Hej!

Kanske nån vänlig själ vill komma med lite tips. Vi renoverar ett hus från 1920-talet och har tagit fram stocken på en mellanvägg i hallen. Nu undrar vi vad för sorts färg man ska måla den med, vi vill att sprickorna ska synas, dvs färgen ska inte gå in i sprickorna (någon som överhuvudtaget begriper vad jag menar? ::) ). Som jag förstår det, är inte linoljefärg det rätta då, eller?

Sedan skulle vi vara tacksamma över lite nyansförslag till samma hall. Väggarna ska vara gräddvita, snickerier ljust gråa och smådetaljer i engelskt rött.

Har nån prövat Gysinges nya linoljefärg, den som ska vara mer snabbtorkande? Är den bra? Måste man måla tre ggr med den också?

Tacksam för svar.
 
Jag har också plockat fram delar av en stockvägg. Kommer dock inte att "förstöra" den med färg utan lämna den i orginalskick. Man kan ha ljusa lister och möbler till, om man tycker den blir för mörk. Problemen jag sett med oljad stockvägg är att den kan bli väldigt mörk. Är det någon som har något tips? Halvoljning?
 
Hej!
Tycker att det kan bli lite mörkt med omålat. Jag kan starkt rekomendera http://www.kulturfarg.se/ där har vi köpt limfärg som ger ett jättefint ljus och det är en billlig färg som inte är så jobbig att blanda själv. Ska du ha väggen till o hänga ytterkläder på krokar så kan du välja en emulsionsfärg som är tåligare o ger inte ifrån sig färg på fuktiga kläder. Emulsionsfärg är eg. limfärg fast med lite linolja i. (Som gör att färgen härdar. Ägg används ibland också som härdare...) Vi målade just vårt brädtak med limfärg. Det blev jättefint o inga färger behöver blandas i för kritan i sig ger en jättefin gammalvit färg. De har affärer i de större städerna. Wibo färg ab heter de som tillverkar färgen!

Lycka till ( det är roligt att måla med gamla hederliga färger) ! //Elin
 
syjwg skrev:
Jag har också plockat fram delar av en stockvägg. Kommer dock inte att "förstöra" den med färg utan lämna den i orginalskick.
Originalskick? Jag har för mig att omålade stockväggar var extremt ovanligt i bostadsrum så sent som på 1700-talet? Ja, i alla fall i bättre hem, som väl en prästgård måste anses vara?

Jag skulle ha gissat på att väggarna i ett sådant hem vid den tidpunkten varit lerklinade och målade, kanske t.o.m. dekormålade, eller med handgjorda tapeter. Vad är det som gör att du tror att det är originalskick?
 
Eller, förresten, jag ser nu att du ju inte skriver att den är omålad, bara antog det. Det kanske är originalfärgsättningen du har tagit fram?
 
I tidningar som Gods och gårdar tex där brukar de ibland ta med bilder på rum som berövats sin väggbeklädnad ända in på timmerstommen.  :(

När jag ser sånt då brukar jag mejla till tidningen och skälla. Folk får ju för sej att det skall ser ut så och att det är något man kan ta efter.
 
Som svar på ursprungsfrågan: Limfärg. Det går dessutom att tvätta bort om man ångrar sig någon dag.

Vår kök hade klinad såt och sen var det målat direkt på timmret. Det finns också intreörer avbildade på tavlor från 17-1800-talen som visar kök med bar timmervägg, så visst förekom det i enklare bostäder, men oftast makulerade man dem eller målade timmret.
 
Du kanske ska måla den med järnvitriol?
Då blir den lite grå
 
TorpSara skrev:
Det finns också intreörer avbildade på tavlor från 17-1800-talen som visar kök med bar timmervägg, så visst förekom det i enklare bostäder, men oftast makulerade man dem eller målade timmret.
Envisas med OT, och betonar igen att väggar som är både omålade och nakna i en prästgård på 1700-talet låter konstigt.

Visst, man ska väl inte svära på att det absolut inte förekommit någonstans i landet, men det måste ju ha varit väldigt ovanligt... I enkla miljöer, smågårdar, torp, säterstugor etc, visst. Men prästgårdar? Jag undrar jag.
 
Sara_B skrev:
[quote author=TorpSara link=1140439793/0#6 date=1141809307] Det finns också intreörer avbildade på tavlor från 17-1800-talen som visar kök med bar timmervägg, så visst förekom det i enklare bostäder, men oftast makulerade man dem eller målade timmret.
Envisas med OT, och betonar igen att väggar som är både omålade och nakna i en prästgård på 1700-talet låter konstigt.

Visst, man ska väl inte svära på att det absolut inte förekommit någonstans i landet, men det måste ju ha varit väldigt ovanligt... I enkla miljöer, smågårdar, torp, säterstugor etc, visst. Men prästgårdar? Jag undrar jag.[/quote]

DET säger jag inget om. Men ofta finns uppfattningen om att det inte förekommer ALLS, och det stämmer ju inte. Utan som sagt ovan, i enklare miljöer förekommer det.
 
Nä, det har du rätt i. Vi är helt överens.

:)
 
Jamen bara för att det kan ha förekommit nakna timmerväggar i torpstugor hos obemedlade personer, så betyder ju inte det att det ska vara fritt fram att riva ner tapeterna.

Man kan får höra att ja vi hade elva lager tapeter och längst in fanns det jippi! en äkta timmervägg! Vilket betyder att alla tapeter kastats bort. Från kanske 1870-2000-talet, borta för alltid.

Jag trodde det skulle bli ändring när Hidemarks och Broströms Tapetbok kom, men det verkar inte så. :(
 
Tja Blommis, nu läser du ju in saker som inte står någonstans. I vårt hus finns det inte ett spår av någon annan tapet än 80-talets strukturtaper på regelväggar, och i många hus har ju skatterna redan försvunnit i och med 50-talets hårdhänta förbättringar. Vi har ju inte en aning om hur det såg ut i Pillalillas hall.
 
Jag syftar inte på just ditt hus utan mer allmänt tycker jag ( ni andra kanske tycker jag pratar i nattmössan ;) ) att gamla tapeter är värda att bevara, och att det vore synd om det bredde ut sig att man ska synliga timmerväggar inomhus.
 
Där håller jag med dig! De tapetsnuttar vi ändå har hittat, i isolering och annorstädes, har vi ramat in. Då skulle mmn ju alltid kunna återskapa dem om man vill.

Vi har en sommarstuga med en sjuhelsickes massa naket timmer och jag tycker verkligen att det ser naket ut. Sambon får nöja sig med timmerväggar i kattvindarna hemma... ;) Å andra sidan så tycker jag att den som vill visa en timmervägg gott ska få göra det, det kan ju vara rätt läckert med grova strukturer som timmer, tegel eller puts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.