2 vuxna, 2 barn. Ramlar också in på 5-6k i månaden. Oftast jag som handlar och blandar lågpris och dyrare varor. Resonerar så att om jag inte begriper eller upplever en kvalitétsskillnad mellan dyrt och billigt så köper jag det billigare alternativet.

Förra gången jag var pappaledig så provade jag att pressa matkontot genom att företrädelsevis handla på Lidl, baka mycket själv och äta mycker kokkött som högrev och liknande. Det funkade rätt bra och det är inget fel på lidl-käk kvalitetsmässigt - vissa saker är bra och vissa saker är dåliga precis som på ica - men utbudet är kasst så man åker ofta på kompletteringshandel.

Numera har jag mestadels gått över till Willys, de ligger ofta 5%-10% under ICA maxi i pris här i Falun utan att det är några problem med utbudet. Dessutom håller de inte på med lika mycket fula detaljhandelstrick som ICA så jag slipper bli arg när jag handlar. Skulle tro att jag sparar omkring 6000 per år bara på att välja en annan butik.

Rent ekonomiskt ingår öl ofta i maten. Livsmedelsbutikerna har ju ofta kvalitétsöl i 3.5%-sortimentet och det funkar bra tycker jag. Har inte gjort någon jämförelse mot samma öl med högre alkoholhalt men jag tycker att en 3.5% pilsner urquell smakar bra.
 
Korvgubbe skrev:
De enklaste sätten att kapa i matbudgeten är att börja handla efter säsong och att dra ned på köttet.

Nästa gång ni handlar, gå först ett varv eller två bland grönsakerna och kolla vad som är billigt just nu, och bygg en måltid kring det istället för så som allt för många gör: Börja med köttet och sedan fundera över vad man kan ha till det...

Haha, kan se mig gå runt och försöka planera en måltid bland frukten varv efter varv med en unge som plockar in allt han kan och når i vagnen och en som MÅSTE bajsa så får man kommer till en ny hylla....

Matkontot är stort, precis som min mage, ett stort svart hål som måste fyllas.
 
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
Mitt överlevnadstips för andra småbarnsföräldrar är att planera käket för en hel vecka hemma och sedan lägga upp en inköpslista som är sektionerad efter hur butiken är upplagd så att man slipper vimsa fram och tillbaks. Det går betydligt snabbare att handla då.

En till fördel med att handla på willys är att de har mjölk som är lite hårdare pastöriserad. Den har betydligt längre hållbarhet så man behöver inte åka och handla lika ofta. Det spar man också pengar på eftersom det minskar spontaninköpen.
 
2 vuxna och ett barn som sparkar och vill ut så frugan äter lite mer just nu. Vi klarar oss på 3000 i månaden och vi äter på restaurang minst ett par gånger i veckan. När vi handlar så går vi bara på pris så länge varorna är fräscha, märken och ursprung är för oss totalt ointresanta begrepp.

Lidl är favoritbutiken. Vi har aldrig några shoppinglistor utan när vi går runt i butiken tittar vi efter rea och kort datum, sedan får menyn anpassas till detta. Vi äter en hel del och köper även en del skräpmat som snickerskopior (underbara när man grovarbetat i trädgården en dag och skakar av trötthet) och glass (Lidls kopieklassar tycker jag är lika goda som Magnum). Jag brukar svänga förbi Lidl på väg hem från jobbet 3.4 ggr i veckan och spana. Hitta jag något billigt så åker det med.

Vi äter mängder med färska grönsaker (även frysta) och inte så mycket kött. Mest blir det fryst kyckling men även fläsk när det är rea. Aldrig nötkött eller lamm. I sommar har vi kunnat grilla en hel del för det blir alltid lite kvar som dom får sätta ner med 30%. Ofta har Lidl kampanj på säsongens grönsaker typ vindruvor 9.90 för 500g och då åker några lådor med. Man får anpassa sig till säsongerna.

Restaurangbesöken går alltid till McDonalds, ingen "the sliding cube" (bästa TV-reklamen jag sett på länge) för oss. Cheeseburger för 10kr och BigMac Junior/McChicken Jr för 15kr är vad vi äter, aldrig pommes eller cola. Vi är snåla men inga talibaner, fyra McChicken Jr så klarar vi en hel dag ute. Och att åka hem kostar också pengar i form av bensin.

Jag tar alltid med lunchlåda rtill jobbet, inga undantag. Det blir alltid hemlagad mat förutom 3-4 pizza per vecka i ugnen som Lidl alltid säljer för typ 15 kr styck, då räcker en till middag för mig och frugan och vi kompletterar med lite ris.
 
Anders_Nilsson skrev:
2 vuxna och ett barn som sparkar och vill ut så frugan äter lite mer just nu. Vi klarar oss på 3000 i månaden och vi äter på restaurang minst ett par gånger i veckan. När vi handlar så går vi bara på pris så länge varorna är fräscha, märken och ursprung är för oss totalt ointresanta begrepp.

Lidl är favoritbutiken. Vi har aldrig några shoppinglistor utan när vi går runt i butiken tittar vi efter rea och kort datum, sedan får menyn anpassas till detta. Vi äter en hel del och köper även en del skräpmat som snickerskopior (underbara när man grovarbetat i trädgården en dag och skakar av trötthet) och glass (Lidls kopieklassar tycker jag är lika goda som Magnum). Jag brukar svänga förbi Lidl på väg hem från jobbet 3.4 ggr i veckan och spana. Hitta jag något billigt så åker det med.

Vi äter mängder med färska grönsaker (även frysta) och inte så mycket kött. Mest blir det fryst kyckling men även fläsk när det är rea. Aldrig nötkött eller lamm. I sommar har vi kunnat grilla en hel del för det blir alltid lite kvar som dom får sätta ner med 30%. Ofta har Lidl kampanj på säsongens grönsaker typ vindruvor 9.90 för 500g och då åker några lådor med. Man får anpassa sig till säsongerna.

Restaurangbesöken går alltid till McDonalds, ingen "the sliding cube" (bästa TV-reklamen jag sett på länge) för oss. Cheeseburger för 10kr och BigMac Junior/McChicken Jr för 15kr är vad vi äter, aldrig pommes eller cola. Vi är snåla men inga talibaner, fyra McChicken Jr så klarar vi en hel dag ute. Och att åka hem kostar också pengar i form av bensin.

Jag tar alltid med lunchlåda rtill jobbet, inga undantag. Det blir alltid hemlagad mat förutom 3-4 pizza per vecka i ugnen som Lidl alltid säljer för typ 15 kr styck, då räcker en till middag för mig och frugan och vi kompletterar med lite ris.
Måste säga att detta låter tråkigt. Käka fryst pizza med ris för att det är billigt?

Vi ligger på ca 8000-10000/månad, 2vuxna och en 1-åring. Inkl blöjor osv.
Storhandlar varje vecka men glömmer ofta hälften känns det som. Trots inköpslista. Kompletterar på en liten ica med hutlösa priser.
 
hantverkare1 skrev:
Måste säga att detta låter tråkigt. Käka fryst pizza med ris för att det är billigt?

Vi är väl några här som inte har så höga krav på maten vi äter helt enkelt.

Denna veckan har jag ätit vita bönor direkt ur burken eller nudlar med ketchup, det funkar och jag kan lägga mer pengar på sånt jag har höga krav på och vill göra. :)
 
Redigerat:
MTech skrev:
hade du handlat på coop hade kupongen vart på 875kr;)
Och hon hade handlat för 18 200:-

:)
 
MTech skrev:
hade du handlat på coop hade kupongen vart på 875kr;)
Och hela kalaset hade gott på 19500 istället för 17500 antagligen...?! Men frågan är om det gjort något med den bonusen..!
 
Nyfniken skrev:
Och hon hade handlat för 18 200:-

:)
Hon, vem är hon..? 😉
 
T
Anders_Nilsson skrev:
2 vuxna och ett barn som sparkar och vill ut så frugan äter lite mer just nu. Vi klarar oss på 3000 i månaden och vi äter på restaurang minst ett par gånger i veckan. När vi handlar så går vi bara på pris så länge varorna är fräscha, märken och ursprung är för oss totalt ointresanta begrepp.

Lidl är favoritbutiken. Vi har aldrig några shoppinglistor utan när vi går runt i butiken tittar vi efter rea och kort datum, sedan får menyn anpassas till detta. Vi äter en hel del och köper även en del skräpmat som snickerskopior (underbara när man grovarbetat i trädgården en dag och skakar av trötthet) och glass (Lidls kopieklassar tycker jag är lika goda som Magnum). Jag brukar svänga förbi Lidl på väg hem från jobbet 3.4 ggr i veckan och spana. Hitta jag något billigt så åker det med.

Vi äter mängder med färska grönsaker (även frysta) och inte så mycket kött. Mest blir det fryst kyckling men även fläsk när det är rea. Aldrig nötkött eller lamm. I sommar har vi kunnat grilla en hel del för det blir alltid lite kvar som dom får sätta ner med 30%. Ofta har Lidl kampanj på säsongens grönsaker typ vindruvor 9.90 för 500g och då åker några lådor med. Man får anpassa sig till säsongerna.

Restaurangbesöken går alltid till McDonalds, ingen "the sliding cube" (bästa TV-reklamen jag sett på länge) för oss. Cheeseburger för 10kr och BigMac Junior/McChicken Jr för 15kr är vad vi äter, aldrig pommes eller cola. Vi är snåla men inga talibaner, fyra McChicken Jr så klarar vi en hel dag ute. Och att åka hem kostar också pengar i form av bensin.

Jag tar alltid med lunchlåda rtill jobbet, inga undantag. Det blir alltid hemlagad mat förutom 3-4 pizza per vecka i ugnen som Lidl alltid säljer för typ 15 kr styck, då räcker en till middag för mig och frugan och vi kompletterar med lite ris.
Detta är påhittat väl?:confused:
 
tank77 skrev:
Detta är påhittat väl?:confused:
Pizza med ris är väl fint?
Med lite brunsås till så börjar vi närma oss det mångkulturella samhället på allvar (y)
 
Nyfniken skrev:
Och hon hade handlat för 18 200:-

:)
Nä nu ljuger ni;)
Här i byn är Ica avsevärt dyrare men det kan ju vara lokalt:)
 
Efter att ha läst tråden kan jag konstatera att våra 4-5000kr på 2 vuxna 1barn och 1 hund är helt ok. Kan också konstatera att jag är väldigt glad över att vi inte behöver springa och köpa mjölk var och varannan dag :p
 
Egentligen borde man sluta äta och bara dricka tysköl :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.