A
Todde Rask skrev:
Har provat varje gång samt varannan gång och den körde några kantklippningar i början men bara när jag ställde in varannan gång. Sedan har den inte behagat att syssla med kantklipp, men det kanske har att göra med att jag gjort ett par småjusteringar på slingan utan att kartera om.
Av vad jag hört så kantklipper den ca 75% och gör sen sin vanliga klippning. En klippning kan ta flera dagar beroende på hur gräsmattan är och storleken på tidsfönstren. Min första klippning tog 12 - 14 timmar. Sen gör den fortsättningen på kantklippningen i småbitar.
Efter en service så klippte inte min i rutor längre utan i bågar, nästa vända gick den via kanttråden tillbaka och gjorde en ny båge. Det gick inte fort så en radering av kartan satte fart? på klippningen igen med rutor.
 
Redigerat:
frav skrev:
Min Indego har det senaste veckorna fungerat sämre & sämre. Klipptiderna som låg på ca 1h 15m i början av sommaren kan nu ligga på uppåt 3h eller mer. Mycket vandrande längs kanttråden. Men mest ut i rabatter över kanttråden & har således fastnat väldigt ofta. Speciellt ofta allra längst bort från laddstationen. Men nu ikväll så stod den inbackad i laddstationen med felkod 149 (tror jag) med meddelande att den var utanför. Är det en lågoddsare att tro på att nätdelen är kass? Kanske har den varit dålig från början iom mycket körande utefter kanttråden ända från start samt vänstersvängande vid kartering.
Ja även batteriet verkar ha svårt att bli fulladdat ibland.
Inte helt otroligt att det skulle vara nätagg som e kasst. Min började virra vid 40V redan. sen dog den.....
Nu går den som en dröm.
 
Abki skrev:
Av vad jag hört så kantklipper den ca 75% och gör sen sin vanliga klippning. En klippning kan ta flera dagar beroende på hur gräsmattan är och storleken på tidsfönstren. Min första klippning tog 12 - 14 timmar. Sen gör den fortsättningen på kantklippningen i småbitar.
Efter en service så klippte inte min i rutor längre utan i bågar, nästa vända gick den via kanttråden tillbaka och gjorde en ny båge. Det gick inte fort så en radering av kartan satte fart? på klippningen igen med rutor.
Hej Abki

Jag har litet nyare build än vad du har, men för mig fungerar kantklippning. Har ställt den på varannan gång. Kantklipp sker efter det att hela gräsmattan klippts i sin helhet två gånger. För mina 550 m2 behövs 4 klippomgångar för att hela gräsmattan ska bli klippt. Så det dröjer 8 klippomgångar innan kantklipp görs första gång. När kantklipp startar så är det det första som sker när Indego går ut från laddstationen. Kantklipp går moturs och hela varvet runt. Följer kanttråden och klipper alltså inte öar. När kantklipp är klart så startar normal klippning.
 
frav skrev:
Min Indego har det senaste veckorna fungerat sämre & sämre. Klipptiderna som låg på ca 1h 15m i början av sommaren kan nu ligga på uppåt 3h eller mer. Mycket vandrande längs kanttråden. Men mest ut i rabatter över kanttråden & har således fastnat väldigt ofta. Speciellt ofta allra längst bort från laddstationen. Men nu ikväll så stod den inbackad i laddstationen med felkod 149 (tror jag) med meddelande att den var utanför. Är det en lågoddsare att tro på att nätdelen är kass? Kanske har den varit dålig från början iom mycket körande utefter kanttråden ända från start samt vänstersvängande vid kartering.
Ja även batteriet verkar ha svårt att bli fulladdat ibland.
Felkod 149 är just att den hamnat utanför tråden minst 60 cm. Fick du kod 151 också?
 
Nu har även jag observerat följden av "vänstersvängs-buggen". Har kört hela sommaren utan att det hänt innan. Men nu är Indego uppgraderad och så kommer en "ny" grej!?
När maskinen tappat bort sig litet och följer tråden för att komma i fas med kartan igen så går den en bit utmed tråden (ibland en längre bit) stannar och "kalibrerar" svänger sedan höger 30-150 grader och startar klippning. Men ett par gånger så har den i stället svängt vänster och därmed hamnat utanför tråden. Eftersom trädgårdar ofta ser ut som dom gör så stannar den med framhjulen i en rabatt eller nedanför en kantsten. Vet ej om den försökt backa eftersom jag inte sett när det hänt. Vid ett tillfälle så gjorde den vänstersväng precis efter att ha backat ur laddstationen. Men där finns en stock som tar emot och efter litet slirande så fick han en ny ide och började klippa som vanligt.

Jag har fått en ny nätdel för två veckor sedan så det är väl inte sannolikt att det är den som spökar.
Just nu kom jag iofs på att jag ändrade inställning till "kanal 4" i går. Detta var bara i preventivt syfte eftersom både jag och grannen kört på 1:an. Det har inte varit störningar som föranledde att jag ändrade kanal - det kändes bara som att det var en bra sak att göra. Nu misstänker jag såklart att det inte var så smart.!!
 
Redigerat:
MeanMike skrev:
Felkod 149 är just att den hamnat utanför tråden minst 60 cm. Fick du kod 151 också?
60cm, knappast i mitt fall. Den har ju t.o.m. stått innan för som i kväll med arslet in i laddstationen. Vet ej riktigt vilka felkoder som eventuellt kommit, för jag har vid de tidigare tillfällena hittat Indegon helt urladdad, då jag kör den på kvällarna. För den kör ju slut på batterierna helt & hållet när den fastnar. Så jag har några fina märken nu i gräsmattan från hjulen & klippdisken. Riktigt dålig felhantering då den kan köra slut på sig så när den bevisligen inte förflyttar sig. Men det kanske har bättrats i senare f/w revisioner?
 
MeanMike skrev:
Inte helt otroligt att det skulle vara nätagg som e kasst. Min började virra vid 40V redan. sen dog den.....
Nu går den som en dröm.
Mätte du då på laddstiften i laddstationen eller direkt mot kabeln från nätagget?
 
MeanMike skrev:
Felkod 149 är just att den hamnat utanför tråden minst 60 cm. Fick du kod 151 också?
Lite konstigt det där. jag skickade in min klippare för att byta ett hjul. När den kom tillbaka så funkade den inte utan gav felkod 149. Hjulet var bytt till ett gammalt begagnat. Ingen kommentar eller servicerapport. Klipparen var min och laddstationen med, men jag reagerade faktiskt på att nätaggregatets sladd var ihoprullad med ett straps på en bit där den inte var det när jag skickade in klipparen. Kan det vara så illa att de "blandar och ger" när de skickar tillbaka för att testa grejor. Jag kan inte förstå varför de vill att jag skulle göra två små testbanor i stället för min slinga som fungerat hela sommaren utan problem.
 
pgerts skrev:
Lite konstigt det där. jag skickade in min klippare för att byta ett hjul. När den kom tillbaka så funkade den inte utan gav felkod 149. Hjulet var bytt till ett gammalt begagnat. Ingen kommentar eller servicerapport. Klipparen var min och laddstationen med, men jag reagerade faktiskt på att nätaggregatets sladd var ihoprullad med ett straps på en bit där den inte var det när jag skickade in klipparen. Kan det vara så illa att de "blandar och ger" när de skickar tillbaka för att testa grejor. Jag kan inte förstå varför de vill att jag skulle göra två små testbanor i stället för min slinga som fungerat hela sommaren utan problem.
Hmm... satt det en svart strapp på både nätsladd och matningen till laddststion?
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Eriksgatan
frav skrev:
... För den kör ju slut på batterierna helt & hållet när den fastnar. Så jag har några fina märken nu i gräsmattan från hjulen & klippdisken. Riktigt dålig felhantering då den kan köra slut på sig så när den bevisligen inte förflyttar sig. Men det kanske har bättrats i senare f/w revisioner?
Japp, 5167 som jag har nu upplever jag som smartare än 4679. Jag fick också djupa gropar på något ställe med 4679 ett par gånger men den nuvarande klipparen med 5167 har inte fastnat eller stoppat en enda gång sedan installationen 10 juli. Förhoppningsvis är 5233 inte sämre så att försöka få den uppgraderad pga, de problem du upplever kan vara klokt.
 
Redigerat:
Har någon haft problem med att Indegon aldrig hittar till vissa delar av gården? Vi har en liten del som kan nås endast via en väldigt smal korridor, det är nog knappast mer än 30cm mellan trådarna där. Tror inte Indegon har hittat till den delen av gården en enda gång under hela sommaren... Det mesta andra klipps nog mer eller mindre regelbundet (vi kör den 4h 3 gånger i veckan på kanske 800m2). Den verkar inte heller ha klippt kanten in på denna del av gården, men jag tror faktiskt att den aldrig någonsin klipper kanten fast det är inställt på att klippas varannan gång.

Vi kör med mjukvara 4000-nånting, minns inte exakt nummer, kanske det här är nåt som blivit bättre med nyare versioner?
 
chakie skrev:
Har någon haft problem med att Indegon aldrig hittar till vissa delar av gården? Vi har en liten del som kan nås endast via en väldigt smal korridor, det är nog knappast mer än 30cm mellan trådarna där. Tror inte Indegon har hittat till den delen av gården en enda gång under hela sommaren... Det mesta andra klipps nog mer eller mindre regelbundet (vi kör den 4h 3 gånger i veckan på kanske 800m2). Den verkar inte heller ha klippt kanten in på denna del av gården, men jag tror faktiskt att den aldrig någonsin klipper kanten fast det är inställt på att klippas varannan gång.

Vi kör med mjukvara 4000-nånting, minns inte exakt nummer, kanske det här är nåt som blivit bättre med nyare versioner?
De siste versjoner mjukvara har blitt bedre, men din skal hitta korridoren og klippe der også.

Men jeg tror du har for lite tidsfønster til dina 800m2 Forsøk å øke klippetiden, om du setter 12 timmer så vil den kun bruke den tiden som er nødvendgig for å få jobben gjordt. Hvis den må arbeta tungt i turbolege vil klippetiden bli lenger.

Når klipperen går inn i ladestasjonen gjør den enten det for å lade, er ferdig klippet eller at tidsvinduet er brukt opp.
Står det Ferdig klippt i displayet er alt OK
 
Angående kantklippningen. En hel klippning görs på 1 timme och ca. 15-25 minuter. Tomten är på 667 kvm - hus, garaget, altan, stensättning. Har inte mätt upp hur mycket yta slingan omsluter dock.

Väntade sedan i onsdag 4/9 förra veckan på att supporten skulle återkomma då jag ville veta om man åtgärdat alla fel jag angivit. Ringde idag och hörde varför ingen återkommit och man sa att någon har slutat där och det var förmodligen så jag hamnade lite i kläm och att ingen ringt mig. Jag frågade inte vem som slutat.

Iaf. så förmodade han jag pratade med att allt ska vara åtgärdat samt att jag kan köra den utan "trumpinnen" som gått av under frakten.

Fick reda på att oavsett build ska den efter kalibrering gå en bit innan den drar igång klippning, detta av säkerhetsskäl. Har ju läst andra med senare build att klippningen drar igång snabbare efter kalibrering, så också men min nu.

Mjukvaran var uppdaterad till build 5233. Lät den kartera och har ställt in kantklippning till varje gång för att se om det fungerar, men testar varannan gång igen sen.. Lät den efter karteringen få göra sig en tur vilket resulterade i högt varv och "bröl" så batteriet tog slut fortare och den har fått ge sig tillbaka till laddstationen för att ladda. Den är precis färdigladdad och ute igen nu och körde igång klippaggregatet på högsta hastighet igen. Får se om den hinner klart på denna laddning och hur det gått med kantklippningen.

Brölet är lika hemskt som innan jag skickade in, och den varvar inte ner när den kommer till gräspartier med kort gräs på (framsidan växer långsammare, där bränner solen på mer).

Eriksgatan: Din senaste varvar väl upp men brölar inte så hemskt som dina tidigare gjort va?
 
Efter att jag till slut fått tillbaka min havererade maskin har den uppgraderats till build 5233. För första gången någonsin har en hel kantklippning utförts, därefter påbörjades vanlig klippning. Man har också löst problemet med att den efter kalibrering går 3-4 meter innan klippning påbörjas, nu görs det direkt. Överlag känns det som att den klipper mer och kalibrerar mindre. Jag har inte på något sätt gjort någon vetenskaplig undersökning, men det känns samtidigt som att den drar mer batteri än tidigare.

Man har däremot INTE löst problemet med att den brölar. Det gör den minst lika mycket som tidigare utan att varva ner.
 
frav skrev:
Mätte du då på laddstiften i laddstationen eller direkt mot kabeln från nätagget?
Jag mätte på nätagget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.