Mikael_L
Ja precis.
Jag kanske missade lite hur tanken gick.
Det är ju naturligtvis jättestor skillnad på om man kan sälja som ett helt eget taget beslut och utan (alltför) stora belastande skulder efter, än om försäljningen helt enkelt är tvingande av en eller annan anledning och man sen sitter luspank, med skulder och kronofogde efter sig.

Men i fallet att man t.ex. "bara" har raderat sin värdestegring (under bostadskarriären) och det är något som drabbat hela landet så får man väl bara bita i sura äpplet, köpa något nytt och se hur utvecklingen går. Det kan ju börja stiga igen.
 
Mikael_L
Men om jag får lov att försöka vinkla tråden i en liten annan riktning då ..? :cool:

Trådens fråga lyder: "Vem har råd att bygga nytt idag???"

Och nu har vi diskuterat finansieringssidan mycket, i synnerhet lånen.

Men att få/färre? har råd att bygga nytt kanske också beror på kostnadssidan?

Är det bara jag som upplever att priset på nybyggda hus har stigit avsevärt mycket mer än priserna i övrigt i samhället?

Och varför är det så?, isåfall ...



ChristinaH, du får "hojta till" om du inte tycker detta har med din tråd att göra, så startar jag en separat tråd om det istället.
Fast jag tycker det hör ihop ... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
ChristinaH skrev:
Tycker det känns jätte klokt och seriöst!!! Dela gärna med dig av bankens svar om du får något!!!
Det verkar ju som att åsikterna går isär rätt så rejält!
Är det mest spekulationer eller finns konkreta exempel på ett sådant agerande från bankens sida att hitta någonstans?
Jag håller med att det är dumt att bygga ett hus som på tok för mkt överstiger marknadsvärdet men det där avhandlade vi också på banken! Ytterligare en aspekt varför vårt första önskemål om lån inte var aktuellt, det belopp hade vi inte kunnat förvänta oss att få tillbaka vid försäljning.
"Banken godkänner inte att du belånar din bostad över 85% . När du ansöker om att belåna din bostad stämmer vi av aktuellt marknadsvärde på bostaden, du behöver kanske göra en ny värdering av bostaden för att kontrollera hur mycket du kan låna.

När du sedan ska sälja bostaden kan marknadsvärdet vara lägre än när du belånade din bostad vilket medför att du har mer lån än vad bostaden är värd.

Detta kan medföra att du vid försäljning av bostaden behöver lösa mer lån än försäljningssumman."



Banken skriver att de gör en värdering av huset, en värdering om man lånar mer på huset och om man säljer huset för mindre än vad det är belånat så får man betala mellanskillnaden.

De skriver inget om de gör en värdering av huset utan anledning, men om de inte gör det så kan de inte heller veta om det sjunkit i värde. Om man belånar huset mer och huset värde inte täcker upp 85% sa kan man anta att de kommer neka det lånet.

Om de vid det tillfället kommer att kräva tillbaka tidigare lån har jag svårt att tro på. (Än mindre att en ökad fastighetsskatt skulle innebära att någon bank tvingar fram en försäljning eller kräver tillbaka lån för en indirekt värdeminksning på huset.)

Då blir ju nästa fundering, i samma anda, om banken inte vet om att huset sjunkit i värde... tja.
 
Redigerat:
Jugend skrev:
Jag vet människor som sålt sina hus efter att banken uppmanat dem.

Man måste veta rätt mycket om en familj före man rekommenderar dem att belåna sig till skorstenen
Dessa människor, kontaktade verkligen banken dom rakt upp och ned och föreslog att de skulle sälja huset eller var t.ex. efter liknande indikationer som sena/uteblivna inbetalningar eller att de själva kontaktat banken för rådgivning? Och det låter ju inte heller som att banken tvingat fram en försäljning.

Det finns ingen här som rekommenderar någon att att belåna sig till skorstenen, eller?
 
Redigerat:
Troligtvis kontaktas man av kronofogde/bank efter uteblivna betalningar. Det är min gissning. Så länge du klarar av lån så är det inget problem.

Mikael_L: jag upplever inte att nybyggda hus kostar speciellt mycket mer än renoverade begagna i Huddinge. Däremot kan vissa nyproducerade radhus verkligen förvåna mig ibland. Dessa kan ju, som tex i Solna ( järvastade) och Älvsjö (långbro) kosta över 6 miljoner. För ca 130 kvm.

I storstäderna är det ju troligtvis brist på bostäder som trycker upp nivån till viss del. Jag tycker det är skrämmande dyrt i Stockholm. Jag förvånades av att bankernas 85% regel slog mot marknaden. Det kan ju tolkas som att många faktiskt lånade upp till 100%... Vilket för mig känns otroligt dumdristigt.

Vad beror då utvecklingen på?
- låg ränta, lätt att få stora lån
- bostadsbrist
- historisk falsk trygghet att priserna "alltid" stiger
- lever för dagen utan att fundera på "risk scenario"
- falsk trygghet i garantier o försäkringar? Om nått behöver lagas betalar nog min försäkring.....
- jobben finns i storstäderna där boendet är som dyrast. Vågskålen, lägga 50% av inkomsten på hus o jobba eller bo hemma och gå på bidrag..
- många i 40 års åldern inkl jag själv har sedan 90 talet gjort "bostadskarriär" och har ett par miljoner att lägga i insats.
.......mm mm
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Är det bara jag som upplever att priset på nybyggda hus har stigit avsevärt mycket mer än priserna i övrigt i samhället?
Och varför är det så?, isåfall ...
Sant, men vad beror det på? högre standard - ja, högre lagkrav - def. Ett hus kostade 10ggr årslön för 40år sen kostar fortfarande 10 årslön idag. Mitt hus kostar 10ggr mitt årslön.
 
Redigerat:
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Mikael_L
Byggis1976 skrev:
Mikael_L: jag upplever inte att nybyggda hus kostar speciellt mycket mer än renoverade begagna i Huddinge.
Ja det är precis det jag menar.
Värdeökningen på begagnade hus i huddinge har väl varit 200-300% de senaste 10 åren.
Varför har nybyggda hus följt samma kurva?

Folket som arbetar på Myresjöhus och Älvsbyhus fabrik har väl inte fått den lönehöjningen?
Inte heller bygglagen, antar jag.
Varför har själva husets pris gått upp så fantastiskt mycket under dessa år?

Jag kollade just nu Älvsbyhus prislista. Billigaste husen gick på 1,15 och 1,2 miljoner.
Jag minns inte riktigt helt säkert, men jag har för mig att det låg på 800-900' år 2008.
Detta är bara själva huset, pris som det kommer på lastbilen.
Det är alltså inte tomtpriserna, inga kommunala pålagor (som vi vet har ökat ofattbart mycket) eller byggfelsförsäkringar och sånt som det beror på! :eek:

Har några andra priser eller löner stigit med 50% de senaste 5 åren?
 
Hantverkarnas lön tycker jag stigit mycket efter ROT infördes. Fast det påverkar ju inte husets material värde. ..
 
Redigerat:
charta77 skrev:
Dessa människor, kontaktade verkligen banken dom rakt upp och ned och föreslog att de skulle sälja huset eller var t.ex. efter liknande indikationer som sena/uteblivna inbetalningar eller att de själva kontaktat banken för rådgivning? Och det låter ju inte heller som att banken tvingat fram en försäljning.

Det finns ingen här som rekommenderar någon att att belåna sig till skorstenen, eller?
Jag tycker det i och med att många människor rekommenderar dem att köra. Jag vill inte vara någon partyförstörare Christina. :) Hoppas du förstår det.

Jag tycker att man skall spara en årslön plus 15 %. Du har en tanke om att ni skall bo i HR och spara. Gör det i ett år så har ni det och kalkylen med banken kommer att gå igenom. Man sover bättre på att ha en buffert. Det är bara ett år som det handlar om men det förändrar väsentligt era möjligheter tror jag.
 
  • Gilla
charta77 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Tja, på rätt ställen i så fall.
Detta hus har nog inte följt någon bra priskurva.

Och jag tycker inte att det är löjligt att länka till en liten skitort i västerbotten. :|
Det är många (bruks)orter i Sverige där man under de mest intensiva åren vad det gäller arbetstillfällen och ortens utveckling i stort varit omöjligt att se att i framtiden kommer orten nästan att försvinna.
Det kommer givetvis inte hända var som helst, men det kommer alldeles säkert att hända på en del orter som vi idag anser stabila, tyvärr ...
Så sorgligt, stackars arma människa! Fast återigen var det ju inte riktigt så enkelt... Var god se citat från objektsbeskrivningen!

"Säljaren har p.g.a en fuktskada flyttat från fastigheten.
Protokoll på hur omfattande skadan är finns tillgängligt.
Nödvändigt att reparera skadan innan huset kan användas.
P.g.a den skada som finns på huset har en omprövning skett av taxeringsvärdet varvid skatteverket inte satt något värde på byggnaden utan bara tagit upp tomtvärdet."

Omöjligt att utifrån texten få en uppfattning om skadans omfattning men det faktum att huset anses vara obeboeligt säger ändå en hel del.
Dessutom, tycker nog ändå inte att det här huset går att jämföra med vår situation eller våra planer! T ex är Kristianstad en av de kommuner där ökningen avseende befolkning och tillväxt är som störst i landet. Så det kanske ändå inte är av så hög relevans att som du uttrycker det " länka till en liten skitort i Västerbotten"?
 
Hus är inte övervärderad i Sverige (kostar lika mycket oavsett område), men läge kan vara övervärderat :)
 
Byggis1976 skrev:
Det har jag mycket svårt att tro. tror banken i det fallet är mycket restriktiv med lån. Du kanske har kvar 2 Mille i lån till banken utan att du äger ett " 4 mille" hus längre. Att du då helt hux flux skulle ha råd att köpa, även ett mycket billigt hus, ser jag som väldigt osannolikt. Eller att bunken skulle vilja låna ut en Mille till för att du skall köpa ett "2mile" hus för en......det är en rävsax...

Den instans som tvingar försäljning i dessa lägen brukar ju vara banken. Då man inte har säkerheten de vill...
Hänger nog inte med här men, om man sitter på ett hus inkl. huslån idag och skiten träffar fläkten, räntor stiger eller du blir av med jobbet. Om du då tar beslutet att sälja ditt hus för dåvarande marknadsvärde och sedan köpa ett mindre hus med lägre kostnad för dig i och med de högre räntorna. Så har du väl i stora drag bara tappat/förlorat skillnaden i värdeminskning mellan de två aktuella husen?

- Nej jag är inte ekonom :wow:
 
Varför skulle inte bankerna förstå att fastigheternas värde sjunker och för sin egen skull då kolla över sina kunders värde kontra lån? .....måste vara hur enkelt som helst.....visst det ska säkert mycket till men knappast svårt eller otroligt.....hur ser huspriserna ut i Malmö omr ut i nuläget?....en fd kollega skulle sälja sitt hus där och det gick inte alls bra....
 
Mikael_L skrev:
Tja, på rätt ställen i så fall.
Detta hus har nog inte följt någon bra priskurva.

Och jag tycker inte att det är löjligt att länka till en liten skitort i västerbotten. :|
Det är många (bruks)orter i Sverige där man under de mest intensiva åren vad det gäller arbetstillfällen och ortens utveckling i stort varit omöjligt att se att i framtiden kommer orten nästan att försvinna.
Det kommer givetvis inte hända var som helst, men det kommer alldeles säkert att hända på en del orter som vi idag anser stabila, tyvärr ...
Så sorgligt, stackars arma människa! Fast återigen var det ju inte riktigt så enkelt... Var god, se citat från objektsbeskrivningen!

"Säljaren har p.g.a en fuktskada flyttat från fastigheten.
Protokoll på hur omfattande skadan är finns tillgängligt.
Nödvändigt att reparera skadan innan huset kan användas.
P.g.a den skada som finns på huset har en omprövning skett av taxeringsvärdet varvid skatteverket inte satt något värde på byggnaden utan bara tagit upp tomtvärdet."

Omöjligt att utifrån texten få en uppfattning om skadans omfattning men det faktum att huset anses vara obeboeligt säger ändå en hel del.
Dessutom, tycker nog ändå inte att det här huset går att jämföra med vår situation eller våra planer! T ex är Kristianstad en av de kommuner där ökningen avseende befolkning och tillväxt är som störst i landet. Så det kanske ändå inte är av så hög relevans att som du uttrycker det " länka till en liten skitort i Västerbotten"?
 
Jugend skrev:
Tycker det är ett bra exempel Mikael L.

Charta och Christina. Jag skriver inte att det är ett lätt beslut för banken eller att de ger det regelbundet för att försöka göra sig av med sina bolånekunder. Jag säger bara att man skall vara försiktig och ha goda marginaler. Jag vet människor som sålt sina hus efter att banken uppmanat dem.

Man måste veta rätt mycket om en familj före man rekommenderar dem att belåna sig till skorstenen.
Nettoräntorna som man betalar idag är under 2 %. Det är vansinnes lågt.

Man skall också komma ihåg att banken i sin kalkyl antagligen inte bakade in någon som helst amortering. Det gör de inte för mig.

Jag tror att 30 års rak amortering är vettigt om man inte har en fastighet i Sthlms närförorter. Man skall nämligen komma ihåg att våra räntor sätts internationellt efter våra tidigare generationers gnetande. Det bör vi vårda.
Fast vi räknade faktiskt inklusive amortering, med förvisso en ganska ödmjuk summa i sammanhanget men ned målsättning att så fort som möjlig bli av med topplånet :)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.