A
Korvgubbe skrev:
Måste vara härligt att vara hantverkare och slippa se världen i andra färger än svart eller vitt.
Antingen frågar man om minsta detalj, ner till vilken typ av skruv som ska användas i klammern, eller så frågar man inte ett skit och kör på sin "branschstandard"...

Är kromade radiatorer verkligen så vanliga att det har hunnit utvecklas någon branschstandard än?
Men om hantverkaren inte ska få sk-t för sina val måste han ju fråga om allt, tänk om han bara frågar om fem grejor kan man ju ge sig den på att det är den sjätte,sjunde eller rent av den sjuttielfte saken som blir fel för att han inte frågade om just den.

Men jag håller med om att om elementet är speciellt så finns all anledning att fråga lite extra från hantverkarens sida. Men också, om det är något som är extra viktigt för kunden så bör kunden försäkra sig om att det blir gjort såsom det var tänkt, allt annat är att betrakta som att man delegerar beslutet till någon annan, det måste man inse.

Det är bara gå till it-branchen och höra hur många gånger systemutvecklare klagar över dåliga specifikationer, one-liners till kravställningar från kund och sen klagomål från kunderna att de inte tycker de har fått det de beställt. Där är det å andra sidan sedan länge känt att dåliga krav leder till dåliga system så man jobbar mycket med hur man ska få kund och leverantör att förstå varandra med prototyper, kontinuerlig feedback, ha kunden närvarande osv.
 
Vi pratar väl om kromade rör vertikalt efter (möjlig) vit vägg.

Hantverkaren träffar kanske 2-5 kunder per vecka, en kund träffar kanske 2-5 hantverkare i hela sitt liv.....för vem kan man tycka det är enklast? Att hantverkaren ska fråga sig fram för varje detalj hos varje kund, dvs i värsta fall 100 ggr per månad samma saker (då det ändå visar sig att "standard" är det som gäller vid 80% av projekten) eller att kund påvisar med någon typ av underlag/frågor hur denne vill ha det?
 
Glufsglufs skrev:
Vi pratar väl om kromade rör vertikalt efter (möjlig) vit vägg.

Hantverkaren träffar kanske 2-5 kunder per vecka, en kund träffar kanske 2-5 hantverkare i hela sitt liv.....för vem kan man tycka det är enklast? Att hantverkaren ska fråga sig fram för varje detalj hos varje kund, dvs i värsta fall 100 ggr per månad samma saker (då det ändå visar sig att "standard" är det som gäller vid 80% av projekten) eller att kund påvisar med någon typ av underlag/frågor hur denne vill ha det?
För hantverkaren självklart! För honom skall ju frågorna gå som på rutin! Det ingår i hans jobb, precis som en tekniker i helpdesken skall fråga om användaren prövat att starta om... säkert inte så kul för helpdesk tjejjen/killen heller. Men det ingår i jobbet för att slutresultatet skall bli rätt.
Det var inget vidare bra argument för att det skulle vara kundens fel (i vilken annan branch är det för övrigt ett motto).
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Det verkar som att vi är rörande överens om att det inte finns nån standard när det kommer till det estetiska :)
Fackmannamässigheten handlar inte bara om de uppenbara sakerna som att saker sitter rakt, att man inte använt skruvar med olika utseende, att man inte slarvat med underarbete osv, utan även att man är rimligt säker på att man gör det kunden vill göra framförallt när kunden är en privatperson.

(Finns gips i andra färger än vitt??? Synd att ingen sa det. Hade varit kul med ett vinrött gips eller ett grönt som omväxling:))
 
sunqan skrev:
.

(Finns gips i andra färger än vitt??? Synd att ingen sa det. Hade varit kul med ett vinrött gips eller ett grönt som omväxling:))
ehhh, jag har faktiskt aldrig sett annan färg än vitt.......

Finns det andra färger för inomhusbruk menar du??
 
Det är intressant att konstatera att rörmokare och elektriker verkar ha diametralt motsatta åsikter om det estetiska. Vi har i andra trådar konstaterat att elektriker inte kan ha med sig standardmaterial med sig till kunderna från början, eftersom det finns hundratals olika modeller av brytare och vägguttag, och det måste bli precis rätt. Medan rörmokarna är fullständigt ointresserade av utseendet på det de monterar och kör på "branschstandard".
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
pappskallen skrev:
ehhh, jag har faktiskt aldrig sett annan färg än vitt.......

Finns det andra färger för inomhusbruk menar du??
Deta var nån i ett tidigare inlägg som antydde det. Men det handlade inte om gipsskivor utan om sånt gips som ortopeder använder :)
 
ok, då är jag med:)
 
Allt är inte svart eller vitt......

Jag tror/tycker så här: när en hantverkare gör mindre jobb/installationer så måste det naturligtvis finnas en låt oss kalla det lägstanivå för när man ska ta kontakt och reda ut saker och ting (praktiska och estetiska) med slutkund.
Man kan inte stå och käbbla om varenda liten detalj, det priset är helt enkelt ingen villig att betala. För ska hantisen göra det på alla jobb han är på så tappar denne givetvis gnistan totalt. det blir helt enkelt för tungrott att jobba så.
Huruvida TS fall hamnar inom gränsen för vad som borde diskuteras eller inte vet jag inte utan det får någon med branschkännedom uttala sig om men spontant så känns det inte så.....

Sedan är det givetvis så att vissa saker måste diskuteras, och då ska givetvis hantverkaren agera professionellt.

Är sedan hantisen UE så är ju givetvis det ytterligare ett problem.

Grejen är väl den att privatkunden i vissa fall tycker att just deras lilla grej är hyperviktigast i hela världen men det funkar ju naturligtvis inte riktigt så......

En undran jag har är: om det nu var så viktigt för TS, varför påtalade han inte detta innan alt. gick igenom arbetet med entreprenören??

I övrigt tycker jag att Mikael_L har skrivit ett mycket bra inlägg (#61)
 
Redigerat:
Det är inte lätt att vara okunnig beställare heller....men en hantverkare skall anpassa sitt arbete till omgivningen, dvs är det ett vardagsrum eller finsal så monterar man inte ett kamflänselement även om det är galvat. Ja nu tog i och överdrev ordentligt. ;)
Måste spä på diskussionen lite.
 
seniorkonsult skrev:
Det är inte lätt att vara okunnig beställare heller....men en hantverkare skall anpassa sitt arbete till omgivningen, dvs är det ett vardagsrum eller finsal så monterar man inte ett kamflänselement även om det är galvat. Ja nu tog i och överdrev ordentligt. ;)
Måste spä på diskussionen lite.
Ja men det har ju verkligen hantverkaren gjort i TS fall. Han har använt kopparrör som normalt målas in i vitt eller i väggens kulör. I vardagsrum och kök brukar man inte ha kromade rör till radiatorerna utan där brukar man nog mest av allt måla dessa. Sen har han valt bort Prisolrör för att dessa inte blir snygga att lägga öppet då dom kommer att ringla sig fram som en orm.

Så med ditt sätt att se på saken har han lyckats perfekt. ;)
 
Redigerat:
Jag jobbar som montör och jag tycker det hör till jobbet att pejla av vad kunden önskar och att kunden i slutänden ska bli nöjd. Det kallas yrkesstolthet.

Jag tycker det är rätt osmakligt om man i princip struntar i vad kunden vill ha och dessutom står och flinar åt kunden. Jag hade tagit den smällen själv och gjort om så kunden blev nöjd, kunden måste stå i fokus, har gjort det och kommer säkerligen få göra det igen, ibland får man hjärnsläpp och gör fel, oftast går det att rätta till. Sen finns det alltid omöjliga kunder men det är ett kapitel för sig.

En nöjd kund ger kanske två nya. Medans om man har en missnöjd kund så tappar man minst tio direkt.

Hade en plattsättare(nogrann som tusan) och han sa att om inte både han och jag är nöjd när han lämnar så gör han om det, han skulle ALDRIG lämna en kund missnöjd, ovanligt kanske, men han har en yrkesstolhet.
 
  • Gilla
Ceril och 5 till
  • Laddar…
Efter att ha läst denna tråd ett par gånger så förvånas i alla fall jag över att vissa tycks ha en 100% träff på dåliga hantverkare som inte kan kommunicera eller göra bra arbeten.

Själv konfronteras jag med hantverkare flera gånger i veckan i mitt jobb och ganska ofta när jag håller på att renovera mina egna hus. Jag träffar sällan eller nästan aldrig på denna typ av hantverkare utan har mest goda egna erfarenheter av hantverkare.

Detta får mig att tänka på det gamla talesättet "att som man bemöter andra blir man själv bemött".........

Kan det vara så enkelt att alla de som alltid möter dåliga hantverkare har ett eget utpräglat dåligt beteende med kass kommunikationsteknik och ett förödmjukande sätt mot hantverkaren? För det är ju ganska otroligt att vissa enbart lyckas möta dåliga hantverkare.
 
  • Gilla
Glufsglufs och 2 till
  • Laddar…
oceanis: betr bemötandet håller jag helt med dig. Det finns många besserwissare som inte resp hantverkaren och dennes yrkeskunskaper men detta tycks inte vara fallet här.
 
  • Gilla
Glufsglufs och 1 till
  • Laddar…
A
xdigger skrev:
Jag jobbar som montör och jag tycker det hör till jobbet att pejla av vad kunden önskar och att kunden i slutänden ska bli nöjd. Det kallas yrkesstolthet.

Jag tycker det är rätt osmakligt om man i princip struntar i vad kunden vill ha och dessutom står och flinar åt kunden. Jag hade tagit den smällen själv och gjort om så kunden blev nöjd, kunden måste stå i fokus, har gjort det och kommer säkerligen få göra det igen, ibland får man hjärnsläpp och gör fel, oftast går det att rätta till. Sen finns det alltid omöjliga kunder men det är ett kapitel för sig.

En nöjd kund ger kanske två nya. Medans om man har en missnöjd kund så tappar man minst tio direkt.

Hade en plattsättare(nogrann som tusan) och han sa att om inte både han och jag är nöjd när han lämnar så gör han om det, han skulle ALDRIG lämna en kund missnöjd, ovanligt kanske, men han har en yrkesstolhet.
Det du beskriver är hanteringen efter att det gått snett vilket är föredömligt.

Men här får jag för mig att det snarare handlar om att TS stör sig (förutom på hånflinen) på att hantverkaren inte gjorde rätt från början, dvs monterade de rör som TS ville ha utan att fråga, eller åtminstone frågade vilka rör som TS ville ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.