Mikael_L skrev:
Men om jag får lov att försöka vinkla tråden i en liten annan riktning då ..? :cool:

Trådens fråga lyder: "Vem har råd att bygga nytt idag???"

Och nu har vi diskuterat finansieringssidan mycket, i synnerhet lånen.

Men att få/färre? har råd att bygga nytt kanske också beror på kostnadssidan?

Är det bara jag som upplever att priset på nybyggda hus har stigit avsevärt mycket mer än priserna i övrigt i samhället?

Och varför är det så?, isåfall ...



ChristinaH, du får "hojta till" om du inte tycker detta har med din tråd att göra, så startar jag en separat tråd om det istället.
Fast jag tycker det hör ihop ... ;)
För all del, fritt fram att vinkla för min del 😃!
Har redan varit inne lite grann på det du skriver och om jag har förstått saken rätt så har de nya energikraven som ställs på nyproduktion idag lite med saken att göra. Det har nämligen resulterat i en högre produktionskostnad för hustillverkarna. Det kostar mer att producera bättre isolerade väggar etc. Finns antagligen fler faktorer som spelar roll!
 
charta77 skrev:
"Banken godkänner inte att du belånar din bostad över 85% . När du ansöker om att belåna din bostad stämmer vi av aktuellt marknadsvärde på bostaden, du behöver kanske göra en ny värdering av bostaden för att kontrollera hur mycket du kan låna.

När du sedan ska sälja bostaden kan marknadsvärdet vara lägre än när du belånade din bostad vilket medför att du har mer lån än vad bostaden är värd.

Detta kan medföra att du vid försäljning av bostaden behöver lösa mer lån än försäljningssumman."



Banken skriver att de gör en värdering av huset, en värdering om man lånar mer på huset och om man säljer huset för mindre än vad det är belånat så får man betala mellanskillnaden.

De skriver inget om de gör en värdering av huset utan anledning, men om de inte gör det så kan de inte heller veta om det sjunkit i värde. Om man belånar huset mer och huset värde inte täcker upp 85% sa kan man anta att de kommer neka det lånet.

Om de vid det tillfället kommer att kräva tillbaka tidigare lån har jag svårt att tro på. (Än mindre att en ökad fastighetsskatt skulle innebära att någon bank tvingar fram en försäljning eller kräver tillbaka lån för en indirekt värdeminksning på huset.)

Då blir ju nästa fundering, i samma anda, om banken inte vet om att huset sjunkit i värde... tja.
Tack, det var lugnande att höra!
 
Mikael_L
Ja några nya byggkrav har det ju blivit, som fördyrar.
Mer isolering (men då isoleringen och den extra regeltjockleken bara är peanuts i sammanhanget kan man nästan bortse från det...)
Nya våtrumsregler sedan mindre än 5 år sedan. Materialet under ytskiktet för att bygga ett badrum har väl blivit minst dubbelt så dyrt.
Sen kommer jag på rak arm inte på något mer nytt sådär i närtid.

Sen kan ju standarden och klassen på allt i husen ha höjts under samma tid.
Jag vet inte, men det är väl inte otänkbart att "medelvillan" som byggs idag är mer påkostad än den för 5 år sedan. Med dyrare kök, dyrare värmesystem, dyrare golvmaterial.

Men om nu husmarknaden vacklar (5000/år nybyggen i år, mot 20.000/år för 5-10 år sedan) så borde ju husleverantörerna kunna backa tillbaka lite vad det gäller exklusiv standard.
 
Det är ju andra statliga pålagor också även om de är av mindre kaliber bl a. Men, många bäckar små.
Energikraven
Energideklaration till ingen nytta
Kontrollansvarig som måste till på grund av att entreprenörerna inte utfört sina åtaganden. Fast en duktig KA kan spara pengar och framtida problem.
Byggfelsförsäkring som nu kommer att bli avsevärt mycket dyrare och krångligare om myndigheternas krav går igenom, Sen får vi se om den fortfarande kommer att vara värdelös som tidigare eller om kraven och ersättningskriterierna ändras. :sly:
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Jugend skrev:
Jag tycker det i och med att många människor rekommenderar dem att köra. Jag vill inte vara någon partyförstörare Christina. :) Hoppas du förstår det.

Jag tycker att man skall spara en årslön plus 15 %. Du har en tanke om att ni skall bo i HR och spara. Gör det i ett år så har ni det och kalkylen med banken kommer att gå igenom. Man sover bättre på att ha en buffert. Det är bara ett år som det handlar om men det förändrar väsentligt era möjligheter tror jag.
Tack, jag välkomnar allas era inlägg! Tycker att det är berikande att ta del av alla olika åsikter även om de går isär! Det får mig att tänka steget längre och skapar en mer nyanserad bild! Inget är ju svart eller vitt, eller hur!?
Dessutom, som jag redan nämnt tidigare, står det mig fritt att tänka och besluta i frågan själv!
Ja, och vi har inte helt uteslutet idéen om att flytta till en hyresrätt, frågan är bara hur lätt det är för oss att (med tre barn) hitta en praktisk och tillräckligt billig lägenhet som skulle möjliggöra för oss att på hyfsat kort tid spara ihop till en hel årslön... Är rädd för att det skulle ta rätt lång tid 😣...
 
Mikael_L skrev:
Ja några nya byggkrav har det ju blivit, som fördyrar.
Mer isolering (men då isoleringen och den extra regeltjockleken bara är peanuts i sammanhanget kan man nästan bortse från det...)
Nya våtrumsregler sedan mindre än 5 år sedan. Materialet under ytskiktet för att bygga ett badrum har väl blivit minst dubbelt så dyrt.
Sen kommer jag på rak arm inte på något mer nytt sådär i närtid.

Sen kan ju standarden och klassen på allt i husen ha höjts under samma tid.
Jag vet inte, men det är väl inte otänkbart att "medelvillan" som byggs idag är mer påkostad än den för 5 år sedan. Med dyrare kök, dyrare värmesystem, dyrare golvmaterial.

Men om nu husmarknaden vacklar (5000/år nybyggen i år, mot 20.000/år för 5-10 år sedan) så borde ju husleverantörerna kunna backa tillbaka lite vad det gäller exklusiv standard.
Ja det var måhända ett dåligt exempel av mig! Har möjligen materialet man isolerar med blivit dyrare? Andra faktorer bör kunna utgöras av, typ av fönster (energifönster) och typ av uppvärmning/värmesystem. Jag vet inte mer specifikt än så men läste i en artikel att produktionskostnaden har ökat som ett direkt resultat av de nya energikraven...
 
Byggahem skrev:
Hänger nog inte med här men, om man sitter på ett hus inkl. huslån idag och skiten träffar fläkten, räntor stiger eller du blir av med jobbet. Om du då tar beslutet att sälja ditt hus för dåvarande marknadsvärde och sedan köpa ett mindre hus med lägre kostnad för dig i och med de högre räntorna. Så har du väl i stora drag bara tappat/förlorat skillnaden i värdeminskning mellan de två aktuella husen?

- Nej jag är inte ekonom :wow:
Det som är problemet är att du ev har stora obetalda lån kvar från din första försäljning. Dessa kostar en del oavsett eftersom ingen säkerhet finns. Det gör det betydligt svårare för dig. Du kan inte mörka detta troligtvis och då kanske din familj går ifrån att ha klarat ett lån på 3,2 mille med x% ränta, till att ha kvar 2mille med y% ränta där person ett dessutom har 60% av sin tidigare inkomst.

Ditt resonemang håller om man inte tar lån, dvs det du förlorar är dina pengar. Så är oftast inte fallet.
 
Byggahem skrev:
Hänger nog inte med här men, om man sitter på ett hus inkl. huslån idag och skiten träffar fläkten, räntor stiger eller du blir av med jobbet. Om du då tar beslutet att sälja ditt hus för dåvarande marknadsvärde och sedan köpa ett mindre hus med lägre kostnad för dig i och med de högre räntorna. Så har du väl i stora drag bara tappat/förlorat skillnaden i värdeminskning mellan de två aktuella husen?

- Nej jag är inte ekonom :wow:
Skulle det bli så att du måste sälja huset pga du tex blir av med jobbet och då inte för tillräckligt betalt så det täcker ditt bef lån.....dvs du får en skuld kvar men inget hus så tror jag inte det är många banker som du kan låna mer pengar för att kunna köpa ett annat hus....
 
Mikael_L
ChristinaH skrev:
Ja det var måhända ett dåligt exempel av mig! Har möjligen materialet man isolerar med blivit dyrare? Andra faktorer bör kunna utgöras av, typ av fönster (energifönster) och typ av uppvärmning/värmesystem. Jag vet inte mer specifikt än så men läste i en artikel att produktionskostnaden har ökat som ett direkt resultat av de nya energikraven...
Det är sant.
Om man nu inte har relativt sparsamt med fönster och storlek på dessa så behövs det energieffektivare och dyrare sådana.
De nya energikraven leder kanske också till att många hus måste levereras med dyrare (men bättre) uppvärmning, typ bättre FLVP.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Kan det vara så att det som idag är modernt också är ganska dyrt, då tänker jag på öppet till nock och kaklade badrum. Det är ju sådant som fördyrar...
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Byggis1976 skrev:
Kan det vara så att det som idag är modernt också är ganska dyrt, då tänker jag på öppet till nock och kaklade badrum. Det är ju sådant som fördyrar...
Jag tror som du att det är mycket det som för stunden är "inne" och flashigt är det som fördyrar.

T.ex (du har nämnt en del)
Ädelträgolv (Ek, valnöt, ask) över allt i stället för enkla brädgolv eller plastmattor
Takhöjd 2,4 m duger inte längre, utan nu skall det vara minst 2,7 m eller helst öppet "upp i nock"
Kakelväggar i alla våtrum i stället för enkel (och tekniskt bättre) plastmatta samt upprepning
Klinkergolv i alla våtrum i stället för enkel (och tekniskt bättre) plastmatta
Golvvärme i alla rum året runt för klinkern är så kall att gå på
Inbyggnadsugn och -mikro fast det är tre gånger så dyrt som enklaste stand-alone-modellerna
Flashig spisfläkt över köksön i stället för enklaste utsugsmodellen vid väggen.
Top-of-the-line induktionshäll med en myriad onödiga funktioner i stället för IKEAs billigaste
Kyl/frys med ismaskin och kolsyrat vatten i stället för enkla basvaror
Nätverksuttag (+ telefon) i alla rum i stället för ett uttag i hallen
Spotlights över allt i stället för enkla och lättinstallerade plafonder
Och LED-lampor överallt för 100 kr styck, där vi förr hade vanliga glödlampor för 2:50.
Vägghängd toalettstol med inbyggd tank i stället för en vanlig golvmodell
Sen räcker det ju inte med ett hus längre: Utanför/runtom huset skall det snickras trädäck med minst samma yta som huset självt

Osv osv osv. Behöver jag fortsätta?

Jag tror att vi helt enkelt har blivit fartblinda, och att inget utom den värsta lyxen duger.

Klar att det kostar pengar då.
 
  • Gilla
charta77 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fast i älvsbyhus har det väl inte skett någon sådan standardhöjning?
Och ändå kostar dom idag nästan 50% mer än för 5 år sedan ... hmmm...

Att husbolagen täljer mer pengar från färre husleveranser verkar ju inte heller så troligt, då det har varit några konkurser på sistone.
Ja om konkurserna inte är rent tekniska, eller att bolaget blev "plundrat" innan av ägarna.

Nej, jag tycker det här är bekymmersamt.
Att produktionskostnadsbiten har stigit så mycket.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
MRK skrev:
Kommer osökt att tänka på detta objekt:

[länk]

"Låt oss stiga in i hallen, där vi möts av stilfullt Versace golv..."


Jepp, ser lite ut som hemma hos mig, fast jag har mycket finare trädgård :D Istället för Öresund får jag titta på min damm (y)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag tror som du att det är mycket det som för stunden är "inne" och flashigt är det som fördyrar.

T.ex (du har nämnt en del)
Ädelträgolv (Ek, valnöt, ask) över allt i stället för enkla brädgolv eller plastmattor
Takhöjd 2,4 m duger inte längre, utan nu skall det vara minst 2,7 m eller helst öppet "upp i nock"
Kakelväggar i alla våtrum i stället för enkel (och tekniskt bättre) plastmatta samt upprepning
Klinkergolv i alla våtrum i stället för enkel (och tekniskt bättre) plastmatta
Golvvärme i alla rum året runt för klinkern är så kall att gå på
Inbyggnadsugn och -mikro fast det är tre gånger så dyrt som enklaste stand-alone-modellerna
Flashig spisfläkt över köksön i stället för enklaste utsugsmodellen vid väggen.
Top-of-the-line induktionshäll med en myriad onödiga funktioner i stället för IKEAs billigaste
Kyl/frys med ismaskin och kolsyrat vatten i stället för enkla basvaror
Nätverksuttag (+ telefon) i alla rum i stället för ett uttag i hallen
Spotlights över allt i stället för enkla och lättinstallerade plafonder
Och LED-lampor överallt för 100 kr styck, där vi förr hade vanliga glödlampor för 2:50.
Vägghängd toalettstol med inbyggd tank i stället för en vanlig golvmodell
Sen räcker det ju inte med ett hus längre: Utanför/runtom huset skall det snickras trädäck med minst samma yta som huset självt

Osv osv osv. Behöver jag fortsätta?

Jag tror att vi helt enkelt har blivit fartblinda, och att inget utom den värsta lyxen duger.

Klar att det kostar pengar då.
Tror också att det ligger en hel del i det du skriver!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.