Hur säkert är det att ha z-wave som larmsystem? Eller är det rekommenderat att man har ett fristående larm som man kopplar in och kan styra via z-wave? Känns som det finns risk för dubbla uppsättningar sensoner isåfall, eftersom båda systemen kanske vill ha tex dörr-sensorer och rökdetektorer ?

Behöver ett larm till vårt hur och har tänkt köra igång med z-wave också, dock är larmdelen prioriterat. Trådlöst är åtminstonde kravet :)
 
@dhaniel
Satsa på ett riktigt larm och integrera det med din controller. Det har diskuterats tidigare i tråden.

@Freddan
Varför flera NorthQ? Du sätter den på husets elmätare och den logar i princip hur ofta dioden blinkar på denna... Har du flera elmätare? Men det går absolut ha flera.
Du kan dra ner mätintervallen till ca 1 minut. Men då måste du koppla in den till elnätet för att inte batterierna skall ta slut på vecka. Också beskrivet tidigare i tråden :)
 
hek skrev:
@Freddan
Varför flera NorthQ? Du sätter den på husets elmätare och den logar i princip hur ofta dioden blinkar på denna... Har du flera elmätare? Men det går absolut ha flera.
Du kan dra ner mätintervallen till ca 1 minut. Men då måste du koppla in den till elnätet för att inte batterierna skall ta slut på vecka. Också beskrivet tidigare i tråden :)
Tänkte installera en mätare till värmepumpen och även mäta förbrukningen för denna. Så mätarna får olika ID i Vera mao. och man kan särskilja dom? Låter isf. bra. Gjorde en sökning på NorthQ och Vera, hittade pluginen DataMine. Vera verkar som sagt grym. :)

Någon koll på utomhusprylar till Z-wave? Eller är det 1-wire eller liknande som gäller?
 
Du kan inte använda NorthQ på värmepumpen. Där får du köra Aeon Power Power meter eller motsavarande.
Finns inte mycket z-wave som klarar väta. Du får innesluta den i lämplig IP-låda eller placera elektroniken inomhus och dra ut matning. Om det är temperatur du vill mäta funkar ju 1wire och universalsensorn bra ihop.
 
hek skrev:
Du kan inte använda NorthQ på värmepumpen. Där får du köra Aeon Power Power meter eller motsavarande.
Finns inte mycket z-wave som klarar väta. Du får innesluta den i lämplig IP-låda eller placera elektroniken inomhus och dra ut matning. Om det är temperatur du vill mäta funkar ju 1wire och universalsensorn bra ihop.
Funkar det inte att koppla in en separat 3-fasmätare till pumpen och sedan mäta pulserna på mätaren med NorthQ?

Synd på utomhusdelen. Hade hoppats på att enbart kunna köra Z-Wave. Finns fet inga vanliga brytare heller, ex. för motorvärmaren?
 
Freddan101 skrev:
Funkar det inte att koppla in en separat 3-fasmätare till pumpen och sedan mäta pulserna på mätaren med NorthQ?
Jo så kan man också göra. Blir nog mer exakt än med Aeon men kostnaden lär väl öka väl en del?
 
Kör min pump på Aeon HEM och NorthQ på husets elmätare. Kanske lite mer exakt med northQ, men mer stök att installera.

Jag fick (äntligen!) hem min GEM + Dashbox idag, så jag kommer att mäta alla grupper & inkommande i centralen med den om några veckor, då får jag även järnkoll på micro/spis/ugn/tvättmaskiner/torktumlare/kylskåp/datorer/strykjärn/pump/eltillsats osv.

En sak som jag tänkt på länge, är ett larm om kylskåpsdörren inte är ordentligt stängd - har ju hänt att man lassat in för mycket så att dörren står lite på glänt några gånger... Tänker mig att man kan varna på att lampan är tänd mer än en minut. Har redan en fibaroplugg på kylen, så jag borde ha gjort detta för länge sedan. Likaså ugnen - när timern är klar ska jag ha ett larm, eftersom det är svårt att höra pipet ibland.
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Jag har en 3-fasmätare liggande så ingen extra kostnad mer än för NorthQ. Hittade förresten en plugin-switch från Duwi som är IP44-klassad. Alltid en början. :)

GEM verkar riktigt cool. Vad går en sådan på? Och vad är Dashbox?
 
GEM börjar på drygt 320 dollar, men finns lite olika smaker beroende på om man vill ha ethernet, wifi osv. Sedan tillkommer strömdrosslar för alla in/utgående ledare man vill mäta på (och ev. tempgivare osv). Jag kör rubbet (drygt tretti styck).
Dashbox är en liten webserverburk som presenterar härligheten (Vera kan ju &så, men kanske inte lika optimalt) - min tanke är att Vera tar data för scener/pluginer emedan dashbox får vara huvudansvarig för loggning och presentation av värme/förbrukning/vatten osv. Har inte så mycket koll på dashbox faktiskt, tykte att jag lika gärna kunde beställa den när jag ändå höll på... :) Vi får se om den är värd sin peng...
Här finns en screenshot
http://www.mypowerpanel.com/web-server/

Nästa sommar tänker jag montera vattenräknare & stoppventil och ansluta till GEM.
 
@vespaman
Mycket intressant. Du måste rapportera tillbaka hur det går. Verkar inte vara så många som kör GEM i Europa än ju!.
 
Ja, riktigt grymma grejer. :) Snackar GEM Z-Wave eller hoppar du det och kör via dashbox?
 
@hek
Absolut skall jag rapportera. Enligt uppgift är det bara jag och en person till som (kommer att) kör(a) Dashbox i europa.

@Freddan101
GEM kan snacka Zigbee, Wifi, och ethernet, dock finns det en bra plugin till Vera, så alla tempgivare och förbrukare dyker upp på sedvanligt vis. Är inte säker på hur pulsgivare (för vatten/gas/el) ser ut, men jag gissar att även dom får sin panel i pulsformat s.a.s.

Dashbox behövs bara för presentation, dvs det kanske räcker fint med Vera med DataMine pluginen, jag återkommer om detta.
 
Redigerat:
Nej, det är inte någon ny version på gång av Aeon Labs Multisensor. Den kommer dyka upp igen i slutet av månaden. hos de flesta som säljer den.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Välkommen Mr m.nu!

Och tack för snabb leverans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.