Glufsglufs skrev:
Ja, men det ligger inte på besiktningsmannen för el...vi besiktar elanläggningen och att den är elsäkert utförd.
Ah, förstår.
 
Men det hindrar ju inte att du tar upp det med besiktningsman, även den för el bara för sakens skull men att det skulle komma med som anmärkning på elbesiktningen ska du inte ha förhoppningar på, möjligen att det kommer med bland det övriga. Hur som, berätta för byggaren att du tycker det är bedrövligt, det tar inte någon extrem tid att fixa det nu när man kan ta bort och återmontera gipset enkelt.
 
I
Intressant vägg,,. Bygger man så nuförtiden? Glespanel på väggen, vilket mått har de brädorna? ska det isoleras mer eller blir det luftrum där, under gipsen?
Jo jag tycker också att för symetrins skull, borde det varit ett uttag över varje fönster.
 
Tror ni verkligen att någon elektriker, som jobbar med det dagligen skulle göra ett noggrannare jobb än en seriös hemmapulare?

En kompis är snickare och säger att de inte har tid att vara allt för noggranna.

Det är inte hans hus, han har tidspress och får betalt ändå. Det är förståeligt att TS vill ha ett bättre jobb gjort, men det är inte orimligt att placera brytaren som elektrikern gjort.
 
I
MUSS skrev:
Tror ni verkligen att någon elektriker, som jobbar med det dagligen skulle göra ett noggrannare jobb än en seriös hemmapulare?

En kompis är snickare och säger att de inte har tid att vara allt för noggranna.

Det är inte hans hus, han har tidspress och får betalt ändå. Det är förståeligt att TS vill ha ett bättre jobb gjort, men det är inte orimligt att placera brytaren som elektrikern gjort.
Förr fanns något man kallade yrkesstolthet och nöjda kunder, men det är väl orimligt nuförtiden p g av tidspress, tråkigt.
En duktig hemmapulare, visst finns de, hade gjort det snyggare, lika snyggt som man förväntar sig av en yrkesman. Nu är det inte snyggt gjort. Då kan man utesluta duktig hemmapulare och yrkesman, återstår då bara den sämre hemmapularen, vilket osökt får en att fundera.
Ni får ursäkta , men jag tycker faktiskt så.:|
 
  • Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
ion skrev:
Intressant vägg,,. Bygger man så nuförtiden? Glespanel på väggen, vilket mått har de brädorna? ska det isoleras mer eller blir det luftrum där, under gipsen?
Jo jag tycker också att för symetrins skull, borde det varit ett uttag över varje fönster.
Ja man isolerar på insidan innan man gipsar. (45mm) Ska i sin helhet från utsida till insida bli 300 mm isolering.
 
I
Byggahem skrev:
Ja man isolerar på insidan innan man gipsar. (45mm) Ska i sin helhet från utsida till insida bli 300 mm isolering.
Där ser man, man har inte hängt med.
:surprised:
 
En eller två, det beror på beställaren. I ett rum med viss storlek ska det finnas minst två ljuspunkter (enligt rekommendationer) och säger inte underlaget annat så.....däremot så finns det lamputtag för vägg med två brunnar samt när gardiner är på plats så tänker man inte på symetri på samma sätt.
 
Redigerat:
MUSS skrev:
Tror ni verkligen att någon elektriker, som jobbar med det dagligen skulle göra ett noggrannare jobb än en seriös hemmapulare?
Elsäkerhetsmässigt av utbildad och kunnig så ja. Elsäkerhet och symetri är inte "symetriska" men någon typ av stolthet borde man kunna ha, det hade ju inte tagit många minuter att fixa till dosan till mitten av väggsnutten.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
ion skrev:
Om man kapat bort 1dm av glespanelen ovan fönsterna, kunde man väl satt dosan där, mitt i regeln?
Dosan är 32mm hög glespanelen 28mm tjock och gipsen 13mm.
[länk]
[länk]
Rätt eller fel?
Rätt och fel, beror på om man valt/handlingarna säger om ifall uttaget ska sitta i tak eller på vägg. Sedan är det mer synlig kabel till ev fönsterlampor från tak än från vägg och detta är ju många "allergiska" mot. Personligen tar jag hellre ett uttag lite osymetriskt på vägg en "blaffa" i taket (den ska även sitta en lite bit ut från väggen också i så fall).
 
I
Glufsglufs skrev:
En eller två, det beror på beställaren. I ett rum med viss storlek ska det finnas minst två ljuspunkter (enligt rekommendationer) och säger inte underlaget annat så.....däremot så finns det lamputtag för vägg med två brunnar samt när gardiner är på plats så tänker man inte på symetri på samma sätt.
Tvivlar inte, tycker det är småsnålt bara. Vi har ett över varje fönster, 4st + 2 i taket i " finrumet ", men vi byggde på 80-talet och har inte så mycket isolering. Kanske därför det blev över till uttag. :confused:
 
Glufsglufs skrev:
Rätt och fel, beror på om man valt/handlingarna säger om ifall uttaget ska sitta i tak eller på vägg. Sedan är det mer synlig kabel till ev fönsterlampor från tak än från vägg och detta är ju många "allergiska" mot. Personligen tar jag hellre ett uttag lite osymetriskt på vägg en "blaffa" i taket (den ska även sitta en lite bit ut från väggen också i så fall).
Känns som att man kan leva med att uttaget inte sitter i centrum mellan köksfönstrena. Det kommer ändå upp en gardinstång sedan mm.

Jag kan dock inte släppa slalombacken av strömbrytare och annat på väggen mellan de två sovrummen. :sly:
 
I
Glufsglufs skrev:
Rätt och fel, beror på om man valt/handlingarna säger om ifall uttaget ska sitta i tak eller på vägg. Sedan är det mer synlig kabel till ev fönsterlampor från tak än från vägg och detta är ju många "allergiska" mot. Personligen tar jag hellre ett uttag lite osymetriskt på vägg en "blaffa" i taket (den ska även sitta en lite bit ut från väggen också i så fall).
Menar du att den dosan inte får sitta i vägg?
 
ion skrev:
Tvivlar inte, tycker det är småsnålt bara. Vi har ett över varje fönster, 4st + 2 i taket i " finrumet ", men vi byggde på 80-talet och har inte så mycket isolering. Kanske därför det blev över till uttag. :confused:
Allt ska byggas så ekonomiskt som möjligt nu för tiden. Man köper tex ett "standardhus" billigt (ja, det är ju relativt men alla vill ju sälja) där tex elen är projjad till minsta möjliga efter regler och SS. Sen får ju köparen av hussäljaren lägga till om så önskas men av vad jag har förstått så kostar det multum för minsta lilla standardhöjning. Men det ursäktar ju inte idiotmissar "pga tidsbrist" som dosan för brytaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.