seniorkonsult skrev:
...Avskrivningstiden på dessa material är ju helt annat än plastmattor som är slut (fula) efte 7-10 år beroende på barn, sand, hund....Omöblerbara dyra överytor som är så vanliga-även i kataloghus förstår jag inte vad man ska ha till. Många kataloghus har urusla planlösningar...
Det gäller ju att se proportionerna mellan kostnaderna också.

Om plastmattan i badrummet är slut efter 10 år och kostar 10.000 att renovera,
så det är lite skillnad med kakel/klinker, som kostar 200.000 att göra om efter 30 år.

Med plastmatta kan du göra om väggmattan ELLER golvet oberoende av varandra.
Du behöver inte renovera hela badrummet för att en golvplatta har spruckit.

För övrigt hade jag samma vinylmatta i ett dusch/toalettrum från 1975 till 1998 = 23 år.
Utan att behöva byta matta.
Överytor kostar egentligen inte särskilt mycket extra. Mer än att de kräver dammsugning ;)
Om du inte fyller dem med hörnbadkar, spotlights och varmluftsugnar förstås.

För övrigt tycker jag att många kataloghus har utmärkta planlösningar.
Har själv en lätt ändrad katalogdesign, som nu är världens bästa hus!
 
Redigerat:
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Byggis1976 skrev:
trivs man själv ska man inte bry sig om sånt där. Bättre att ett badrum har plastmatta på golvet och att man har råd att äte lyxigt ibland. Jag skulle definitivt dra ner på standarden något för att ha bättre liv. Allt är ju inte boende! Man skall ju leva och ha senester också.,..o äta kräftor med vänner, ge sina barn bra barnkalas...
Eller hur 😜!
 
För att svara på originalfrågan så tror jag de flesta har råd att bygga hus. Handlar egentligen bara om hur mycket man orkar anstränga sig och att man håller sig till det man själv har råd med. Ge tusan i att snegla på vad andra gör även om det är lockande.

Upprätta en bra kalkyl/budget som visar exakt budget för husbygget som sedan är kopplad till er privatekonomi. Du kan få en mall av mig om du PM:ar mig. Alla gånger jag varit på banken för att bygga hus(har precis färdigställt vårt 4:e hus sen 2008) så har de varit väldigt tillmötesgående när jag visat upp en proffsig kalkyl och inte bara massa snack. Betänk att vi under min byggperiod(2008-2013) passerat ekonomikriser högt och lågt...

Lycka till!
 
  • Gilla
ChristinaH och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alltså ...
Nu har jag varit så "negativ" jag kunnat i denna tråd. Jag har pekat på olika risker, möjliga otrevliga framtida scenarior, bankers rätt att vara jävliga osv osv

Allt detta betyder inte på något vis att jag tycker att folk (vare sig rika eller fattiga) ska undvika bygga hus åt sig, eller strunta i sina drömmar.
Nej, i princip tycker jag tvärtom, men ju mer man vet, och ju mer man funderar desto bättre beslut brukar man kunna ta. Och det är ju inte någon direkt fördel att förtränga eventuella dåligheter.


Mer snart, men först ett svar på ett tidigare inlägg.
ChristinaH skrev:
Så sorgligt, stackars arma människa! Fast återigen var det ju inte riktigt så enkelt... Var god, se citat från objektsbeskrivningen!
...bortklippt text ...
Dessutom, tycker nog ändå inte att det här huset går att jämföra med vår situation eller våra planer! T ex är Kristianstad en av de kommuner där ökningen avseende befolkning och tillväxt är som störst i landet. Så det kanske ändå inte är av så hög relevans att som du uttrycker det " länka till en liten skitort i Västerbotten"?
Hehe, ja nu lyckades du helt förbise andemeningen med mitt inlägg.
Givetvis pratade jag inte om "ditt framtida hus", eller "din bostadsort". Det vet jag inget om.
Sen kanske jag valde ett dåligt hus, men andemeningen var ändå att på en del ställen, som för kanske 20 år sedan, eller 40 år sedan "blomstrade" är husen inte mer värda än att man kan spara en eller två månadslöner för att sen köpa ett.
Jag hade kunnat hitta massor av sådana hus, synd att jag valde fel då ... :)

Det var en replik på det ganska allmänt hållna påståendet att hus alltid går upp i värde.
Det har stämt generellt, men dock inte på alla ställen i Sverige.
Och det kommer att krascha på fler orter, var så säker.

Orter med ett enda stort företag lever farligare, men orter med många företag och helst i många olika branscher har stor potential att klara sig. Eller närhet till en riktigt stor stad.


ChristinaH skrev:
Tack, jag välkomnar allas era inlägg! Tycker att det är berikande att ta del av alla olika åsikter även om de går isär! Det får mig att tänka steget längre och skapar en mer nyanserad bild! Inget är ju svart eller vitt, eller hur!?
Dessutom, som jag redan nämnt tidigare, står det mig fritt att tänka och besluta i frågan själv!
Ja, och vi har inte helt uteslutet idéen om att flytta till en hyresrätt, frågan är bara hur lätt det är för oss att (med tre barn) hitta en praktisk och tillräckligt billig lägenhet som skulle möjliggöra för oss att på hyfsat kort tid spara ihop till en hel årslön... Är rädd för att det skulle ta rätt lång tid ...
Nu är huset er dröm, självklart ska den bli verklighet om bara möjlighet finns.
Historien har dessutom lärt oss att man går plus på att äga sitt eget boende än att sitta i hyresrätt, så länge man inte bor på ett ställe där bostadsmarknaden kraschar.
Även om ni inte får vara med om det fantastiska prisrallyt som varit de senaste 15 åren är det antagligen ändå en bättre affär.

Så jag tycker absolut att ni ska bygga om ni vill.

Det enda som nu gäller är att bestämma nivån på allt, kontra ekonomin kontra risktagande.
Jag är övertygad om att ni kommer göra bra beslut, särskilt nu när ni har fått så mycket olika input.
Antagligen står ni mycket bättre rustade än genomsnittsbyggaren, då ni verkligen vill analysera detta ordentligt.

Många får från banken en möjlig lånesumma, sen siktar dom bara på att bygga ett hus så nära den summan som möjligt. Kanske inte helt välgenomtänkt. :)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Om plastmattan i badrummet är slut efter 10 år och kostar 10.000 att renovera,
så det är lite skillnad med kakel/klinker, som kostar 200.000 att göra om efter 30 år.
!
tror faktiskt den förväntade livslängden på kakel klinkers är lägre. Vi fick ju riva o byta allt efter 3år knappt i hus nr ett, nu bor vi i ett dör badrum med kakel klinkers är från 95 och 03, enligt besiktningsprotokoll bör man till o med räkna med att det från 03 snart är slut. Max 15-20 år.....
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
ChristinaH skrev:
Lite tråkigt dock när man hör uttryck som fattigvilla-mansboende! Utbytte snabbt lite tankar med en person här på forumet som byggt en SMV och som skrev just att det enligt somliga var en "fattigvilla"... och det är väl just en sådan mentaliteten som har myntat ett sådant begrepp som kanske ligger till bakrund till varför det "måste" vara så oerhört tjusigt, påkostat och så hög standard på våra nyproducerade hus idag.
Jag har varit och tittat på nyproducerade "rikemansboenden" i hipp närförort till Stockholm. 6 mille för stadsradhus, betala för postnumret inte för huset, det är nämligen extremt basal standard, innerväggar och dörrar av papp, 20 kvm tomt...

Jag vet inte jag men om man är rik för att man spenderar extra mycket pengar som man inte har så är jag nog nöjd med att vara en fattiglapp. Det verkar ha blivit en religion att den som dör med störst skulder vinner. Som någon skrev, generationerna före oss kunde inte drömma om att dö skuldsatta - i dag kan ingen drömma om att amortera... Slit och släng, konsumera nöjen här och nu, tänk inte på morgondagen...
 
  • Gilla
ChristinaH och 1 till
  • Laddar…
Byggis1976; #320. Om det var så var det helt klart felbyggt. Jag kan hänvisa till Byggnadsstyrelsen som tidigare byggde och förvaltade statliga byggen. Där användes enbart tegel och keramik. Keramiken hade en brukstid på 50-60 år!
Till detta kunde läggas mycket billigare städning och övrigt underhåll.
 
seniorkonsult skrev:
Byggis1976; #320. Om det var så var det helt klart felbyggt. Jag kan hänvisa till Byggnadsstyrelsen som tidigare byggde och förvaltade statliga byggen. Där användes enbart tegel och keramik. Keramiken hade en brukstid på 50-60 år!
Till detta kunde läggas mycket billigare städning och övrigt underhåll.
jo, det är klart det var. Men hur många moderna badrum är inte det? .....
 
MAn kan ju inte bygga med den förutsättningen. Nu finns kontrollansvarig som skall se till att erf rätta kontroller utförs. ;)
 
bumpaberra skrev:
För att svara på originalfrågan så tror jag de flesta har råd att bygga hus. Handlar egentligen bara om hur mycket man orkar anstränga sig och att man håller sig till det man själv har råd med. Ge tusan i att snegla på vad andra gör även om det är lockande.

Upprätta en bra kalkyl/budget som visar exakt budget för husbygget som sedan är kopplad till er privatekonomi. Du kan få en mall av mig om du PM:ar mig. Alla gånger jag varit på banken för att bygga hus(har precis färdigställt vårt 4:e hus sen 2008) så har de varit väldigt tillmötesgående när jag visat upp en proffsig kalkyl och inte bara massa snack. Betänk att vi under min byggperiod(2008-2013) passerat ekonomikriser högt och lågt...

Lycka till!
Hej och tack för positiv input! Låter som du är mer än rutinerad vad gäller husbyggen haha 😃! Tack, tacksamt emot din mall även om vi nu har fått vårt lånelöfte från banken 😊!
 
seniorkonsult skrev:
...Jag kan hänvisa till Byggnadsstyrelsen som tidigare byggde och förvaltade statliga byggen. Där användes enbart tegel och keramik. Keramiken hade en brukstid på 50-60 år!
...
Självklart!

Men i ett hus med trästomme så är och förblir keramikplattorna en anomali.

Trä är ett levande, elastiskt/plastiskt material, keramik är dött.
Det går inte ihop helt enkelt.

Branschreglerna från Byggkeramikrådet och SäkerVatten blir mer och mer komplexa och ändras väl i stort sett varje år.
Men lika väl är fuktskadorna några av försäkringsbolagens, och naturligtvis husägarnas, största huvudvärker.

Hur länge orkar vi fortsätta med galenskapen?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Alltså ...
Nu har jag varit så "negativ" jag kunnat i denna tråd. Jag har pekat på olika risker, möjliga otrevliga framtida scenarior, bankers rätt att vara jävliga osv osv

Allt detta betyder inte på något vis att jag tycker att folk (vare sig rika eller fattiga) ska undvika bygga hus åt sig, eller strunta i sina drömmar.
Nej, i princip tycker jag tvärtom, men ju mer man vet, och ju mer man funderar desto bättre beslut brukar man kunna ta. Och det är ju inte någon direkt fördel att förtränga eventuella dåligheter.


Mer snart, men först ett svar på ett tidigare inlägg.

Hehe, ja nu lyckades du helt förbise andemeningen med mitt inlägg.
Givetvis pratade jag inte om "ditt framtida hus", eller "din bostadsort". Det vet jag inget om.
Sen kanske jag valde ett dåligt hus, men andemeningen var ändå att på en del ställen, som för kanske 20 år sedan, eller 40 år sedan "blomstrade" är husen inte mer värda än att man kan spara en eller två månadslöner för att sen köpa ett.
Jag hade kunnat hitta massor av sådana hus, synd att jag valde fel då ... :)

Det var en replik på det ganska allmänt hållna påståendet att hus alltid går upp i värde.
Det har stämt generellt, men dock inte på alla ställen i Sverige.
Och det kommer att krascha på fler orter, var så säker.

Orter med ett enda stort företag lever farligare, men orter med många företag och helst i många olika branscher har stor potential att klara sig. Eller närhet till en riktigt stor stad.



Nu är huset er dröm, självklart ska den bli verklighet om bara möjlighet finns.
Historien har dessutom lärt oss att man går plus på att äga sitt eget boende än att sitta i hyresrätt, så länge man inte bor på ett ställe där bostadsmarknaden kraschar.
Även om ni inte får vara med om det fantastiska prisrallyt som varit de senaste 15 åren är det antagligen ändå en bättre affär.

Så jag tycker absolut att ni ska bygga om ni vill.

Det enda som nu gäller är att bestämma nivån på allt, kontra ekonomin kontra risktagande.
Jag är övertygad om att ni kommer göra bra beslut, särskilt nu när ni har fått så mycket olika input.
Antagligen står ni mycket bättre rustade än genomsnittsbyggaren, då ni verkligen vill analysera detta ordentligt.

Många får från banken en möjlig lånesumma, sen siktar dom bara på att bygga ett hus så nära den summan som möjligt. Kanske inte helt välgenomtänkt. :)
Hehe, tack Mikael! Roligt att du är av dessa åsikter!
Och du har helt rätt! En hel del, tack vare denna tråd, tack vare alla kloka råd och kommentarer har vi nu tänkt om i mångt och mycket 😊!
Ja och sedan gjorde ju banken även sitt, det måste jag ändå tillstå!
Jag hoppas nu bara att framtiden vill oss väl så att vi kan leva lyckliga i alla våra dagar 😜!
 
ChristinaH skrev:
...även om vi nu har fått vårt lånelöfte från banken 😊!
Kul att höra, hoppas ni kan börja bygga snart och och lycka till!
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
PG Lindgren skrev:
Kul att höra, hoppas ni kan börja bygga snart och och lycka till!
Tack så hjärtligt! 😃
 
KnockOnWood skrev:
Självklart!

Men i ett hus med trästomme så är och förblir keramikplattorna en anomali.

Trä är ett levande, elastiskt/plastiskt material, keramik är dött.
Det går inte ihop helt enkelt.

Branschreglerna från Byggkeramikrådet och SäkerVatten blir mer och mer komplexa och ändras väl i stort sett varje år.
Men lika väl är fuktskadorna några av försäkringsbolagens, och naturligtvis husägarnas, största huvudvärker.

Hur länge orkar vi fortsätta med galenskapen?
Just därför anser jag att man skall ta höjd för ett nytt badrum även i nytt hus......så ovanligt är det inte och så står mn där med konkursade företag osv. Sen bör ju nytt badrum i en ny träkåk hålla i 15 år kan man ju tycka....
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.