Alfredo skrev:
Kanske på gränsen till OT men jag ramlade över pennvässare till vanliga "snickarpennor" på Jula. Kan vara ett alternativ till morakniven.


[bild]
Jag köpte dom där för ett tag sen. Om någon vill ha pennvässaren + 5 ovässade och en vässad penna, så PM:a mig så skickar jag den mot portokostnad. Dom har tagit upp plats i min snickarbod tillräckligt länge.

Blyet är oerhört poröst och går sönder i fickan. Spetsen blir spetsig som på en vanlig penna och inte platt som är meningen.
 
Robert-san01 skrev:
Vad gäller Hultafors så verkar de ha en massa pennor i olika färg men alla har HB stift. Jag har blå och röda, båda med HB stift.
Jag tycker att det känns som att det skulle vara någon annan sorts blyerts i de svarta, jag har inga belägg för att det är så men det är så det känns.
De fungerar mycket bättre för mig i alla fall, men det gäller bara de svarta som sagt.
 
Kollade lite på Hultafors hemsida och röd och blå är bara olika i längd. Svart är lite tunnare och sedan finns det en lång, blå som är oval. Alla har samma HB stift och är av lind.
 
Det blev en intressant tråd jag väckte om ett "obetydligt" ämne som tydligen inte var endast mitt "enkla" problem. Ok, nu skall jag testa Hultafors. Julas, åtminstonde vässarenhar jag fått klart för mig att jag inte skall ha. De andra pennorna finns också mycket + och - om. :sly:
 
Om ändå Festool gjorde pennor så var problemen lösta... :)
 
  • Gilla
PeterJeffrey och 1 till
  • Laddar…
Tror jag gjort av med 5 Pica nu och börjar verkligen sakna alternativ. Finns det ingen liknande utomlands?
 
grabben fick en mjuk blyerts penna med nån tidning, som jag lånade. Den är rund , men man kan sitta på den utan att blyertsen pajar.
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Använder tre följande sätt att markera saker och ting rent generellt, dessa finns alltså alltid i fickorna:

9 mm brytbladskniv, då mycket exakta linjer behövs.
0,7 mm stiftpenna när vanliga markering behövs.
0,8 mm touchpenna, används då det inte går att markera med ovanstående metoder, t.ex. blank yta eller liknande.

Sen förekommer vanliga grova touchpennor eller dessa tunna avlånga som kan föras in i ett hål. Även 0,3 mm, 0,5 och 0,9 mm stiftpenna och lite annat smått och gott finns alltid med lådan.

Timmermanspennor har jag inte använt på flera år och har inte saknat det.
 
Alfredo skrev:
Om ändå Festool gjorde pennor så var problemen lösta... :)
Kollat deras "fan shop"? ;)
 
Det finns ju denna men den är ju inget att ha på bygget.
T2eC16d,!w0E9szN,FczBREj)C!EO!~~60_12.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
om man köper snickarpennor på tex marknaden och köper 5 för 10:- då går stiftet av eller ramlar ur..
köper man Hultafors så tycker iaf jag att man tom kan vässa dom med en riktigt slö morakniv
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Har en sådan här som jag tycker är super! 5.3mm blyerts stift
Fatboy.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
PeterJeffrey och 2 till
  • Laddar…
Sådana hade jag gärna köpt en pack av och provat!

Någon som sett dem innom Eu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.