När jag ska ha någonting gjort av hantverkare så drar jag oftast igång en diskussion på jobbet eller grannarna på gatan för att kolla om dom vet vad man ska se upp med eller hur dom har gjort/fått jobb gjorda. Mycket nyttigt man får reda på. Samtidigt får jag ett underlag för eventuell diskussion med hantverkaren om vad som ingår och inte och tex vad han använder för rör och så vidare. Samtidigt visar jag hantverkaren den hövligheten att jag är intresserad av hans hantverk och det brukar betyda lite pluspoäng i finish och funktion i slutänden.
 
oceanis skrev:
Eller så ska kanske beställaren speca vad han vill ha så hantverkaren slipper gissa
Jag brukar speca på artikelnivå. Hantverkare brukar hata detta då det minskar deras möjligheter till extrabetalt.
 
det hade jag tyckt varit jättebra. å andra sidan så behöver jag inte ta extrabetalt, jag får bra betalt så det räcker.
 
Byggis1976 skrev:
Jag brukar speca på artikelnivå. Hantverkare brukar hata detta då det minskar deras möjligheter till extrabetalt.
Skulle jag tycka var kanon på den tiden jag var hantverkare...då är det ju självklart vad som händer om det inte blir som kunden vill.... :)
 
Byggis1976 skrev:
Jag brukar speca på artikelnivå. Hantverkare brukar hata detta då det minskar deras möjligheter till extrabetalt.
Det är ju kanon för då blir det ju exakt som du vill ha det!
Och vad gäller priset så tar dom väl betalt vad dom anser prylarna kostar sen är det upp till dig att acceptera eller rejecta det offererade priset på dina specade artiklar. Så jag förstår inte vad som skulle hindra en hantverkare för att ta betalt bara för att du angett artikelnummer :)
 
oceanis skrev:
Kan det vara så enkelt att alla de som alltid möter dåliga hantverkare har ett eget utpräglat dåligt beteende med kass kommunikationsteknik och ett förödmjukande sätt mot hantverkaren? För det är ju ganska otroligt att vissa enbart lyckas möta dåliga hantverkare.
Eller så kan det kanske vara så att de bara går på priset när de anlitar hantverkare? Eller kanske en kombination av de två...
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Korvgubbe
Eller kan det vara så att de ställer lite högre krav än "komma i tid och vara nykter"?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Det du beskriver är hanteringen efter att det gått snett vilket är föredömligt.
Men här får jag för mig att det snarare handlar om att TS stör sig (förutom på hånflinen) på att hantverkaren inte gjorde rätt från början, dvs monterade de rör som TS ville ha utan att fråga, eller åtminstone frågade vilka rör som TS ville ha.
Jag hade lätt frågat om man kommit dit och sett att: - Oh fan, killen har köpt kromat element, ahh då vill ha troligen ha kromade rör. Sen hade jag ställt frågan om han ville ha kromade kopparrör. Bryr sig kunden om att köpa ett kromat element så kan man ju anta att han verkligen bryr sig om hur det ser ut, eller, är det bara jag? Som Ulf Brunnberg skulle sagt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Kan det vara så enkelt att alla de som alltid möter dåliga hantverkare har ett eget utpräglat dåligt beteende med kass kommunikationsteknik och ett förödmjukande sätt mot hantverkaren? För det är ju ganska otroligt att vissa enbart lyckas möta dåliga hantverkare.
Jag har både träffat på både bra och "dåliga" hantverkare och jag kan inte se att det har med mitt bemötande att göra men som korvgubbe skriver "Eller kan det vara så att de ställer lite högre krav än "komma i tid och vara nykter"?" så kanske jag är en besvärlig kund.

Jag förväntar mig att hantverkaren/entreprenören håller sig till det avtal och löften som givits och utför arbetet på ett sätt som anses vara fackmässigt. Jag struntar faktiskt i argument som "så har vi alltid gjort" och "ingen annan har klagat" om det inte är fackmässigt utfört eller utfört enligt ök.. På samma sätt förväntar jag mig att man fakturerar enligt avtal eller arbetad tid. En häpnadsväckande kommentar från min entreprenör när vi byggde nytt var: "Skulle jag sagt vad det skulle kosta från början hade du tyckt att det var för dyrt". Det tråkiga för entreprenören var att han skrivit avtal på fat pris. När han insåg det så var hans kommentar. Det spelar ingen roll utan man får betala vad det kostar:x.

Så visst kan det finnas "besvärliga" kunder, men jag gissar att det också finns kunder som är insatta i vad som ska göras och vet vilket slutresultat man borde kunna förvänta sig och dessutom granskar fakturan en extra gång för att se att allt är korrekt, men det borde väl förhoppningsvis inte klassas som ett dåligt beteende.
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
A
xdigger skrev:
Jag hade lätt frågat om man kommit dit och sett att: - Oh fan, killen har köpt kromat element, ahh då vill ha troligen ha kromade rör. Sen hade jag ställt frågan om han ville ha kromade kopparrör. Bryr sig kunden om att köpa ett kromat element så kan man ju anta att han verkligen bryr sig om hur det ser ut, eller, är det bara jag? Som Ulf Brunnberg skulle sagt.
Jag håller med, och det är samma sak jag också skrivit flera gånger i tråden att är det något uppenbart speciellt bör hantverkaren fråga lite extra.

På samma sätt tycker jag också att om man som kund köpt något lite extra kan det vara värt att också fråga lite extra om hur monteringen kommer att ske för att hjälpa till att se till att det inte blir knas.
 
När jag gjorde badrum så tejpade jag på väggen där jag ville ha rören och frågade rörisen om han hade något bättre förslag. Jag blev nöjd.
 
lassaserik skrev:
När jag gjorde badrum så tejpade jag på väggen där jag ville ha rören och frågade rörisen om han hade något bättre förslag.
Vad smart!
 
Glufsglufs skrev:
Jag ställer åter frågan jag aldrig får svar på, var drar man gränsen för beställarens ansvar? Alltså, hur mycket/lite bör beställaren lägga fram för att dennes "syn" på det färdiga jobbet ska bli såsom i huvudet?
Att hantverkare/företagare har konsumentlagar att följa är ganska klart, att de har branschspecifika regler och ibland myndighetskrav är också glasklart men var lägger man som sagt gränsen för kraven från kunds sida gällande underlag för det kommande arbetet?
Det finns nog ingen gräns. Huvudansvaret att få fram en kravspec ligger hos den med kunskapen, dvs hantverkaren.

Jag jobbar själv inom IT. Fram till nyligen så var den vedertagna inställningen inom IT att "kunder får bestämma sig och vara tydligare". Nu är det så att kunden inom IT faktiskt inte vet vad de vill ha. Vi får inte ett önskemål "Sätt upp ett element" utan "Det känns lite kallt i huset, kan ni fixa det?" Kunder har oftast ingen aning om hur deras önskemål skall lösas, eller ens vilka deras önskemål är. Mer mogna utvecklingsteam jobbar numera med en ständig kontakt med beställaren. Utvecklingen sker i pyttesmå steg och man stämmer av varje pyttesteg på vägen.

Detsamma gäller rimligen hantverkare. De som har kunskapen får ställa frågor för att klura ut vad kunden vill ha. Om man vet med sig att man har fått missförstånd om typ av rör tidigare, kan man kanske ta med en bok med bilder och visa vad de olika alternativen innebär.

Jag tror det hela är en mindset-fråga. Antingen anser man att "kunden måste lära sig" och att leveransen är att få upp ett element på väggen i rätt höjd, eller så anser man att det viktiga är att huset blir varmt, installationen ur kundens ögon ser bra ut och att kunden blir nöjd.

Hur många hantverkare utvärderar vad kunderna tycker efter ett uppdrag? Något man ofta gör i andra brancher är att ställa en enkel fråga med svar på en skala 1-10 "Skulle du rekommendera mina tjänster till en vän eller kollega?". Allt under 7 är ett underbetyg. Sedan kan man muntligen följa upp och fråga varför de satte en 4:a, 8:a eller vad de nu satte. För varje kund som svarar så funderar man på vad man kan förbättra till nästa gång. Utvärderingen där visar på om det lyckades eller inte. :)
 
  • Gilla
MultiMan och 9 till
  • Laddar…
Ceril #133; trots att du är "Junior medlem" så slår du huudet på spiken. Det är precis denna ordningsföljd och detta förfarande som gäller mot konsument (i och för sig mot alla kunder)!
 
Mikael_L
Ceril skrev:
Jag jobbar själv inom IT. Fram till nyligen så var den vedertagna inställningen inom IT att "kunder får bestämma sig och vara tydligare". Nu är det så att kunden inom IT faktiskt inte vet vad de vill ha. Vi får inte ett önskemål "Sätt upp ett element" utan "Det känns lite kallt i huset, kan ni fixa det?" Kunder har oftast ingen aning om hur deras önskemål skall lösas, eller ens vilka deras önskemål är. Mer mogna utvecklingsteam jobbar numera med en ständig kontakt med beställaren. Utvecklingen sker i pyttesmå steg och man stämmer av varje pyttesteg på vägen.
Spontant tänker jag dock att det måste bli svårt att ge en offert eller ens ett grovt kostnadsförslag... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.