rcjofo skrev:
Men jeg tror du har for lite tidsfønster til dina 800m2 Forsøk å øke klippetiden, om du setter 12 timmer så vil den kun bruke den tiden som er nødvendgig for å få jobben gjordt. Hvis den må arbeta tungt i turbolege vil klippetiden bli lenger.

Når klipperen går inn i ladestasjonen gjør den enten det for å lade, er ferdig klippet eller at tidsvinduet er brukt opp.
Står det Ferdig klippt i displayet er alt OK
Jag tror inte jag någonsin sett något dylikt meddelande i displayen. Månne det syns endast direkt då den dockar och inte t.ex. nästa dag? Jag ska prova öka tiden ordentligt och se hur länge den vill klippa. Tack för tipset!
 
Enrique skrev:
Efter att jag till slut fått tillbaka min havererade maskin har den uppgraderats till build 5233. För första gången någonsin har en hel kantklippning utförts, därefter påbörjades vanlig klippning. Man har också löst problemet med att den efter kalibrering går 3-4 meter innan klippning påbörjas, nu görs det direkt. Överlag känns det som att den klipper mer och kalibrerar mindre. Jag har inte på något sätt gjort någon vetenskaplig undersökning, men det känns samtidigt som att den drar mer batteri än tidigare.

Man har däremot INTE löst problemet med att den brölar. Det gör den minst lika mycket som tidigare utan att varva ner.

Ditt bröl är tydligen att den kommer i självsvängning och då "trögar" det med resultat att den uppfattar det som just trögt och då varvar den inte ner. (låter krångligt men jag hoppas du fattar)

Om man vill va lite ovetenskaplig så titta i denna tråden så ska du sen en kille som satte en skruvmejsel i mellan de 2 rören under nivåreglaget. Då tysnade brölet. Om du kan/vill testa detta så skulle jag tro att även din kommer att varva ner. Du har isf för mycket obalans eller för mycket tolerans i klippaggregatets infästning. (skruvmejslen skelle isf ta bort det glappet
 
Eriksgatan
Todde Rask skrev:
Brölet är lika hemskt som innan jag skickade in, och den varvar inte ner när den kommer till gräspartier med kort gräs på (framsidan växer långsammare, där bränner solen på mer).
Eriksgatan: Din senaste varvar väl upp men brölar inte så hemskt som dina tidigare gjort va?
Japp, den varvar upp t ex när det är fuktigt på morgonen och då blir brummandet ljudligare men det ljudet är inte av samma störande karaktär alls som ett brölande, och framför allt inte så starkt. Så här låter ljudkaraktären vid brölande, ett "rappande" ljud plast mot plast (ljudet är mycket mörkare i tonen i verkligheten än vad kamerans mikrofon klarar att registrera):
[video=youtube;HK4sLxIHaYQ]http://www.youtube.com/watch?v=HK4sLxIHaYQ[/video]
Här hör man bättre den mörkare ljudkaraktären när klipparen stannar och efter en stund startar igen:
[video=youtube;iHuZWKgdRKI]http://www.youtube.com/watch?v=iHuZWKgdRKI[/video]
Det finns nog inget annat som hjälper mot brölande än ett utbyte av klipparen mot ett bättre hopmonterat exemplar, tyvärr. Så har jag gjort ett par gånger och till slut fick jag ett exemplar som råkade vara bra. Nu håller jag tummarna sedan drygt 8 veckor att turen skall hålla i sig och just nu är jag klart nöjd med klipparen.(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Todde Rask
  • Laddar…
rcjofo skrev:
Tallene er hentet fra HQ og Bosh sine data. Bosch Indego kjører da 20% hurtigere enn HQ AM308 og 30% hurtigere enn HQ 220

Min nabo har en HQ som arbetar timesvis og jeg vil si de har samme ljudnivå og hastighet från drivverket når Bosch går i lågfart.

Ville bare forsøke å forklare deg at når en bruker større motorer eller øker varvtalet vil ludnivået kunne øke. Nå avgir også planetgiret støy.


Ser du igjen etterspør ny mjukvara. Saknar du allerede din Indego Mortimmer ?

Jag antar att du menar att ljudnivån är i samma nivå som din grannes efter att du ljuddämpat din klipppare? Jag har 3 grannar med HQ och deras klippare är betydligt mycket tystare även när min går på lågvarv.

Jag har som sagt provat att dämpa mi utan rsultat. Jag använde mig utav 25 mm dämpningsmatta med aluminium på ena sidan och självhäftande skumgummiliknande material. Jag ansåg att det var är viktigt med kylningen och undvek därför att täppa till luftintaget och såg även till att luft kunde strömma runt motorerna och till batteri/elektronikbox.

Satte 25 mm dämpning på hela bakdelen i boxen invändigt, nästan ända ner till luftintaget. La skumgummi runt växellådorna på respektive hjul. Placerade också 25 mm dämpmatta över toppdelen invändigt, dock såg jag till så att luftflödet inte blockerades. La även ett tunt filter över luftintaget.

Invändigt i den gröna karossen isolerade jag sedan hela bakdelen med 25 mm dämpning. Även hjulhusen bakåt och upp till toppen av hjulhuset fick 25 mm dämpmatta.

Märker ingen skillnad och ljudet från drivningen hörs fortfarande lika mycket. Har även mätt med Iphone app.
Så det blev en stor besvikelse. Har du lagt dämpning runt själva motorerna dvs delen med plåt/aluminium höljet? Jag vågade inte göra det. Kan du förklara lite utförliggare hur du dämpat din klippare, och gärna med bilder? Tror det vore uppskattat på forumet
 
Hej Todde

Jag gissar på att din gräsmatta är 400m2. När maskinen går med lågvarv på klippmotorn och hög fart på framdrivningen så blir den teoretiska klipptiden för 400 m2 = 106 minuter. (0,2*0,45*0,7 m2/s). Jag räknar med effektiv klippbredd 20 cm (3 cm överlapp). Framdrivning 0,45 m/s och en effektivitet av 70%. Om din gräsmatta inte har öar eller hinder så är kanske effektiviteten högre. Vid låg fart som den förmodligen kör på när det brölar är framdrivningen kanske hälften och effektiviteten litet högre an 70%. Teoretisk klipptiden blir då ca 180 min. Prova att ställa upp klipphöjden på max. När klipparen kört en kvart eller så med lågvarv på klippmotor och högfart på framdrivning så sänk ett steg. Vänta en kvart eller mer och kolla att den fortfarande kör lågvarv. Om den varvar upp så låt den fortsätta till gräset är nedklippt innan du sänker igen.
 
hc77 skrev:
Jag antar att du menar att ljudnivån är i samma nivå som din grannes efter att du ljuddämpat din klipppare? Jag har 3 grannar med HQ och deras klippare är betydligt mycket tystare även när min går på lågvarv.

Jag har som sagt provat att dämpa mi utan rsultat. Jag använde mig utav 25 mm dämpningsmatta med aluminium på ena sidan och självhäftande skumgummiliknande material. Jag ansåg att det var är viktigt med kylningen och undvek därför att täppa till luftintaget och såg även till att luft kunde strömma runt motorerna och till batteri/elektronikbox.

Satte 25 mm dämpning på hela bakdelen i boxen invändigt, nästan ända ner till luftintaget. La skumgummi runt växellådorna på respektive hjul. Placerade också 25 mm dämpmatta över toppdelen invändigt, dock såg jag till så att luftflödet inte blockerades. La även ett tunt filter över luftintaget.

Invändigt i den gröna karossen isolerade jag sedan hela bakdelen med 25 mm dämpning. Även hjulhusen bakåt och upp till toppen av hjulhuset fick 25 mm dämpmatta.

Märker ingen skillnad och ljudet från drivningen hörs fortfarande lika mycket. Har även mätt med Iphone app.
Så det blev en stor besvikelse. Har du lagt dämpning runt själva motorerna dvs delen med plåt/aluminium höljet? Jag vågade inte göra det. Kan du förklara lite utförliggare hur du dämpat din klippare, och gärna med bilder? Tror det vore uppskattat på forumet
Tråkigt at du ikke fikk det til, hur mange db målte du før og etter ljudisoleringen.

Jeg har ikke målt og sammenlignet grannens HQ og min Indego, men de høres omtrent likt ut med Indegoen i lågfart.

Jeg har ingen bilder på hva jeg gjorde innvendig, men jeg brukte mange biter med selvklebende 10mm skumgummi matte med folie på ene siden. Det å dempe støy er vanskelig fordi du må fjerne resonanse og lage lydfeller. Jeg har ikke kledd inn motorene, de kan jo bli varme. Men jeg stappet noe materiale mellom motorene og bunnkassa. Det er viktig å beholde luftstrømmen, men mye av den innvendige støyen kommer ut via luftinntaket så jeg lagde innvendige skillevegg. Utvendig er hele bakdelen under og på sidene over girbokser kledd med samme materialet. Jeg har en liten spalte for å få inn luft. For å få en ok finish har jeg tapet alle skjøter med aluminiumsfolie.

Ja og jeg har lagt lte skumgummi på toppen av ``trummestikkene``

Klippeaggregatet har jeg dempet med armaflex dette fjermer brøl permanent Eriksgatan (y)
Det finnes det bilde av her på forumet et sted.
 
Redigerat:
A
MeanMike skrev:
Felkod 149 är just att den hamnat utanför tråden minst 60 cm. Fick du kod 151 också?
Har hittat min stående efter husväggen helt död ett antal gånger. Kan max gå 35 cm utanför tråden, felkod ifrån början vet jag inte.
 
rcjofo skrev:
Tråkigt at du ikke fikk det til, hur mange db målte du før og etter ljudisoleringen.

Jeg har ikke målt og sammenlignet grannens HQ og min Indego, men de høres omtrent likt ut med Indegoen i lågfart.

Jeg har ingen bilder på hva jeg gjorde innvendig, men jeg brukte mange biter med selvklebende 10mm skumgummi matte med folie på ene siden. Det å dempe støy er vanskelig fordi du må fjerne resonanse og lage lydfeller. Jeg har ikke kledd inn motorene, de kan jo bli varme. Men jeg stappet noe materiale mellom motorene og bunnkassa. Det er viktig å beholde luftstrømmen, men mye av den innvendige støyen kommer ut via luftinntaket så jeg lagde innvendige skillevegg. Utvendig er hele bakdelen under og på sidene over girbokser kledd med samme materialet. Jeg har en liten spalte for å få inn luft. For å få en ok finish har jeg tapet alle skjøter med aluminiumsfolie.

Ja og jeg har lagt lte skumgummi på toppen av ``trummestikkene``

Klippeaggregatet har jeg dempet med armaflex dette fjermer brøl permanent Eriksgatan (y)
Det finnes det bilde av her på forumet et sted.
Jag har också använt dämpningsmaterial med folie på ena sidan, både med och utan själhäftande tejp. Vågar inte lägga mer invändigt i batterilådan.

Det är kanske den utvändiga isoleringen i plastkåpan som gör den stora skillnaden. Tyckte dock att jag isolerat mycket även där.

Mätte aldrig innan jag isolerade men mätte efteråt till över 70 db.
 
hc77 skrev:
Jag har också använt dämpningsmaterial med folie på ena sidan, både med och utan själhäftande tejp. Vågar inte lägga mer invändigt i batterilådan.

Det är kanske den utvändiga isoleringen i plastkåpan som gör den stora skillnaden. Tyckte dock att jag isolerat mycket även där.

Mätte aldrig innan jag isolerade men mätte efteråt till över 70 db.
Du har jo også isolerat innvendig i det grøna skalet, det gjorde inte jag. Hadde drivhjulen vært dekket over hadde mye vært gjort.

Jeg målte min til 75db innan og hvis du nå har 70db så har du senkt ljudnivået med 5db.(y)
 
Eriksgatan skrev:
"Utgående produkt"
[länk]

Och några hundringar billigare på Harald Nyborg - fåtal kvar.

Løp og kjøp !! :wow:

annars klarer vi icke å holde igång i denna tråden til neste sesong :rolleyes:
 
chakie skrev:
Jag tror inte jag någonsin sett något dylikt meddelande i displayen. Månne det syns endast direkt då den dockar och inte t.ex. nästa dag? Jag ska prova öka tiden ordentligt och se hur länge den vill klippa. Tack för tipset!
Körde den igår i 12 h och den hade nog för fan inte orkat ta sig till det oklippta hörnet. Intressant att så gott som alla andra skrymslen nog blivit klippta, men inte det hörnet. Inte såg jag heller något meddelande på displayen om att den skulle varit klar. Mitt på dagen hade den klippt ett par varv och gått och laddat sig, men verkade bli kvar i hembasen onödigt länge. Då gick jag och tryckte på en knapp för att se vad den gjorde, då vaknade den upp och körde omedelbart iväg för att klippa. Jag tror den helt enkelt hade gett upp efter ett par varv och när den sen blev påpetade startade den en ny klipprunda och glömde bort vad den sysslade med. Buggiga skit.
 
Redigerat:
Experimenterar lite med framhjulen just nu. Jag lider av att min Indego hittar håligheter i gräsmattan. Den fastnar på gamla, nedsjunkna plattor, kanter mot gång och hål där mossan inte trivs lika bra längre.

Det jag gjort är att skruva loss framhjulen, montera fyra buntband/straps på den vertikala axeln så att hjulen inte längre kan falla ner och meddela att det inte är markkontakt längre.

Effekten är att klipparen går med mycket högre tempo, inte alls lika många omotiverade stopp. Den är verkligen energisk över alla ojämnheter som den tidigare verkat vettskrämd för. Tätare med laddning verkar det också bli men det är väl en effekt av att den kör oftare än den står still.

Jag har uppenbarligen åsidosatt en viktig säkerhetskontroll och är medveten om att det säkert kan hända farliga saker om man lyckas lyfta maskinen när den kör omkring. Krocksensorer och annat är dock intakt och dessutom kan jag klippa bort plastremsorna om jag vill skicka klipparen på service. Det sistnämnda är dock inte alls lika aktuellt för mig idag som det var förra veckan då jag trodde att det var ny mjukvara som var det som skulle få slut på stoppen i håligheterna!

Utöver det har jag tejpat ett runt cykelkedjeskydd som grenavvisare under locket så att jag slipper krypa in i buskarna när en nedhängande gren tryckt på stoppknappen! Också lätt att ta bort och inte lika tveksamt säkerhetsmässigt. Det är lätt att trycka stoppknappen med ett finger igenom kedjeskyddet så den funktionen finns fortfarande kvar. Skall försöka fota lite om det är så att det jag skriver inte är begripligt.
 
  • Gilla
herbakro
  • Laddar…
chakie skrev:
Då gick jag och tryckte på en knapp för att se vad den gjorde, då vaknade den upp och körde omedelbart iväg för att klippa. Jag tror den helt enkelt hade gett upp efter ett par varv och när den sen blev påpetade startade den en ny klipprunda och glömde bort vad den sysslade med. Buggiga skit.

Låt den arbeta och eta i fred ..... blir den störd vil den aldrig bli ferdig.
 
sturban skrev:
Experimenterar lite med framhjulen just nu. Jag lider av att min Indego hittar håligheter i gräsmattan. Den fastnar på gamla, nedsjunkna plattor, kanter mot gång och hål där mossan inte trivs lika bra längre.

Det jag gjort är att skruva loss framhjulen, montera fyra buntband/straps på den vertikala axeln så att hjulen inte längre kan falla ner och meddela att det inte är markkontakt längre.

Effekten är att klipparen går med mycket högre tempo, inte alls lika många omotiverade stopp. Den är verkligen energisk över alla ojämnheter som den tidigare verkat vettskrämd för. Tätare med laddning verkar det också bli men det är väl en effekt av att den kör oftare än den står still.

Jag har uppenbarligen åsidosatt en viktigsäkerhetskontrolloch är medveten om att det säkert kan hända farliga saker om man lyckas lyfta maskinen när den kör omkring. Krocksensorer och annat är dock intakt och dessutom kan jag klippa bort plastremsorna om jag vill skicka klipparen på service. Det sistnämnda är dock inte alls lika aktuellt för mig idag som det var förra veckan då jag trodde att det var ny mjukvara som var det som skulle få slut på stoppen i håligheterna!

Utöver det har jag tejpat ett runt cykelkedjeskydd som grenavvisare under locket så att jag slipper krypa in i buskarna när en nedhängande gren tryckt på stoppknappen! Också lätt att ta bort och inte lika tveksamt säkerhetsmässigt. Det är lätt att trycka stoppknappen med ett finger igenom kedjeskyddet så den funktionen finns fortfarande kvar. Skall försöka fota lite om det är så att det jag skriver inte är begripligt.
Hur gjør du det ang säkerheten ? Sitter du å voktar den mens den arbertar ?

Jeg tenker hvis nogra ungar skulle finna på å snu den så er det 3 knivar som roterar med 4000 varv ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.