Mikael_L skrev:
Jag snor lite idéer från Mathias tråd:
[länk]

Och kanske denna bild främst illustrerar det jag är ute efter.
[bild]

Men inte några foder då sen, och inte speciellt mycket "snickarglädje" heller, då vi håller det ganska stramt i detta hus, bl.a inga taklister och helt släta enkla dörrfoder och golvlister.
Vad gäller fönsterbrädan så vill jag påpeka att metoden på bilden inte funkar något bra. Det spricker mellan mdf och framkant även om man skruvlimmar. På alla fönster efter detta har jag byggt bräda och "framkant" i ett stycke och av mdf. Enklare och bättre.

http://mugglo.net/byggteknik/fonster/
 
Grym tråd Mikael, jag tror jag snor din lösning med smygarna rätt av. Med passivhusväggar måste man liksom vinkla smygarna, blir helt galet annars.

Mängden trä runt fönstren tycker jag också är för mycket. Man bygger resten av väggen korsreglad, med fritt isolerskikt, alltså väldigt välisolerat, och så runt fönstren släpper man all noggranhet och bara smäller dit trä i överflöd. :(
Dock, med vägg utifrån så här: 45 + 220 + 60 (utan reglar) + 95 (installationsskikt), borde man kunna behålla de 60 mm med fri isolering även vid smygen (enbart OSB-skivan som bildar ytskiktet vid smygen leder då i teorin kylan inåt). Då känns det genast mycket bättre.

Hur stor drevmån gjorde du MIkael? Om ett 10x10-fönster är 98x98 cm i verkligheten, så får man 1 cm drevmån runt om. Har ni nöjt er med det eller har ni medvetet gjort fönsterhålet större för att öka detta avstånd?
 
Skissade upp din lösning Mikael. Antar att det är så här du gjort. Grön linje är vindväv, röd är diffplast.

Diffplasten fästs i fönstret innan det sätts på plats, sen drevning, och sist ansluts plasten mot 220-regeln och vidare inåt rummet.

På utsidan hade man velat ansluta väven mot karmen för direkt få tätt i drevspringan, men det funkar nog inte. Blir väl till att använda ngn av alla produkter avsedda för detta. Smygen på utsidan blir liksom för MIkael 90², men vi har fasadskivor (Cembrit). SKulle helst vilja smälla dit tunna bitar av den men t
tror inte de kommer hålla (skulle vilja slippa köpa extra plåt för detta, men kommer nog inte undan).

Fönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja sorry, det här glömde jag att svara på.
Jag såg och läste inlägget men hann inte skriva just då, tänkte ta det sen. Men då glömmer jag ju bort det ... :surprised:

Men JA, det du ritat är helt korrekt, förutom att jag nu har kört med 25x50 isf 28x70 som spikläkt för fasaden och 195x45 som stående reglar isf 220. (Bara en akademisk skillnad.)

Men vad det gäller anslutning av plast på insidan och vindväv på utsidan har jag gjort lite annorlunda än du beskrev.
På insidan har jag skurit av plasten så den överlappar springan mellan karm och regelstomme med några cm (5-10cm).
Sen häftade jag fast plasten lite lätt mot 195-regeln närmast 120x45-an. Så plasten ligger ungefär som den ska. Sen tejpade jag ihop hörnen med triangelklippta plastbitar så det blev tätt i hörnen.
Slutligen tryckte jag in 16mm bottningslist mellan regelstomme och karm så plasten rundar listen på baksidan och ligger an tätt mot både karm och 120x45 och skar av plastremsan som stack ut vid karmen och avslutade med att dra en latexfog över det hela.

På utsidan så slutar vindväven vikt över 120x45-an och klamrad där.
Sen drev i springan och på många, (men inte alla), ställen har jag petat in en remsa med diffusionsöppen cellplast, jag skar ca 15 mm breda remsor av 1 cm tjock sådan.
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/153421-satta-nagot-efter-drevning.html
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
På insidan har jag skurit av plasten så den överlappar springan mellan karm och regelstomme med några cm (5-10cm).Sen häftade jag fast plasten lite lätt mot 195-regeln närmast 120x45-an. Så plasten ligger ungefär som den ska. Sen tejpade jag ihop hörnen med triangelklippta plastbitar så det blev tätt i hörnen.Slutligen tryckte jag in 16mm bottningslist mellan regelstomme och karm så plasten rundar listen på baksidan och ligger an tätt mot både karm och 120x45 och skar av plastremsan som stack ut vid karmen och avslutade med att dra en latexfog över det hela.
Har du någon bild som visar vad du gjort? Jag vet att du bara beskriver hur DU gjort och inte hur man SKA göra, men jag undrar ändå om detta är det rätta sättet...??? :) Du har alltså först häftat plasten mot karmen, sen monterat fönstret, sen häftat mot regel och sist tryckt i en bottningslist. Plasten måste då ha ett rejält överflöd/spel för att bottningslisten skall gå att trycka in på det sättet?Var satte du latexfogen? Är det inte vanligare att lägga en fog mellan karm och plast när man häftar den mot karmen, innan fönstermonteringen?
Mikael_L skrev:
På utsidan så slutar vindväven vikt över 120x45-an och klamrad där.Sen drev i springan och på många, (men inte alla), ställen har jag petat in en remsa med diffusionsöppen cellplast, jag skar ca 15 mm breda remsor av 1 cm tjock sådan.[länk]
Jag ska sprutisolera hela huset och har tänkt tanken att drevspringan skulle fyllas av ekofibern. Men ju mer jag funderar desto mer inser jag att så kommer det inte fungera, drevutrymmet är ett eget ställe utan kontakt med väggen övriga utrymme.
 
Mikael_L
martinradbo skrev:
Har du någon bild som visar vad du gjort?
Tja, jag vill minnas det ...

Men då måste jag leta lite, och nu åker jag strax iväg och är upptagen hela helgen. Jag ska försöka komma ihåg detta till veckan. Du får väl bumpa tråden som påminnelse om en vecka. :surprised:
 
Mikael: Bump...
 
Mikael_L
Efter att jag skurit plasten såhär:
fs-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skar jag bort överflödet, så det kvarvarande skulle räcka in, runt bottningslisten och ut igen:
fs-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen häftade jag fast det så här:
fs-03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fs-04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen skar jag trianglar såhär:
triangel.jpg
fs-05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och häftade såhär:
fs-06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Så klippte jag bort lite överskott:
fs-07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så tejpade jag trianglarna såhär. Och försökte se till att det kom tejp över klamren också.
fs-08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Jag tejpade med T-flex (himla bra) som jag delade på längden, snålhet, eller för att få smidigare remsor? ;))


Sen in med bottningslist. Biltemas 13 mm blev det som passade mina springor bra.
fs-09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och som synes kommer plasten precis fram lite mot karmen åxå. Blir det för mycket får man klippa eller skära och frisera bort lite.
fs-10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen fogade jag med latex/akrylfog:
fs-11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och slutligen såg det ut såhär (När lite av det innersta 45mm regelverket börjat komma på plats.
fs-12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Mikael_L
Och jag drevade naturligtvis innan jag plastade in smygen som dessa bilder visar.


Jag gör inget anspråk på att ha gjort på bästa vis, eller ens rätt. :)

Men såhär har jag i alla fall gjort, och det har för mig känts rätt och korrekt.
 
Mikael_L skrev:
Sen skar jag trianglar såhär:
[bild]
(y)

Made my day! :D
 
  • Gilla
spånhyvel och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag gillar bilder ... :surprised:


Fast egentligen var det för att slippa beskriva gradtalet på vinklarna, faktiskt. :cool:
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Tack för illustrativt beskrivning Mikael. Jag ser exakt hur du gått tillväga.

Mikael_L skrev:
Sen fogade jag med latex/akrylfog:
[bild]
Just det där momentet gör mig tveksam.
Tejpa trianglar (oavsett vinkel på dem... :)) och allt annat går att få 100 % tätt skulle jag säga. Men just anslutningen mot karmen ger mig huvudvärk. Jag vill verkligen få det tätt. Om jag har 15 mm drevmån så kan jag nog hitta en bottenlist som passar och trycka in den så pass långt (några mm innanför karmens innerkant) att jag sen kan fylla det utrymmet med latex, men då kommer det gå åt väldigt mycket sånt. Känns inte helt bra.

Ett alternativ är att fästa plast runt varje karm (med nån slags tätning) innan montaget. Men då ska man lösa problemet med att få det tätt, kanske är enklare. Är det vanlig billig latex man köper till detta?

En tredje variant är att tejpa mellan karm och plast, men det blir ganska liten anläggningsyta mot karmen eftersom tejpen inte får synas i den färdiga smygen sen.

Har som ni förstår fastnat i denna detalj och det retar mig...
 
Mikael_L
Köp du någon billig latexfog på byggmax, ÖoB osv för 10-20:- tuben så behöver du inte bry dig om det så går åt en hel tub till ett fönster.
För mig räckte en tub till några fönster, kanske 4 fönster typ. Det är inte latexen som gör dig ruinerad. ;)

Jag har använt en tub utomhus-latex från ÖoB som var förvånansvärt bra. (Liwell kemi, dom kan ju ha bytt sen dess ... :confused:)
Jag har tyvärr inte provat deras inomhusvariant, då jag redan hade köpt tillräckligt mycket från byggmax.

Byggmax latexfog vågar jag inte påstå att den är bra. Den har spruckit upp väl så mycket här, inomhus i tak/vägg-vinkeln som jag fogat i alla rum - taklistlöst.
Men jag vågar inte heller 100% dissa den. Jag vet faktiskt inte hur mycket bättre en bra fog kan vara. ;)
Men nästa gång testar jag någon annan.
 
Har sökt vidare. Tremco har ett "expanderande fogband", som känns trevligt men svindyrt.
http://www.tremco-illbruck.se/produkt/01000_index.html
Det är alltså brett som hela karmen och fyller ut hela springen, "slagregnstätt" men difföppet utåt, difftätt inåt. Monteras och sväller långsamt tills det har fyllt upp hela drevutrymmet. 300 kr plus moms för en rulle, och beroende på bredden på drevmånen så är det 4-9 m band på en rulle. :(
Finns även en variant som bara läggs ytterst, heter då 600 istället. Säkert MYCKET billigare... ???

Ju mer jag tänker desto mer gillar jag vanlig T-flex grön tejp, känns rejält och bra. Så det blir nog att göra din modell med bottenlist, billig skitlatex, och sen täcka med en tejp också (hängslen och livrem).

Återstår nu bara att välja metod för att få det lufttätt från utsidan. En tejp där också kanske... Eller en bit vindduk som häftas, men då blir det knappast tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.