Vi är nu i planerna att koppla in en kamin för att sänka fjärrvärme kostnaderna och få den där fina mysfaktorn. Vi kommer köpa oss en Contura 520 T. Har varit i kontakt med sotaren och ställt några frågor.

Han vill att vinkeln av rökröret ska vara lite smått upp. För att röken ska ut så enkelt som möjligt. Han rådde också att jag ska koppla rökröret på vedpanne rökkanalen i skorstenen.

Vedpannan är borttagen pga fjärrvärme inkopplingen

Nu är min fråga detta. Hur ska jag gå tillväga med detta.

Kamin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser på ritningen så kommer jag måste borra in till en garderob. och sedan till skorstenen. så att kunna sota innifrån garderoben blir svårt. Och för att få det snyggt vill jag helst gå rakt bak från kaminen in till garderoben.

Enligt ritningarna så ska skorstens kanalen ovanför rökkanalen från vedpannan också vara ett rökrör. Men inte användt till detta syfte. Går det ej att använda den rökkanalen tror ni? Har ni något förslag på hur jag kan göra detta?

OBS - Huset är av betong om det hjälper till.
 
Om du sänker fjärrvärmekostnadenden med 300 kr/år genom att lägga ned mycket tid på att elda i den dyra conturakaminen med ved som du kanske t.o.m. måste köpa. Hur många år tar det då innan du har tjänat in vad kaminen kostade.
Elektriska strålkaminer och rödspritskaminer ger lika bra myskänsla utan att du får höga halter av cancerframkallande benspyrener i bostaden.
 
  • Gilla
surfsmurfen
  • Laddar…
Omöjligt att det bara är 300kr per år. Det kostar oss mellan 4-5 tusen kronor varje vinter månad med fjärrvärme. Och vi kommer få en väldigt bra cirkulation av värmen där denna kamin är placerad i huset. Och ved kan vi nog få tag i billigt när det är mindre kvantiteter.
 
Flyttade tråden till Biobränsle.

/ MVH moderator
 
johanpelle skrev:
Om du sänker fjärrvärmekostnadenden med 300 kr/år genom att lägga ned mycket tid på att elda i den dyra conturakaminen med ved som du kanske t.o.m. måste köpa. Hur många år tar det då innan du har tjänat in vad kaminen kostade.
Elektriska strålkaminer och rödspritskaminer ger lika bra myskänsla utan att du får höga halter av cancerframkallande benspyrener i bostaden.
Det har väl inte du med att göra? Varje krona du slipper betala till fjärrvärme monopolet är kanon, får du dessutom en mysig kamin är det fint för min del. Man kan inte värdera allt i kronor och ören.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 5 till
  • Laddar…
johanpelle skrev:
Om du sänker fjärrvärmekostnadenden med 300 kr/år genom att lägga ned mycket tid på att elda i den dyra conturakaminen med ved som du kanske t.o.m. måste köpa. Hur många år tar det då innan du har tjänat in vad kaminen kostade.
Elektriska strålkaminer och rödspritskaminer ger lika bra myskänsla utan att du får höga halter av cancerframkallande benspyrener i bostaden.
Har du några belägg för dina cancer inlägg som du skriver i varje tråd som avhandlar kaminer?
 
Rökröret från tvättstugan ser ut att vara halv x halv, perfekt för en kamin! Kan du inte flyta kaminen lite uppåt och smyga utvändigt med ett halvisolerat rör så får du ett fint värmeelement också i matsalen? Ger kanske lite väl gammaldags känsla men jag tror det är tekniskt enkelt och borde ge mycket värme. Mina vertikala 1.2 meter är glödheta och ger en del.
 
  • Gilla
JockeG och 1 till
  • Laddar…
De måste väll hursomhelst vara isolerade eller? Det sotaren sa att de inte riktigt ville att jag skulle använda den kanalen pga den inte varit använd till någon värmekälla, så fanns risk att jag måste fixa ett sådant där rör igenom skorstenen för att det då ska kunna bli godkännt. Kan annars finnas brandrisk eller att röken åker ut i springor eller liknande
 
Vaddå inte ansluten? Är det en rökgång kan den ha använts till att koka vatten, vanligt i tvättstugor från 20-talet. Glidgjut om pipan är dålig. Be skorstensfejarmästaren provtrycka och eventuellt kolla med kamera. Kostar en del att glidgjuta men gör att stocken hålls varm. Inga insatsrör eller liknande, det har man vid kondenserande drift i pannor.

Rökrör kan var oisolerade, halvisolerad (25mm) eller helisolerad (50mm). Halvisolerade rör ger en hel del värme men går man genom brännbart material skall man ha helisolerat. Prata med skorstensfejarmästaren vad som gäller i ditt fall, är det tegelvägg inne eller reglar?

Eller så river du garderoben och går in på någon av kanalerna till vänster.
 
Hej
Vi flyttade in i januari 2012 i vårt hus. Installerade kamin (contura 560t) i augusti 2012.
Uppvärmning är fjärrvärme,

För lite statistik på fjärrvärmen. Bortsett från utetemperaturen har jag under januari till och med augusti gjort av med ca 3 MWh mindre än samma period förra året. Vilket blir ca 1750kr med vår taxa.

Edit: 3MWh motsvarar ungefär 20% lägre fjärrvärmeenergi för mig under denna period.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nu har jag börjat att borra upp till den gamla rökkanalen som sotaren sa åt mig.

Men då har jag några frågor nu när jag öppnat upp

. DSC_0132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På denna bild ser ni hålet inifrån garderoben mot skorstenen. Det mindre hålet där bak är borrat upp till rökkanalen.

Sotaren ville att jag skulle ha inmurningsstosen i första hålet och sedan göra tätt i resten av gången till rökkanalen. Så det första kanalen ska tätas.

Det första hålet kommer öppnas upp så inmurningsstos för 15 cm passar.

Mina frågor är dessa.
1: Det hål som är där bak. Hur stort måste det vara?
2: För att göra kanalen slät och fin kan jag använda Murbruk C då eller måste jag ha något mer brandfast?
3: Hur kan jag göra för att täcka igen den första kanalen?
4: Runt inmurningsstosen kan jag använda Murbruk C för att mura fast den där eller måste jag ha något annat?

Uppskattar all hjälp jag kan få

Anders_Nilsson skrev:
är det tegelvägg inne eller reglar?

Eller så river du garderoben och går in på någon av kanalerna till vänster.
Som sagt så krävde sotaren att jag skulle använda den gamla rökkanalen. Det är lättbetong block i väggarna.
 
Redigerat:
D09
bighenk skrev:
Nu har jag börjat att borra upp till den gamla rökkanalen som sotaren sa åt mig.

Men då har jag några frågor nu när jag öppnat upp

. [bild]

På denna bild ser ni hålet inifrån garderoben mot skorstenen. Det mindre hålet där bak är borrat upp till rökkanalen.

Sotaren ville att jag skulle ha inmurningsstosen i första hålet och sedan göra tätt i resten av gången till rökkanalen. Så det första kanalen ska tätas.

Det första hålet kommer öppnas upp så inmurningsstos för 15 cm passar.

Mina frågor är dessa.
1: Det hål som är där bak. Hur stort måste det vara?

Antar att du menar hålet genom innermantern?

Inmurningsstosen ska passera både ytter och nå fram till innerhål ( om jag förstår dig rätt ) så samma storlek på hålet så innermanteln når fram.
Likaså hålrummet mellan ytter och innermantel. Lägg isolering imellan och dra på bruk på detta.

2: För att göra kanalen slät och fin kan jag använda Murbruk C då eller måste jag ha något mer brandfast?

Har hört och läst att c bruk ska räcka.
Själv gjorde jag med finjas eldfasta bruk

3: Hur kan jag göra för att täcka igen den första kanalen?

Om du vill täcka igen ett befintligt hål så ha en mursten etc som blivit över och som du murar / slevar igen hålet med.
Ha en kartongbit på utsida som håller kvar det

4: Runt inmurningsstosen kan jag använda Murbruk C för att mura fast den där eller måste jag ha något annat?

Ja, eller eldfast bruk

Snöret har du först mellan inmurningstosen och rökröret

Obs. Är ingen expert på detta.

Uppskattar all hjälp jag kan få



Som sagt så krävde sotaren att jag skulle använda den gamla rökkanalen. Det är lättbetong block i väggarna.
Svarat ovan
 
D09 skrev:
Inmurningsstosen ska passera både ytter och nå fram till innerhål ( om jag förstår dig rätt ) så samma storlek på hålet så innermanteln når fram.
Likaså hålrummet mellan ytter och innermantel. Lägg isolering imellan och dra på bruk på detta.
Sotaren sa att stosen ska gjutas fast i det första hålet, alltså inte innerhålet. Han ville att det skulle göra "hermetiskt" förslutet fram till rökkanalen.. själv tycker jag som du säger borde vara enklare. att göra ett större hål fram till innerhålet och gjuta stosen där. så då går det bara ett rökrör fram till den stosen.
 
Min sotare påstod att myrstacken är garanterat murad med B eller C bruk så jag kunde använda vad jag ville. Jag tog C bruk.
 
  • Gilla
bighenk
  • Laddar…
M
stake skrev:
Min sotare påstod att myrstacken är garanterat murad med B eller C bruk så jag kunde använda vad jag ville. Jag tog C bruk.
:D

autokorrektion antar jag...
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.