Hej!
Får erkänna att jag hoppade över några sidor i mitten så har väl inte riktigt full koll men tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Vi byggde nytt för 3,5 år sedan, eller ja, då flyttade vi in. Vi byggde mycket själva trots småbarn och klara är vi väl inte riktigt än om jag ska vara ärlig. Och ja, allt blir dyrare än vad man har tänkt sig.

Vårt hus inkl tomt gick på strax över 4 miljoner, våra inkomster är idag 36.300 kr/mån resp 39.800 kr/mån och jag tycker inte att det finns massor av pengar över. Nu är jag dessutom föräldraledig igen vilket drar ned inkomsten betydligt. Trädgården har kostat mer än 200.000 kr att anlägga med då är det murar, trädäck, stenläggningar, staket och häck och detta har vi betalat/sparat löpande (inte konstigt att det inte blir pengar över?). Även när det gäller trädgården har vi gjort mycket själva, ja allt förutom där det krävdes grävmaskin faktiskt. :)

Kan också avslöja att jag jobbar på bank och tycker det är MYCKET BRA att kreditkalkylen beräknas med 8%, ger en trygghet för både bank och låntagare. Vi är ändå högt belånade i Sverige.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
PST skrev:
Angående inkomstnivåer, lån, amorteringar och fastighetspriser: En sak jag tror få har tänkt på är att vi nu är inne i en period då det gamla ATP systemet fasas ut, och de som framöver går i pension kommer att få betydligt mindre i pension än sina föräldrar... "medianpensionen" riskerar att hamna under hälften av "medianlönen" ... Vilket innebär grovt räknat att nyblivna pensionärer endast klarar av halva bostadskostnaden jämfört med de förvärvsarbetande. Gissa vad som händer med fastighetspriserna i ett sånt scenario på sikt (speciellt med så uppblåsta priser vi har idag).... !! Ett krav man därför rimligen borde ställa är att en stor del av "huslånet" måste vara amorterat tills man är uppe i pensionsåldern.
Ja, jisses vad mkt som kan tänkas påverka fastighetsmarknaden!
Detta är inget som vi har övervägt men det känns realistiskt!
Det vi däremot har övervägt är att vår framtida pension känns mkt osäker varför vi också sparar på egen hand till vår pension.
Lite svårt ändå kanske att sia om var vi kommer att hamna rent socioekonomiskt då vi talar 30-40 år framåt i tiden...?
 
ChristinaH skrev:
Detta är ju också mkt pga av de energikrav som regeringen ställt. Husleverantörerna är tvungna att leva upp till en helt annan standard vad gäller konstruktion och fönster vilket i sin tur kostar mer pengar.
Regeringen är emellertid medvetna om detta och man har väl också tillsatt (eller kommer att tillsätta) en utredning om hur man ska göra framgent för att dra ner kostnaderna.
Betr kraven har du rätt men dessa krav motiverar inte att t ex en toastol skall kosta 3 ggr så mycket som i Tyskland.
 
  • Gilla
MRK och 1 till
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Betr kraven har du rätt men dessa krav motiverar inte att t ex en toastol skall kosta 3 ggr så mycket som i Tyskland.
Ja, det låter ju onekligen orimligt mkt dyrare! Har dock ingen insyn vad gäller Tyskarnas sortiment av toalettstolar... Möjligen har vi i Sverige extra, extra snålspolande varianter haha? 😃
 
PST skrev:
Ett krav man därför rimligen borde ställa är att en stor del av "huslånet" måste vara amorterat tills man är uppe i pensionsåldern.
Nja, varför det?
Antag någon som har ett hus med marknadspris på ca 4 MSEK. Varför ska dödsboet få allt detta medan gamlingen skall leva onödigt sparsamt.
Varför är det inte tillräckligt med att dödsboet får 2 MSEK och gamlingen kan leva mindre sparsamt.
 
  • Gilla
MRK och 1 till
  • Laddar…
HHejar precis fått lånelöfte av banken (SEB) inför visning. Kontaktpersonen på banken kunde lämna lånelöfte direkt inom vissa ramar utan att gå vidare uppåt i organisationen, och en av de ramarna var att lånet inte skulle vara högre än familjen årsinkomst innan skatt x 5, dvs en total månadsinkomst i familjen på 50000 skulle ge 600' x5 = 3 milj.
 
  • Gilla
ef98dpa och 1 till
  • Laddar…
ChristinaH skrev:
Känns samtidigt seriöst och bra att bankerna tar lite ansvar, jag vill verkligen inte gå in i detta med min familjs välmående som insats!
Ja, det finns mycket kritik mot bankerna för att, som man menar, de lånar ut alltför vidlyftigt. Dvs att man anser att bankerna borde vara mer restriktiva i sin kreditgivning. Och här med motivet att vid en allvarligare konjukntursvacka så åker skattebetalarna på att göra räddningsaktioner. Och för att undvika det borde bankerna vara mer restriktiva.

Vi ser också att hushållens skuldsättning i relation till BNP har stigit kraftigt de senaste 10 åren. Desto högre den är desto sårbarare blir såväl samhället som banksystemet vid en allvarligare konjunkturnedgång. Och Riksbanken sitter redan med extremlåg ränta så deras handlingsutrymme är drastiskt begränsat.

Just 8% ränta kan kanske vara ett sätt för bankerna att hantera att någon i familjen blir arbetslös. Och då ligger er smärtgräns lägre. Det behöver inte innebära att räntan ska gå upp i 8%.
Tidigare har man kört med 7%. Men nu har långa räntorna i USA stigit drastiskt och ser inte ut att sluta stiga så det kan väl ha bidragit till att man ökat på till 8%. Sverige är ingen isolerad ö. Stiger marknadsräntorna i omvärlden kommer de att stiga här också.

Ca 5 ggr årsinkomsten ligger gränsen för vad bankerna lånar ut. Men då sker reduktion om man har något som innebär utgifter. Det kan vara sådant som barn, sommarstuga, underhåll etc. OBS att en skuldfri sommarstuga reducerar lånebeloppet. Det är inte brist på säkerhet det handlar om.

Hade ni varit utan barn hade ni antagligen fått låna det tänkta beloppet. Men då hade ni också haft en bättre betalningsförmåga.

ChristinaH skrev:
Undrar emellertid lite, vem har råd att bygga nytt idag???
Den utlåning som banksystemet har finns också som inlåning. Inlåningen kan vara både via bankkonton och upplåning via obligationer. Så även om en del av finansieringen av den omfattande skuldsättningen i samhället kommer från pensionsfonder od, så är en hel del via bankkonton.

Jag känner till folk som skulle kunna köpa ert hus kontant. Och då handlar det inte om någon VD utan om tämligen vanliga människor som bara inte bränt av lönen varje månad. Men som antagligen är betydligt äldre än er. Det tar ett tag att accumulera ihop lite besparingar. Och egentligen finns väl inget som säger att unga familjer ska kunna sitta med nybyggda hus. Jag vet en 40-talist (som folk nu säger haft det så förspänt) som bodde med fru och barn i en etta med utedass som ung. På så vis har ni det kanske bättre. (Men den familjen kunde faktiskt bygga sig en villa så småningom).
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
singemoller skrev:
HHejar precis fått lånelöfte av banken (SEB) inför visning. Kontaktpersonen på banken kunde lämna lånelöfte direkt inom vissa ramar utan att gå vidare uppåt i organisationen, och en av de ramarna var att lånet inte skulle vara högre än familjen årsinkomst innan skatt x 5, dvs en total månadsinkomst i familjen på 50000 skulle ge 600' x5 = 3 milj.
Vi har fått precis samma besked i våra diskussioner med banken (SEB). Upp till fem gånger årsinkomsten innan skatt kan det lokala kontoret lova själva. Vill man låna mer måste frågan vidare till "bolånegruppen" inom banken.

Jag tycker att det är mer pedagogiskt av banken att sätta ett "lånetak" på just årsinkomsten ggr x än att koppla det mot räntan. Bara den här tråden visar ju att många lägger tid och kraft på att diskutera om 8% ränta är ett rimligt krav när det inte spelar någon som helst roll i diskussionen med banken.

Personligen tycker jag att 5 gånger årsinkomsten är en för hög belåning - speciellt om man är i ett skede av livet där te x föräldraledighet är aktuellt inom en snar framtid.

/Krille
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Jag läste inte de mellersta sidorna utan reagerade när jag såg att ni har tänkt att bygga 160-180 kvadratmeter hus.

Varför måste folk bygga så stort i dag?
Ni är en 4-personersfamilj. Med ett rum till er var á 10 kvadrat. + ett vardagsrum á max 30 kvadrat + ett kök 25 kvadrat, hall 3-4 kvadrat, badrum 6 kvadrat, en extra toa 2 kvadrat, förråd 10 kvadrat blir det 117 kvadrat.

Med ett mindre hus blir ju kostnaden lägre även för värme i framtiden, plus att huset inte verkar för stort när barnen flugit ut.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
F
Havskatten skrev:
Jag läste inte de mellersta sidorna utan reagerade när jag såg att ni har tänkt att bygga 160-180 kvadratmeter hus.

Varför måste folk bygga så stort i dag?
Ni är en 4-personersfamilj. Med ett rum till er var á 10 kvadrat. + ett vardagsrum á max 30 kvadrat + ett kök 25 kvadrat, hall 3-4 kvadrat, badrum 6 kvadrat, en extra toa 2 kvadrat, förråd 10 kvadrat blir det 117 kvadrat.

Med ett mindre hus blir ju kostnaden lägre även för värme i framtiden, plus att huset inte verkar för stort när barnen flugit ut.

Läser du så är dom snart 5. Sen så skulle jag vilja se det hus med en acceptabel plaklösning som klarar sig på en hall på 3-4 kvm och helt utan tvättstuga och entré.

Men på 145-150 borde det fungera.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
singemoller skrev:
HHejar precis fått lånelöfte av banken (SEB) inför visning. Kontaktpersonen på banken kunde lämna lånelöfte direkt inom vissa ramar utan att gå vidare uppåt i organisationen, och en av de ramarna var att lånet inte skulle vara högre än familjen årsinkomst innan skatt x 5, dvs en total månadsinkomst i familjen på 50000 skulle ge 600' x5 = 3 milj.
Hej! Så roligt för er, grattis!
Undrar lite dock, hur motiverar man en sådan kalkyl? Har inte hört talas om ngt liknade!
 
ChristinaH skrev:
Hej! Så roligt för er, grattis!
Undrar lite dock, hur motiverar man en sådan kalkyl? Har inte hört talas om ngt liknade!
För de allra flesta blir resultatet av denna kalkyl detsamma som att räkna på att man ska klara 8%. Så det är bara en förenklad kalkyl från bankens sida.

/Krille
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Havskatten skrev:
Jag läste inte de mellersta sidorna utan reagerade när jag såg att ni har tänkt att bygga 160-180 kvadratmeter hus.

Varför måste folk bygga så stort i dag?
Ni är en 4-personersfamilj. Med ett rum till er var á 10 kvadrat. + ett vardagsrum á max 30 kvadrat + ett kök 25 kvadrat, hall 3-4 kvadrat, badrum 6 kvadrat, en extra toa 2 kvadrat, förråd 10 kvadrat blir det 117 kvadrat.

Med ett mindre hus blir ju kostnaden lägre även för värme i framtiden, plus att huset inte verkar för stort när barnen flugit ut.
Hm, måste och måste... Det finns knappt några måsten för oss i detta sammanhang, enbart önskemål. Det du missade är att vi i januari är en familj med tre barn, vårt önskemål är således att få var sitt rum till vardera barn. För inte så länge sedan levde man med tio barn i en liten lägenhet och det är klart att det skulle gå även för oss... Tror emellertid att de flesta människor stävar efter att få det så bra som möjligt men det är en balansgång i att få det bra praktiskt såväl som ekonomiskt!
Jag och min sambo har båda vuxit upp i 1 1/2 plans hus och det är vår referens så att säga. Tycker att det är rätt bra att barnen, när de blir lite större har ett "eget" våningsplan att röra sig på. Dessutom, är inte 1 1/2 plans hus mer energismarta än ett 1 plans hus, värmen återanvänds när den stiger? Även billigare i m2 pris? Och så kräver 1 1/2 plans huset inte lika stor boa (heter det så?) tomt yta. Det hus vi har bestämt oss för är 156 m2 stort, känns lagom stort för oss :)).
 
Redigerat:
Krille4 skrev:
För de allra flesta blir resultatet av denna kalkyl detsamma som att räkna på att man ska klara 8%. Så det är bara en förenklad kalkyl från bankens sida.

/Krille
Okej!
 
fsn och ChristinaH m fl; Förråd behövs ju också och ibland även ett garage. Hur som helst 15-16-17 år går väldigt fort och då står man där med tomma rum som bara samlar bråte. Ofta är det också så att barnen börjar i skola på annan ort och då ha rman tidigare problem med överytor. Å andra sidan byggde vi ut när barnen flyttat hemifrån men det berodde ej på platsbrist. :cool:
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.