Hej....
Är i stort behov av en multimaster, men vet inte riktigt vilken jag ska välja. Det ska
gå att såga igenom tjocka golvbrädor med den.
Jag vill helst ha en med kabel, ej batteridriven, och så måste jag få på en
100 mm sågklinga med ganska stora tänder....
Det finns ju en uppsjö av såna här multimaskiner nu på marknaden men jag är novis
vad det gäller vilken som är mest prisvärd. Kan ni ge förslag? Den får inte heller kosta skjortan.
Mvh Agneta
 
Vad är kosta skjortan?
Dvs budget.
Man får lite vad man betalar för.

Jag valde mellan Fein och Bosch GOP300 och valde boschen.
En kanonmaskin måste jag säga. En anledning var att jag ville ha en maskin i L-boxx.

Jag beställde min för runt 2500 inklusive lite sågblad och trekantsslipskiva (40 lr 48 tillbehör angav dom men det mesta var slippapper).
 
Redigerat:
Jag har sett hur dyra Fein maskiner är och det har jag inte råd med. Kanske avbetalning på 36 mån? hehehe...ok, du är nöjd med din Bosch GOP, men finns det en sågklinga på 100 mm till den?
 
Varför 100mm?
 
Har inte haft behov eller letat efter 100 mm klingor så jag har ingen aning.

Fein behöver inte bli dyrare än boschen
http://www.prishammeren.dk/shop/fein-r-fmm250q-2294p.html
2200 kr.

Annars finns ju gröna bosch som tex Bauhaus brukar kunna ja erbjudande på för under tusingen.
Jag själv gillade inte den men en kompis hade den till ett helt husbygge och var nöjd...

edit: snabbgooglade lite och kan inte hitta några 100mm sågblad till multiverktyg. Om du måste såga så djupt kanske sticksåg eller annat verktyg är bättre.
Exakt vad behöver du göra?
 
Redigerat:
Jag har letat ett tag med och slog till på en grön Bosch.. mest för att jag har andra verktyg som är Bosch som jag är supernöjd med, men också för att de såldes på K-rauta nyligt för 699:- i väska med ett par tillbehör. Prisvärt och en fullt ut tillräckligt bra maskin för mig då jag inte är yrkesman utan renoverar hemma bara.

Tror som med allt annat att man måste inte ha det värsta och fetaste jämt utan man får se till sitt behov och prisklass. I de allra flesta fall så klarar många mellanklassmaskiner av allt en privatperson skall göra med dem.. :) Skulle dock försöka hålla mig till de större kända märkena då det handlar om maskiner man skall ha i många år för reservdelarnas och tillbehörens skull.
 
torparnorpan skrev:
Jag har letat ett tag med och slog till på en grön Bosch.. mest för att jag har andra verktyg som är Bosch som jag är supernöjd med, men också för att de såldes på K-rauta nyligt för 699:- i väska med ett par tillbehör. Prisvärt och en fullt ut tillräckligt bra maskin för mig då jag inte är yrkesman utan renoverar hemma bara.

Tror som med allt annat att man måste inte ha det värsta och fetaste jämt utan man får se till sitt behov och prisklass. I de allra flesta fall så klarar många mellanklassmaskiner av allt en privatperson skall göra med dem.. :) Skulle dock försöka hålla mig till de större kända märkena då det handlar om maskiner man skall ha i många år för reservdelarnas och tillbehörens skull.
Skulle vilja säga att du har både rätt och fel ;)
Av vad jag har sett på detta forumet så hänger och svara många i trådarna folk som jag misstänker är antingen hantverkare eller "sjukligt" intresserade av dyra verktyg.

Håller med om att tex en grön bosch pcm180 (heter kanske så?) räcker gott till de flesta hemmafixare. Men här gör intresset att man hellre rekommenderar eller köper en blå bosch eller Fein för det är bättre och man har ett intresse av maskinen eller bara att få maskinen i "rätt låda". Alla trådar om "hobbymaskiner" spårar ur och rekommendationerna blir endast proffsmaskiner.

Men TS kanske beskriver utförligare vad som ska göras så tippsen blir bättre.

Kan tillägga att jag själv är hemmapulare med ett "sjukligt" intresse så jag köper proffsmaskiner fast jag inte behöver...fast det gör mig lycklig (y)

Även jag har ganska goda erfarenheter av grön bosch...
 
  • Gilla
torparnorpan
  • Laddar…
Jag fick det förslaget att använda 100 mm sågblad. Jag måste komma åt att såga golvbrädorna intill väggen. De ska tas bort för att jag ska isolera under. Väggarna är tilläggsisolerade inifrån av tidigare ägare och då ligger de ju på golvbrädorna. De är ganska grova...har inte mätt hur grova än.
 
Men bladet behöver inte vara längre än vad brädorna är tjocka. Är de 100mm tjocka??
 
De golv jag har brutit upp en liten bit av.....där ligger det två lager med bräder som tillsammans är 70 mm tjocka. Jag misstänker att det är likadant i alla rummen. Ett 1800-tals hus med sand och sten som isolering....
 
Jag har en billig maskin från clas ohlson och med lite finare boschblad (som passar) tycker jag att den är i klass med Fein om man kan stå ut med lite mer vibrationer. Det är i alla fall ingen skillnad på hur effektivt de sågar eftersom det är bladet som avgör...
 
Men de sågblad jag har sett till de olika maskinerna är väldigt fintandade. Det tar väl en evighet att såga igenom tjocka brädor? Jag kan mycket väl köpa en billigare variant. Det duger gott till de arbeten jag gör, men jag är lite skeptisk mot sågbladen. Och så tror jag att det är lättare att såga med ett rundat sågblad än ett rakt....
Eller är jag helt ute och cyklar? Som sagt jag är ju novis på såna här maskiner.
 
Jag tror inte du tittar på rätt verktyg, dessa är till för mindre kaparbeten där inte cirkelsåg eller tigersåg fungerar.
 
Som Stefan N skriver, tror inte att en multimaskin är något du skall ge dig på att kapa flera meter av golvplank som är 7cm tjockt med. Du lär behöva köpa både maskiner och blad i multipack för att komma igenom det. Sedan skulle jag säga att just multimaskinerna inte skiljer så mycket, däremot bladen är det väldigt stor skillnad på mellan fabrikaten.
 
Ok, det kanske inte är rätt verktyg då, men vad ska jag använda för att kunna kapa så nära väggen, som möjligt? Jag har ingen motorsåg...och risken är väl stor att man sågar mer än man ska med den....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.