nimhed skrev:
Haha, påminner mig om min brors billetande på blocket. En mupp hade skrivit att hans bil var nybesiktigad. Mycket riktigt var den det, men med 4 st tvåor. Min bror hade kört 10 mil i onödan.
Men muppen ljög ju inte.:p
Han undanhöll ju bara resultatet av besiktigningen. ;)
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
harka skrev:
Man tager vad man haver...ett uttag för infravärmare på en altan uppe i skämtland. Finns framdragen trefas i dosan i väggen bakom, de oavslutade bruna och vita ledarna som sticker fram är två oanvända, men spänningssatta faser.

[bild]

[bild]
Är det ojordat uttag också?
 
uno83 skrev:
Är det ojordat uttag också?
Onej, det här är jordat! Till och med med fungerande jordledare ansluten, ty det här är profesionellt utfört "-Har haft behörighet tidigare"

Ett identiskt uttag sitter 10 meter längre bort på ytterväggen, men då infällt i panelen -- även där ett jordat inomhusuttag alltså, fast där saknas fungerande jordledare... ("-Det där har jag inte varit inblandad i")
 
harka skrev:
Onej, det här är jordat! Till och med med fungerande jordledare ansluten, ty det här är profesionellt utfört "-Har haft behörighet tidigare"
Elsäkerhetsverket kanske återkallade hans behörighet av någon konstig anledning :)
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
swoosh skrev:
Skoj läsning.
Blev tvungen att lägga upp en bild som jag dock inte minns vart jag har tagit. Jag tycks däremot minnas att kabeln matar en lyktstolpe och uttaget sitter inne i köket. :)
haha-haha-haha.. det var nog bland det snyggaste hemmapul jag sett. Man kan bara föreställa sig vilket besvär man har haft, och med vilken omsorg arbetet har utförts.

/S
 
Mikael_L
Är det inte någon som har någon otäck liten elkoppling att bidra med ?


(KÄFTEN om OT, menar jag ...) :surprised:

Snart gör jag en liten fulkoppling, fotar och lägger upp, med hopp om att återgå till ämnet.
Sabba inte Rrrr's härliga långtråd nu.


edit:
Jo det är ämnen som engagerar som går OT nu. Ja det märks.
Men just därför kanske det tar över tråden.
Starta en Facebooktråd och en kontantbetalningtråd i övrigt OT-forumet.


edit2:
Och förlåt för försöken till hobbymoderering, inte snyggt egentligen ... :surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
default och 3 till
  • Laddar…
Koppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad sägs om denna fina koppling?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O
anaitis skrev:
[bild]
Vad sägs om denna fina koppling?
Det är så otroligt många bra elektriker man ser bevis på i den här tråden....
undrar var man hittar dom:D
Jag vill så gärna få en sån där galen koppling.....:D
 
Tycker det ser väldigt kreativt ut. Varför har ingen grenuttagstillverkare tänkt på det förr.
 
Göran.W
Den där kopplingen har man sett ett antal gånger när varit och installerat en ny spis hos någon kund.
Oftast har sladd två gått till en diskmaskin.
 
ullberg
Göran.W skrev:
Den där kopplingen har man sett ett antal gånger när varit och installerat en ny spis hos någon kund.
Oftast har sladd två gått till en diskmaskin.
Själv har jag aldrig sett den irl men spontant hade jag trott häll+ugn hade varit det vanliga användningsområdet...
 
Göran.W
Häll + ugn är inte så vanligt som spis och disk är än iaf.
Just i kök kan man se många konstiga saker.
Det är inte helt ovanligt att lysrörs armaturerna är kopplade med vanlig lampsladd till något uttag.
Det värsta jag sett var när jag skulle byta en kyl\frys för ut genom väggen kom en vanlig lampsladd 2x0,75 mm2 som dom bara tvinnat på sladdarna från kyl\frysen med lite tejp över skarven.
När jag följer sladden så slutar den i propp skåpet där den var avsäkrad med 25A.
Vad som kunde hänt är lätt att räkna ut.
Inne i proppskåpet såg det lika illa ut med för klena kablar och klippta jord kablar.
Dom nyblivna hus ägarna var inte så himla glada i säljaren när dom fått klart för sig hur illa det var.
 
Inte den värsta elkopplingen kanske, men jag skulle snygga till lite i en klädkammare hemma, och så här såg det ut när jag öppnar kulodosan:

ingenjord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju trevligt av dem att dra jordat, men det är inte så meningsfullt om man inte kopplar ihop...
 
Elektrikern som var hemma hos mig blev inte klok på hur det var kopplat när vi skulle flytta ytterlampan vid entrén.
Från strömbrytaren gick kablarna till en takdosa och där ifrån borde dom gå direkt ut till lampan för vi kunde följa rören en bit på vinden MEN ute vid lampan var det en annan färg på kablarna och dom gick inte att rubba...
Vi kopplade ur kablarna och drog nya rör ut dit den nya lampan skulle sitta och senare när jag rev panelen så hittade jag orsaken.
Ytterbelysningen var tidigare flyttad och då inte kablarna räckt till så var dom skarvade i väggen, så här såg det ut bakom panelen:

huset048.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och så här var kablarna skarvade:

huset049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.