Soldyrkaren skrev:
Har även du flera gräsytor med en smal passage emellan?
På min ena yta har jag två öar och ett fast hinder, den andra ytan har en ö och två fasta hinder.
Varför jag förklara detta är för att supporten hela tiden hävdar att detta sammanslaget gör att min klippare har problem av olika slag.
Nja, jag har en hyfsat rektangulär gräsmatta, men på båda kortsidorna finns "avstickare" på några meter (säg 8x3 meter). Lite svårt att förklara men pga dessa avstickare så blir det ganska lång sträcka att gå runt...
 
Soldyrkaren skrev:
Har även du flera gräsytor med en smal passage emellan?
På min ena yta har jag två öar och ett fast hinder, den andra ytan har en ö och två fasta hinder.
Varför jag förklara detta är för att supporten hela tiden hävdar att detta sammanslaget gör att min klippare har problem av olika slag.
Supporten kan finne på å hevde at du har problem fordi du har en kvadratisk yta utan nogra hinder, eller at du har problem fordi inte har en kvadratisk yta utan nogra hinder. Alt beroende på hvem du snakker med.
 
Soldyrkaren skrev:
Täckningen i Sverige är exakt den samma som i Norge eftersom du hämtar signaler från samma satelliter , du får nog se över din utrustning och kartleverantör :)
Siden du ikke forsto at det var en spøk kan vi ta den seriøse tilnærmingen. GPS er avhengig av fri sikt til et antall satellitter. Vi bor langt nord, og de fleste satellitter er derfor sør for oss. Befinner man seg nord for høye bygninger (Stockholm) eller fjell (Båstad) vil posisjonen bli mindre sikker.
 
Hjälp!

Har nu installerat hela rasket men fick problem när jag skulle köra igång maskinen. Jag stegade igenom menyvalen med språkinställning och tid men efter tiden så borde "Installation - Tryck följ tråd för att avsluta installationsprocessen" kommit upp, detta hände dock inte. Efter att utan framgång ha kollat igenom alla menyval för att eventuellt kunna starta trådsökningen därigenom så testade jag att trycka "Klipp" för att se vad den gjorde. Den tog sig dock bara en halv meter bakåt. vred sig om och sedan kom ett felmeddelande med "Kontakta Bosch, felkod 45".

1. Har googlat efter den felkoden men inte hittat den. Någon som vet vad den betyder?

2. Första gången hade jag glömt att sätta i den röda nyckeln/huvudströmbrytaren innan jag satte den i laddstationen, kan detta ha påverkat?

3. Kan man återställa alltihop i förhoppning att göra om inställningarna? Då kanske jag får förfrågan om att följa tråden...


tack på förhand!
 
Ahh, äntligen hittat en kartong att stoppa ner min klippare i för att skicka den till service. Tyvärr slängde jag min orginalkartong efter någon månad. Fick ärva grannens HQ kartong(y). Tejpade över alla HQ-loggor men det hjälper föga då det riktigt lyser HQ om den, Hoppas Danmark har sinne för humor:D.

Måste ge en eloge till Jula i Jönköping som utan konstigheter hjälpte mig att skicka klipparen till service. Jag fick min klippare på köpet när jag i våras skaffade en IVT värmepump. Klipparen levererades direkt från Bosch till mig så jag hade ingen butik att gå tillbaka till, supporten sa att det skulle gå bra att gå till vilken butik som helst. Jag räknade med strulig hantering, men icke.. Inte ens kvitto behövdes, vilket var skönt då jag slängt fraktsedeln, Hoppas nu på snabb hantering då jag börjat tröttna på motorgräsklipparklippning..
 
Jonbeee skrev:
Hjälp!

Har nu installerat hela rasket men fick problem när jag skulle köra igång maskinen. Jag stegade igenom menyvalen med språkinställning och tid men efter tiden så borde "Installation - Tryck följ tråd för att avsluta installationsprocessen" kommit upp, detta hände dock inte. Efter att utan framgång ha kollat igenom alla menyval för att eventuellt kunna starta trådsökningen därigenom så testade jag att trycka "Klipp" för att se vad den gjorde. Den tog sig dock bara en halv meter bakåt. vred sig om och sedan kom ett felmeddelande med "Kontakta Bosch, felkod 45".

1. Har googlat efter den felkoden men inte hittat den. Någon som vet vad den betyder?

2. Första gången hade jag glömt att sätta i den röda nyckeln/huvudströmbrytaren innan jag satte den i laddstationen, kan detta ha påverkat?

3. Kan man återställa alltihop i förhoppning att göra om inställningarna? Då kanske jag får förfrågan om att följa tråden...


tack på förhand!
Lyser eller blinker det grønne lyset på basen?
Hvor høyt står batterinivået?

La klipperen stå til lading en time, velg [slett kart] i menyen. Etter reboot trykk [kartlegg].
 
Gröna lampan lyser konstant, så allt borde vara ok där. Batterinivån låg väl på ca 80-90 % när jag testade.

Skall prova att radera kartan imorgon så får vi se om det fungerar, annars blir det väl till att ringa Bosch... :|
 
Nu har Bosch bytt från tekniker/ingenjörer till läkare på serviceavdelningen.
Aningen irriterad på att supporten som i början av sommaren varit i mitt tycke rimligt snabb och korrekt nu övergått till landstingets principer för läkekonsten.
Eller som en amerikan direkt sagt BULL!!

Ett långt brev följer.
*********************
Sehr geerte Herr Doktor Arzt Jxxxxxxxxxn.

Med all respekt för läkekonsten, men jag verkligen om de rönen, tiderna och behandlingmetoderna har att göra i tekniska sammanhang.

Jag är elektroniker och har varit med om att konstruera testa och göra manual till avancerad mätutrustning som jag servat, drifttaget och utbildat på under 5 år i länder från Canada till Nya Zeeland. Jag har även på senare tid sysslat en del med UAV som mera bör likna robotar i algoritmer och sensorer.

Är det inte rimligare att låta en tekniker-ingenjör sköta felsökning med mätinstrument än att låta en läkare fundera ut vad som kan vara fel-sjukt i en elektrisk apparat?

Jag har tidigare ansett att Bosch varit seriösa med snabb ock korrekt service, men jag funderar på att ändra min åsikt.

16 aug 2013 Jag hade ett enkelt problem med ett par plastsplines i ett hjul som lossnat.
Jag blev ombedd att skicka in klipparen laddstationen och kraftdelen till laddaren.

26 aug 2013 Jag fick tillbaka en klippare med utbytt begagnat hjul utan något test-serviceprotokoll.
Klipparen fungerade inte när jag kopplade in den på identisk samma plats och slinga som fungerat utan problem hela sommaren.

28 aug 2013 Ni vill att jag ska göra en testanläggning med inte bara en utan 2 olika banor! Detta anser jag knappast kan vara en rimlig åtgärd för en slutkund med problem att klipparen inte ens vill gå ut och kartera trots att laddstationen visar grönt och att slingan med mätinstrument visar samma resistans som tidigare.

6 sep 2013 Gräset växer fortfarande och jag har fortfarande inte varken material, tid eller plats för att göra en eller två testanläggningar för Boschs räkning.

Med vänlig hälsning
xx
xx
xx

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Email PT Sweden [mailto:powertools_service.sweden@bosch.com]
Skickat: den 6 september 2013 15:19
Till: xx
Ämne: RE: SV: SV: BegäranfrånKontaktföns tret

Hej

Om du gör en testslinga kan jag utesluta olika fel, beroende på hur den beter sig på testslingan.
Det är som ett blodprov, du ser inget med det, däremot kan en läkare (jag) med hjälp av värderarna av provet dra olika slutsatser.

Eftersom det finns olika anledningar som gör att man får det problem du beskriver gäller det för mig att felsöka och skapa en grund, en bra grund är att flytta stationen och en testslinga, men börja med steg ett, en testslinga.

Vänliga Hälsningar / Best regards

Jxxxxn
BOSCH Kundtjänst

Robert Bosch AB
El-verktyg
Isafjordsgatan 15
SE-164 26 Kista
www.bosch-pt.com/se

Tlf.: +46 (08) - 750 18 20
Fax: +46 (08) - 750 16 76
Email: ew@se.boschkundtjaenst.com

Beställ online hela dygnet på EXTRANET: www.bosch-extranet.se


-----Original Message-----
From: xxx
Sent: Wednesday, August 28, 2013 12:32 PM
To: Sweden Powertools_Service (ST-CC/ICO)
Subject: RE: SV: SV: BegäranfrånKontaktföns tret

Jag hoppas att du skämtar.
Den slingan jag har är inte ändrad på ett par månader förutom att jag plockat bort laddstionen och trafon och skickat till dig på din begäran.
Jag har varken 20 meter tråd eller märlor, inte heller rimligt enkelt att flytta laddstationen 5 meter bort från där den varit hela tiden sedan mitten av maj eller när det var jag köpte maskinen.

Du får förklara vad man kan få ut av dina åtgärder som inte går att mäta sig fram till.

Jag har knappat in fabriksåterställning varefter klipparen har bootat om utan att den blivit bättre.
Vad gör en kallåterstart som inte en fabriksåterställning med ombootning gör?

MVH
xxxx

-----Original Message-----
From: Email PT Sweden <powertools_service.sweden@bosch.com>
Date: Wed, 28 Aug 2013 11:09:08 +0200 (W. Europe Daylight Time)
To: xxxxxx
Subject: RE: SV: SV: Begäran från Kontaktföns tret

>Hej xxxx
>
>Då gör vi följande:
>
>1. Testlina på ca 20m, den måste vara utan skarvar och på samma plats
>2. Fungerar Indegon inte på ovan, gör samma sak och flytta stationen minst 5m.
>
>Efter du har gjort steg ett eller två gör en kallåterställning:
>
>
>1. Stäng av strömmen
>
>2. Dra ut Indegon
>
>3. Dra ut den röda nyckeln
>
>4. Sätt in den röda nyckeln
>
>5. Vänta 5 minuter
>
>6. Slå på strömmen igen
>
>7. Sätt Indegon i stationen igen
>
>8. Tryck på en av de sex knapparna
>
>9. Gå in på: Meny, Inställningar, klippinställningar och sedan radera karta.
>
>
>
>
>Vänliga Hälsningar / Best regards
>
>Jxxxxn
>BOSCH Kundtjänst
>
>Robert Bosch AB
>El-verktyg
>Isafjordsgatan 15
>SE-164 26 Kista
>www.bosch-pt.com/se
>
>Tlf.: +46 (08) - 750 18 20
>Fax: +46 (08) - 750 16 76
>Email: ew@se.boschkundtjaenst.com
>
>Beställ online hela dygnet på EXTRANET: www.bosch-extranet.se
>
>
>
>
>-----Original Message-----
>From: xxxxx
>Sent: Monday, August 26, 2013 07:01 PM
>To: Sweden Powertools_Service (ST-CC/ICO)
>Subject: SV: SV: Begäran från Kontaktfönstret
>
>Hej.
>Jag fick tillbaka klipparen från Cheapy i dag.
>Det var ingen servicerapport och konstigt nog så var det inget hjul som såg ut att vara bytt. Har ni lagat hjulet och satt tillbaka det?
>
>Det som är konstigt nu är att klipparen vägrar gå.
>Jag har inte gjort något alls och laddplattan är tillbaka med samma spikhål som tidigare.
>
>Jag fick mata in kod igen. Sedan när den skulle kartera så klagade den på att den inte hade kontakt med slingan flera gånger innan den backade. Den gröna dioden lyste fast hela tiden så den indikerar inte något avbrott.
>
>När den backade ut så stod den och roterade runt sig själv minst 20 varv varefter den stannade och frågade om det var ett hinder eller dockningsstationen - den hade inte gått på något hinder utan stod ett par decimeter bakom laddstationen som den backat ut från.
>
>Jag satte tillbaka den i laddstationen och tryckte på "MAP" igen och då började den räkna ner utan att sen göra något. Vad jag än trycker på (MOW eller MENU) så händer inget.
>
>Ge mig lite råd tack.
>
>Med vänlig hälsning
>xxxx
 
Svar till pgerts långa utläggning.
Tråkigt att höra men du är inte ensam i din frustration.
Jag får precis samma inkompetenta bemötande från supporten i min jakt på problemlösningar.
Under hela sommaren har dom inte gett mej ett enda andvändbart tips, sicka gubbar!!
Dom rabblar om och om igen om testslinga-kallstart-skicka på service mm. mm. som ett mantra.
När jag läste ditt inlägg kom jag på den enda rimliga förklaringen, dom är support hubbotar!! som bara kan göra det dom är programmerade till, varken mer eller mindre. Troligen planterade där av HQ.
 
Redigerat:
KtmDanne skrev:
Ahh, äntligen hittat en kartong att stoppa ner min klippare i för att skicka den till service. Tyvärr slängde jag min orginalkartong efter någon månad. Fick ärva grannens HQ kartong(y). Tejpade över alla HQ-loggor men det hjälper föga då det riktigt lyser HQ om den, Hoppas Danmark har sinne för humor:D.

Måste ge en eloge till Jula i Jönköping som utan konstigheter hjälpte mig att skicka klipparen till service. Jag fick min klippare på köpet när jag i våras skaffade en IVT värmepump. Klipparen levererades direkt från Bosch till mig så jag hade ingen butik att gå tillbaka till, supporten sa att det skulle gå bra att gå till vilken butik som helst. Jag räknade med strulig hantering, men icke.. Inte ens kvitto behövdes, vilket var skönt då jag slängt fraktsedeln, Hoppas nu på snabb hantering då jag börjat tröttna på motorgräsklipparklippning..
Jag fick samma fina service av Jula Jönköping. När jag först var inne och talade om reklamation så undrade de om jag kontaktat supporten. (För att säkerställa att installationen var rätt gjord). Eftersom jag var säker på att jag gjort rätt och dessutom studerat detta forum ingående, så tyckte jag inte att det var så nödvändigt, men skickade ändå ett mail, som besvarades inom ett par timmar. Tog med mailet och maskinen. En vecka senare ringde Jula och sa att nu är klipparen tillbaka.
 
Todde Rask skrev:
Har provat varje gång samt varannan gång och den körde några kantklippningar i början men bara när jag ställde in varannan gång. Sedan har den inte behagat att syssla med kantklipp, men det kanske har att göra med att jag gjort ett par småjusteringar på slingan utan att kartera om.
Om jag ställer in kantklippning varannan gång då gör den det. Observra att det är vid varannan komplett klippning. Om den behöver 4 pass för att klippa hela gräsmattan, så sker kantklippningen vart 8:e klipp-pass.
 
Eriksgatan
Jonbeee skrev:
Hjälp!
Har nu installerat hela rasket men fick problem när jag skulle köra igång maskinen. Jag stegade igenom menyvalen med språkinställning och tid men efter tiden så borde "Installation - Tryck följ tråd för att avsluta installationsprocessen" kommit upp, detta hände dock inte. Efter att utan framgång ha kollat igenom alla menyval för att eventuellt kunna starta trådsökningen därigenom så testade jag att trycka "Klipp" för att se vad den gjorde. Den tog sig dock bara en halv meter bakåt. vred sig om och sedan kom ett felmeddelande med "Kontakta Bosch, felkod 45".

1. Har googlat efter den felkoden men inte hittat den. Någon som vet vad den betyder?

2. Första gången hade jag glömt att sätta i den röda nyckeln/huvudströmbrytaren innan jag satte den i laddstationen, kan detta ha påverkat?

3. Kan man återställa alltihop i förhoppning att göra om inställningarna? Då kanske jag får förfrågan om att följa tråden...


tack på förhand!
Hej Jonbee! jag misstänker starkt att du har fått en av de maskiner de tar ut ut produktionen och gör stickprov på för att se om allting är OK. Då kör de maskinen i 10-15 minuter. Jag har själv fått två stycken sådana. Vad som händer är att det då sparas en karta från provkörningen. Därför kommer inte kartering upp utan bara val mellan "Klipp" och "Inställningar". Jag har varit på dem om att de måste radera kartorna efter sig på de maskiner de testar men nej då....

Det enda du behöver göra är att gå in i inställningarna och leta upp "radera kartor". När du gjort detta kommer du förhoppningsvis att kunna kartera din egen tomt.
 
Tack för tipsen, Petterg och Eriksgatan. Jag gjorde som ni sa och mycket riktigt stack maskinen iväg på en kartering. Dock gick denna inte riktigt bra. På ett enda ställe så har jag en ganska stor ö runt en rhododendronbuske och maskinen gick helt sonika förbi det ställe där trådarna går 1 cm från varandra ut/in till ön. Jag skall testa att separera dessa lite eller kanske lyfta upp dem mer till ytan. Just nu sjönk de ner en bit i mossan. Jag körde två testvarv, samma resultat.

Vidare så gillade den inte heller den placering som jag visade med paint på föregående sida. Första gången den slog i baksidan på basstationen så sa jag att "det är basstationen", varpå den försökte köra runt och slog i trädet intill. "Ta bort hindret", jo då... :(
Andra gången som den slog i BS och jag tryckte in att det var BS så hände ingenting utan då började den klaga på att sladden in till BS inte var rak... Så den platsen för en basstation är nog helt enkelt för trång... Vilket är synd, för det är den mest lämpliga ur estetiskt synvinkel...
 
Eriksgatan
Svar till pgerts: Har du gänglåsning hemma? Har du kollat själv om hjulet är helt med hela splines i navet?
 
Eriksgatan
Jonbeee skrev:
Tack för tipsen, Petterg och Eriksgatan. Jag gjorde som ni sa och mycket riktigt stack maskinen iväg på en kartering. Dock gick denna inte riktigt bra. På ett enda ställe så har jag en ganska stor ö runt en rhododendronbuske och maskinen gick helt sonika förbi det ställe där trådarna går 1 cm från varandra ut/in till ön. Jag skall testa att separera dessa lite eller kanske lyfta upp dem mer till ytan. Just nu sjönk de ner en bit i mossan. Jag körde två testvarv, samma resultat.

Vidare så gillade den inte heller den placering som jag visade med paint på föregående sida. Första gången den slog i baksidan på basstationen så sa jag att "det är basstationen", varpå den försökte köra runt och slog i trädet intill. "Ta bort hindret", jo då... :(
Andra gången som den slog i BS och jag tryckte in att det var BS så hände ingenting utan då började den klaga på att sladden in till BS inte var rak... Så den platsen för en basstation är nog helt enkelt för trång... Vilket är synd, för det är den mest lämpliga ur estetiskt synvinkel...
Klipparen SKALL passera över 1 cm ledningar till från öar, det är liksom själva meningen med att ha en ö. En ö saknar landförbindelse, eller hur. Därför varken karterar den eller kantklipper runt ön, däremot kommer klipparen ändå att så småningom klippa runt ön många gånger... så du behöver inte vara rädd att du missar något. Om du däremot särar trådarna till 15 cm så kommer den att hantera busken som en halvö och kartera runt den. Tomten blir möjligen lite krångligare att hitta runt på eftersom du stänger till en passage på så vis och du riskerar få en sträng dåligt klippt gräs mellan kanttråd och buske men det behöver inte bli något problem, så testa! Glöm bara inte att kartera om efter att du gjort dessa förändringar.

Kolla att sladden under basstationen är rak och fortfarande sitter fast i sajpningarna under. Den kan ha lossnat när du vänder den eller när klipparen krockar i den efter karteringen. Hoppas att det bara var ren slump att den slog i trädet efter karteringen. Den behöver nog minst 2 m plats för att kunna göra en snygg båge runt om basstationen och docka efter karteringen. Sedan går den ut och klipper.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.