image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi ska bygga hus och håller på att klura på planlösningen. Åsikter tas tacksamt emot! Huset kommer bli ca 10x14 m i planet. Vi får inte bygga utanför detta område, så garaget måste byggas ihop med huset. Solen går upp på garagesidan och ned på kök/tvrumssidan. Den svarta rektangeln mitt i huset på bottenvåningen är en kamin där man ser elden både mot kök/matbord och tvrummet.

Mvh J
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar din beskrivning som att sovrummen ligger på södersidan?
Det är väl kanske inte helt optimalt ur värmesynpunkt.
 
Ett par små detaljer:

Det måste vara en luftsluss mellan bostad och garage. Två dörrar alltså.

Uppfyller huset tillgänglighetskraven?
Toaletten på bottenvåningen ser liten ut, och det finns inget sovrum där.
Tvättstugan är också svåråtkomlig då den ligger på andra våningen.

Dessutom opraktiskt, om man vill hänga tvätt ute (och det vill man ju!).
 
Mikael_L
Jag tycker direkt att det är för smal öppning mellan entrén och in till det övriga huset.

Sen tycker jag utrymmet på nedervåningen slösas bort. Jättestor matplats och sen ett stort v-rum och arbetskök till detta, tog alla kvadratmeter ... :(
Det blev inget sovrum/arbetsrum på NV.
Jag skulle inte byggt sådär - noway ...
Men det är ju personligt, också hur man brukar sitt hus.

Handikappskraven kräver att det finns sovplats på NV, men det kan nog gå att anse att det går att anordna avskiljbar sovplats i v-rum. Men var beredda på frågor och hugg på detta.

KnockOnWood skrev:
Ett par små detaljer:

Det måste vara en luftsluss mellan bostad och garage. Två dörrar alltså.
Hur tänker du nu?
Räcker det inte med garageporten + entrédörren?
 
Mikael_L skrev:
...
Hur tänker du nu?
Räcker det inte med garageporten + entrédörren?
Jag ser en dörr direkt in från garage till bostad, "ovanför" toaletten.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ooops, den såg jag inte ... :surprised:
Sorry ...
 
Tack för synpunkter!

Ja, två av sovrummen ligger åt söder (typ), men det finns träd i vägen som kommer skugga. Vill gärna ha föräldrasovrummet och barnrummet lite åtskilda. Men föreslå gärna en annan lösning.

Visste inte att man inte kunde gå från garage direkt in i huset. För lösa det på ngt sätt. Från början skulle garaget vara skilt från huset, tvättstuga och ett sovrum skulle då fått plats på NV. Men tycker inte det är helt dumt med tvättstuga på ÖV eftersom det mesta av tvätten kommer därifrån. Vi bor i hus nu, men hänger aldrig ut tvätten. Det går att sätta upp en vägg på NV i tv-rum så att man får ett sovrum om man behöver det längre fram. Badrummet på NV är ca 2x2,4 m, räcker inte det? Annars får vi göra det större.

Vi behöver inget matbord i köket, vi har inte det nu och det funkar bra.

Förstår synpunkten om entrén. Vill gärna ha ett litet förråd där för barnvagn, golfklubbor mm. Annan lösning?

Tycker inte att vi slösar bort kvadratmeter på NV, skönt med lite yta utan en massa grejer :) Fyra rum som kan användas som sovrum på ÖV räcker.

Mvh J
 
Johannesen skrev:
...
Tycker inte att vi slösar bort kvadratmeter på NV, skönt med lite yta utan en massa grejer :) Fyra rum som kan användas som sovrum på ÖV räcker.

Mvh J
Tja, nu är ju inte skisserna måttsatta, men
garage och förråd är väl ganska stora, de tar ju en tredjedel av ytan
golvytan i köket är ofantlig, fast den inte används till något

Å andra sidan verkar trappan ganska liten.
Men ok det är ju bara en skiss...


Passagen till garaget kan ju ändras så att man går in via förrådet i stället.
Och då är vi tillbaka till den klassiska tvättstuge/grovingångs-layouten :)
 
Redigerat:
Mikael_L
Johannesen skrev:
Visste inte att man inte kunde gå från garage direkt in i huset. För lösa det på ngt sätt.
Tja, jag tror nästan att KoW har rätt här. Åtminstone krävs det brandklassad dörr.


Men tycker inte det är helt dumt med tvättstuga på ÖV eftersom det mesta av tvätten kommer därifrån. Vi bor i hus nu, men hänger aldrig ut tvätten.
Ja det är inte alls dumt, särskilt om alla sovrum ligger där. Vi hänger inte heller ut tvätten, så det blir ju bara mer spring i trappan i onödan (sen när vår ÖV blir inredd då).


Det går att sätta upp en vägg på NV i tv-rum så att man får ett sovrum om man behöver det längre fram.
Jo det går ju, som det verkar. Och det är det som ni får tala om ifall frågan kommer upp hos bygglovshandläggarna. Och egentligen räcker det med att inreda en sovalkov eller sätta upp ett draperi, tror jag.


Badrummet på NV är ca 2x2,4 m, räcker inte det? Annars får vi göra det större.
Det räcker. Ögat luras av att huset egentligen är så stort. Alla som kollar planlösningen ska ha i huvudet att det är 140 kvm i boyta på nedre plan :x, så saker/rum som ser små ut är egentligen jättestora.
Och toastolen är ritad för stor dessutom. ;)
Det minsta badrum ni med säkerhet får igenom bygglovet för är 1,7x1,8 meter. Men då måste stol, handfat och dusch placeras på rätt ställen.
Ni måste ev ändra placeringen av sakerna något.


Vi behöver inget matbord i köket, vi har inte det nu och det funkar bra.
OK

Förstår synpunkten om entrén. Vill gärna ha ett litet förråd där för barnvagn, golfklubbor mm. Annan lösning?
Göra det lilla förrådet mindre? Eller rita om allt mer drastiskt.
Visst kan ni låta det vara, passagen bör vara minst en meter bred, för rullstolars skull, sen räcker det - rent tekniskt.
Men intrycket av huset när man kommer in skulle kännas lite mer öppet och välkomnande ifall det inte var så trångt där.


Tycker inte att vi slösar bort kvadratmeter på NV, skönt med lite yta utan en massa grejer :) Fyra rum som kan användas som sovrum på ÖV räcker.
Ja det är ju personligt tycke och smak förstås. Själv skulle jag inte nöja mig med att få in såpass lite på ett hus med 280kvm boyta.
Eller rättare sagt, jag skulle bygga minst 33% mindre, och få in samma funktionalitet.

Men jag tror våra värderingar skiljer sig såpass mycket att det knappast är någon idé att jag mässar om mina val/önskemål. Sorry för min kanske lätt negativa ton. :surprised:


Och förresten, välkommen till forumet. :)
 
Mikael_L
Förresten har ni ritat ett drygt 10 meter brett hus.
Hur har ni tänkt göra mellanbjälklaget? Med den spännvidden fungerar inte längre normalt trähusbyggande.
Antingen blir det balkar i taket och pelare lite här och var. Eller betongbjälklag, eller stålbjälklag, eller två rader med bärande hjärtväggar, eller kralliga limträblakar, ev kerto-balkar som bjälklag.

Vad som än väljs så kommer det bli bra mycket dyrare. Och krångligare att finna entreprenörer som vill ta på sig det samt gör ett bra jobb med ovanligare teknik.
 
Tack för era åsikter, de är till stor hjälp!

Vi bor i ett äldre hus nu, med stora rum, så vi är bortskämda med ytan :) Ska rita om lite och se om jag samtidigt kan krympa huset. Har ritat huset på ett rutat papper där 1cm är 1 m i verkligheten, men det syns lite dåligt på bilderna. Passagen i hallen är 2 m och trappan är 2x2 m. Garaget är 7x4 m, jag har lärt mig här på forumet att man aldrig kan ha för litet garage! Ett av mannens önskemål är ett stort garage oxå.

Jag återkommer.

Mvh J
 
Mikael_L
Av planlösningarna att döma verkar det som att ni eftersträvar ett lite klassiskt herrgårdsstil, med burspråk och balkong ovanpå burspråket..
Stämmer det?

Är det isåfall ett måste, eller har det bara råkat bli så.



Det där med stort hus, stora ytor känns ju alltid trevligt.
Men på minussidan ligger ju byggkostnad och uppvärmning och underhåll.

Varje kvm kostar 20.000:- att bygga, och sen 100:-/år i uppvärmning och 50:-/år i underhåll.
 
Redigerat:
Har lite kommentarer, börjar på övervåningen:

Fundera på att göra två klädkammare i de två sovrummen bredvid varandra istället för tre garderober vardera.
Undvik att ha dörren precis inne i hörnet, det är inte så dumt att tex ha plats för några krokar till morgonrockar där.

Bottenvåningen:
Man måste ju som sagt ha "sluss" mellan garage och boningsdel. Tar man den genom förrådet så kan du flytta badrummet intill trappan och få ett bra utrymme där för förrådet till barnvagn mm, och öppnar upp hallen mot resten av huset. Kapprumsdelen blir mycket friare att möblera med lösa garderober och sådant.

Byggs förrådet på rätt sätt kan det då vid behov göras om till sovrum, en liten "bubbla " med sluss gör man ju isåfall i garaget eller så stänger man dörren till garaget då. Det är kanske aldrig aktuellt, men som sagt ett krav för handikappanpassning.

De två altandörrarna på sidan av burspråket ser märkliga ut, det gör att inget kan ställas där utan att man tvingas klämma sig förbi. Jag skulle sätta en dörr i mitten istället samt en dörr där du har ritat diskhon. Att gå direkt mellan kök och altan är nämligen rätt bra, upptäckte min bror som bytte ett fast fönster mot en dörr efter att ha bott i sitt nybyggda hus i två år.

Fundera också på det lämpliga med hörnspis. Om det bara är en person i taget som står vid spisen är det jättebra, men har då på grund av vinkeln jättesmidig tillgång till avställnings- och beredningsytorna. Är man som jag och min man istället delaktiga vid matlagningen blir det väldigt tight om rumpan när man försöker trängas två personer vid grytorna. Spisen bör isåfall sitta tex i väggen mot TV-rummet eller i en köks-ö, för det går ju inte att ha fläkten vid ett fönster och bänken mot matplatsen ser lite kort ut.
 
Hej,Här kommer lite tankar. Huset är i mitt tycke väldigt stort, när ni ritar det mer detaljerat tror jag att det går att krympa det en del utan att bli av med några kvaliteter (men den rumsindelning ni vill ha).Angående tvätt på ovanvåningen så finns det krav i BBR att tvätt ska kunna ske på det tillgängliga planet (dvs bottenvåningen i ert fall). Sen är det säkert lite olika hur noga olika kommuner är med detta. Om de är hårda med det kan det ändå gå att lösa genom att se till att det finns förberedd möjlighet att koppla in tvättmaskinen på bottenvåningen i ett senare skede.Eftersom huset är så stort borde inte finnas någon anledning till de "hack" och "knäckar" som finns vid ett antal väggar (t.ex. vid trappan på båda planen). Raka väggar är snyggare och lättare att bygga. Även detta bör gå att lösa när huset ritas mer detaljerat (förslagsvis med hjälp av arkitekt). T.ex. finns en knäck för att få plats med badrumsdörren på ovanvåningen, hur breda är dörrarna ritade? I mitt tycke räcker 800-dörrar gott och väl på OV, max 900-dörrar, bredare ser märkligt/otympligt ut.Håller även med föregående om att entrén bör tittas lite närmare på så att den känns mer välkomnande, kan klk linjera med någon annan vägg för ett renare intryck? Det finns ganska mycket golvyta framför trappan som inte riktigt verkar användas till något.Som någon skrev tidigare så är det långt mellan arbetsytorna i köket. Om det inte ska stå något bord där räcker det med max 1500 mm mellan parallella arbetsytor, annars blir det lätt opraktiskt. När ni nu har så mycket yta kan ni också fundera på om ni vill ha en annan typ av kökslösning, tex med en stor generös köksö.Hur tänker ni er att huset ser ut utvändigt? Det är viktigt att rita på fasaderna parallellt dom planlösningen med tanke på fönstersättning, proportioner etc.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för era åsikter :)

Det är ett krav att huset på utsidan ska vara i klassisk herrgårdsstil, så fönster mm måste vara symmetriskt placerade. Garage, ingång och burspråket måste vara placerade där de är. Jag har ingen aning om hur konstruktionen måste se ut på ett sådant här stort hus, så när jag är hyfsat nöjd med planlösningen ska jag visa den för vår byggare, nästa vecka förhoppningsvis, och se vad han säger. Ska även ta kontakt med en arkitekt längre fram. Men det är roligt att först klura själv hur man vill ha det :)

Jag har krympt huset lite och det försvann ett sovrum. Kanske måste krympa lite till, allt beror ju på vad det kommer kosta. Det blev även en sluss till garaget. Har försökt att inte placera dörrarna precis intill väggarna i sovrummen. Visste inte att man måste ha möjlighet att tvätta på nedervåningen, men det går ju att förbereda med vatten och avlopp i förrådet. Man kan även sätta upp en vägg i tv-rummet för ett extra sovrum på nedervåningen.

Köket är inte helt klart hur det ska se ut, skulle vara trevligt med en köksö. Vet inte hur stor kaminen ska vara på nedervåningen, men vill ha en som man ser elden från två sidor och även plats för ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.