EFreiholtz skrev:
Nej, det är inte någon ny version på gång av Aeon Labs Multisensor. Den kommer dyka upp igen i slutet av månaden. hos de flesta som säljer den.
Gött, då kan man beställa om man hittar den i lager.
 
Någon här som testat att utläsa strömförbrukningen mha sitt z-wave nätverk? Sett att bl.a. Fibaros pluggar delar med sig av strömförbrukningen, men är lite nyfiken på hur den presenteras.
 
Bamsefar skrev:
Hur många är det som regelbundet, säg en gång per vecka eller så, automatiskt startar om sin Vera enligt:

[länk]
Har jag aldrig gjort... Käns lite kontraproduktivt att starta om Veran. Kanske bra om man har någon risig kod som käkar minne, men då hade jag nog fokuserat på att fixa detta istället.
Dom som har gamla Vera2 kan nog få loss lite minne på detta sätt, så om man har en fullsmetad V2 kan jag förstå behovet, men då känns det bättre att uppgradera hårdvaran till V3 istället.
 
När jag startade om min Vera Lite så fick jag loss 10 MB internminne - som iofs nu ett dygn senare har stabiliserats vid ca 2MB mindre använt. Undrar vart minnet tar vägen ja...

Jag funderar på att automagiskt starta om varje helg - bara för att få lite extra stabilitet...
 
Grabbar. Nu blev det patrull - Har LED spottar i hallen som drivs med denna:

https://www.elbutik.se/product.html/xerolight-led-driver-203-dimmerconverter?category_id=15170

Kopplingschema:

https://www.elbutik.se/dokument/multidriverhe1.pdf

Frågan är då? Att få denna dimbar med hjälp av vanliga impulsbrytare på trappkoppling är ju redan klart.
Men nu vill jag få in Fibaro i det hela - Jag ser det som att jag kör en vanlig Switch då det redan är kopplat på dimmer men då blir det ju lagom knas med Veran och kunna dimma det hela. Dvs, jag måste slå på den och låta den vara på tills rätt nivå uppnås.
Räknar kallt med att drivern inte gillar dimmer in på matningen...

Förslag mottages tacksamt!
 
@slacker
Tyvärr är det nog ganska kört.
Har liknande problem med vår takbelysning i köket. Har kopplat in ett fibaro relä mot styrningen av dimmern(donet) och kan slå på/av den från Veran. Har satt parameter 3 till 1 och parameter 4 till 20 för att få en impuls.

Men problemet är att jag inte vet om den är på eller inte. Blir troligtvis så att jag bygger en egen liten ljussensor som kommer hålla koll på om belysningen är på eller inte. Då kan man åtminstone släcka takbelysningen när man går hemifrån. Att dimma den från Veran är nog bara att glömma.
 
hek skrev:
@slacker
Tyvärr är det nog ganska kört.
Har liknande problem med vår takbelysning i köket. Har kopplat in ett fibaro relä mot styrningen av dimmern(donet) och kan slå på/av den från Veran. Har satt parameter 3 till 1 och parameter 4 till 20 för att få en impuls.

Men problemet är att jag inte vet om den är på eller inte. Blir troligtvis så att jag bygger en egen liten ljussensor som kommer hålla koll på om belysningen är på eller inte. Då kan man åtminstone släcka takbelysningen när man går hemifrån. Att dimma den från Veran är nog bara att glömma.
Ungefär det jag hade på känn. Fick det liksom inte att gå ihop hur jag än vrider och vänder på det hela. Får väl se mig om efter ett annat drivdon som kan dimmas...
hek - Tack för att du klargjorde vad jag misstänkte!
 
dhanjel skrev:
Gött, då kan man beställa om man hittar den i lager.
Är det Aeons Multisensor som gäller? Verkar vara den mest kompetenta om man läser om den iaf. Klarar ju faktiskt också att sitta utomhus, ner till -20C.
 
Bamsefar skrev:
När jag startade om min Vera Lite så fick jag loss 10 MB internminne - som iofs nu ett dygn senare har stabiliserats vid ca 2MB mindre använt. Undrar vart minnet tar vägen ja...

Jag funderar på att automagiskt starta om varje helg - bara för att få lite extra stabilitet...
På vilket sätt är din Vera instabil?

Du är säker på att det inte handlar om minne som används som buffrar av kärnan? Detta minne används "för att det finns" till att snabba upp diskaccesser osv. Om det behövs av andra processer, så kan ryker buffrarna.
Så här ser det tex ut på min vera (som bara varit igång sen igår kväll, eftersom jag bytte PoE-switchen som matar den).

~#free
total used free shared buffers
Mem: 127456 63208 64248 0 8936
Swap: 0 0 0
Total: 127456 63208 64248

snart 9 meg används som cache osv, och det kommer att växa över tiden så länge applikationerna har minne så att det räcker.

(Hittar inte hur man får hygglig formatering på detta forum,
Kod:
 verkar inte funka?)
 
hek skrev:
@slacker
Tyvärr är det nog ganska kört.
Har liknande problem med vår takbelysning i köket. Har kopplat in ett fibaro relä mot styrningen av dimmern(donet) och kan slå på/av den från Veran. Har satt parameter 3 till 1 och parameter 4 till 20 för att få en impuls.

Men problemet är att jag inte vet om den är på eller inte. Blir troligtvis så att jag bygger en egen liten ljussensor som kommer hålla koll på om belysningen är på eller inte. Då kan man åtminstone släcka takbelysningen när man går hemifrån. Att dimma den från Veran är nog bara att glömma.
Ljussensor känns väl sådär? (tänker att det under soliga dagar kan vara svårt att avgöra om det är lampljus eller soljus) Säkrare att kolla förbrukningen. Men det kanske är svårt att komma åt?
 
Ja... hade svårt att hitta vettig förbrukningssensor till Arduinon (donut). Vill helst inte in och mecka på starkströmsidan. Har redan fått hem en sådan här som jag skall testa med med mina hembyggda arduinosensorer:

http://www.aliexpress.com/item/3-3-...duino-with-DO-AO-output-w-FREE/976122480.html

Man kan nog maska av ljuset ganska bra med en tejpbit så det mest är lysrörets ljus som når sensorn.

20130915_110226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dessutom brukar väl dom flesta ljussensor skilja på dagsljus och lampljus?
Ljussensorn jag har till spottarna i takfoten sitter så lampljuset faller delvis på den, och dom släcks inte föränn det är dagsljus.
 
Har tittat lite och bestämt mig att lämna Telldus och deras dåliga vilja att göra klart sin produkt. Så nu tittar jag på att ge mig på Z-wave och förmodligen Fibaro.
Känner att tiden till att pilla med Vera inte kommer finnas närmaste 5åren.

Men då till frågorna nån som kopplat en eller flera kameror till deras system och är det smidigt?
Hur många kameror kan den hantera?

Sen sett att man kan kontrollera rullgardiner med rullgardins och markismodulen FGR221 men hur funkar det?
Nån här som gjort det? Skulle gärna vilja ha tips på mörkläggnings rullgardin som man kan använda till den och vart man handlar det. [h=1][/h]Har fler frågor sen att bomba med, men vi kan ju börja med dom tack på förhand :)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.