Hej
Håller på att fixa badrummet och planen är att förbereda jobbet och anlita firma för slutjobbet, typ flytspackla fall, fuktspärra och kakla.

Jag rev ut det gamla 1976 badrummet, rev ner allt kakel och gips från väggarna och bilade bort klinkers och flytspackelgolvet. Under den låg en linoliummatta som jag slet ut. Under den masonitskivor och trägolv.

Nu är väggarna spånskivor och golvet trägolv.

Min idé var att sätta våtrumsgipsskivor på väggarna vid dusch och badkar samt en meter utanför dessa. I resten av badrummet tänkte jag sätta vanligt gips.

På golvet tänkte jag lägga åldersbeständig plast, lägga ut golvvärmeslangen, vattenburet, och flyta in slangen, bara täcka den.

Här tänkte jag lämna vidare till firma att lägga ut elslingor och ta över slutjobbet.

När jag läser på olika ställen verkar man inte få ha spånskivor alls i badrummet? Är det verkligen så att jag måste slita ner alla spånskivor och byta ut dem mot något annat? Det är ju helt sjukt. Är det fuktspärrat ordentligt så kommer väl ingen fukt till spånet?

Ang. golvet så vet jag att det finns massa sätt att göra detta, de flesta tycker väl att jag ska lägga golvgips, prima, armeringsnät och sen flyta? Golvet som legat i 35 år hade ingen armering och hade inte spruckit. Den åldersbeständiga plasten är bara för att inte flytspacklet ska smita ner i springor i trägolvet ner i bjälklaget.. Så gjorde vi i ett badrum där jag bodde förut (använde faktiskt en pressänning) och det blev helbra. Primer behövs ju inte heller eftersom underlaget inte suger.

Kommer detta gå åt skogen? Kommer en firma att vägra slutföra jobbet tro om jag har spån i väggarna och flyter in golvvärmeslangen utan armering på en åldersbeständig plast?
 
på väggarna får du ha vilken skiva du vill under våtrumsskivan/gipsskivan

på golvet så skulle jag riva ut brädgolvet, kolla / komplettera regling, lägga 22mm spånskiva, och därefter lämna över till firma, så skulle jag vilja ha det som hantverkare
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
byt brunn, använd monteringsplatta och regla riktigt.
tänk på höjden vid brunnen, skulle tippa på att brunnsflänsen ska ligga ca 25mm över spångolvet med vattenburen värme
 
  • Gilla
Holpers och 1 till
  • Laddar…
Till att börja med så tror jag att man skall inse att det finns en hel del i reglerna som man kan uppfatta som "sjukt".

Om vi börjar med väggarna. Det var så i reglerna som gällde under en period fram till ca 2010, att skivmaterial av trämaterial var totalförbjudet i badrums väggen. Då fick man heller inte ha vanlig gips någonstans i badrummet.

Nu är det tillåtet med ex, plywood innanför en våtrumsskiva. Jag är inte helt säker på om spånskiva får finnas i väggen, hoppas ngn. annan kan svara på det.

Men det finns fler saker att ta hänsyn till vad gäller väggen.

I väggen skall reglarna sitta med cc30, eller möjligen cc45, även detta måste du kolla med instruktionerna från gipsskivetillverkaren. Det finns skivor som är godkända att sättas i ett lager på cc60 (de är lite tjockare och 3ggr dyrare). Andra typer av gipsskivor kan sätta i dubbla lager på cc60.

Frågan är också hur mycket du måste riva i väggarna för att få fram vatten och el till lämpliga positioner (vattenrör får inte komma upp ur golvet).

Golvet, hur mycket blir kvar när du rivit upp för att byta golvbrunnen (obligatoriskt), och du bör även passa på att byta avloppsrören i golvet, även om det inte är strikt obligatoriskt.

Golvgips skall du absolut inte använda på golvet, det är direkt förbjudet i reglerna. Såvida du inte lyckas hitta golvgips i våtrumsklass (aldrig hört talas om det).

I golvet gäller det att få till en styvhet. Den klassiska metoden att få rätt styvhet, är att man har golvreglar på cc30, och skruvlimmar (viktigt att det både limmas OCH skruvas mot reglarna) golvspånskiva, 22mm tjock. beroende på fabrikat av skiva måste ev. samtliga skarvar av skivan ha stöd av en golvregel. Kolla med tillverkarens anvisningar.

Om du har golvspånskivor så är det viktigt att alla kanter, ex. utefter vöggar i alla 4 riktningarna måste ha stöd av en regel,

Sedan finns det alternativa metoder att uppnå samma styvhet. Ex. kan man klara cc60 mellan reglarna om man har 22mm spånskiva som flytspacklas med minst 15mm tjocklek, den exakta tjockleken varierar lite mellan tillverkarna. Med den metoden så får man absolut inte ha plast eller annat löst mellan skivan och spacklet, de skall sammanfogas till en enhet där de två materialen hjälper varandra att uppnå styvheten.

Om man absolut skall ha plast mellan så anger vissa tillverkare att en homogen spackelkaka på minst 25mm är "självbärande" och alltså håller sin styvhet även på ett dåligt underlag. Då måste du ha 25mm ovanför dina värmeslingor.

Det finns en mängd mer eller mindre godkända kosntruktioner, om man tittar dels hos skivtillverkarna, dels hos golvvärmetillverkarna och spackletillverkarna.

Tyvärr har ex. värmefirmorna ibland dålig kunskap om regleverket runt fukt, så det finns "rekomenderade" metoder med golvgips ovanpå slingorna. En sådan konstruktio nfår man inte sätta keramiska plattor på, om man följer BKR reglerna.

Så så fort man väljer en metod som inet känns som helt "mainstream", så bör man kolla den mot alla regleverk man ha för avsikt att följa, ex. BKR, säkert vatten, monteringsanvisningar från tätskitstillverkaren, spackeltillverkaren, rörleverantören osv.
 
  • Gilla
Holpers och 1 till
  • Laddar…
Tack för era bra svar. Självklart river jag upp alla avloppsdelar och vattenrör ur golvet. I vårt nya badrum kommer allt gå i väggarna utom en unidrainbrunn och en ny brunn till badkaret.

Reglarna i golvet ligger på 30cc med "nedsänkta" mellanliggande spontade brädor. I väggarna är det 60cc. På en vägg satt det förutom spån och dubbelt gips. Det verkar ju funkat fint i 35år. Jag river nog inte upp hela golvet bara för att byta ut träbrädorna mot golvspån, känns väl overkill?

Likaså undrar jag om tanken är att man ska riva ner alla väggar och all isolering bara för att regla om hela badrummet 30cc när 60cc bevisligen funkat i 35 år. Är detta kravet? Styvhet får kag ju med spån + gips? Kan väl ha kvar spånskivorna, sen komplettera med vanligt gips och sen våtrumsgips?

Konstigt att man får ha spån på golv och inte gips?

Jag måste nog ha någon plast innan jag flyter på trägolvet annars rinner nog flytspacklet iväg ner i bjälklaget och isoleringen? Är det bättre att försökantäta ev sprickor med ex byggskum och sed gjuta direkt på trägolvet då? Med primer såklart?

Jag vill inte gärna höja golvet mer än nödvändigt. Golvvärmen gör ju även att golvet höjs ca 25mm bara det. Med golvspån uppepå reglarna blir det ytterligare 22mm sen med fall blir det 2-3 cm till. Sen klinkers 2cm.. det blir att försöka hålla ner höjden.

Gjöt bara in slingorna på lilla wc så de precis täcktes och det är husets bekvämaste golv. Där vi gjöt på mer eller lade golvgips känner man knappt värmen.
 
Redigerat:
som sagt så får du ha vad du vill bakom våtrum/gips skiva
kolla med väggskivetillverkaren vad som gäller, förmodligen kan du skruva väggskivorna direkt på spånskivan

golvet, du gör som du vill men får ta ansvar själv vid en skada om du hittar på egna konstruktioner
ja golvhöjden blir oftast ett problem vid vattenburen golvvärme, möjligen att du kan lägga slangen under / i bjälklaget och sen lägga 22spån och flyta på där...
 
Om nu golvhöjd är ett problem så skulle jag välja klenare golvvärmeslang, ex. 16mm istället för 20, finns ännu klenare, men då kan man vara tvungen att dela upp på fler slingor även i ett litet rum.

Vad gäller att undvika att flytspackel rinner ned genom springor, så kan du täta springorna först med en billig latex. Konstruktionen med nedsänkta brädor ger ganska dålig styvhet, Det inns inget som binder ihop reglarna, varje regel får ta upp sin egen last, den fördelas inte ut till övriga reglar. Men jag gissar att en spackelkaka av lämplig tjocklek med armering direkt på dina reglar med brädor skulle fungera. Ring till tillverkare och fråga.

Jag har fått väldigt bra svar när jag ring till Weber (det står att de inte varar på frågor från privatpersoner, men de har gett bra hjälp till mig som är privatperson), har förresten fått bra hjälp både från Mapei, och Ardex också.
 
hempularen skrev:
Jag har fått väldigt bra svar när jag ring till Weber (det står att de inte varar på frågor från privatpersoner, men de har gett bra hjälp till mig som är privatperson), har förresten fått bra hjälp både från Mapei, och Ardex också.
vill passa på att nämna att själv använder jag finjas sortiment. De har en lysande kundservice, de kopplar utan några frågor vidare till tekniska avd. Inte heller där blir man idiotförklarad utan de svarar sakligt på alla frågor man som privat person har! Då gör det inget om biltema eller något annat lågprismärke är lite billigare. Utan hellre betala lite mer och få hjälp när det behöva!
 
När det gäller cc och väggar så beror det på om du ska ha allt exakt enligt regelverket eller om du bara vill ha en bra konstruktion! Spån + våtrumsgips (eller vanlig gips utanför zon 1) funkar alldeles utmärkt med cc600 som underlag till kakel. Det går att hitta gipstillverkare som anger att olika typer av dubbla skivor är korrekt med cc600 och ska du följa regelverket ska du välja någon av dessa. De flesta skivor klarar dock detta lika bra ändå även om tillverkaren inte specat just den varianten...
 
Kromo skrev:
vill passa på att nämna att själv använder jag finjas sortiment. De har en lysande kundservice, de kopplar utan några frågor vidare till tekniska avd. Inte heller där blir man idiotförklarad utan de svarar sakligt på alla frågor man som privat person har! Då gör det inget om biltema eller något annat lågprismärke är lite billigare. Utan hellre betala lite mer och få hjälp när det behöva!
Inget tjafs kring lågpris kontra dyrare märke nu snälla ( kan tyvärr inte ta bort den delen i mitt förra inlägg)utan jag anser finjas support är bra!
 
Beror väl lite på ditt försäkringsbolag också. I princip alla försäkringsbolag kräver att du bygger enligt nuvarande branchregler. Det flesta försäkringsbolag jag pratat med anser att nuvarande branchregler just nu = Säker Vatten 2011. Det reglerna kräver tyvärr cc30 och plyfa 15mm. Men att Säker Vatten skulle vara bibeln tror jag inte är givet, jag vet dock inte om det är prövat någon gång?
 
Säker vatten säger inget om väggkonstruktionen. Det finns inga branschregler som kräver cc30 och plyfa.
 
Lite förtydligande, det är alltså Våtrumsvägg 2012 jag refererar till (den kräver cc30 och plyfa).
Och den är framtagen av Säker Vatten under just branchregler: http://www.sakervatten.se/branschregler/vatrumsvagg
Men hur man ska tolka om man måste bygga enligt den låter jag vara osagt, mitt försäkringsbolag refererade till den när jag frågade iallafall. Sen om det var ett absolut krav att jag använde just den konstruktionen vet jag inte, men de ansåg iallafall att branchregler just nu var = Säker Vatten .
 
Redigerat:
Våtrumsvägg är ett exempel på en konstruktion som är godkänd, inget krav. En våtrumsvägg ska ha minst cc45.
 
Man måste väl ha lite sunt förnuft också? Jag har kalkat alla mina badrum där jag bott och åt polare och morsan osv och skitit helt i alla regler varje gång. Nu tänkte jag att jag kanske måste följa dem eftersom jag inte vill kakla och gjuta fallet själv. Dessutom har jag aldrig gjutit fall eller spacklat in vattenburen golvvärme tidigare i ett badrum.

Är alltså lite orolig att firman ska säga att -Det där gör vi inte för ditt förarbete är inte By the book. Vi vågar inte ta i ditt badrum. Det är enda anledningen att jag ens funderar på de hyperb'jsnödiga reglerna som gäller Sverige idag.

Ser ju bara när jag läser manualen till Unidrain att varannan mening står det "Obs gäller endast Sverige" eller "OBS, gäller inte Sverige"?, Samma sak för den fristående golvblandaren, den ska helst sitta fastskruvad i väggen eller i taket i Sverige, bara i Sverige enligt manualen på 20 språk? Så det som funkar i hela Europa går inte i Sverige för då kommer huset mögla bort?

Försäkringsbolaget struntar jag nog helt i, dels för att jag inte tror att jag kommer råka ut för en fuktskada om jag har fel cc i väggarna eller skippar golvspån under flytspacklet. Kommer ju använda våtrumsgips, fuktspärra hela badrummet och ha gummimatta i zon 1. Det är klart de vill att man helst skulle trippeltäcka in badrummet i plast och silikon samt undvika att dra in vatten i huset. Klart inga hantverkare vågar säga emot heller för det finns ju en promilles chans att något badrum de fixat börjar läcka, då måste de ju ha gjort allt enligt boken även om de själva tycker att det är overkill. Det som var ok 2012 funkar inte 2013.

Som badrummet är uppbyggt nu så har det ju bevisligen funkar sen 76. Då är det alltså helkaklat på vanligt gips på vanligt spån, 60cc och bara fuktspärrat i duschen och golvet. Flytspackel direkt på trägolvet med masonit och plastmatta i mellan. Inga armeringsjärn eller golvspån. Gjort av en ledande firma på den tiden så det var garanterat by the book à la 76.

Men, nog gnällt om det absurda i riktlinjer och regler... Jag har mätt noga nu, den punkt där jag har mest att spela med är väl vid dörren antar jag, där är det 6cm till golvet utanför. Man kan ju tänka sig att ta ett 2-3 cm kliv uppåt in i badrummet kanske. tot max 9 cm får det bygga som mest. Badkaret står 4 meter från dörren och duschen 2m. Fallet borde då från halva badrummet gå mot duschen och halva mot badkarets avlopp? så som mest är det 2 m fall. med 13mm första metern och 6mm andra metern från brunnen blir det ca 2 cm fall. Så på det tunnaste stället har jag 7cm till spåntgolvet.

Kalkstensgolvet vi ska ha är 2 cm, fix 0.5cm då har jag 4,5 cm kvar.
Under detta blir det elgolvvärme 0,5 cm = 4 cm kvar.
Gjuter jag in 2-cm slangarna så blir det en rätt tjock spackelkaka på minst 4cm dock med slingor i.
Med armering kan det väl fungera?

tänkte nog skippa plasten och istället använda geotextil som jag fick tips om. Undvika dubbla tätskikt. Det borde funka även så jag slipper risken att flytspacklet rinner ner i bjälklaget. Det har jag råkat ut för och det är inte roligt när flytspacklet kommer ner genom taket på våningen under :-=

Tätar så gått det går innan med latex och fogskum samt blandar lite tjockare första blandning kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.