om man misshandlar de kunder som drabbas. Men förhoppningsvis har Nibe gjort en kalkyl på vad goodwillen är värd :)

TS kommer förmodligen att välja en annan leverantör nästa gång, frågan är väl om hans frustration avskräcker nån annan.
 
ullberg
MathiasS skrev:
Onyanserat skitsnack kanske passar bättre runt fikabordet än här på BH. Detta är knappast något gnällplank utan ett diskussionsforum så är du inte intresserad av en diskussion om ämnet är det nog bättre du låter bli.
Fast jag tycker nog att du gått lite i försvarsställning Mathias (fullt förståeligt när man gjort ett val, är nöjd och någon kritiserar det), låt det bara vara (exv. efter att du "nyanserat" diskussionen med att säga att din panna funkar) så dör det ut.

Följande hoppas jag du kan ta till dig "på rätt sätt", min huvudpoäng är att kritisera forumregler, inte dig:

Och jag passar också på att använda forumets regler emot dig (mycket för att jag vill få stöd i att jag jag tycker de är onödiga / löjligt detaljerade) och säger att du kanske borde läst
§4.4 skrev:
"...det är naturligt att ha olika åsikter."
Lägg till
§4.4.3 skrev:
"Säger man att man har ett problem så har man det, även du kanske inte tycker det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat."
även om jag håller med om att det inte var en fråga utan ett påstående... och kom ihåg att:
§4.4. skrev:
Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte.
(Med samma tillägg om att det förvisso inte var en tydlig fråga).

/U

PS: sen är det ju det där med sten och glashus eller första stenen om man är lagd så. Min snabba stalking gjorde gällande att du faktsikt var relativt felfri och kanske kan kasta första stenen, du lär få göra det långt innan jag kan kasta i alla fall ;)

Men inte skapade du väl trådarna tävling utan pris och blocketförluster för att skapa en konstruktiv diskussion? Det handlade väl om tidsfördriv, a.k.a. skitsnack mellan forumvänner... Visst, det är kanske inte onyanserat på samma sätt som denna tråd var i hela 26 min innan du gjorde ditt inlägg, men ändå...

(Och hur många andra trådar här på BH skulle man i så fall inte behöva avsluta, jag tycker skitsnack förekommer hela tiden, och det är ofta kul att läsa)
 
NU känner jag mig både kränkt, besviken, tårögd och pressad till försvarsställning. Eller inte alls....jo ögonen fuktar sig lite faktiskt. Mest för att du jämställer min blåa frågesport med detta lågvattenmärke till leverantörskritik.

Vad folk tycker om Nibe bryr jag mig inte om. Samtliga VP tillverkare förtjänar kritik, ink Nibe, det är bara att läsa försäkringsbolagens statistik över kompressorhaverier. Dom borde skämmas ögonen ur sig. Jag invänder mot onyanserad raljerande kritik där avsikten enligt trådskaparen själv bara är att just kasta skit, inte att diskutera. Det är lika illa oavsett vilket fabrikat eller vilken produkt vi pratar om.

4.4 Jag ifrågasätter ingens rätt att ha en åsikt, utan hur den framförs. Uppenbarligen har TS ej heller torrt på fötterna eftersom han icke ens bemödat sig med att ringa leverantören i detta fall.

4.4.3 Det är ok att framföra åsikten att 310p är en felkonstruerad pump men diskussionen här hade nog fyllt sitt syfte bättre om TS valt att i offentligheten pressa nibe på svar på varför skiten brinner istället för att onyanserat kritisera.

4.4 jag tycker faktiskt att mitt svar indirekt var mer sakligt än trådskaparens....
 
ullberg
MathiasS skrev:
NU känner jag mig både kränkt, besviken, tårögd och pressad till försvarsställning. Eller inte alls....jo ögonen fuktar sig lite faktiskt. Mest för att du jämställer min blåa frågesport med detta lågvattenmärke till leverantörskritik.

Vad folk tycker om Nibe bryr jag mig inte om. Samtliga VP tillverkare förtjänar kritik, ink Nibe, det är bara att läsa försäkringsbolagens statistik över kompressorhaverier. Dom borde skämmas ögonen ur sig. Jag invänder mot onyanserad raljerande kritik där avsikten enligt trådskaparen själv bara är att just kasta skit, inte att diskutera. Det är lika illa oavsett vilket fabrikat eller vilken produkt vi pratar om.

4.4 Jag ifrågasätter ingens rätt att ha en åsikt, utan hur den framförs. Uppenbarligen har TS ej heller torrt på fötterna eftersom han icke ens bemödat sig med att ringa leverantören i detta fall.

4.4.3 Det är ok att framföra åsikten att 310p är en felkonstruerad pump men diskussionen här hade nog fyllt sitt syfte bättre om TS valt att i offentligheten pressa nibe på svar på varför skiten brinner istället för att onyanserat kritisera.

4.4 jag tycker faktiskt att mitt svar indirekt var mer sakligt än trådskaparens....
Jag håller med dig i allt (inkl. att det var en dålig jämförelse med din blåa frågesport, men du var ju förb..nat fläckfri när jag skummade dina trådar så jag var tvungen att gripa efter halmstrån...)

Som jag sa, jag vill främst kritisera forumreglerna. Jag vidhåller att du faktiskt bröt mot reglerna samtidigt som jag tycker dina motargument håller i bemärkelsen hur det borde vara (och hur vår utmärkta moderatorer rimligtvis tolkar dessa). Av just den anledningen tycker jag reglerna är dåliga, det krävs ganska stor fingertoppskänsla från moderatorerna i varje tillämpning av dem, och om det ändå behövs så räcker det att ersätta hela §4.4. med exv. följande omformulering av §4.4.1: "Vi välkomnar alla medlemmar och behandlar dem väl".

Både du och jag (mest jag) har nu brutit mot en av de bra reglerna, §4.2. Jag vill minnas att den gängse normen för att ta sig ur den situationen är att säga till moderatorerna att de gärna får bryta ut detta till en egen diskussion, och till TS: Ledsen att jag kapade din tråd, och hoppas du nu kommit över din ilska. Jag kan i nyanserings anda rapportera följande:

1) vi har en 310P på landet som än så länge håller, dock har vi vid några tillfällen fått nollställa den då den får någon enklare felkod.

2) Det var inte allt för länge sen jag hjälpte min granne att byta elpatronen i hans comfortzone, det hade hänt något så orimligt som att samtliga tre steg i den hade brunnit upp (nej inte kontaktor eller styrkort, utan enbart patronen, oändlig resistans i alla slingor...). Han har sedan tidigare också bytt styrkortet för att det har pajat, så inga märken är felfria.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
För att återgå till topic. Vad säger nibe om att deras 310 spontanbrinner på olämpliga ställen?
 
Chaly
Men var tog skitsnacket om Nibe vägen? Jag har nyligen installerat en IVT flvp och var juh lite sugen på onyanserat och raljerande skitsnack om Nibe som man kunde gotta sig i. ;)
 
Men om vi byter namn på tråden till "Skitsnack om Nibe" så kanske det accepteras mera att snacka skit om just Nibe?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.