ion skrev:
Menar du att den dosan inte får sitta i vägg?
Nädå...utan att man har ett val, antingen från kundens sida eller från hussäljaren/byggaren om man ska ha dosa i vägg eller tak, så rätt/fel ligger i betraktarens ögon....eller beställarens i alla fall.
 
Byggahem skrev:
Känns som att man kan leva med att uttaget inte sitter i centrum mellan köksfönstrena. Det kommer ändå upp en gardinstång sedan mm.

Jag kan dock inte släppa slalombacken av strömbrytare och annat på väggen mellan de två sovrummen. :sly:
Håller fullständigt med om väggsnutten där, även om man "glömmer" det i framtiden så är det så otroligt fånigt av elektrikern att inte centrera (om det nu inte fanns en vettig orsak som dosan vid fönstrena). Det påminner mig om en grej jag läste i början av mitt yrkesliv: "Om du inte har tid att göra rätt idag, vad säger att du har tid att göra om det i morgon"
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Nädå...utan att man har ett val, antingen från kundens sida eller från hussäljaren/byggaren om man ska ha dosa i vägg eller tak, så rätt/fel ligger i betraktarens ögon....eller beställarens i alla fall.
Vi gick igenom varje meter av huset före installation. Men på elritningen så är det en sak och utfallet i två av fallen en annan pga. regel och slarv/lathet. Vid genomgången så kunde vi göra alla möjliga val.
 
Byggahem skrev:
Vi gick igenom varje meter av huset före installation. Men på elritningen så är det en sak och utfallet i två av fallen en annan pga. regel och slarv/lathet. Vid genomgången så kunde vi göra alla möjliga val.
Ja, det är ju grymt svårt för lekman att "se" det färdiga resultat på en 2-D ritning så det är ju klokt att gå igenom det hela med projektledare/elkonsult/elektriker innan för att dels få det man önskar på de platser man önskar (inom rimlighetens gränser så klart och utefter vad lagar och regler påvisar) samt om man ska göra några avsteg från de normer som är satta osv.
Regeln vid fönstret kan man ju inget göra åt och jag själv skulle mycket väl kunna projja in en dosa i mitten utan att tänka på denna regel, nu gör jag ju inte det då jag haft bekymret med att centrera live så jag jobbad som elektriker och lärt mig "den hårda vägen" men brytaren i väggsnutten är inget annat än bara slarv.
 
Att det på installationsritningen är ritat "i mitten" är som påpekats tidigare inget att hänga upp sig på eftersom den ritningen inte är måttsatt. Den ritningen visar hur rör och ledningar skall dras, exakt montering av dosor och sånt beskrivs antagligen på annan plats.

Jag vet att på våra husritningar (från 70-talet) så står det skriftliga instruktioner för hur dosor och sånt skall monteras. Det står om höjd över golvet och såna grejer. I det här fallet så står det antagligen att dosorna skall fästas mot reglar så elektrikern har gjort precis enligt instruktionen.
 
Fast det hade ju gått snabbt att spika på en liten träbit på regeln så att dosan flyttats "in" en bit och hamnat centrerat.
 
Nerre skrev:
Att det på installationsritningen är ritat "i mitten" är som påpekats tidigare inget att hänga upp sig på eftersom den ritningen inte är måttsatt. Den ritningen visar hur rör och ledningar skall dras, exakt montering av dosor och sånt beskrivs antagligen på annan plats.

Jag vet att på våra husritningar (från 70-talet) så står det skriftliga instruktioner för hur dosor och sånt skall monteras. Det står om höjd över golvet och såna grejer. I det här fallet så står det antagligen att dosorna skall fästas mot reglar så elektrikern har gjort precis enligt instruktionen.
Ska se vad som står på el-ritningarna. Dock måste väl ändå symmetri gälla på något vis? I linje osv.
 
Det är ju som sagt inga krav på detta på något vis men rent estetiskt där det går (fönstrena är ju omöjliga) så sätter man ju centrerat så klart, eller i alla fall i "normalfall".
Jag tror inte du kommer hitta någon text som säger hur och var dosorna ska fästas, möjligen höjder på olika dosor men dessa följer ju i regel SS eller eventuella avsteg som ni fått bestämma ihop med elektriker.
Jag ser det som ren lathet/slarv att inte spika på en liten träbit så dosan hamnat i centrum och även om det vore plåtreglar så finns det grejer för att kunna fästa en dosa "fritt" utan att just spika fast.
 
Som GulfGulf säger, höjder anges samt hänvisning till SS. Men finns det inte någon praxis, sed... inte vet jag... som ändå förhindrar att man som snickare, elektriker, rörläggare... bara kör sitt race och skippar utseendet?

Litreföreskrifterosv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ion skrev:
Förr fanns något man kallade yrkesstolthet och nöjda kunder, men det är väl orimligt nuförtiden p g av tidspress, tråkigt.
En duktig hemmapulare, visst finns de, hade gjort det snyggare, lika snyggt som man förväntar sig av en yrkesman. Nu är det inte snyggt gjort. Då kan man utesluta duktig hemmapulare och yrkesman, återstår då bara den sämre hemmapularen, vilket osökt får en att fundera.
Ni får ursäkta , men jag tycker faktiskt så.:|
Visst är det så, mina erfarenheter säger att om du inte specifikt påpekar hur noggrann du är så finns stor risk att du får en hantverkare som tar så många genvägar han kan, därav mitt påstående att en duktig hemmapulare många gånger gör ett bättre jobb (estetiskt i detta fall) än en random hantverkare.
 
I
Föreslår att du frågar kabelknytaren om det finns någon anledning till att brytaren sitter o-centrerad. Finns det det är det inte så mycket att göra. Finns det inte, så fråga om han vill flytta den, vill han inte så fråga om det är ok om du gör det själv. Med en multimaskin är det lätt att såga ut en ruta, från karm till karm, runt dosan. Frågar du snällt kanske du får låna verktyget för håltagning.
 
MUSS skrev:
Visst är det så, mina erfarenheter säger att om du inte specifikt påpekar hur noggrann du är så finns stor risk att du får en hantverkare som tar så många genvägar han kan, därav mitt påstående att en duktig hemmapulare många gånger gör ett bättre jobb (estetiskt i detta fall) än en random hantverkare.
Ja, tittar man t.ex. på dörrfodren hemma hos mina föräldrar så är alla foder runt innerdörrarna gersågade och vitlackade på plats. Vilken snickare gör det idag?

Farsan tar alltid bort elementen när han tapetserar (så han kan tapetsera bakom). Sist jag skrev om det var det väl ett dussin "målare" som påstod att de kan man inte göra för tapterna lossar av värmen. Det vet tydligen inte hans tapeter om för de sitter i 15-20 år utan problem.
 
ion skrev:
Föreslår att du frågar kabelknytaren om det finns någon anledning till att brytaren sitter o-centrerad. Finns det det är det inte så mycket att göra. Finns det inte, så fråga om han vill flytta den, vill han inte så fråga om det är ok om du gör det själv. Med en multimaskin är det lätt att såga ut en ruta, från karm till karm, runt dosan. Frågar du snällt kanske du får låna verktyget för håltagning.

Tror tyvärr inte jag får göra det i och med att det är en totalentreprenad med dess garantier osv.
 
I
Byggahem skrev:
Tror tyvärr inte jag får göra det i och med att det är en totalentreprenad med dess garantier osv.
Jo, men det är därför du måste ha elektrikerns välsignelse.
 
Snackade precis lite med snickaren, som lyckligtvis kunde fixa till det istället för elektrikern som inte hade tid.
 
  • Gilla
Glufsglufs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.