Tänkte visa lite bilder på utbygget vi håller på med. Cirka 30 kvadratmeter som ska bli TV-rum och sovrum. Jag gör allt själv, och det är första gången jag gör något liknande så det tar lång tid. Räknar med att vara klar om två år...

Vi har många idéer på lite större projekt vi vill göra med vårt hus. Diskuterade lite olika förslag i en tidigare tråd. Delvis baserat på input därifrån, men självklart också baserat på vad vi själva helst vill, har vi nu alltså börjat med det här utbygget.

Börjar med en "före"-bild

forebild_innan_utbygge.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela gaveln kommer att förlängas ut. Även övervåningen blir alltså större, men till att börja med kommer vi lämna det oinrett där uppe. Innanför fönstret som syns på övervåningen på bilden är det idag inrett, men det är bara ca två meter i takhöjd precis i mitten av rummet och så blir det direkt snedtak nedåt från det. Så vi har det bara till förvaring.

Vi hyrde en minigrävare till att gräva ut för grunden. Jag har aldrig kört grävmaskin förut, så jag hade ingen aning om hur lång tid det skulle ta eller hur stor maskin som behövdes. Så vi började med att hyra den här maskinen, som är på ca 900 kg, i tre dagar.

gravmaskin_pa_slap.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här tar jag första grävtaget! :) Utbygget är officiellt igång!

forsta_gravtaget.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äldsta sonen vill också vara med och hjälpa till! På bilden syns även den motordrivna skottkärran, eller minidumpern som den också kallas, som jag använde för att flytta undan alla massor.

graver_med_hjalp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med tanke på den lite märkligt placerade kullen som var framför huset, precis där vi skulle gräva, var vi lite rädda för att det skulle dölja sig en stor bergstopp precis under jorden. Men som tur var hade vi fel. Vi stötte bara på en enda sten som var för stor för att grävmaskinen skulle kunna flytta på den. Jag hyrde en borrmaskin modell större för att spräcka stenen.

stor_sten.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det räcker ju inte att bara spräcka stenen en gång. För då har man helt plötsligt två stora stenar i stället för en, eller hur? Visserligen hälften så stora som ursprungsstenen, men fortfarande alldeles för stora för att flyttas på. Men efter en dags arbete med många hål borrade var stenen äntligen besegrad! Anledningen till att det tog så lång tid var att jag ville låta borret svalna mellan hålen. Det mest effektiva är att ha tre olika borr som man roterar mellan. Då kan två ligga och svalna av medan man borrar med det tredje. Men jag var för snål för att köpa tre borr, så jag körde bara med ett. Jag började med ett begagnat, men det höll bara att borra fem cm med, sen gick det av. Efter det tog jag ett helt nytt borr och det räckte till hela stenen. Det gick av i sista hålet, men då hade jag hunnit borra så djupt att det gick att slå i en kil i alla fall. I efterhand har jag fått tips om att jag inte skulle ha lagt så mycket tyngd på borrmaskinen när jag borrade, utan låtit den göra jobbet själv. Då hade kanske borren hållit längre.

Det tog alltså en dag att spräcka stenen. Priset för att hyra maskin, köpa borrar och hyra spräckkilar blev 500 kr totalt, inkl moms.

sprackt_sten.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Massorna som jag grävde ur tog betydligt större plats än jag hade räknat med! Jag har grävt bort minst 40 kubik. Lite kommer jag behöva använda när jag ska återfylla runt grunden, men väldigt långt ifrån allt kommer gå åt.

mycket_massor.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt hyrde jag grävmaskinen i sex dagar i tre omgångar. Fyra utav dagarna var jag helt själv och två av dagarna fick jag hjälp. En dag fick jag hjälp av min sambos svåger. Han jobbar med att köra skogsmaskiner och är allmänt duktig på att köra olika maskiner. Så han fick köra grävmaskinen och jag fraktade massorna han grävde bort. Även om han aldrig kört en grävmaskin förut gick det både snabbt och blev väldigt bra när han grävde! Den andra dagen med hjälp var det min pappa som ställde upp. Han har precis som jag kontorsjobb och kände att jag nog var bättre på att gräva eftersom jag haft några dagar på mig att öva. Så den dagen körde jag grävmaskin hela tiden och pappa körde med minidumpern.

Det hade antagligen gått fortare att gräva med en lite större grävmaskin, men jag är inte säker på att det hade gjort jättestor skillnad på totala arbetstiden. Känns som att största flaskhalsen var minidumpern. Det tog lång tid och var tungt att köra undan massorna. Speciellt när det blev lite höjd på högen och man skulle klättra upp på toppen med minidumpern var det riktigt tungt. Jag hade inte orkat köra större lass än vad dumpern klarade av (max 250 kg).

Det var tur att vi hyrde i tre omgångar. Jag hade aldrig orkat köra sex dagar i sträck. Efter ett par dagar behövde jag en paus så att kroppen fick vila upp sig. Min 65 kg lätta kontorsstolskropp är inte byggd för att jobba fysiskt så länge :D

Totalt kostade det 6600 kr att hyra grävmaskin och minidumper i sex dagar. Jag gissar att en van grävmaskinist med en större maskin skulle gjort jobbet på två dagar.

Efter att ha grävt klart ungefär halva gropen kom jag på att jag kanske skulle försöka hålla lite bättre koll på hur djupt jag grävde. Kollade inte jättenoga, utan lade bara ner min två meter långa rätskiva på botten och kollade så att det var ungefär i våg. Utgick från en punkt som jag bestämde var korrekt höjd (50 cm under markytan där marken är som lägst). Upptäckte då att jag hade grävt för djupt, så i fortsättningen grävde jag lite mindre. Lade även tillbaka lite massor där det var för lågt. Ska man ha med sig rätt höjd hela tiden när man gräver och är så oerfaren som jag är, krävs det nog nästan att man hela tiden har en extra gubbe nere i gropen som kan hålla koll på höjderna med en nivålaser.
 
  • Gilla
bonnier och 4 till
  • Laddar…
Helst hade jag använt en nivålaser för att kontrollera alla höjder, men de är för dyra för att köpa. Och eftersom jag jobbar så sakta blir det för dyrt att hyra också. Därför valde jag att köra mer lowtech med ett slangvattenpass. Fungerar rätt bra, förutom att det går lite sakta. Så fort man flyttar på slangvattenpasset måste man stå och vänta tills vattnet har skvalpat färdigt innan det går att läsa av.

När jag så mätte med mitt slangvattenpass efter att jag hade grävt klart och kört upp grävmaskinen ur hålet visade det sig att det var ca tio centimeter för lågt där jag grävde först, och några få centimeter för högt där jag grävde mot slutet. Köpte två släpvagnar med bärlager, 0-32, och fördelade ut det med skottkärra och skyffel till rätt höjd. Där det var för högt högg jag med spätt och skyffel bort material ner till rätt höjd. Var nästan jobbigare att ta bort två cm än att fylla upp tio... Jag får med mig 1000 kg på ett lass med släpet. När första lasset bärlager var nerkört i gropen hyrde jag en rundpadda på knappt 100 kg. Sen paddade jag och fyllde på med det andra lasset bärlager efter hand. Körde över hela ytan minst sex gånger kors och tvärs i olika riktningar. Där jag inte behövde fylla på med bärlager studsade paddan direkt - den kunde alltså inte packa det hårdare än det redan var där.

fardiggravt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rundpaddan på ca 100 kg slår knappt 10 centimeter djupt. Jag vågade inte chansa på att det var tillräckligt där grundmuren ska stå. I normala fall när man ska padda för en husgrund kör man med en padda som väger 500 - 600 kg och därmed slår runt en halvmeter djupt. Problemet är att jag inte har några maskiner att lyfta en så tung padda med. I stället hyrde jag en stamp. Stampen väger mindre än 100 kg, men ska slå lika djupt som en 500 kg tung padda. Innan jag började padda köpte jag ett lass 0-32 till och den här gången var jag väldigt noga med höjderna. Jag lade mig en centimeter för högt med bärlagret och hoppades att stampen skulle packa ihop materialet till rätt höjd. Prickarna på marken visar var jag har ställt slangvattenpasset och fått rätt höjd.

hojdprickar.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det dammade något fruktansvärt när jag körde första varvet, så jag gick och hämtade vattenslangen efter det och vattnade ytan ordentligt. Jag hade först bara tänkt stampa där sulan till grundmuren ska gjutas, men det gick så bra att köra med stampen så jag packade hela ytan. Där jag hade lagt på som tjockast med bärlager packades det ihop mer än en centimeter, så där fick jag lägga ytterligare lite till. Det intressanta är att där jag fick rätt höjd på botten direkt vid utgrävningen, och alltså inte behövde lägga något extra bärlager, packades inte marken ihop någonting av stampen. Hade jag alltså varit mer noggrann när jag grävde från början hade jag kanske inte behövt padda eller stampa överhuvudtaget.

stamp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När botten var plan och hård lade jag på markduk. Egentligen behövs det väl bara under framtida makadam, men med överlapp och lite marginal i sidled hade jag inte sparat jättemycket duk på att bara lägga under makadamen. Därför valde jag det enklare alternativet att lägga duk i hela gropen. Jag har spänt linor ut från befintlig husgrund för att markera var jag ska bygga. På bilden syns min lodpinne som jag använde för att föra ner linornas position till botten av gropen. När jag visste var linorna gick kunde jag mäta ut och markera med sprayfärg var jag skulle lägga makadam och isolering.

markduk.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På nästa bild är isodränen färdigsågad och utlagd på marken som mothåll för makadamen jag ska köra ner sen. Har även byggt en ram av 2"4 för att hålla emot isodränen så att den inte glider iväg när jag senare öser ner makadamen och paddar lagret med makadam. Träramen är bara temporär. Där träramen nu ligger ska jag senare fylla helt med isodrän, men jag har ytterligare en tanke med träramen som ni kommer få se senare. Man ser också att jag har lagt ut en OSB-skiva och en ramp för att kunna köra ner med skottkärror fulla med makadam. Vill inte köra med skottkärran direkt på isodränen. Känns som det finns risk att den permanent deformeras då. Till sist så ser ni även byggvinkeln modell större som jag byggde för att ha som hjälpmedel vid uppspänning av linorna.

forsta_omgangen_isodran_klart.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista bilden i det här inlägget visar 1000 kg 11-16 makadam nerkört i gropen. Räknar med att det går åt två eller tre lass till. Jag betalar 220 kr per lass, vilket är vad jag även betalade för bärlagret.

borjat_med_makadam.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
konjry och 4 till
  • Laddar…
Menar du att du på vissa ställen inte grävt bort mer än till den nivå du ska gjuta på? Så du kommer ha huset stående på jorden? Inte rädd för tjälen?
 
Nu vet jag inte om din fråga beror på att du har missförstått något, eller om du har förstått precis hur det kommer bli, men är orolig ändå :)

Så jag förklarar lite extra för säkerhets skull.

Ingen stans finns det någon jord kvar. Materialet som jag har grävt ner till är sand och sten i olika storlekar. Jag tänkte som så att sand+sten har ungefär samma dränerande och tjälskjutande egenskaper som 0-32 bärlager. Botten på gropen är som minst 50 cm djupare än marknivå. Som mest är den nästan 150 cm djupare än marknivå. På botten, där jag ska gjuta, kommer det sen ligga 10 cm dränerande och kapillärbrytande 11-16 makadam plus 10 cm cellplast eller isodrän. Så den botten på den gjutna sulan till grundmuren kommer ligga 20 cm ovanför den nivå jag grävt ner till och som minst 30 cm under marknivå.

Nu är ju 50 cm grundläggningsdjup (eller räknas det bara som 30 cm?) också för lite. Tjäldjupet där jag bor är 1,2 meter. Tjälisoleringstabeller visar att jag borde lägga 5 cm tjock isolering 60 cm ut från huset om grundläggningsdjupet är 35 till 40 cm.

Alla siffror ovan är baserade på värsta tänkbara markförhållanden (d v s mark som lätt tjälskjuter väldigt mycket). Kollar man på hur mitt befintliga hus är byggt så ser man att gjut-djupet max är 15 cm, på vissa ställen så lite som 5 cm. Och det har ju klarat sig. Så jag tror att mitt utbygge också kommer klara sig.

Men du gjorde mig ändå lite orolig, och det är hur det kommer klara sig under byggtiden. Så länge marken är uppgrävd är ju grundläggningsdjupet i praktiken 0 cm :(
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Go känsla av säga: Detta har jag gjort!
Bra jobb.
 
Jag diskuterade fukt i marken och byggplasten i grundens vara eller inte vara i en tråd tidigare i veckan.

Vi/jag kom fram till att det inte behövs någon plast om det är 20 grader inne och 60% relativ fuktighet (RF) i luften, för då är ångtrycket inifrån högre än från marken.

Problemet är att kalla vinterdagar är det inte ovanligt att vi har 16 grader inne. Och åker vi iväg över jul/nyår blir det ner till 14 grader inne. Dessutom är luften inne väldigt torr på vintern, ibland ned åt 15% RF. Då blir ångtrycksskillnaden det omvända - högre i marken än inne i grunden. Så jag känner mig inte bekväm med att hoppa över plasten.

100% RF i marken som vi antar är sex grader varm ger ett ångtryck på 934 Pa.
15% RF i luften i grunden som är 14 grader varm ger ett ångtryck på 1598 * 0,15 ~= 240 Pa.
(Siffror tagna från tabellen på http://www.lfs-web.se/fukt.htm)

plast_under_gruset.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade varit lite smidigare om jag kom på det innan jag öste ner två ton grus i grunden :)
 
Blir fundersam om det är en höjdare att gjuta platta på isodrän/pordrän skivor. Jag kan ha fel men spontant känns det inte som de klarar trycket utan kommer smulas sönder. Jag har inte lusläst tråden och kan missförstått något.
 
Du tänker helt rätt - vanliga isodrän-/pordrän-skivor håller inte för att ligga under en platta. Men isodrän har även hårdare skivor, S200, i stället för de vanliga S60-skivorna. Jag har beställt sådana men inte fått leverans ännu. De trodde (inget löfte) att leveransen skulle ta två till tre veckor. Nu har jag väntat fyra veckor :( Jag ringde till dem i fredags eftermiddag och sa att jag betalar för leveransen själv (1200 + moms) bara jag får hem skivorna. Han skulle lägga ordern nu på måndag, och trodde leveranstiden var ca en vecka.

Förutom den hårdare isodränen så kommer jag även förstärka upp med XPS-cellplast. Det behövs för att tyvärr har inte Isodräns S200-skivor lika bra långtidslastegenskaper som vanlig cellplast i hållfasthet S200 har.

Allt kommer klarna om hur jag tänkt bygga grunden så fort jag bara får allt mitt material :)
 
O
Det här blir spännande! se till att hålla oss uppdaterade med många bilder!
 
Sådär! Nu ligger det byggplast på hela botten under makadam och Isodrän.

plast_hela_botten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har lite makadam kvar att ösa ner i gropen innan jag är tillbaks där jag började, men nu måste jag åka och jobba på mitt jobb där jag tjänar lite pengar :)

lite_makadam_kvar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul projekt och bra med många bilder (y).

Ett tips: Nästa gång du ska borra för att spräcka sten så låt maskinens vikt göra jobbet. Häng aldrig på den. Rensa hålet ofta (borra kanske 15-20 sekunder innan du drar upp och tömmer borrkaxet). Kyl samtidigt av borret i en vattenhink när du drar upp det för att tömma hålet.

På så sätt så håller borret bra mycket längre än annars.
 
tlundberg skrev:
Nu vet jag inte om din fråga beror på att du har missförstått något, eller om du har förstått precis hur det kommer bli, men är orolig ändå :)
Det var jag som hade missuppfattat det, jag trodde det var jord/lera osv under där du ska gjuta...
 
mexitegel skrev:
Kul projekt och bra med många bilder (y).

Ett tips: Nästa gång du ska borra för att spräcka sten så låt maskinens vikt göra jobbet. Häng aldrig på den. Rensa hålet ofta (borra kanske 15-20 sekunder innan du drar upp och tömmer borrkaxet). Kyl samtidigt av borret i en vattenhink när du drar upp det för att tömma hålet.

På så sätt så håller borret bra mycket längre än annars.
Jag tömde faktiskt hålet ganska ofta. Blåste ur det med tryckluft.
Killen jag hyrde av sa uttryckligen till mig att inte kyla av borret i vatten. Var risk att det kyldes av för fort och att härdningen gick ur metallen. Men jag hängde definitivt för mycket på maskinen... Man lär sig!
 
Nja, grejen är ju att man ska kyla innan det blir så varmt att härdningen riskerar att försämras... På kort tid hinner det inte bli så varmt att det är någon som helst risk. Effektivaste sättet att ta bort härdning är just att värma upp föremålet och låta det svalna långsamt.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Ska tänka på det nästa gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.