Jag brukar baka pizza på en pizzasten, kostar 200-300 kr. Jag kör med 2 st. Typ samma deg som PAF har och sen mozzarella, tomat, bacon, oliver och fetaost på. Sen en sallad till. Oftast mycket bättre än hämtpizza. 2 hemlagade kostar som en bättre hämtpizza.
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Två vuxna och en ettåring, blir kring 5000 totalt. Handlar nästan allt på Ica maxi, är nog rätt slösaktiga när det gäller mat...

Kan också rekommendera pizzasten, billigare och mycket godare
 
Hur gör man med pizzastenen?
 
Kan man jäsa en pizzadeg i 20 eller blir den dålig?
 
Är du hungrig?

Det blir bättre om man ger degen lite längre tid. Tror att minst 40 min är bäst. Vi brukar ta pizza på fredag eller lördag eftersom det är ok ifall det tar lite längre tid.
 
Med bara lite jäst i kan man kalljäsa den i kylen många timmar, så gör de på pizzeriorna. Då blir den riktigt god.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Nyfniken skrev:
Hur gör man med pizzastenen?
En "pizza"sten är ett sätt att fuska fram en stenugn i en vanlig ugn eller på en grill. Lägg in den i kall ugn och slå på, se till att den blir ordentligt varm innan du lägger på maten. Fungerar utmärkt till andra saker än bara pizza, i princip allt du kan tänka dig att laga i en stenugn kan du laga på den.
Helt klart ett bra köp!
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Hur gör man med pizzastenen?
Jag brukar stoppa in den i ugnen och sen slå på ugnen på 275 så att den blir rejält het, får gärna stå 20-30 minuter så att stenen blir genomvarm. Kavlar sedan ut pizzadeg på plåten som medföljer stenen och förgräddar lite lätt (några minuter). Sedan på med allt gott på pizzan. Någon kombination av tomatsås, oliver, grillad paprika, köttfärs med curry & mangochutney, bacon, oliver, valnötter, fetaost, mozzarella, lufttorkad skinka, salami .. och spara inte på fyllningen som de gör på pizzerierorna. Sedan in med pizzan tills den fint gratinerad. 5-6 minuter ungefär var beroende på i ugnen och fyllningens blöthetsgrad.

Vänta sen några timmar med att röra stenen, den håller värmen länge.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
PAF skrev:
Är du hungrig?

Det blir bättre om man ger degen lite längre tid. Tror att minst 40 min är bäst.
Jag ser att halva mitt inlägg försvann på vägen från hjärnan till fingrarna. :)

Det jag undrade var om man kunde jäsa degen i kylen i 20 timmar. Annars tar det ju sån faslig tid. Det vore perfekt om man kunde förbereda deg och tomatsås kvällen innan.
 
Jag tycker att vi är ganska noga med priser och storhandling och vi äter inte ute så ofta, men vi kommer inte ner under 8k/mån ändå (2 vuxna och 2 förskolebarn och jag räknar in tvättmedel, blöjor, toapapper och sånt i detta).Vi är vegetarianer och köper ekologiskt så mycket vi kan, vilket kanske kan förklara en del, men jag är osäker på vad kött kostar (och följaktligen vet jag heller inte om vi vinner eller förlorar på att inte äta det). Jag tycker 8k känns mycket, men jag är nöjd med vad vi köper och vi har inga ekonomiska bekymmer (amorterar också), så jag ska väl inte klaga...
 
A
Jag kör med pizzasten på grillen, då smakar pizzan grillat också, yum!
 
Korvgubbe
Hene, vegetarianer brukar framhäva att deras kosthållning är billigare än köttätares, jag anser att det inte stämmer utan beror på en rad andra faktorer. Om ni vinner eller förlorar på det går således inte att säga, hade ni bytt ut dyra grönsaker till billigt kött hade ni förmodligen gjort av med mindre pengar, hade ni bytt ut billiga grönsaker mot dyrt kött hade ni förmodligen gjort av med mer pengar.
 
Kött kostar 50-200 kr/måltid för oss. 25 kr om det är falukorv :)
 
Bra med köttbonde i familjen:)
Oxfilé för 30kr kilot!
Tyvärr kan han inte sälja för det priset varje år av förklarliga skäl:surprised:
 
MTech skrev:
Bra med köttbonde i familjen:)
Oxfilé för 30kr kilot!
Tyvärr kan han inte sälja för det priset varje år av förklarliga skäl:surprised:
Det går att trötta på oxfile också ;)
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.