A
Som rubriken lyder... Har ringde Telia, Scanova mm... Har just köpt huset och de finns inga telejack!

Behöver få ADSL inkopplad asap pga arbete..

/klockan8
 
Vad är det för grund på kåken?
Är det krypgrund/torpargrund kanske du kan se om det finns en kabel och var den i så fall går upp.
Annars testa ledningskollen.se. Tar lite tid och det är inte säkert resultatet stämmer. Vår inkommande telefon var felritad.
 
Du får leta genom hela huset och se om du hittar någon kopplingsplint eller fråga föregående ägare.
På mitt hus gick telefonledningen upp på vinden (i väggen) och där satt en dosa med inkommande kabel.
Första jacket var infällt i mitt hus , så kolla även på väggarna i höjd med golvlisten om det sitter något täcklock fastskruvat.
 
ullberg
Det är inte riktigt tydligt i din fråga, men när du ringde Telia & Skanova, säger de att det ska finnas telefon dragen till din fastighet?

Jag förutsätter att du inte har luftledning för då borde det ju vara ganska lätt att identifiera. Så då tror jag det är bättre att börja leta "lågt", även om det givetvis kan vara kanaliserat via vinden.

/U
 
Letar du bara efter "gristryne" och finner inga eller har du telen kopplad i RJ45 uttag och inte tänkt på det eller finns det inga sådana heller?
 
Det är väl en sån fråga som fastighetsägare ska kunna svara på.

Jaha, är det du som är fastighetsägare? Och tog inte reda på sånt innan köpet? Det är lätt att vara efterklok...
 
Begär en utsättning av kabel med motivering att du skall gräva om dräneringen eller nått liknande - då får du i alla fall en anvisning om *var* på gården respektive nätägares ledningar ligger. Ritar dom då ett orange streck rätt mot huset så kan det ju vara en bra början att leta där
 
Är det ett nytt hus? Många nya hus har endast fiber som anslutning. Något som blåses i vid beställning. Dock brukar rör finnas vid nybygge eller om tex fjärrvärme installerats.

Säger som övriga. Leta efter Udda dosor och gristryne. Jag har varit med om att de dyker upp lite varstans i husen. Köket brukar "oftast" vara första punkt många hamnar i. En svart kabel är inkommandei många fall.Ta en titt runt huset om det går upp någonstans. Ser du något Teleskåp på gatan eller i trädgården på en trästolpe etc? i Mitt hus gick telen upp där inkommande servis till El-centralen kom upp. Gick bakom samma skyddsplåt och vek av in i väggen i ett rör upp till köket.
 
I relativt nya hus ska teleservisen gå in i mätarskåpet, i skåpet ska finnas en "låda" där man kan koppla telekabeln.
 
A
Hej, och tack för alla svar!

50-talskåk med källare och kallvind.

Hittade inkommande i ena knuten, som går upp i väggen och upp på vinden efter takstolarna sen ner i mitten av huset in i ett garderobshörn..
Hur kan jag vet om detta är första jacket? Eller ska man kapa av inkommande stumpen som sticker upp innan den går in i väggen, skarva och dra om allt så man är säker? (Är de isf något speciellt man ska ta hänsyn till?)

Kan man använda denna typ av kabel för att sedan driva ADSL 24/mbit?

http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kablar/Telefonkabel-22820/


Mvh. Klockan8
 
Tja, om det sitter först på inkommande ledning så ser du det ganska enkelt om du skruvar bort locket på jacket. (Det är nämligen vanligt att man skarvat in efterkommande jack *innan* "första" jacket.

Om du klipper och drar nytt så är du naturligtvis säker. Du kan använda i stort sett vilken kabel som helst, men den EKKX du länkar till är den "klassiska". (Men det går exv. lika bra med nätverkskabel. "RJ45"-jacken är tom elektriskt och mekaniskt gjorda så att det skall gå att stoppa in en 4P4C-telefonkontakt i dem). Om du behöver skarva naken kabel så är "fiskögon" bra (http://www.kjell.com/sortiment/tele...orgreningar/skarvklamma-for-tva-ledare-p39037).
 
Det spelar ingen roll att du inte har det i första jacket så länge du inte har en telefon inkoppla innan adsl modemet.
Något får gärna rätta mig om jag har fel.
 
A
De är bara ett par trådar som sticker ut från garderobstaket... Tänkte koppla in dom i ett uttag.. Men de är uppskattningsvis 50m kabel från inkommande till garderoben, man tappar inte bandbredd av att ha lång telekabel från inkomande? Dessutom gammal (säkert 50tal)

/Klockan8
 
Nej det är inga problem.
 
klockan8 skrev:
De är bara ett par trådar som sticker ut från garderobstaket... Tänkte koppla in dom i ett uttag.. Men de är uppskattningsvis 50m kabel från inkommande till garderoben, man tappar inte bandbredd av att ha lång telekabel från inkomande? Dessutom gammal (säkert 50tal)

/Klockan8
Med tanke på att du har kanske några kilometer till telefonstationen med ännu sämre kabel så nej, typiskt inte. Kolla kopplingspunkterna s.a. de inte är dåliga, det kan vara värt att kontaktera om dessa om de ser ofräscha ut. Vill du dra om så skadar det inte, men pröva först och se vad du får innan du planerar några större arbeten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.